مصر والسودان يطلبان من امريكا التدخل لحل ملف سد النهضه

تجاوزنا الخيار العسكرى ولو اضطررنا له ستكون أبعاده لها تأثير مباشر على الاستقرار المصري اقتصاديا وسياسيا ..

صور للاثيوبيين أن سد النهضة سيجعلهم دولة تضاهي الدول الأوروبية وتم ترويج المشروع بشكل سياسي كبير ، ولذلك لن يتخلي الطرفين عن استكمال مشروع سد النهضة ١- الشعب الإثيوبي ٢- الحكومة الإثيوبية ..

الحل فى يد المخابرات المصرية .
لا الخيار العسكري مطروح وبقوة وهنشوف

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لا تفرج

ليش دائما يفكرون الاخوان بالضرب. لماذا لا يفكرون في احتلال ارض السد.

ليش دائما يفكرون الاخوان بالضرب. لماذا لا يفكرون في احتلال ارض السد.
بكل بساطة وضع قوات على الأرض خسارة كبيرة لأى طرف مهما بلغت قوته والامثلة كثيرة

تجاوزنا الخيار العسكرى ولو اضطررنا له ستكون أبعاده لها تأثير مباشر على الاستقرار المصري اقتصاديا وسياسيا ..

صور للاثيوبيين أن سد النهضة سيجعلهم دولة تضاهي الدول الأوروبية وتم ترويج المشروع بشكل سياسي كبير ، ولذلك لن يتخلي الطرفين عن استكمال مشروع سد النهضة ١- الشعب الإثيوبي ٢- الحكومة الإثيوبية ..

الحل فى يد المخابرات المصرية .

ابعاد وجود السد بدون اي حل اسوء من ابعاد اندلاع حرب حتى لو كانت حرب فلن تكون على حدودك ستكون حرب جوية.

بني شنقول وهو الإقليم الذي يقع به السد يعاني الان من صراعات عرقيه مسلحه أحد أطرافها حكومه أديس أبابا ...

وهناك عمليه نزوح مستمره لعرقيات بني شنقول نحو السودان منذ فبراير الماضي بعد تصاعد القتال في الإقليم وفي إقليم تيجراي المجاور
t

التعديل الأخير:
لعب عالي جدا..... من الاول كده عشان يبقو مشاركين ومطلعين. وكمان لغسل ايدينا منهم ومن ردود الافعال في ال هيحصل للعزيزه بنت العزيزه اثيوبيا الحلوه الجميله.
ال احنا شايفين ان عشان تتطور وتنمو وتزدهر فلابد وان يتم تقسيم هذا التكتل الفيدرالي.
هيكون احسن والله

بالعكس ( سيء )

لا اثق في نوايا امريكا
بظبط. عندك حق. بس عشان كده فلابد من اشراكه في المفاوضات. حتي تضح نيته تجاهك. وعشان ايضا تتجنبه عند التحرك ضد اثيوبيا. لان في الاخر هناك قوانين دوليه. وامريكا مهما كانت هي دوله مؤساسات. وصعب جدا ان تتهرب من القوانين و صحه الموقف امام العالم والجميع.
فاشتراكهم في الملف هو احراج لهم شديد و قطع الطريق عليهم بعد ذلك اذا تحركت انت عسكرياً ضد اثيوبيا المعتديه علي الحقوق.
هكذا تلعب الدبلوماسيه......

آمين و اسأل الله أن يحفظكم و ينصركم إن كان هناك حرب
يا استاذ مشاه.... الصراحه انا لا افهم تعليقك. وايضا تعليق بعض الاخوه. من قبيل ليس هناك حرب ومصر لن تضرب او مصر لا تستطيع ولا تمتلك ومصر اضاعت حقوقها.
فحتي مقولتك. لقد قولت لكم انه لا توجد حرب.....!!!!! فهذه الجمله لها اكثر من معني
فلا وجود لحرب. اي ان مصر اذعنت لاثيوبيا مثلا؟؟ او ان مصر لا تستطيع..؟؟ او ان اثيوبيا ستذعن لمصر وتقبل بفرص شروط مصر عليها؟؟ اي منهم انت تقصد..!!؟؟
طيب نتكلم بالمنطق. اذا وافقت اثيوبيا علي شروطنا وهذا اكثر ما نريد وهذا هدفنا اساسا من البدايه. اذن بالعقل لا وجود الحرب لان الدوله المصريه فرضت ارادتها..... انا اذا كنت تقصد اننا لا نستطيع او اننا اضعنا الفرصه علي اساس اننا بنهرج. ...!!! فانا الصراحه مش عارف اقول ايه تاني. ..!! طيب مش انت بتقول امام الجميع لن يكون هناك حرب سواءً لضعف امكانات مصر او اي سبب اخر.... طيب انا اراهن هنا الجميع علانيتاً. اذا لم ترضخ اثيوبيا فلن يكون هناك فعلا ضرب للسد... فهذا ليس عقاباً متاسياً لاثيوبياً.
بل سيتم الهجوم علي اثيوبيا واحتلال منطقه السد والسيطره علي السد نفسه وسيتم توجيه ضربات موجعه الي الجيش الاثيوبي وشل حركته وتدمير قدراته. بحيث سيكون اقرب الي المليشيات. ومن ثم سيحدث اتضريات في الداخل الاثيوبي من التيجراي وغيرها مما قد يودي الي حرب اهليه وتفكك اثيوبيا ........... ايه راءيك بقي ..!!؟؟
الحل الثاني... هو لا وجود لحرب واثيوبيا ترضخ. لاما هذا سيكون العقاب المصري. هو تدمير الحلم الاثيوبي تماما ونعائياً. واخذ السد ال تعبو فيه واستلفو عشان يبنوه. وعملو فيه عشره سنين. يعني يصرفون اموالهم ومجهودهم ثم ستكون حصره وخساره لهم.
ومن ثم تدمير جيشهم وقوتهم العسكريه وجعلهم اقول الي المليشيات غير قادرين علي حمايه انفسهم ضد اي دوله. وثم التفتيت وحرب اهليه وتقسيم.
برضه ايه راءيك...!!!؟؟ مش تقولي ضرب سد ومش عارف ايه. ضرب السد هذه حلول الدول التعبانه او الدول حديثه العهد والتقليدية. اما مصر. فهي شيء اخر. العقاب بيكون مدمر وليس ضرب سد. واقولك حاجه. تامين النيل استراتيجي لابد وان يكون عن قرب. يعني قواتك تكون علي مقربه او قادره للوصول الي منابع بسرعه ومباشرهً. هذا هو التامين وهذا هو ما ستفعله مصر. مش هتضرب سد وتمشي. لا. خلاص الكلام ده مبقاش ينفع. مصر تواجدت وستتواجد بجانب منابع النيل الي ان تقوم الساعه. ده بس لمعلوماتك. لو عايز تعرف فعلا مصر ناويه علي ايه
يا عزيزي مصر دوله كبيره جدا وقديمه.
مصر داهيه عسكريه وسياسيه. صدقني لا يتمني العاقل سواءً كان ضعيف او قوي الدخول في عداء مع مصر
فسيقسم الله ظهره.
ماشي.......

التعديل الأخير:
يا استاذ مشاه.... الصراحه انا لا افهم تعليقك. وايضا تعليق بعض الاخوه. من قبيل ليس هناك حرب ومصر لن تضرب او مصر لا تستطيع ولا تمتلك ومصر اضاعت حقوقها.
فحتي مقولتك. لقد قولت لكم انه لا توجد حرب.....!!!!! فهذه الجمله لها اكثر من معني
فلا وجود لحرب. اي ان مصر اذعنت لاثيوبيا مثلا؟؟ او ان مصر لا تستطيع..؟؟ او ان اثيوبيا ستذعن لمصر وتقبل بفرص شروط مصر عليها؟؟ اي منهم انت تقصد..!!؟؟
طيب نتكلم بالمنطق. اذا وافقت اثيوبيا علي شروطنا وهذا اكثر ما نريد وهذا هدفنا اساسا من البدايه. اذن بالعقل لا وجود الحرب لان الدوله المصريه فرضت ارادتها..... انا اذا كنت تقصد اننا لا نستطيع او اننا اضعنا الفرصه علي اساس اننا بنهرج. ...!!! فانا الصراحه مش عارف اقول ايه تاني. ..!! طيب مش انت بتقول امام الجميع لن يكون هناك حرب سواءً لضعف امكانات مصر او اي سبب اخر.... طيب انا اراهن هنا الجميع علانيتاً. اذا لم ترضخ اثيوبيا فلن يكون هناك فعلا ضرب للسد... فهذا ليس عقاباً متاسياً لاثيوبياً.
بل سيتم الهجوم علي اثيوبيا واحتلال منطقه السد والسيطره علي السد نفسه وسيتم توجيه ضربات موجعه الي الجيش الاثيوبي وشل حركته وتدمير قدراته. بحيث سيكون اقرب الي المليشيات. ومن ثم سيحدث اتضريات في الداخل الاثيوبي من التيجراي وغيرها مما قد يودي الي حرب اهليه وتفكك اثيوبيا ........... ايه راءيك بقي ..!!؟؟
الحل الثاني... هو لا وجود لحرب واثيوبيا ترضخ. لاما هذا سيكون العقاب المصري. هو تدمير الحلم الاثيوبي تماما ونعائياً. واخذ السد ال تعبو فيه واستلفو عشان يبنوه. وعملو فيه عشره سنين. يعني يصرفون اموالهم ومجهودهم ثم ستكون حصره وخساره لهم.
ومن ثم تدمير جيشهم وقوتهم العسكريه وجعلهم اقول الي المليشيات غير قادرين علي حمايه انفسهم ضد اي دوله. وثم التفتيت وحرب اهليه وتقسيم.
برضه ايه راءيك...!!!؟؟ مش تقولي ضرب سد ومش عارف ايه. ضرب السد هذه حلول الدول التعبانه او الدول حديثه العهد والتقليدية. اما مصر. فهي شيء اخر. العقاب بيكون مدمر وليس ضرب سد. واقولك حاجه. تامين النيل استراتيجي لابد وان يكون عن قرب. يعني قواتك تكون علي مقربه او قادره للوصول الي منابع بسرعه ومباشرهً. هذا هو التامين وهذا هو ما ستفعله مصر. مش هتضرب سد وتمشي. لا. خلاص الكلام ده مبقاش ينفع. مصر تواجدت وستتواجد بجانب منابع النيل الي ان تقوم الساعه. ده بس لمعلوماتك. لو عايز تعرف فعلا مصر ناويه علي ايه
يا عزيزي مصر دوله كبيره جدا وقديمه.
مصر داهيه عسكريه وسياسيه. صدقني لا يتمني العاقل سواءً كان ضعيف او قوي الدخول في عداء مع مصر
فسيقسم الله ظهره.
ماشي.......
انا اختلف معاك وكلامك مستحيل قولا وفعلا
ولا دي اصلا عقيدة الجيش المصري
اولا مصر مش محتاجة تدخل حرب شاملة مع اثيوبيا ويكفينا فقط ضرب السد واخراجه من الخدمة والحكاية دي هتكون مدروسة جدا هندسيا وفنيا ولنا خبر كبيرة في مجال السدود دا غير ان احتلال منطقة السد بالرغم من انها تتبع السودان الا ان ادارة بايدن مش هتسيبك في حالك وخد عندك عقوبات وتهديدات من مجلس الأمن وحورات ملهاش اي ٣٠ لازمة انما في حالة اخراج السد من الخدمة انت كدا واضح امام العالم انك ضربت سد انت شايف انك متضرر منه واعتقد ١٠ سنين مفاوضات رسخت في عقول الكثير من الدول ان مصر لا تستطيع التفريط في حصتها من المياه حتي ان ترامب قالها صراحة ستضطر مصر لضرب السد في نهاية المطاف
بعد ضرب السد دا سيناريو خارج توقعاتي بالنسبة لرد الفعل الاثيوبي وهو اللي علي اساسة هتتحدد ملامح الفترة اللي بعدها
مش بعيد ابدا اثيوبيا تتهور وتضرب في السودان علي اساس انها شريك في الضربة وهي الاقرب لهم وغصب عنك هتدافع عن السودان والا منظرنا هيبقي وحش اوي
وقتها فعلا ممكن تدخل في حرب شاملة مع اثيوبيا بس في الاول والاخر هتبقي الحرب بعيد من ارضك ودي ميزة
ودا اسوأ سيناريو بالنسبالي ممكن نتعرضله متوقف علي رد الفعل الاثيوبي

امريكا اذا قدمت خدمة لمصر فسوف تطلب مقابل

بالتوفيق لمصر وفعلا ملف سد النهضه شهد تأخر كبير في حله وتعنت اثيوبي

اثيوبيا تحرك عواطف الافريقيين وتجيشهم ضد مصر

مصر يجب ان تعزز حضورها في أفريقيا

عودة
أعلى