القاهرة تعلق الاتصالات الأمنية مع أنقرة حتى إشعار آخر

أ @أنيس
انت عمال تتكلم عن المعارضة في مصر ومش عايز تقولي من بيعارض حاكم دولتك علشان اتابعهم وانصحكم بحلول لماشكلكم لكن ما فيش مشكلة
انا مكنتش عايز ارد عليك بالرد ده لكن يالا علشان نجيب نهايتها بقى:

احنا مبنسمحش بمعارضين بتنتقد شرع الله
قال الإمام أحمد رحمه الله تعالى: (( ومن خرج على إمام من أئمة المسلمين وقد كانوا اجتمعوا عليه وأقروا له بالخلافة بأي وجه كان بالرضا أو بالغلبة ، فقد شق هذا الخارج عصا المسلمين ، وخالف الآثار عن رسول الله ، فإن مات الخارج عليه مات ميتة جاهلية )) المدخل إلى مذهب الإمام أحمد بن حنبل (ص ٨٠ ).
الامام المتغلب السيسي لايجوز معارضته

انت هتعارض الشرع ؟!

الله يبارك فيك يا استاذنا ويسلمك وحضرتك طيب
مشغول شوية دعواتك :--)
ربنا يوفقك باذن الله
انا عارف انك مشغول في مشروعك الخاص بالدراسات العليا
ربنا يوفقك فيه وفي حياتك كلها
تحياتي لك

أ @أنيس
انت عمال تتكلمعن المعارضة في مصر ومش عايز تقولي من بيعارض حاكم دولتك علشان اتابعهم وانصحكم بحلول لماشكلكم لكن ما فيش مشكلة

قال الإمام أحمد رحمه الله تعالى: (( ومن خرج على إمام من أئمة المسلمين وقد كانوا اجتمعوا عليه وأقروا له بالخلافة بأي وجه كان بالرضا أو بالغلبة ، فقد شق هذا الخارج عصا المسلمين ، وخالف الآثار عن رسول الله ، فإن مات الخارج عليه مات ميتة جاهلية )) المدخل إلى مذهب الإمام أحمد بن حنبل (ص ٨٠ ).

انت هتعارض الشرع ؟!
ياستاذي ريح دماغك طبق كلام الامام الشافعي لو حاورت العالم لغلبتة ولو حاورت الجاهل لاهزمني ريح دماغك

ياستاذي ريح دماغك طبق كلام الامام الشافعي لو حاورت العالم لغلبتة ولو حاورت الجاهل لاهزمني ريح دماغك
انا فقط باعرف الناس حقيقته وحقيقة من يناصر هذه الجماعة الارهابية واهدافهم الخبيثة يا استاذي
تحياتي لك

اهوه محسن بيه التعليق اللي فوقي فهمك اهوه.

محسن بيه لرئاسة منتدي الدفاع.
:unsure:
خلاص انسا قصة المعارضة الخارجية. انت لا تراها معارضة. طيب لماذا لا اسمحوا بمعارض داخلية.. كل من يظهر يسجن
ومين قال كدا من هم فى الداخل ممن تقول عليهم معارضة كثيرهم اخوان منهم من لم يحالفه الحظ بالفرار الى الخارج ومنهم من ولائة للجماعه فى اى مكان وليس لمصر ليس معنى كلام ان فى مصر ديمقراطية عادلة صارمه نموذجيةليس فى مصر ولا فى اى دولة فى العالم حتى الدول التى تسمى نفسها بام الديمقراطية هناك فرق فدائما نخلط بين فكرة النزاهه فى الانتخاب والديمقراطية والعدالة وباختصار من يتابع تلك الدول التى تتحدث عن القيم والعدالة والحرية هم انفسهم من تجد فيهم التمييز العنصرى تبعا للون والدين وغيرها من ينادوك بحقوق الانسان هم اساسا بنوا دولتهم على اغتصاب ارض الغير وقتل شعوبها وسكانها الاصليين من يطالبون بحرية التعبير هم انفسهم من يقتلون المتظاهرين علنا ويدعمون من يغتصبون الارض ويقتل الشعوب ويحتل ارضها
عندما تشير لانسان ليس لديه انتماء او ولاء الا لبده ومستعد للنضال فى سبيلها ولا يفارقها ويعارض فى داخلها مهما كان ما ينتظره عندها اقول لك انت اما معارض حقيقى
هل تعلم الفرق بين التاييد والمعارضه قد يبدوا من الظاهر انهم اعداء لا يجتمعون ولكن الحقيقة ان المؤيد الحقيقى والمعارض الحقيقى دائما متلاقين عند نقطة واحده وهدف واحد وهى ان تكون دولتهم افضل ويحترم كلا منهما الاخر فى الايجابيات ويختلفوا فى السلبيات ولسان حالهم كيف تكون امتنا عظيمة لا تجد فيهم شامت او حاقد او ساعى لانقاص او تزييف نجاح الاخر طمعا فى السلطة او محاباه لفكر او حزب او جماعة
لذلك فان مصر فيها تأييد حقيقى وفى انتظار المعارضة الشريفة

أ @أنيس
انت عمال تتكلم عن المعارضة في مصر ومش عايز تقولي من بيعارض حاكم دولتك علشان اتابعهم وانصحكم بحلول لماشكلكم لكن ما فيش مشكلة

انت هتعارض الشرع ؟!
شرع ايه يا بو شرع..
ومال خرجتم على الحاكم الشرعي مرسي ليه؟؟!! ولا عايز تطوع الدين لصالحك

والدين بيقول ايه على اللي بيقول* انا عايز احافظ على أمن المواطن الإسرائيلي زي ما بحافظ على أمن المواطن المصري "؟؟

اهو دة بالذات لبس الكل الخاذوق من اول الإخوان لغاية ام احمد
محصلش المعارضه والاخوان منتصرين والي استشهد منهم عند ربه والي اعتقل اجره علي الله والمطارد ربنا معاه المقاومه في حد ذاتها انتصار وبعدين هو جه الحكم ازاي ما هو بالسلاح وتطبيل الاعلام والدعم الخارجي ((المادي)) حتي يسيدي الدول للي لا تريد الاخوان في حكم مصر ولولا كل ده مكنش عرف يعمل حاجه تماما
وبعدين للاسف الواضح حتي الأن ان ام احمد هتدينا علي قفانا ومفيش تحرك جدي

التعديل الأخير:
سعادتك اللي عاطفي
السياسية مصر نجحت فيها ولو فشلت في كل الملفات فهي نجحت مع تركيا بامتياز
نقطة ان مصر مقسمتيش في الجرف القاري التركي مع اليونان عشان مصر بتحترم الدول وسياساتها الخارجية ((((حقيقي والله يا جماعه ، اصل الناس هنا من كتر الهجوم علي مصر فكروها دولة درجة تانية وهي بتلعب سياسية قبل الاقليم ده يبقي موجود اصلا بشكله الحالي وابسط دليل اسرائيل اللي عرفنا اللعبة بدري اوي + منبطحنايش حتي بعد السلام ...مصر دولة مؤسساتية عميقة بيروقراطية حتي لو هي دولة الرجل الواحد ))))

سعادتك عاطفي عشان التيار اللي منتمي ليه / متعاطف معاه/ عايزه/ هيكون تمن بسيط لعودة تركيا لشرق المتوسط فلازم تحس ان تركيا مش هتسلم العيلين بتوع اغتيال النائب العام
سعادتك عاطفي عشان كنت طاير من الفرحة والقرد بيشتم السيسي ودلوقت هو وكل رجالته بيجروا ناعم زي العا*رة وهي بتطلب الاجرة من بلطجي بس اجرتها هنا شرق المتوسط

انت اللي عاطفي عشان تيارك الا وطني انهزم سياسيا ومباقيش ليه فرصه لقومة تانية ولا عقد من الزمن قدام فبتقول اي كلام يحفظ وجه الكعبة بتاعتكم وخليفتكم

لو هتعرف العاطفية ان افرح ان اردوغان ورجالته عمالين يغنوا ويردوا علي بعض في موضوع مصر و مفيش باش كاتب في وزارة الخارجية حتي بيرد عليهم بعد ما كان القرد بيشتم في راس الدولة المصرية فدي تعريف خاطيء ...ده ببساطة شماته سياسية من الاعضاء هنا وهي مشروعة

انت لو هتعًرف ان العاطفية ان مصر تنجح في ليبيا حتي الان بمجرد التهديد بالعمل العسكري من غير نقطة دم فتعريفك خطأ برضه لان ده انتصار سياسي بدون خسارة

انت والتيار بتاعك كله اللي محتاج تبص للموضوع بنظرة موضوعية غير عاطفية عشان تعرف ان السياسة كده واخرة المكايدة والوقوف مع دولة اجنبية ضد بلدك هتكون ابسطها شماته هتعرفها انت بانها عاطفة من الاعضاء هنا

انت لازم تعرف -بدون اي عاطفة- ان تركيا ديه امة ظهرت اول امبارح لا تقارن ابدا بمصر ولا بتاريخ مصر وان تربيتهم للتطاول علي راس الدولة و ان القرد يستجرأ ويقول نرضي او لا نرضي بمين يحكم مصر!!! لازم يكون ليه عقاب ابسطه ان التحالف مع اليونان وقبرص ابرك واحسن وأدب ليهم مش مجرد حركة سياسية عاطفية

الكلام كتير
بس اللهم لا شماته
كلام كل عواطف و ياريتها صح , لا غلط ... خصوصاً اخر جملة تاريخ مصر .. اظن حس الوطنية زاد عندك شوية بعد موضوع نقل المومياوات ده.

