أحمد شفيق هو من فاز بالإنتخابات لكن تدخلت أمريكا لقلب النتيجة لصالح محمد مرسي !!

كلام فاضي وغير حقيقي

انا واحد انتخبت حمدين صباحي في الجولة الاولي وفي اصحابي انتخبوا ابوالفتوح
ولكننا في الاعادة انتخبنا محمد مرسي
الاخوان شريك اساسي في ثورة يناير وارحم من الفلول كما كان يبدوا وقتها

قبل ان يستغل الاخوان السلطة وينقلبوا علي الثورة
ياااه فكرتني بالايام الجميله

انا انتخبت ابو الفتوح
ومنتخبتش لا مرسي ولا شفيق مكنتش مقتنع بيهم
ونزلت ف 30 يونيو عشان انتخابات رئاسه مبكره رغم اني كنت مقتنع ان مرسي ده غلبان وضيعوه بس كنت مقتنع ان الاخوان مينفعوش في الحكم معارضه بس
مكنتش مدرك بعد 30يونيو اننا هنرجع لعصر عبدالناصر تاني

ألا تعتقد أن حكم السيسي هو ايضا انقلاب على الثورة ؟
لا يوجد حياة سياسية في مصر وحسب ما اعلم فان السطوة الامنية الان هي اشد من عهد مبارك
من يتابع الاحداث بعد 30/6 ولمدة سنة خلال حكم عدلي منصور وبشكل دقيق
اولا القرار الذي سيحاسب علية امام الله هو فتح الحد الاقصي للحبس الاحتياطي علي زمة القواضي والذي يعاني منه جميع المعتقلين السياسيين حتي الان

ثانيا ترقية الفريق عبد الفتاح السيس الي رتبة مشير

ثالثا تنحية جميع الاطراف المشاركة في اجتماع 3/7 والتي كانت تمثل جميع مكونات الشعب المصري عدا الاخوان

ثم اتي السيسي وانتهت الثورة وما بقي لها الا السجون والمعتقلات

ياااه فكرتني بالايام الجميله

انا انتخبت ابو الفتوح
ومنتخبتش لا مرسي ولا شفيق مكنتش مقتنع بيهم
ونزلت ف 30 يونيو عشان انتخابات رئاسه مبكره رغم اني كنت مقتنع ان مرسي ده غلبان وضيعوه بس كنت مقتنع ان الاخوان مينفعوش في الحكم معارضه بس
مكنتش مدرك بعد 30يونيو اننا هنرجع لعصر عبدالناصر تاني
قولتلي بقي انتا التيار الثالث بتاع عبد المنعم تتح

اولا القرار الذي سيحاسب علية امام الله هو فتح الحد الاقصي للحبس الاحتياطي علي زمة القواضي والذي يعاني منه جميع المعتقلين السياسيين حتي الان

ثالثا تنحية جميع الاطراف المشاركة في اجتماع 3/7 والتي كانت تمثل جميع مكونات الشعب المصري عدا الاخوان

انتا برضة من أنصار حمضين وتتح

هل تعتقد أن عدلي منصور كان يتصرف من نفسه ؟
هو فقط واجهة الحكم ومن كان يدير الأمور فعلياً هو السيسي والعسكر

ونحمد الله أنها انتهت والا كنا بنجري ورا بعض لسه في الشوارع زي اخواننا في تونس والاقتصاد في النازل والفوضى في الطالع ..انا كنت مؤيد لاحداث يناير 2011 حتى شال الله الغشاوة وانار بصيرتي يوم 19 مارس 2011 و فهمت أنها كانت سلسلة من الغزوات انتهت بغزوة الصناديق التي قادها الإخوان من أجل حكم المرشد في الأرض... حينها عرفت أن القصه لم تكن ضد مبارك بل القصه كانت ضد الدوله وكيان ووعي هذا الشعب الذي يعيش أزمته الحضارية التقليدية كل 100 سنه من عمره الخالد ... الثورات هي الثورات ضد الاحتلالات الاجنبيه غير كده فهي انتفاضات ضد أي حكم هي مشاريع سياسية خاصه لبعض الناس..وانا قد عاهدت نفسي الا أكون فردا لخدمه مشروع آخر غير مشروع بلادي وتنميتها واستعادة رقيها ومجدها

عاشت مصر وعاش الشعب المصري والدولة المصرية العريقة

تيار عاوز يحكم من طرف تالت ..يعني ياخدوا صباحي معاهم يفرجوهم على قصر الاتحادية ويجيبوا لهم ساندوتشات حلاوة بالقشطة 😂😂

انتا برضة من أنصار حمضين وتتح
ارتقي فان القاع ممتلئ بامثالك
هل تعتقد أن عدلي منصور كان يتصرف من نفسه ؟
هو فقط واجهة الحكم ومن كان يدير الأمور فعلياً هو السيسي والعسكر
طب لو كان السيسي وفي بوعده وبقي علي قيادة الجيش ولم يترشح للرئاسة كان هيبقي بطل قومي في نظر المصريين ونموذج مشرف لمن يخلفة

ونحمد الله أنها انتهت والا كنا بنجري ورا بعض لسه في الشوارع زي اخواننا في تونس والاقتصاد في النازل والفوضى في الطالع ..انا كنت مؤيد لاحداث يناير 2011 حتى شال الله الغشاوة وانار بصيرتي يوم 19 مارس 2011 و فهمت أنها كانت سلسلة من الغزوات انتهت بغزوة الصناديق التي قادها الإخوان من أجل حكم المرشد في الأرض... حينها عرفت أن القصه لم تكن ضد مبارك بل القصه كانت ضد الدوله وكيان ووعي هذا الشعب الذي يعيش أزمته الحضارية التقليدية كل 100 سنه من عمره الخالد ... الثورات هي الثورات ضد الاحتلالات الاجنبيه غير كده اي انتفاضات ضد أي حكم هي مشاريع سياسية خاصه لبعض الناس..وانا قد عاهدت نفسي الا أكون فردا لخدمه مشروع آخر غير مشروع بلادي وتنميتها واستعادة رقيها ومجدها

عاشت مصر وعاش الشعب المصري والدولة المصرية العريقة
الشعب المصري معظمه يعاني اما تحت خط الفقر او طبقة متوسطة مطحونة
وبتطلع الحكومة كل شوية بقرار جديد يطحنها اكتر مثل مهزلة قانون التسجيل العقاري

تيار عاوز يحكم من طرف تالت ..يعني ياخدوا صباحي معاهم يفرجوهم على قصر الاتحادية ويجيبوا لهم ساندوتشات حلاوة بالقشطة 😂😂
انا الاول مكنتش فاهم هو اخوان ولايساري لغاية ماعرفت أنة تبع تتح لية تدفع اكتر لما ممكن تدفع أقل

طب لو كان السيسي وفي بوعده وبقي علي قيادة الجيش ولم يترشح للرئاسة كان هيبقي بطل قومي في نظر المصريين ونموذج مشرف لمن يخلفة

معلش يارفيق الامل في ابن حمضين البار احمد طنطاوي هههههههههه

طيب نعطيكم تفسير منطقي أو شبه منطقي للموضوع وفي النهاية كل واحد ينام على الجنب اللي يريحه .

شفيق عسكري سابق وكان رئيس الحكومة حتى مارس 2011 ووزير للطيران المدني من 2002 حتى 2011 كما هي العادة في مصر تخرج من الجيش تستلم منصب في الحكومة

اللي حصل أن الجيش كما جرت العادة منذ 1952 مستحيل يفرط في الحكم ضبط الأنتخابات لصالح شفيق فهو ابن المؤسسة في الأخير
بل كان مرشح لخلافة مبارك كما أوردت صحيفة أمريكية في 2010 قبل الثورة
الجزء التالي من خبر في 2010 قبل الثورة
مشاهدة المرفق 359489

أمريكا كشفت اللعبة وضعطت على المجلس العسكري وفاز مرسي
جلس مرسي سنه أو أقل على الكرسي وبعدين رجع الجيش وأستلم الحكم

بالمختصر الجيش حب يبلع اللقمة من بدري في 2012 بس أضطر يأجلها ل 2013

هذة مصر بإختصار بعيد عن دراما المؤامرات .

عمر سليمان كان يثق فية مبارك وليس احمد شفيق

مم..طبعا في 2011 كان الشعب عايش في نغنغه وغنى والمظاهرات كل جمعه وقطع الطرق والأزمات في كل شيء كانت هتنقلنا لل g20 ...اكتر ناس تتاجر بالفقراء والطبقات الكادحه هم حبايب حمدين واليسار الشمام كله.... السيسي قدم للطبقات الكادحه سكن و دعم وتأمين اجتماعي ونقلهم من العشوائيات لسكن نظيف وراقي فيه كل الخدمات...ححمضين واليسار الشمام قدم للناس دي ايه غير الشعارات والضحك على الدقون ...صفر !!! شبعنا من شعارات خراب 2011 اللي بندفع تمنها من اقتصادنا من دم شبابنا ورجالتنا حتى الآن ولسه هندفع ل 20 سنه قدام

لا كان احسن المرشحين في الوقت ده بالنسبالي
انا مستقل ودماغي اللي ممشياني حر بقي انتخب تتح انتخب شفشق انتخب اللي اشوفه احسن لمصر
الحمد لله مش تبع جهات معينه ولاباخد الاوامر من حد

كمان مش عجبك احمد طنطاوي
للدرجة دي حرية الرئ عملالك مشكله عاوز تعيش زليل طول عمرك
احترم نفسك معايا عشان أنا محترم ودية حرية الرأي يارفيق ولا جيفارا معندوش حرية راي غير في الغلط وكل اليسار والناصرين دول مجموعة من الحنجورية والفشلة ومين احمد طنطاوي ذا كيد دة الي اختاروة رئيس الحزب بدون منافس لية دة مصيرة بالضبط زي ايمن نور ونفس المقدمات تودي الي نفس النهايات

مم..طبعا في 2011 كان الشعب عايش في نغنغه وغنى والمظاهرات كل جمعه وقطع الطرق والأزمات في كل شيء كانت هتنقلنا لل g20 ...اكتر ناس تتاجر بالفقراء والطبقات الكادحه هم حبايب حمدين واليسار الشمام كله.... السيسي قدم للطبقات الكادحه سكن و دعم وتأمين اجتماعي ونقلهم من العشوائيات لسكن نظيف وراقي فيه كل الخدمات...ححمضين واليسار الشمام قدم للناس دي ايه غير الشعارات والضحك على الدقون ...صفر !!! شبعنا من شعارات 2011 اللي بندفع تمنها من اقتصادنا من دم شبابنا ورجالتنا حتى الآن ولسه هندفع ل 20 سنه قدام
ايه بقي سلبيات السيسي لو قادر تقول يعني🤔

طيب نعطيكم تفسير منطقي أو شبه منطقي للموضوع وفي النهاية كل واحد ينام على الجنب اللي يريحه .

شفيق عسكري سابق وكان رئيس الحكومة حتى مارس 2011 ووزير للطيران المدني من 2002 حتى 2011 كما هي العادة في مصر تخرج من الجيش تستلم منصب في الحكومة

اللي حصل أن الجيش كما جرت العادة منذ 1952 مستحيل يفرط في الحكم ضبط الأنتخابات لصالح شفيق فهو ابن المؤسسة في الأخير
بل كان مرشح لخلافة مبارك كما أوردت صحيفة أمريكية في 2010 قبل الثورة
الجزء التالي من خبر في 2010 قبل الثورة
مشاهدة المرفق 359489

أمريكا كشفت اللعبة وضعطت على المجلس العسكري وفاز مرسي
جلس مرسي سنه أو أقل على الكرسي وبعدين رجع الجيش وأستلم الحكم

بالمختصر الجيش حب يبلع اللقمة من بدري في 2012 بس أضطر يأجلها ل 2013

هذة مصر بإختصار بعيد عن دراما المؤامرات .

اتفق معاك
الجيش كان عمره مهيسلم حكم مصر لاي حد
وي كانت مصيبه ان تناقش ميزانيه الجيش للبرلمان
عشان كده عجلو بالامر

اتفق معاك
الجيش كان عمره مهيسلم حكم مصر لاي حد
وي كانت مصيبه ان تناقش ميزانيه الجيش للبرلمان
عشان كده عجلو بالامر

معلش روح شوف الولايات المتحدة الأمريكية الميزانية بتتناقش ازاي ولا تركيا ولا روسيا ولا الصين ولا اي دولة تانية وبعد كدة اتكلم وقارن أوضاع كل دولة بمصر وبعد كدة نحكم

عودة
أعلى