انقلاب قطار بمصر طريق القاهرة المنصورة وانباء عن سقوط ضحايا

قطار الى قبله معدى بنصف ساعه قطار رقم 133 القاهره الاسكندريه ومافيش مشكله ... يعنى القضبان مش المشكله

قطار المشكله ... الى انفصل اخر ٤ عربيات لو كان حد مغير القضبان المفروض الجرار ينقلب اولا .. الى انفصل واتقلب اخر اربع عربيات المكيفه وعربه القوى ..

ممكن نسال اى حداد لو عايز اقص قضبان سكه حديد بين قطار ١٣٣ لسه معدى والى بعده بنصف ساعه يا ترى قص قضبان سكه حديد تاخد وقت قد ايه وايه المعدات ومصدر الطاقه لها جايه منين تفاصيل شغل الخداده الى يتم في نصف ساعه ايه

...

من يهاجم افتراضية العمل الإرهابي أو الإجرامي مشبوه الفكر والمنطق لأنه عاوز يوجه الرأي العام ناحيه افتراض واحد فقط أن كامل الوزير فاشل وأن الرئيس السيسي يدعم فشل كامل الوزير ...عموما قيادة هذه البلد مش خفيفه خالص زي جماعه الخرفان وظهيرها المدني ..وقد التحدي والمواجهة
وماذا عن من يبرئ المسئولية عن النظام ؟

قطار الى قبله معدى بنصف ساعه قطار رقم 133 القاهره الاسكندريه ومافيش مشكله ... يعنى القضبان مش المشكله

قطار المشكله ... الى انفصل اخر ٤ عربيات لو كان حد مغير القضبان المفروض الجرار ينقلب اولا .. الى انفصل واتقلب اخر اربع عربيات المكيفه وعربه القوى ..

ممكن نسال اى حداد لو عايز اقص قضبان سكه حديد بين قطار ١٣٣ لسه معدى والى بعده بنصف ساعه يا ترى قص قضبان سكه حديد تاخد وقت قد ايه وايه المعدات ومصدر الطاقه لها جايه منين تفاصيل شغل الخداده الى يتم في نصف ساعه ايه

...
هذه القطع لا تحتاج إلا الي مفتاح لفك المسامير وإعادة تركيبها والقطع الي موجود في القضيب طبيعي لانه دائما ليترك مسافة فارغة بين قطعتين من القضيب لمراعاة تمدد المعدن لمنعة من الالتواء بفعل الحرارة بس هل هي كده فعلا غلط والا ممكن تكون اصلا خشبية وتكون وظيفتها تثبيت المسامير فقط وليس القضبان التي تكون مثبته بعوارض خشبية أو اسمنتية اسفلها

هذه القطع لا تحتاج إلا الي مفتاح لفك المسامير وإعادة تركيبها والقطع الي موجود في القضيب طبيعي لانه دائما ليترك مسافة فارغة بين قطعتين من القضيب لمراعاة تمدد المعدن لمنعة من الالتواء بفعل الحرارة بس هل هي كده فعلا غلط والا ممكن تكون اصلا خشبية وتكون وظيفتها تثبيت المسامير فقط وليس القضبان التي تكون مثبته بعوارض خشبية أو اسمنتية اسفلها
يا عم انا عارف انا بتكلم عن نظريه قص القضبان خلال نصف ساعه بين قطار المنصوره وقطار ١٣٣ ... لانه اصلا القطعه الحديده موجوده على الارض في الصوره
اما بالنسبه لاصحاب نظريه المؤامره عشان قطعه خشب ده للعزل الكهربائي لقضبان السكه الحديده .. خد رد من السكه على موضوع وصله الخشب ..

هذا تفسير من مصادر مطلعة لوجود القطعة الخشبية لسكة الحديد و اتضح انها من منهدس السكة للصيانة وكان يجب عدم السماح للقطار السرعة عليها اكثر من ٣٠ كيلو/ س
!!
كما توقعت .. اهمال

لاحول ولا قوة الا بالله

الله يرحم من مات و يشفي الجرحى

ايه الحكمة من تعييين اشرف رسلان مستشار لوزير النقل بعد إقالته
طالما مش قادرين تستغنو عن خدماته اقلتوه ليه

والله انا معك. واي واحد عاقل محب لبلده هو معك. وكلنا نحب وطننا. ولكن كلً بطريقته. حتي من يعارض ونختلف معاه يحبها. الا من يري نفسه هو فقط ال صح وال عارف الدين. وهذا اه اجنده خاصه. واتفهم موقفه ايضا باديولجيته الفاسده.... ولكنك اجبت علي نفسك من داخل تعليقك ..... لان للاسف هذا هو الواقع... انت قولت تحديداً السيسي لا يثق الا في القيادات العسكريه ....!!!
وفي نفس الوقت اجزمت من خلال تعاملك مع هيئه السكه الحديد بفسادها المستشري والفشل الزريع... ولست انت وحدك من اجزم بذلك. ولا انت فقط من تتعامل معهم. بل انت حتي ام تتعامل مع جهات حكوميه تشبه هذا المسخ المسمي جهاز حكومي. موظفين ليسو فقط غير اكفاء او فاسدين فقط او كسالي.
بل الجهاز الحكومي تحديدا موجود كي يفسد اي مناخ في مصر و يعطل الاعمال و جميع الاشياء ويعقدها بسبب البيروقراطيه ومن اجل الحصول علي منافع. يعني موظف الحكومه مش بس بيرتشي عشان يستعجل الشغل. لا ده بيوقفه خالص عشان هدفع. وده مستوي ثاني من الفساد.
طيب هل توجد موسسه واحده داخل الجيش بهذا السوء. بهذه النسبه من الفساد.
يعني ايه ال مفروض يتعمل. ما هي حاجه تجنن. الوضع صعب والوقت حرج جدا. لا يوجد وقت اصلا. ونريد انجاز. فما هو الفعل.
وكي نتكلم بمنطقية وبغيداً عن الكلام المرسل. نحن نتحدث عن سلوكيات و تصرفات شعب باكمله وليست موسسه فقط. نتحدث عن هيئه مدمره من عشرات السنين. ستين سنه. ونريد اصلاح وفي اقل من عشر سنيين
فما هو الحل..... صعبه اوي مش سهله..!؟
منا عايز ناس علي الاقل اثق في مجهودهم وتربو بعيدا عن هذا الفساد الاداري المدني في مصر.... انا رجل اقتصاد. و اؤمن بالاقتصاد الحر واقتصاديات السوق واعمل في سوق الاوراق الماليه. انا ابعد ما يكون عن النظام الشمولي الاقتصادي.
ولكن احنا في مصيبه سوده. لابد من كرباج رهيب كي نفعل ما يمكن فعله في عشرون سنه في خمس او عشر سنين.
الوضع اسود مما تتخيل انت حتي عن السكك الحديد
للامانة وبعيدا عن العاطفة احاول دائما الابتعاد عن مناقشة اي شأن مصري داخلي لعلمي بحساسية الموضوع و خاصة اذا كان المناقش من السعودية. لا اريد ان افرض رأيي على احد او وجهة نظري الخاصة. ولكن حسب ماا فهمه من كثير من العمالة المصرية التي احتك بها يحدثوني عن اوضاع معيشية صعبة جدا لم تمر على المصريين من زمن طويل. ورصيد الصبر ينفذ لدى شرائح مصريه كبيره. الكثير من المشاريع التنموية القائمة على الاقتراض كان يجب ان لا تتخذ (مثل مشروع تفريعة القناة الجديدة) والان مشروع تطوير السكك الحديدي باعلى المواصفات الاوربية و بتكلفه مهولة. ستزيد الضغط على الموارد القلية اصلا. لك ان تتخيل الاعباء كيف ستكون لو اظطرت مصر لخوض حرب مع اثيوبيا. كثير من الاستثمارات بحاجة للتاخير و التركيز على كسب الطبقات الفقيرة التي قد تنفجر مع زيادة الضغوط.

بوص يا سيدي العزيز.
للامانة وبعيدا عن العاطفة احاول دائما الابتعاد عن مناقشة اي شأن مصري داخلي لعلمي بحساسية الموضوع و خاصة اذا كان المناقش من السعودية. لا اريد ان افرض رأيي على احد او وجهة نظري الخاصة. ولكن حسب ماا فهمه من كثير من العمالة المصرية التي احتك بها يحدثوني عن اوضاع معيشية صعبة جدا لم تمر على المصريين من زمن طويل. ورصيد الصبر ينفذ لدى شرائح مصريه كبيره. الكثير من المشاريع التنموية القائمة على الاقتراض كان يجب ان لا تتخذ (مثل مشروع تفريعة القناة الجديدة) والان مشروع تطوير السكك الحديدي باعلى المواصفات الاوربية و بتكلفه مهولة. ستزيد الضغط على الموارد القلية اصلا. لك ان تتخيل الاعباء كيف ستكون لو اظطرت مصر لخوض حرب مع اثيوبيا. كثير من الاستثمارات بحاجة للتاخير و التركيز على كسب الطبقات الفقيرة التي قد تنفجر مع زيادة الضغوط.
اقولها لك وانا من اكثر المصريين حاد الطباع.
لا يوجد اي حساسيه من اي سعودي او اي خليجي خالص. وانا اتناقش كثيرا مع اعضاء سعوديين عن الوضع الداخلي المصري و نقدهم له وبمنتهي الصراحه وبدون غضاضة بس ده في حاله اما يكون محترم زي حضرتك كده. وبيتكلم من منطلق المناقشه او ابداء الراءي او من منطلق انه بيحب مصر. ومش هقولك كلام انشائي. بس لما تبقي حاسيس ان هناك واحد غير مصري بيتكلم من منطلق حبه لمصر انا بفرح بهذه المناقشه اصلا. مش هقولك مش ببقي مدايق بس... لا ببقي سعيد لما الاقي اخوان لنا مهتمون بنا. حباً انا وتقدير. واي انسان طبيعي هايحس كده. بل علي العكس. الحساسيه بتبقي من الاخوه في السعوديه.
اما من داخل يعلق اصلا عشان يعمل مشاكل او من اجل الشماته او للمكايده.... فقول انت ما المفترض ان يكون الرد.
واخيراً. فعلاً الوضع في مصر صعب و صعب جدا. وضغوط هائله علي المواطن متوسط الدخل الي طبعا قليل الدخل. كله تعبان جدا جدا. القرارات الاقتصاديه الاصلاحية ونحن نعترف بذلك. انهكت المواطن زائد ما حدث من ازمه كرونا. فتم طحننا طحن الصراحه. وكل هذا املاً في اجتياز هذه المرحله والوصول الي مرحله الخروج من عنق الزجاجه.... وبدايه الانفراجة الاقتصاديه. والتي لابد وان تحدث قريبا. والا الوضع مرشح ان تحدث بعض القلائل لان الناس مش مستحمله خالص. وحظنا بقي موضوع كرونا ال عطل الدنيا. ده غير طبعاً السد وقرفه واحتمال الدخول في حرب وهياثر علي الاقتصاد. لذلك تجد السيسي يتحسس خطواته بمنتهي الحظر ولا يتفاعل مع الضغوط التي تمارس عليه من اجل التسرع والدخول في حرب. وكل اعداء مصر يدفعونها دفع في هذا الاتجاه .... تشعر وكانهم يريدون تاخير مصر و وقف الخروج من عنق الزجاجه.
ماذا سيحدث الصراحه لا اعلم. وربنا يكون في عون القياده السياسيه.
منتهي الود والاحترام لك. وانت لك مطلق الحريه في مناقشه اي شيء يخص بادك الثاني مصر

كلام منطقي👍

للاسف كما توقعنا بالظبط الحادث متعمد تم فك حديد الضم مابين القضبان ووضع مكانه خشب مدهونمشاهدة المرفق 375766مشاهدة المرفق 375767مشاهدة المرفق 375765
وزارة النقل ورئاسة مجلس الوزراء بيصبحو عليكو

عودة
أعلى