لأ استراتيجيه احنا كنا كده وبقينا كده وبالرغم من كده عملنا كده ودي المعجزه أفضل ولها نتائجه مبهره🤣
انت كوميدي كده يا حوذيفة ...ما هو مش بالعافية ...ملكوش فيها يبني والله

ارسال الدبابات والراجمات الى ليبيا عقد الوضع... دليل غباء تركي فاضح
ولكنه كون ميليشيا قريبة من الحدود المصرية، وهذا خطر على الأمن القومي المصري، ارهابيي سيناء كلفوا الاقتصاد المصري مليارات وقدموا عدداً من الشهداء في سبيل أمن مصر

قول لنفسك انت الي استخفيت دمك فوق😑
ما هو استبن وشرحنا استراتيجيته صوت وصورة وعيب استخفيت انت هتصاحبني يا حوذيفة ...وبعد كده كل خازوق شعبي ورجع لومان طرة تاني...ده مش استخفاف دي ماساءه يا حوذيفة يبني ...زي ماءساه ارهابي القلوب اللي انت حاطط صورته وبيمسح جوخ لتميم وغلمانه عشان مايتسلمش في العيد 😁..خليك في رياكتات الضحك بتاعتك حلوة ومخبيه 😁😁

ما هو استبن وشرحنا استراتيجيته صوت وصورة وعيب استخفيت انت هتصاحبني يا حوذيفة ...وبعد كده كل خازوق شعبي ورجع لومان طرة تاني...ده مش استخفاف دي ماساءه يا حوذيفة يبني ...زي ماءساه ارهابي القلوب اللي انت حاطط صورته وبيمسح جوخ لتميم وغلمانه عشان مايتسلمش في العيد 😁..خليك في رياكتات الضحك بتاعتك حلوة ومخبيه 😁😁
بالراحة عليهم يا استاذي
الجلد شديد اوي عليهم :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

ممكن عشان فهمك علي ادك .. يعني النظام المصري بيمثل مصر و مصر بيمثلها النظام المصري الحالي .. طبيعي ان ساعات بكتب ده و بكتب ده.

فهمت ولا احاول افهم تاني؟
لا مؤخده سؤال رفيع بس ولو مش عايز ترد عادى
هو لو حصلت حرب ما بين مصر وتركيا التى تضع صورة رئيسها هذا ولائك سيكون لمن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا مؤخده سؤال رفيع بس ولو مش عايز ترد عادى
هو لو حصلت حرب ما بين مصر وتركيا التى تضع صورة رئيسها هذا ولائك سيكون لمن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لو حصلت حرب بين 2 مسلمين .. هاخد صف الحياد , و لو فيه فئة بغت علي التانية هاخد صف الضعيف.

انا مش مستعد ربنا يولع فيا عشان ابان وطني اودام الناس.

اما لو الحرب بين مصر و اسرائيل او مصر و اليونان او مصر و امريكا .. اتأكد أني هكون في الصفوف الأولي لمصر.

بالراحة عليهم يا استاذي
الجلد شديد اوي عليهم :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
حتى تركيا نفضت للشرعية وحطيت أيدها مع الانقيلاب ...ولسه بيدافعوا عن الكابتن مرسي الله يرحمه اللي كانت كل وظيفته في مقر المقطم يشيل الملفات !!!علم في المتبلم تصبح ندمان والله..

محصلش المعارضه والاخوان منتصرين والي استشهد منهم عند ربه والي اعتقل اجره علي الله والمطارد ربنا معاه المقاومه في حد ذاتها انتصار وبعدين هو جه الحكم ازاي ما هو بالسلاح وتطبيل الاعلام والدعم الخارجي ((المادي)) حتي يسيدي الدول للي لا تريد الاخوان في حكم مصر ولولا كل ده مكنش عرف يعمل حاجه تماما
وبعدين للاسف الواضح حتي الأن ان ام احمد هتدينا علي قفانا ومفيش تحرك جدي
لا أن احمد هتتنفخ اصبر بس

عودة
أعلى