اتفاق مصري سوداني بعدم التصعيد الاعلامي تجاه اثيوبيا

تصريح للاستشهاد به
من الأخر مش عايزين حد يمسك علينا غلطة حتى على مستوى الاعلام
عشان لما تحين ساعة الصفر سيكون لسان حالنا " كنا العقلاء حتى النهاية حتى في عدم التصعيد الاعلامي "

و ان كان التصريح جر ناعم كما يحاول ان يروج بعض سطحيّ العقول، لكانت تمت التوجيهات لاجهزة الاعلام في البلدين دون تصريح !

بالضبط ودة الي الناس مش فاهمه مصر مش عاوزة اتفاقيات
بالعكس مين قال كدا احنا لو طلعنا باتفاق قانوني ملزم منهم هبقي بمثابة اعتراف اثيوبيا بحصة مصر التاريخية وهينهي اي رغي في موضوع الحصص مستقبلا دا غير انك هتقدر تقاضي اثيوبيا في حالة اخلت بالاتفاق

يا جدعان هقول كلمة حق يجب ان يوجد حل لمشكلة حلايب وشلاتين وانا افضل التحكيم الدولي والطرفين يجتمعان في مؤتمر علني ويتفقا علي ان مهما كان قرار التحكيم الدولي فسيلزم به الطرف المتضرر
وكل طرف يقدم ما لديه من ادلة تثبت ملكيته لحلايب وشلاتين
في فكرة تانية بس اشك ان السودان هترضي بيها تبقي حلايب وشلاتين منطقة مشتركة للبلدين ويتعمل لاهلها قوانين خاصة بيهم

يا جدعان هقول كلمة حق يجب ان يوجد حل لمشكلة حلايب وشلاتين وانا افضل التحكيم الدولي والطرفين يجتمعان في مؤتمر علني ويتفقا علي ان مهما كان قرار التحكيم الدولي فسيلزم به الطرف المتضرر
وكل طرف يقدم ما لديه من ادلة تثبت ملكيته لحلايب وشلاتين
في فكرة تانية بس اشك ان السودان هترضي بيها تبقي حلايب وشلاتين منطقة مشتركة للبلدين ويتعمل لاهلها قوانين خاصة بيهم
التحكيم ليس في صالح مصر.
منطقة مشتركة سبق وعرضته السودان وتم الرفض
الحل من وجهة نظري الاستفتاء الشعبي
علي الرغم ان سكان المثلث قبائل سودانية الا انهم سيفضلون مصر لما يتمتعون به من خدمات مجانية لن يحصلوا علي مثلها من السودان ولكن السودان رفض هذا المقترح قبل ان يطرح رسميا لأنه يعلم نتيجة الاستفتاء لن تكون لصالحه

التحكيم ليس في صالح مصر.
منطقة مشتركة سبق وعرضته السودان وتم الرفض
الحل من وجهة نظري الاستفتاء الشعبي
علي الرغم ان سكان المثلث قبائل سودانية الا انهم سيفضلون مصر لما يتمتعون به من خدمات مجانية لن يحصلوا علي مثلها من السودان ولكن السودان رفض هذا المقترح قبل ان يطرح رسميا لأنه يعلم نتيجة الاستفتاء لن تكون لصالحه
معلش انا معنديش خليفة كبيرة عن حلايب بس من كلامك بتقول التحكيم ليس في صالح مصر وان سكانها قبائل سودانية
معني كدا ان مصر محتلاها وهي فعلا مش بتاعتنا
وسؤال هل توجد قيمة استيراتيجية للمثلث

وايه سر تمسك مصر بهذا المثلث

معلش انا معنديش خليفة كبيرة عن حلايب بس من كلامك بتقول التحكيم ليس في صالح مصر وان سكانها قبائل سودانية
معني كدا ان مصر محتلاها وهي فعلا مش بتاعتنا
وسؤال هل توجد قيمة استيراتيجية للمثلث

وايه سر تمسك مصر بهذا المثلث
مش موضوع احتلال ولكن سوء تصرف من مصر كدولة وقت استقلال السودان
أعلنت السودان استقلالها بكامل حدودها الإدارية بما فيها حلايب واعترفت مصر بالاستقلال دون حسم موضوع المثلث.
كان المفروض مصر تعترض وقتها وتحسم الموضوع ولكن السودان أودع حدوده في الامم المتحدة وأعتقد اجري انتخابات فيها الي ان افاق عبدالناصر وحاول طردهم بالقوة ولكنه تراجع وظل الموضوع معلقا حتي ضمته مصر بالقوة في التسعينات
تقدر تقول سوء فهم لاتفاقية الإدارة علي المثلث استغلها السودان وشجعهم علي ذلك ان القبائل هناك سودانيين إذن الأرض سودانية حسب تفسيرهم .
منذ اتفاقية ١٩٠٢ والعالم كله بما فيه مصر يتعامل بخريطة السودان تضم المثلث الي ان صعد الخلاف وضمته مصر وبدأ يتغير الأمر
الآن بعض الدول تضع المثلث تابع لمصر والبعض يضعه تابع للسودان والبعض يضع المثلث بخط منقوط علي انه منطقة متنازع عليها

في هذا الزمن الصعب عل الجميع صرنا نفرح بما يتعب أو يهم أي دولة عربية ..
كل دولة عربية لها مايهمها من تحديات وملفات وييجي البعض يفرح ويتشمت ليغطي عل ضعفه وقلة حيلة بلده .
كلي ثقة في قيادة جمهورية مصر العربية وبشعبها في خل موضوع سد النهضة .

حلايب مصريه بالوثائق و التاريخ ولا تفاوض ولا تحكيم دولي على أراضي تخصنا ونمتلكها اما بخصوص الإستفتاء الشعبي برده مفيش حاجه كده إلى مش عاجبه يعيش في حلايب على أنها مصريه يمشي منها منزوع شرف حمل الجنسيه المصرية
اما فايده حلايب إلى مخليه مصر متمسكه بيها ببساطه لأنها مصريه ارض مصريه شويه رمله بس مصري الوطن هو ه الوطن حتى لو شويه حجر ملهوش لازمه ده وطني لا اتخلى عنه ليه لازمه ملهوش لازمه أهم حاجه انه ميضيعش مني

حلايب مصريه بالوثائق و التاريخ ولا تفاوض ولا تحكيم دولي على أراضي تخصنا ونمتلكها اما بخصوص الإستفتاء الشعبي برده مفيش حاجه كده إلى مش عاجبه يعيش في حلايب على أنها مصريه يمشي منها منزوع شرف حمل الجنسيه المصرية
اما فايده حلايب إلى مخليه مصر متمسكه بيها ببساطه لأنها مصريه ارض مصريه شويه رمله بس مصري الوطن هو ه الوطن حتى لو شويه حجر ملهوش لازمه ده وطني لا اتخلى عنه ليه لازمه ملهوش لازمه أهم حاجه انه ميضيعش مني
وايه الضرر لو انت واثق انها مصرية وفي وثائق انك تلجأ للتحكيم الدولي وتبقي انهيت حتي النقاش في الامر

وايه الضرر لو انت واثق انها مصرية وفي وثائق انك تلجأ للتحكيم الدولي وتبقي انهيت حتي النقاش في الامر
انا لو خبطت علي شقتك و قولتلك افتح انا ليا اوضه في شقتك دي بتاعتي وهات ناس تحكم ما بينا ده بالظبط ينطبق على حالتنا معاهم لو فيه تحكيم دولي تحكيم دولي على حاجه غير قابله للتفاوض اصلا دي املاكنا مش علشان أراضيهم و اخليهم معايا ضد إثيوبيا اتنازل عن حقي ليهم لا طبعا والله مصر قادره من غيرهم أو بيهم على حمايه مقداراتها وهما من مصلحتهم يبقو أيدينا في أيديهم من غير ابتزاز لأن الخسران الأكبر بعد الاحباش لو سد ده اتدمر هيكون السودان

لسان حال قيادتنا الرشيدة لنفسح المجال لعقلاء الدبلوماسية بعيدا عن هياط الوطنيين الشرفاء ومن على شاكله احمد موسي وعمرو اديب

بعض الأشقاء الذين اتابع حساباتهم على تويتر واقفين وقوف واصطفاف كامل مع اثيوبيا.

انا اتفهم الاختلاف مع مصر على نقاط، على ملفات، الانزعاج من سياسة مصر الخ الخ.

لكن الوقوف ضد مصر وتمني نجاح اثيوبيا هذا شر عظيم ولا اعرف كيف وصل بعض الأشقاء لهذه الحالة من الكراهية التي اوصلتهم لفقدان عقلهم اصلا.

هل يرضى انسان طبيعي ان تتضرر مصر؟! مالهدف النهائي؟ ماذا اكسب انا اذا تمنيت نجاح اثيوبيا وانقطاع المياه وانهيار الاقتصاد المصري؟ لا يعود علي اي مكسب ابدا. ولا اعتقد الاشقاء سيكسبون شيئا من الوقوف ضد مصر بغرض الاضرار بها.

غباء أو شر محض لا اعتقد يوجد خيار ثالث.

بعض المصريين متفهمين

بعضهم لو تنتقد رصيف انت كاره لمصر والمصريين

انا لو خبطت علي شقتك و قولتلك افتح انا ليا اوضه في شقتك دي بتاعتي وهات ناس تحكم ما بينا ده بالظبط ينطبق على حالتنا معاهم لو فيه تحكيم دولي تحكيم دولي على حاجه غير قابله للتفاوض اصلا دي املاكنا مش علشان أراضيهم و اخليهم معايا ضد إثيوبيا اتنازل عن حقي ليهم لا طبعا والله مصر قادره من غيرهم أو بيهم على حمايه مقداراتها وهما من مصلحتهم يبقو أيدينا في أيديهم من غير ابتزاز لأن الخسران الأكبر بعد الاحباش لو سد ده اتدمر هيكون السودان
الله المستعان بس بجد نفسي المشكلة دي تنتهي

لا ينفع التلويح بالجزرة بدون هز العصا
احشد قوات مصرية على الحدود السودانية الإثيوبية وأدعو للمفاوضات وان شاء الله نبارك التوقيع بحل يرضي الجميع

أين من كان يعربد بالكلام عن الحرب و و..

إثيوبيا لا تنفع معها إلا القوة فالماء حياة او موت

عودة
أعلى