السيسي: لن يستطيع أحد ان يأخذ نقطة مياه من مصر ومن يريد ان يجرب فل يجرب

نمط الرقابة(مفعل): سوف تخضع اي مشاركات جديدة للموافقة اليدوية من قبل طاقم الإدارة
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
الكلام دة خطير جدا لان عماد الدين اديب مش شخص عادي خالص
بالظبط وبعدين مش هيطلع يتكلم عن سلاح وهو مش موجود لدينا مثلا. صواريخ اسكندر وصواريخ باليستية بمدي كبير يصل ل 5000 كيلومتر!!

بالظبط وبعدين مش هيطلع يتكلم عن سلاح وهو مش موجود لدينا مثلا. صواريخ اسكندر وصواريخ باليستية بمدي كبير يصل ل 5000 كيلومتر!!
طالما قال 5000 كم يبقي المدي المصري اعلي

يبقي مصالحة الإخوان
والله ما تقلقوا هي حاجه اه كبيره بس احنا رجاله وولادة اصول وبنعرف نسند اي حد مهما حصل الي عايز يعرف هي حاجه بيتحايلو عليها دلوقتي ومعاها حاجه تانيه كانت اتكلم عليها زمان

والله ما تقلقوا هي حاجه اه كبيره بس احنا رجاله وولادة اصول وبنعرف نسند اي حد مهما حصل الي عايز يعرف هي حاجه بيتحايلو عليها دلوقتي ومعاها حاجه تانيه كانت اتكلم عليها زمان
curiosity GIF

its not an issue of development its an life threatening issue for the egyptians and sudanese

Man idk where you get all this crap about the non ability to project power

completely disagree with you i believe you are delusional or trying to manipulate the truth idk what for!

no one wants war in the region for sure that is why we have been trying to make a deal that ends all of that !

:) any way we shall see whose terms will be set at the end
?how is it a "threating issue" as you describe

the total projected filling this season is a little above 13 billion cubic meters, all to be achieved from the seasonal run off, between Sudan and Egypt the annual loss to you would be in the single digits

if things go as planned this will repeat with diminishing losses up to 2024, then your home free

honestly, if this constitutes an existential threat to Egypt then your problem isn't Ethiopia and you should look elsewhere, the mirror might be a good place to start

I don't relish being seen as a vindictive a**hole, but sometimes going beyond the bounds of courtesy is needed, especially when nonsense is freely displayed as gospel truth

اللي مش في مصلحتنا فعلا هو ان اثيوبيا تتراجع ..فكرة ان السد يستمر باتفاق او غير اتفاق فكره مقلقه جدا علي مستقبلنا والله اتمني الا تتراجع

اولا. انا لا اغيب علي الاعضاء غير المصريين. سواءً كان مغيب او كاره او حاقد او مريض نفسي او غير عالم ببواطن الامور او اهميه النيل لنا. او... او ...او.
انا استغرب من بعض اااعضاء المصريين. وحتي يا اخي لو انت بتكره النظام المصري. الا اعلم ما هو رد الفعل المصري علي احتجاز حقنا في المياه..!!!؟؟ فالاما انت بتستعبط او انك من الجماعه المخلوله او انت فعلا مريض نفسي.
وهل يوجد من لا يعرف اننا نتفاوض ولكن الحل العسكري موجود وموضوع ومعروف من زمان...!!؟؟ يعني هو احنا هنستعبط بقي وله ايه..!!؟؟يعني انتو مش عارفين نظام مصر ونظام الجيش والدوله العميقه. وهو الخداع والتمويه و. و. و. ما احنا لازم منا نعمل كده. وكلما كان ردود افعال السيسي هاديه كلما كان التاكيد علي ان القادم عنيف.
وقولتها من سنه ومن شهور ومن شهر ومن اسبوع واقولها الان. لايوجد ما يسمي ضرب السد. هناك ما يسمي احتلال الفشقه والسيطره علي السد. وما هي مظاهر الاستعداد...!!!؟؟ الرد سهل. (مناوره قادر)
المناوره ديه كان فيها كل الاجابات علي كل الاسئله في حينها. في هذه المناوره. قالت مصر كلمتها للجميع.... للجميع.
المناوره كانت علي جميع الاتجاهات الاستراتيجيه. في عز الخلاف مع تركيا وفي سيناء والبحر المتوسط وليبيا واثيوبيا.
المناوره قالت: اننا مصر كجيش نمتلك عده فيالق عسكريه. قادره علي التالي.
١- الدخول في اشتباك بحري في البحر المتوسط وحمايه حدودنا البحريه. بقوات بحريه هي الاقوي في المنطقه الان.
٢- القدره علي تصفيه الارهاب في سيناء وتامين الاتجاه الشمالي الشرقي بفيلق الشرق العملاق المكون من اقوي جيشين ميدانيين في المنطقه ومن الاقوي في العالم.
٣- القدره علي التدخل في ليبيا وتدمير اي قوي موجوده في العرب الليبي من خلال جيش الغرب المكون من فرقتين مدرع وميكانيكي ولواء مدرع مستقل.
٤- الاستعداد والقدره علي تامين نهر النيل من خلال القوات الجويه وقوات المنطقه الجنوبيه وفرقه التدخل السريع. بالاضافه الي الفرقه التاسعه المدرعه. مايسمي الان فيلق التدخل الخارجي.
كل هذا في توقيت وااااااااااااااااااااااااااحد.
وبمنتهي القدره والمقدره وبدون ان يتاثر فيلق من دون الاخر.
من لا يدرك او يفهم هذا هو لا يتكلم من الاساس. ان مصر لا تمتلك جيش... ان المؤسسه العسكريه في مصر تمتلك عده جيوش مقسمه الي فيالق ... كلً فيلق وقادر علي تدمير اي تهديد في مجاله
اصحو يا مصررررررررررين...... احنا مابنهرجش
نحن نمتلك ما لا تمتلكه عشر دول في هذا الاقليم..... وهذا فقط مما نعلنه. فما بالك بغير المعلن...... كيف لمصري واحد ان يقلق وهو يعلم ان فيلق الغرب والجنوب وفيلق التدخل الخارجي قادرين علي تدمير جميع دول افريقيا.
اصحوووووووو. واعلمو قدر جيوشكم.

عماد اديب مش بيقول اي كلام
يعني يا اوريزيز احنا كنا مستنيين عماد اديب عشان يقولنا كلام كلنا نعلمه من عشر سنيين بالميت. الا يكفيكم عمليه الكربون الاسود والتي دارت احداثها عندما كانت دوله مثل ايران لا تصنع الكلاش حتي..!!!؟ او كانت كوريا الشماليه في بدايه مشروعها الصاروخي...!!
الا يكفيني مقوله السيسي القائد الاعلي للقوات المسلحه و وزير الدفاع السابق و مدير المخابرات الحربيه الاسبق عندما قال ( احنا مخبيين كل حاجه ). اكنا ننتظر من مذيع ان يقول لنا هذا. اتعتقدون ان امتلاكنا لصواريخ باليستيه بمدي ٥ الاف كم هي مفاجئه او شيء مميز....!!! طيب انا الغلبان بقي بقولك ان هذه القدره موجوده من عقدين او اكثر.
طيب تعرفو ايه الجديد بقي....!!؟؟
اقسم بالله مرعب لاعدائنا و حسادنا
اقسم بالله نمتلك ما تمتلكه كوريا وتمتلك في الاسلحه التقليديه ما اقوي منهم ايضا.
وهذا ليس كل ما نعلمه. هناك الكثير.
اثيوبيا ذبابه لا قيمه لها. ولكن سفك الدماء و انشاء عدوات مع الشعوب هي مشكله المصريين الطيبون...... فقط لا اكثر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى