السويس: عودة الملاحة في القناة بعد تعويم السفينة الجانحة

المعضلة 👇

• مجموع المصوتين
    119
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ما ينفع انزال جزء من الحموله لتخفيف وزن السفينة او لتسهيل تحريكها

19 الف حاوية تزن الاف الاطنان عالقة في مكان مافيه ميناء ولا مكان مخصص لانزالها

اصلا اذا كانت في ميناء متخصص
يستغرق انزالها اكثر من 12 ساعه

فكيف بهكذا مكان ؟
كم تتوقع الوقت اللازم ؟

ده اخر سيناريو هما دلوقت حرروها و هيحاولو يحركوها لوضعها الطبيعي اثناء التحريك لو حصل عدم اتزان بسبب ان تم افراغ خزانات مياه توازن السفينة علشان يرفعوها هنا هيروحو للحل الأخير تقليل حمولة السفينة ممكن حضرتك تبسط الامر فى شرح بسيط تخيل جردل من البلاستيك داخل حمام سباحة والجردل ده حاطط الواح خشب تقيله على سطحه هل هيكون ثابت فى المياه الاجابة لا لكن لو نفس الجردل ده حطيت جواه شوية مياه هايحصلو اتزان يمنع انو يتمايل بشكل كبير فى المياه لكن هيغطس بمعدل بسيط

فكيف بهكذا مكان ؟
كم تتوقع الوقت اللازم ؟

يستعملوا هلكبترات الجيش مع هلكبترات الدول الصديقه ويشيلو نصف الحموله على الأقل الى مكان مناسب لاعادة تحميلها مجددا

فكيف بهكذا مكان ؟
كم تتوقع الوقت اللازم ؟

تخفيف الحموله وليس تفريغ السفينه بالكامل يعني كم الف كونتينر بس

يستعملوا هلكبترات الجيش مع هلكبترات الدول الصديقه ويشيلو نصف الحموله على الأقل الى مكان مناسب لاعادة تحميلها مجددا

:مخ:

حكاية سفينة قناة السويس ترجعنا كده لموضوع نهر النيل وسد اثيوبيا
* يعني العالم كله محدش فيهم يقول اللي عنده مجري مائي يعمل اللي هو عاوزه ويسبب ضرر للدول التانيه
* ولا حد فيهم يقول نهر النيل مشكله تخصكم واحنا مفيش ضرر علينا حلوها بمعرفتكم
* ولا حد فيهم يقول من حق اي دوله التنميه حتي لو هتسد المحبس وتعطش غيرها
باختصار كده احنا عندنا مجري مائي اهم من نهر النيل والعالم كله مستفيد منه وما قولناش لحد روح لف من الناحيه التانيه بالعكس تحملنا المسؤوليه وبنحل المشكله

حكاية سفينة قناة السويس ترجعنا كده لموضوع نهر النيل وسد اثيوبيا
* يعني العالم كله محدش فيهم يقول اللي عنده مجري مائي يعمل اللي هو عاوزه ويسبب ضرر للدول التانيه
* ولا حد فيهم يقول نهر النيل مشكله تخصكم واحنا مفيش ضرر علينا حلوها بمعرفتكم
* ولا حد فيهم يقول من حق اي دوله التنميه حتي لو هتسد المحبس وتعطش غيرها
باختصار كده احنا عندنا مجري مائي اهم من نهر النيل والعالم كله مستفيد منه وما قولناش لحد روح لف من الناحيه التانيه بالعكس تحملنا المسؤوليه وبنحل المشكله
الله ينور عليك
هما سدو نهر النيل
واحنا سدينا قناة السويس
لو رضيتو بالاولي هنرضي بالتانية

اللي بيطرح فكرة استخدام مرواحيه لفريغ الحموله انا مش عارف بيفكر ازاي بصراحه ....انت متخيل ضغط الهواء اللي هينتج عن المروحيه هيعمل ايه في السفينه ؟

الله ينور عليك
هما سدو نهر النيل
واحنا سدينا قناة السويس
لو رضيتو بالاولي هنرضي بالتانية
والله يا Moaz معتقدش ان الموضوع من طرفنا ده لو فيه موضوع فعلا" لكن اعتقد ان ممكن يكون بيحاول يوفر فى الوقود والوقت احد حلول شركات الشحن لتخفيف المصاريف على حساب السلامة

كل دا انا معنديش اعتراض عليه ومش مشكلتي
المشكله الحقيقيه عندي هي في اداره الازمه من البدايه
انت عندك اهم شريان يربط بين الشرق والغرب واي خبر يخص قناه السويس يؤثر علي العالم اجمع
اسعار بترول - بورصات - اسهم - تجاره دوليه .......... الخ
عمليه الانكار ان فيه مشكله من البدايه هو الخطأ بعينه وعندما استحال الحل بطرق الحداقه والفهلوه المصريه طبعا
بعد 16 ساعه طالعين يقولوا فيه سفينه شاحطه ....... طيب ياخي من اول ساعه اصدر بيان قول وعرف الناس الحاصل
وقول السبب من القبطان ووووو واعمل بيان كل 6 ساعات عن تطور الاوضاع والحلول والخطوات المتبعه و كون خليه وغرفه عمليات لحل الازمه
وليس بعد 4 ايام اعلن عجزي وطلب مساعده من هولندا وانتشار صور لتراكتر وكراكه العالم كله يتريق علينا ويسخر مننا
ومين الزكي اللي طلع بيان وقال استئناف ابحار فوج الشمال في القناه !!!!!!!
هو مش عارف ان هذا الفوج الطريق مقفوله امامه وان اخره سيقف في البحيرات المره .... كما حدث فعلا وجميع السفن مرابطه في البحيرات
لان البيه لو عنده شويه تفكيير كان عرف ان الحادثه في المدخل الجنوبي للقناه يعني استحاله معها عوده الملاحه في القناه الا بعد انتهاء المشكله
من ناحيه ثانيه ازاي اكبر هيئه اقتصاديه في مصر ليس عندها سيناريوا للتعامل مع مثل هذه الاحداث حتي وان كان حدوثها واحد في المليون
وانت وانا عارفين ان الهيئه تتمتع باكبر قدر في مصر من الاستقلاليه في القوانين واعلي الرواتب وتسخير كل الامكانيات لها واكبر الامتيازات للعاملين فيها وبعد دا كله
يخرج منهم هذا الاداء الباهت و المتخلف وكأننا في ادغال افريقيا ولا احساس بالمسئوليه عندهم
يا اخي بعض التقارير الاقتصاديه بتقول ان العالم يخسر 400 مليون دولار كل ساعه مع اغلاق القناه ... العالم كله وليس مصر
هي الحكومه عندنا لا تري كيف تتعامل الدول المتحضره مع ازماتها والتغطيه الاعلاميه لكل حدث والشفافيه في عرض النتائج
بالله عليك عاجبك التغطيه الاعلاميه للحادث في مصر ولا كأن قناه السويس دي في كولالمبور
الناس تعرف الاخبار من القنوات الخارجيه و صور الاقمار الصناعيه ومواقع الكترونيه تتابع الاحداث اول باول واحنا مشغلين برامج الطبخ والكوره
وكـأن الحدث لا يعنينا ابدا ........ قمه الغباء في كل حاجه مفيش واحد عايز يقوم بشغله صح والكل مستني التعليمات دي مش طريقه لاداره البلد
لعلمك الناس كلها ساندت الحكومه والسيسي وصبرنا عليهم و دافعنا عنهم وانتظرنا نشوف تغيير في الاسلوب والنتائج لكن الوضع مخيب جدا للجميع ... اخطاء الماضي تتكرر في كل شيئ الاقتصاد السياسه الحريات كل شيئ اسوء من الاول وفرض ضرائب واتاوات وفساد في كل مكان
لكن ايضا له بعض الاصلاحات لا ننكرها مثل تحديث الجيش و القضاء علي الاخوان وشبكه طرق جيده لكن كل هذا مقابل ما تحمله الشعب و ما يدفعه تعتبر نتائج متواضعه جدا لذلك معظم حلفائه انفضوا من حوله ( القمع والدكتاتوريه والانفراد بالقرارات والكذب لا تبني دوله )
فيما يخص السفينة الجانحة في قناة السويس هذه اول مرة يتم الجنوح بهذا الشكل واظن ان ردي السابق عليك اوضح ذلك وهذا ليس بكلامي او كلام اشخاص عادية بل من مهندسين متخصصين في هذا المجال وهو كبير مهندسين بحريين يعني راجل فاهم هو بيقول ومش واحد هاوي مثلي او مثلك مع احترامي طبعا
وايضا بالنسبة للاجانب الشركة الهولندية التي تساعد في عملية الانقاذ قالت ان هذه اول مرة تشارك في عملية جنوح بهذا الشكل في تاريخها منذ 180 عام يعني الموضوع مش سهل فنغمة التحامل على الدولة والتقطيع فيها ليس في محلها ولا تصح في ذلك الوقت

اما فيما يخص تاثير ذلك على البورصات وخسارة العالم 400 مليون دولار هذا شئ خارج عن ارادتنا وهل العالم الذي يخسر 400 مليون دولار كل ساعة لو لديه طرق اخرى يسلكها لماذا لم يسلكها وتنتظر 321 سفينة نهاية هذا الجنوح حتى تعبر من القناة وايضا لو لديه حلول لهذا الجنوح لقدمه لمصر لكن الموضوع صعب على الكل والموضوع هندسي بحت ونحن ليس اهل خبرة في هذه النقطة لذلك يجب ترك المتخصصين فقط هم الذين يتحدثوا او من لديه راي هندسي مثلا فليشاركنا به

اما موضوع معرفة الاخبار من القنوات الاجنبية فانت حر تستمع الى القنوات الاجنبية هذا حقك لكن رئيس هيئة قناة السويس بالامس كان لديه مؤتمر صحفي واوضح كل التفاصيل وانا اراه جيدا ولكن من الممكن ان يكون هناك متحدث رسمي للقناة يدلي بالتصريحات مرتين في اليوم لكي يعلم الكل ما يجري وبالامس كل القنوات المصرية كانت بكاميراتها بتصور محاولات القطر للسفينة

اما بخصوص اعتراضك على السيسي ووصفك له بالفاشل فانا لا اوافقك عليه كليا لكن هذا رايك وانت حر فيه وهذا حقك لكني ارى الرئيس السيسي افضل من حكم مصر على مر تاريخ رؤسائها وما يفعله في كل المجالات بالتوازي يعتبر اعجاز في ظل وضع اقتصادي كان بينهار بعد 5 او 6 سنوات من عدم الاستقرار من 2011 وحتى 2016 لذلك الرجل انجز الكثير وفي كل المجالات وعلى فكرة انا من الطبقة الوسطى اللي اطحنت في موضوع الاصلاح المالي والاقتصادي ولكن لم اغضب مما يحدث لان الدولة كانت على حافة الانهيار والرجل بهذه الاجراءات الصعبة استطاع ان ينقذها من الضياع بعد ربنا سبحانه وتعالى اولا طبعا لذلك انا اراه افضل من حكم مصر على مدى تاريخ رؤسائها ولو الموضوع يسمح كنت اتناقشت معك في كثير من المواضيع الاقتصادية والاجتماعية التي قام بها الرجل وحكوماته المختلفة واراها ناجحة للغاية.

الحل الاخير رمي السفينة بقنبله نوويه لتتناثر هي وحمولتها الثقيله على اجناب الممر وتنفرج الازمه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى