بلينكن لشكري: الولايات المتحدة قلقة من حالة حقوق الإنسان في مصر وإمكانية شرائها مقاتلات روسية

هل فيه احتمالية

ان تكون السو35 ورقة مسارمه في ملف سد النهضه ؟

ياليت اتمنى بس العضو هذا مبالغ جدا
ووكذلك يبالغ في السعودية كذلك
ماتوقع انها معلومه منه
طالب الحق يكفيه دليل

والدلائل كثيره لكن ليس الامر هو البحث عن دليل

سؤال للتوضيح..ليه كل اللي قطع المساعدات الامريكية رجعها تاني؟

بص يا صديقي انا لا احب التفاخر انا أقر واقع .. لأننا لنا مع الامريكان أكثر من 50 عاما من العلاقات اقدر اقول لك ...أنهم يحسبوها جيدا قبل اي خطوه يخطونها وخصوصا مع شريك استراتيجي هام جدا في المنطقه مثل مصر ... مش بسيطه حكايه العقوبات يا صديقي .. السياسه مش حسابات رياضيه
مش هيفرضو عقوبات كل دي وسايل ضغط وملهاش لازمخ زي مامصر محتاجه اميريكا في ملفات اميريكا محتاجه مصر في ملفات

هل فيه احتمالية

ان تكون السو35 ورقة مسارمه في ملف سد النهضه ؟

ياليت اتمنى بس العضو هذا مبالغ جدا
ووكذلك يبالغ في السعودية كذلك
ماتوقع انها معلومه منه
لا ملهاش علاقه كان الاولي يقولك بوتين ميزورش مصر في مارس

مش هيفرضو عقوبات كل دي وسايل ضغط وملهاش لازمخ زي مامصر محتاجه اميريكا في ملفات اميريكا محتاجه مصر في ملفات
الأمريكان بيلعبوا معانا بتقارير حقوق الإنسان المزعومه وبنود المعونه بشقيها الاقتصادي والعسكري ..والاداره الحاليه اداره امربكيه تقليديه في اسلوبها عكس اداره ترامب القوميه والمتجدده

انا صراحه هذي مشكلتي مع الشباب

الواقعيه والمنطقيه شيء

والعاطفه شيء اخر
الصفقة تمت.. الصفقة علي خطوط الانتاج.. ظهرت الطائرات بالتمويه المصري
عن اي عاطفة تتحدث انت والاخ بتاع النووي

الأمريكان بيلغبوا معانا بتقارير حقوق الإنسان المزعومه وبنود المعونه بشقيها الاقتصادي والعسكري ..والاداره الحاليه اداره امربكيه تقليديه في اسلوبها عكس اداره ترامب القوميه والمتجدده
الاخوه هنا فاكرين ام امريكا هتستغنا عن مصالحها مع مصر وندخل بديل تاني زي الحاج بوتين علشان اي حاجه

السوخوي في مصر اصلا
يا ياشا حتى لو مش موجودة عايز تمنع التسليح الشرقي عننا لازم تدينا المقابل غير كدا لا
الخلاصة ان لدينا قناعة وسياسة فيما يخص تنويع مصادر السلاح وزدات مع ادارة الرئيس السيسي ولا اعتقد اننا سنتخلى عن هذه السياسة تحت اي ظرف
تحياتي لك

دي من تقاليد المنتدى هنا منذ صفقات الرافال والميج 😁😁

احد انكر ؟

بالفعل انتجت ومثل ماقلت طلعت بالتمويه المصري

ولكن انا في اعتقادي ماجت مصر

وماتوقع تتهور الان في ظل العقوبات المتوقعه

هل تريد مصدر ام ماذا للتتاكد ام هو رد حتي تفتعل مشكله

انت تعتقد اني راعي مشاكل ؟

اذا يضايقك وقفت نقاش عادي

انا اعتقد انها بالفعل انتجت ولكن في روسيا
والطيران المصريين بتدربون عليها ايضا هنا مش بعيده

بس ماتوقع انها في مصر !

الأمريكان بيلعبوا معانا بتقارير حقوق الإنسان المزعومه وبنود المعونه بشقيها الاقتصادي والعسكري ..والاداره الحاليه اداره امربكيه تقليديه في اسلوبها عكس اداره ترامب القوميه والمتجدده
الهدف ليس السوخوي هو يستخدمها للضغط علي ملف اخر وهو اخراج قيادات الاخوان من السجون إذا اخرجوا القيادات من السجون مقابل التغاضي عن ملف التسليح مع روسيا

احد انكر ؟

بالفعل انتجت ومثل ماقلت طلعت بالتمويه المصري

ولكن انا في اعتقادي ماجت مصر

وماتوقع تتهور الان في ظل العقوبات المتوقعه

انت تعتقد اني راعي مشاكل ؟

اذا يضايقك وقفت نقاش عادي

انا اعتقد انها بالفعل انتجت ولكن في روسيا
والطيران المصريين بتدربون عليها ايضا هنا مش بعيده

بس ماتوقع انها في مصر !
حتي لو فرض عقوبات امريكا مش عاوزة تدي لمصر اي أسلحة ومصر قبل مانطلب السوخوي طلبت من امريكا f-35

الهدف ليس السوخوي هو يستخدمها للضغط علي ملف اخر وهو اخراج قيادات الاخوان من السجون إذا اخرجوا القيادات من السجون مقابل التغاضي عن ملف التسليح مع روسيا
ده إذا هيستخدم الكارت ده فهو استخدم كارت تفاوضي فاشل جدا

حتي الان مازال الاعضاء تشكك باستلام الصفقه لكثره ظهور المقاتلات من ارقام9210 الي 9214 ولكن هل ظهرت صور اخري بمقاتلات من أرقام 9215 الي 9219 منذ آخر ظهور لها أنا لدي صوره لرقم 9219 من أغسطس الماضي واخر صوره ظهرت لها ولم تظهر ثانيه هل هي بعيده عن عدسات الكاميرا مثل ال5 الاولي

بالضبط وهما عارفين انها في مصر

عودة
أعلى أسفل