مصر والسودان يطلبان من امريكا التدخل لحل ملف سد النهضه

مستوي العلاقات المصرية السودانية يعمق ويضخم من قوة ردة الفعل المصرية تجاه اثيوبيا إذا سائت الأمور مصر بإمكانها حرفيا الان تفتيت اثيوبيا إن أرادت طالما السودان معنا في نفس الخندق
لسنا معكم في خندق واحد كل واحد في خندق مصلحتو

فعليا المشكله بين الاطراف في مدة ملى السد
المفترض تتحرك النسبه للتدفق شهريا وتتغير

لسنا معكم في خندق واحد كل واحد في خندق مصلحتو
من تكون لتتحدث بلسان عموم الشعب السوداني فالشعب لدية ممثل رسمي ونأمل في السيد برهان خيرا
images (3).jpeg

ما هي المصلحة واحدة يا اخي انت دائما ردك غريب ويبدو أن نفسك شئ من الكراهية لمصر

أعذرهم. الأشقاء بعد حكم البشير وما ترتب عليه من أثار سلبية محتاجين فترة نقاهة واستشفاء

امريكا اذا قدمت خدمة لمصر فسوف تطلب مقابل

بالتوفيق لمصر وفعلا ملف سد النهضه شهد تأخر كبير في حله وتعنت اثيوبي

اثيوبيا تحرك عواطف الافريقيين وتجيشهم ضد مصر

مصر يجب ان تعزز حضورها في أفريقيا
كده كده بنعديهم من قناة السويس ببلاش و باولوية ودون انتظار..كفاية عليهم كده.

وافريقيا لا تقلق منها..اضرب المربوط يخاف السايب

لا خطوه كبيره الان انتهي الوقت المتاح
تاثير اي ضربه عسكريه كان سيكون فعال في مرحله الانشاءات
الان بعد بناءه وملئه نقول حسبي الله ونعم الوكيل

أحد التحاليل يشير إلى أن أنسب وقت للضربة (إن كان هناك ضربة) فهي عند امتلاء ثلث السد. ضغط الماء سيساهم في انهياره مع الضربة وكمية الماء قليلة لإحداث ضرر.
إن كان التحليل صحيحا فنحن ربما في مرحلة التعبئة الشعبية وستطول قليلا

السد خطا مصري سوداني واثيوبيا استغلته بذكاء
كان المفروض ولا طوبة وحدة تتحط الا بعد اغلاق كامل الاتفاقية وبرضى الاطراف كلها

السد الان صعب ومعقد المفاوضات الحالية والمستقبلية او وساطات عربية او امريكية او اوربية مضيعة للوقت بدون نتائج وشروط تلزم على الاقل الطرف الاثيوبي

اتذكر برنامج الفرص الضائعة للفقي فرص كثيرة كانت بيد مصر
لكن ضاعت

التعديل الأخير:
يا استاذ مشاه.... الصراحه انا لا افهم تعليقك. وايضا تعليق بعض الاخوه. من قبيل ليس هناك حرب ومصر لن تضرب او مصر لا تستطيع ولا تمتلك ومصر اضاعت حقوقها.
فحتي مقولتك. لقد قولت لكم انه لا توجد حرب.....!!!!! فهذه الجمله لها اكثر من معني
فلا وجود لحرب. اي ان مصر اذعنت لاثيوبيا مثلا؟؟ او ان مصر لا تستطيع..؟؟ او ان اثيوبيا ستذعن لمصر وتقبل بفرص شروط مصر عليها؟؟ اي منهم انت تقصد..!!؟؟
طيب نتكلم بالمنطق. اذا وافقت اثيوبيا علي شروطنا وهذا اكثر ما نريد وهذا هدفنا اساسا من البدايه. اذن بالعقل لا وجود الحرب لان الدوله المصريه فرضت ارادتها..... انا اذا كنت تقصد اننا لا نستطيع او اننا اضعنا الفرصه علي اساس اننا بنهرج. ...!!! فانا الصراحه مش عارف اقول ايه تاني. ..!! طيب مش انت بتقول امام الجميع لن يكون هناك حرب سواءً لضعف امكانات مصر او اي سبب اخر.... طيب انا اراهن هنا الجميع علانيتاً. اذا لم ترضخ اثيوبيا فلن يكون هناك فعلا ضرب للسد... فهذا ليس عقاباً متاسياً لاثيوبياً.
بل سيتم الهجوم علي اثيوبيا واحتلال منطقه السد والسيطره علي السد نفسه وسيتم توجيه ضربات موجعه الي الجيش الاثيوبي وشل حركته وتدمير قدراته. بحيث سيكون اقرب الي المليشيات. ومن ثم سيحدث اتضريات في الداخل الاثيوبي من التيجراي وغيرها مما قد يودي الي حرب اهليه وتفكك اثيوبيا ........... ايه راءيك بقي ..!!؟؟
الحل الثاني... هو لا وجود لحرب واثيوبيا ترضخ. لاما هذا سيكون العقاب المصري. هو تدمير الحلم الاثيوبي تماما ونعائياً. واخذ السد ال تعبو فيه واستلفو عشان يبنوه. وعملو فيه عشره سنين. يعني يصرفون اموالهم ومجهودهم ثم ستكون حصره وخساره لهم.
ومن ثم تدمير جيشهم وقوتهم العسكريه وجعلهم اقول الي المليشيات غير قادرين علي حمايه انفسهم ضد اي دوله. وثم التفتيت وحرب اهليه وتقسيم.
برضه ايه راءيك...!!!؟؟ مش تقولي ضرب سد ومش عارف ايه. ضرب السد هذه حلول الدول التعبانه او الدول حديثه العهد والتقليدية. اما مصر. فهي شيء اخر. العقاب بيكون مدمر وليس ضرب سد. واقولك حاجه. تامين النيل استراتيجي لابد وان يكون عن قرب. يعني قواتك تكون علي مقربه او قادره للوصول الي منابع بسرعه ومباشرهً. هذا هو التامين وهذا هو ما ستفعله مصر. مش هتضرب سد وتمشي. لا. خلاص الكلام ده مبقاش ينفع. مصر تواجدت وستتواجد بجانب منابع النيل الي ان تقوم الساعه. ده بس لمعلوماتك. لو عايز تعرف فعلا مصر ناويه علي ايه
يا عزيزي مصر دوله كبيره جدا وقديمه.
مصر داهيه عسكريه وسياسيه. صدقني لا يتمني العاقل سواءً كان ضعيف او قوي الدخول في عداء مع مصر
فسيقسم الله ظهره.
ماشي.......
كلامك كثير... لم اقراة الصراحة 🌹

كلنا ثقة فى صانع القرار المصرى وكلنا خلف قيادتنا ولكن هناك تساؤلات عديدة ننتظر فى الاخير لنرى ماذا سيحدث من وجهة نظرى التى تحتمل الخطأ والصواب وبناء على شواهد ودلالات كثيرة مصر لن تقوم بتوجيه ضربة عسكرية للسد

كلنا ثقة فى صانع القرار المصرى وكلنا خلف قيادتنا ولكن هناك تساؤلات عديدة ننتظر فى الاخير لنرى ماذا سيحدث من وجهة نظرى التى تحتمل الخطأ والصواب وبناء على شواهد ودلالات كثيرة مصر لن تقوم بتوجيه ضربة عسكرية للسد
واللي يعمل ميقولش واللي يقول مايعملش 😉

ما هي المصلحة واحدة يا اخي انت دائما ردك غريب ويبدو أن نفسك شئ من الكراهية لمصر

بيسموهم فى بلدهم كيزان ..اى من اتباع النظام السابق
بتوع حلايب سودانية وان طال السفر
لسة عايشيين فى الماضى الذى رسمة المخلوع البشير و قناة المخابرات المسماة الجزيرة
عشر افلام وسائقية و مئات البرامج عن حلايب
ولا دقيقة تناولت فيها الفشقة

معلش بس عشان ميبقاش اي كلام وخلاص ومع احترامي طبعا لوجهة نظرك بس ايه هي الشواهد والدلالات الكتيرة اللي بتثبت ان مصر لن تقوم بتوجيه الضربة

معلش بس عشان ميبقاش اي كلام وخلاص ومع احترامي طبعا لوجهة نظرك بس ايه هي الشواهد والدلالات الكتيرة اللي بتثبت ان مصر لن تقوم بتوجيه الضربة
الاثيوبيين مقتنعين اننا مش هانضرب وشايفين ان كل مشروعات الري في مصر للتعايش مع سد النهضة ودا ان دل على شئ هو بيأكد نجاحك في خداعهم وياريت يفضلوا و يفضل العالم مقتنع اننا مش هانضرب

عودة
أعلى