انقلاب قطار بمصر طريق القاهرة المنصورة وانباء عن سقوط ضحايا

ثاني دوله فى العالم يكون لديها سكه حديديه
هيا للاسف افشل دوله فى العالم فى امن القطارات

يا جماعه كفيانا تطبيل بقا
اقسم بالله لو فى دوله محترمه لاستقاله الحكومه
لكن جمهوريه الموز ماشيه ع اساس ديه مؤامره كونيه ضدنا !!!

يا جماعه كفيانا تطبيل بقا
اقسم بالله لو فى دوله محترمه لاستقاله الحكومه
لكن جمهوريه الموز ماشيه ع اساس ديه مؤامره كونيه ضدنا !!!
يا عم استقالة مين.
كبيرهم مش عايز كدا

انا ضد الحكم العسكرى والدينى ..

بس احقاقا للحق . .فيه مجهود مبذول في تطوير السكه الحديديه ولسه المشوار طوووويل جدا .. باكد لسه المشوار طويل جدا كقطار وافراد ونظام وسيستم اداره مواعيد وصيانه وتسعير الخ الخ ..
وعشان يبقى عندك سكه حديديه نصف كفاءه اوروبا حتى .. لازم هتحصل حوادث كثير ... فماحدش يستغرب ويعمل نفسه متفاجئ ازاى ده حصل لا لازم تتوقع الاسوء كمان .......لسه مشوار التطوير طويل عشان توصل نصف كفاءه اى دوله اوروبيه ..
ولا ليه لازمه اقاله وزير ولا غفير .. لانه لو راح كامل وجه جمال مسك الوزاره برضه المشاكل هتفضل موجوده لحد ما مشوار التطوير يخلص

ولا لازم على الطرف الاخر فانز وعشاق الحكم العسكرى انه كل حاجه مؤامره واكن السكك الحديد عندنا نسخه اليابان فلما تحصل مشكله اكيد موامره ... موامره على ايه لمواخذه .. دى مشيه ببركه ربنا واحنا بنطور ما ننكرش بس احنا فين وفين نهايه مشوار التطوير ..
وكل الحوادث مشاكلها فنيه . .مره سائق محشش ومهمل ... ومره مشكله جهاز القياده الاليه .. ومره زياده سرعه .. ممكن اصدق انفجار مثلا اقولك ماشي . .انما كل السواقين والكمسريه وعمال المزلقان والتحويلات بالشيشه والحشيش والجهل سايقين ..

وربنا يرحم المتوفين .. ويسترها علينا ..

الله يرحم المتوفين ويشفي المصابين ... لو يتم استعجال بعض قطارات المانيا ، يكون (افضل)

الله يرحم المتوفين ويشفي المصابين ... لو يتم استعجال بعض قطارات المانيا ، يكون (افضل)

المشكلة ان العنصر البشري المصري تدريبه محدود وعامل الامان لديهم منخفض.

كان الله في عونكم يا أخوتنا في مصر

والله يغفر لمن مات
ويشفي المصابين

انا لله وانا اليه راجعون
الله يرحمهم ويغفر لهم
أمان خطوط السكك الحديدية مهم جدا
اصبحت مثل الخاصرة الرخوة لعمليات الارهابيين الإخوان

رحمة الله على المتوفين والشفاء للمصابين

اتمنى وقف القطارات مؤقتا وفتح تحقيق ومعالجة الاسباب

ربنا يرحم شهداء القطار وربنا يتغمدهم في رحمته
احب اقول كلمتين كدا ع الماشي
اولا كامل الوزير لازم يستقيل دا كلام لا نقاش فيه كامل الوزير يروح الهيئة الهندسية في الجيش يروح في اي منصب بس كامل الوزير لا يصلح وزير نقل كامل الوزير اثبت فشل ذريع في وزارة النقل
لا يهمني الحادث مدبر او اهمال في الحالتين فشل ارواح الناس مش لعبة حادثين مؤلمين في شهر دا كلام ميتسكتش عليه يجب اقالته فورا
واستبداله وعمل خطة شاملة لتطوير منظومة السكك الحديد وتأمين القضبان ويجب عمل سور في الاماكن المفتوحة علي طول السكة الحديد
كامل الوزير هو المسئول الاول في هذا الحادث اي حد يقتبسلي عايز يبرر فشله ميقتبسليش لن اسمح باي مبررات هذة مهزلة

كلامك بالفعل البحث عن شماعة يجب عليك ان تتحرر من التبعية العمياء حتى ترى جزء من الحقيقة
الجسم المريض يتحمل ويتحمل ويتحمل وينهار مرة واحدة
ولنفرض انه عمل عدائي مرتب اذن المسئولية تتحملها الجهات الامنية بجانب وزارة النقل
يعني حضرتك مصمم علي شيء انا اوضحته لك. ومن ثم جعلت اخرون يعتبرون نفس الموقف موقفي. وهجوم علي والتجاوز.....
وبرضه باقولك ارجع لاول تعليق اي. قولت فيه مرتين. انه لابد من حساب. وليس مجرد سائق او محوااجي.... ولابد من محاسبه للمسؤليه السياسيه.... يعني حددت بالتفصيل علي من المسؤليه ومن سيتحملها هذه المره.... ذكرت هذا مرتين بالتفصيل في تعليقي. يعني
بظبط هو محتوي تعليقك انت..!!وراءيك انت..!!
فشيء غريب جدا يعني. اذا كنا نتفق في الراءي. فا فيما تجادلني....!!!
ممكن تقولي انت مختلف معي في ايه بظبط؟

طيب ان

طيب انا معاك ... ولازم حد يتحمل ثمن هذه الاخطاء. وخصوصا سياسياً علي الاقل...
ولكن انت مش شايف ان الموضوع غريب شويه.!!!! يعني كل عشره ايام حادثه..!!؟؟
يعني هو في ايه بظبط. ده حتي ايام ما كانت هيئه السكك الحديد في الضياع الوضع مكنش كده. طيب دالواقتي وبدون مجامله الوضع مختلف وهناك تحديث كبير حدث.
يبقي تزيد الحوادث...!!؟؟ الا تعتقد انه ممكن يكون ضغط سياسي من اجل ازاله كامل الوزيري خصوصاً ...!!!؟؟؟
لانه كما قولت محسوب علي المؤسسه العسكريه ومحسوب علي السيسي كمان تحديداً...!!!؟؟
ما راءيك
ولا غريب ولا حاجه علي كم الفساد الموجود في السكه الحديد واسألني انا عنهم لاني بتعامل معاهم دايما شايف وساختهم
السكه الحديد ماشيه بدعي الوالدين وستر الله فقط لا غير ومن يقول لك السبب القطارات قديمه ولا سكه متهالكه اقوله الهند و بنقلادش
حالتهم اصعب مننا بكثير لكن حوادثم اقل لو قارنتها بعدد الرحلات و المسافات
حادثه سوهاج القطارات جديده والاشارات مجهزه لاعلي مستوي من الشركه الاسبانيه ودخلت الخدمه في شهر 12 الماضي
يعني العيب مش في في اسكه ولا القطارات العيب في النظام الاداري في السكه الحديد والتي تعتبر مصر مصغره الصوره بفسادها وسرقتها
بعد التحقيق السواقين متعاطين مخدرات مختلفه واحد سواقين القطر غير متواجد ( مزوغ ) والمساعد هو الذي يقود القطار الخلفي
بعض موظفي الابراج والمراقبين غير موجودين في اماكن عملهم تقريبا 6 اشخاص
التحقيق اثبت جرايم وفساد للحلقوم وعدم متابعه ونظام فاسد من اوله لاخره والنتيجه ملك مصر الحرامي كامل الوزير مازال موجود
هل تغير شيء ؟؟؟ هل لارواح الناس الغلابه التي ذهبت سدي ثمن يدفعه اي مسئول ؟؟؟ الاجابه لا
وقس علي ذلك في كل هيئه ودائره حكوميه
حتي بعد حادثه امس الخطوات المتخذه قاسمه البلد السيسي لا يثق الا في العسكريين ودا مسبب صراع في كل الدوائر الحكوميه بين القائد العسكري وبين باقي الموظفين المدنيين والنتيجه ثغرات وفساد وتأخير مصالح الناس ... لا يمكن ان تمشي البلد بهذه الطريقه
السيسي فشل وبكل اقتدار وحول الدوله كحكومه و نظام الي عدو للشعب ومتسلط علي الناس بكل النواحي اقتصاديه امنيه سياسيه
يا رجل وصلت بهم البجاحه الي محاوله تغيير قواعد الدين الاسلامي الثابته بقوانين فاشله مثلهم
اتمني ان يقف الاخوه المطبلين وقفه مع النفس ولا يدافعوا عن الباطل والظلم والفساد والاستبداد الذي يحدث في مصر
اما أن الاوان ان تشبع انفسكم من دماء الابرياء وضحايا الاهمال والفساد لهذا النظام وطالما يظلم الغلابه ويرهقهم بضرائبه و رسومه لن يفلح عملهم ابدا وسيضع الله في طريقهم كل المصائب والفشل لا تستهينوا بدعوات المظلومين
مصر تستحق افضل من هذا بكثير
اتمني ان اري بلدي في مكانه افضل بكثير مما نحن فيه الان في كل المجالات لكن الصوره غير مبشره ويبقي الامل عندي موجود

حبيبي , حتي الكلام لو ده حقيقي , نفترض يعني.
هل سمعت عن عصابات سرقة القضبان الخاصة بالسكك الحديد؟ سمعت عنهم قبل كده؟
مش كل حاجه تتقال مؤامرة و انتقام من الشعب و عملية مدروسة و الهجص ده .. و فين هيئة السكك الحديدية اللي بتشرف علي القضبان و التحويلات ؟ مستنين لحد الفأس ما تقع في الرأس؟

الحادث لو كان مدبر بطريقة نزع القضبان فهذا مثل ما حدث في فيلم ساعة ونص

ولا غريب ولا حاجه علي كم الفساد الموجود في السكه الحديد واسألني انا عنهم لاني بتعامل معاهم دايما شايف وساختهم
السكه الحديد ماشيه بدعي الوالدين وستر الله فقط لا غير ومن يقول لك السبب القطارات قديمه ولا سكه متهالكه اقوله الهند و بنقلادش
حالتهم اصعب مننا بكثير لكن حوادثم اقل لو قارنتها بعدد الرحلات و المسافات
حادثه سوهاج القطارات جديده والاشارات مجهزه لاعلي مستوي من الشركه الاسبانيه ودخلت الخدمه في شهر 12 الماضي
يعني العيب مش في في اسكه ولا القطارات العيب في النظام الاداري في السكه الحديد والتي تعتبر مصر مصغره الصوره بفسادها وسرقتها
بعد التحقيق السواقين متعاطين مخدرات مختلفه واحد سواقين القطر غير متواجد ( مزوغ ) والمساعد هو الذي يقود القطار الخلفي
بعض موظفي الابراج والمراقبين غير موجودين في اماكن عملهم تقريبا 6 اشخاص
التحقيق اثبت جرايم وفساد للحلقوم وعدم متابعه ونظام فاسد من اوله لاخره والنتيجه ملك مصر الحرامي كامل الوزير مازال موجود
هل تغير شيء ؟؟؟ هل لارواح الناس الغلابه التي ذهبت سدي ثمن يدفعه اي مسئول ؟؟؟ الاجابه لا
وقس علي ذلك في كل هيئه ودائره حكوميه
حتي بعد حادثه امس الخطوات المتخذه قاسمه البلد السيسي لا يثق الا في العسكريين ودا مسبب صراع في كل الدوائر الحكوميه بين القائد العسكري وبين باقي الموظفين المدنيين والنتيجه ثغرات وفساد وتأخير مصالح الناس ... لا يمكن ان تمشي البلد بهذه الطريقه
السيسي فشل وبكل اقتدار وحول الدوله كحكومه و نظام الي عدو للشعب ومتسلط علي الناس بكل النواحي اقتصاديه امنيه سياسيه
يا رجل وصلت بهم البجاحه الي محاوله تغيير قواعد الدين الاسلامي الثابته بقوانين فاشله مثلهم
اتمني ان يقف الاخوه المطبلين وقفه مع النفس ولا يدافعوا عن الباطل والظلم والفساد والاستبداد الذي يحدث في مصر
اما أن الاوان ان تشبع انفسكم من دماء الابرياء وضحايا الاهمال والفساد لهذا النظام وطالما يظلم الغلابه ويرهقهم بضرائبه و رسومه لن يفلح عملهم ابدا وسيضع الله في طريقهم كل المصائب والفشل لا تستهينوا بدعوات المظلومين
مصر تستحق افضل من هذا بكثير
اتمني ان اري بلدي في مكانه افضل بكثير مما نحن فيه الان في كل المجالات لكن الصوره غير مبشره ويبقي الامل عندي موجود
والله انا معك. واي واحد عاقل محب لبلده هو معك. وكلنا نحب وطننا. ولكن كلً بطريقته. حتي من يعارض ونختلف معاه يحبها. الا من يري نفسه هو فقط ال صح وال عارف الدين. وهذا اه اجنده خاصه. واتفهم موقفه ايضا باديولجيته الفاسده.... ولكنك اجبت علي نفسك من داخل تعليقك ..... لان للاسف هذا هو الواقع... انت قولت تحديداً السيسي لا يثق الا في القيادات العسكريه ....!!!
وفي نفس الوقت اجزمت من خلال تعاملك مع هيئه السكه الحديد بفسادها المستشري والفشل الزريع... ولست انت وحدك من اجزم بذلك. ولا انت فقط من تتعامل معهم. بل انت حتي ام تتعامل مع جهات حكوميه تشبه هذا المسخ المسمي جهاز حكومي. موظفين ليسو فقط غير اكفاء او فاسدين فقط او كسالي.
بل الجهاز الحكومي تحديدا موجود كي يفسد اي مناخ في مصر و يعطل الاعمال و جميع الاشياء ويعقدها بسبب البيروقراطيه ومن اجل الحصول علي منافع. يعني موظف الحكومه مش بس بيرتشي عشان يستعجل الشغل. لا ده بيوقفه خالص عشان هدفع. وده مستوي ثاني من الفساد.
طيب هل توجد موسسه واحده داخل الجيش بهذا السوء. بهذه النسبه من الفساد.
يعني ايه ال مفروض يتعمل. ما هي حاجه تجنن. الوضع صعب والوقت حرج جدا. لا يوجد وقت اصلا. ونريد انجاز. فما هو الفعل.
وكي نتكلم بمنطقية وبغيداً عن الكلام المرسل. نحن نتحدث عن سلوكيات و تصرفات شعب باكمله وليست موسسه فقط. نتحدث عن هيئه مدمره من عشرات السنين. ستين سنه. ونريد اصلاح وفي اقل من عشر سنيين
فما هو الحل..... صعبه اوي مش سهله..!؟
منا عايز ناس علي الاقل اثق في مجهودهم وتربو بعيدا عن هذا الفساد الاداري المدني في مصر.... انا رجل اقتصاد. و اؤمن بالاقتصاد الحر واقتصاديات السوق واعمل في سوق الاوراق الماليه. انا ابعد ما يكون عن النظام الشمولي الاقتصادي.
ولكن احنا في مصيبه سوده. لابد من كرباج رهيب كي نفعل ما يمكن فعله في عشرون سنه في خمس او عشر سنين.
الوضع اسود مما تتخيل انت حتي عن السكك الحديد

هو ازاي اخر عربيتين في القطار هما الالي خرجو عن القضبان علي حسب الاخبار وسواق القطار مات في حاجة غريبة

عودة
أعلى