بلينكن لشكري: الولايات المتحدة قلقة من حالة حقوق الإنسان في مصر وإمكانية شرائها مقاتلات روسية

الله ينور عليك

اعطيني ما أريده منك ولن اذهب لغيرك 😊
هو ده المفروض ان يكون ردنا عليهم بكل وضوح اف-35 او اف-15 اكس " وطبعا بتسليح زي البشر امرام و ذخائر حديثة " او لا تحدثونا في الموضوع مرة اخرى على الاطلاق..يقدروا يفرضوا عقوبات لكن على الاغلب ستقتصر على المعونة الغير مصيرية لمصر..وبناقص المعونة العسكرية التي ستتسبب لنا بالتخلف تكنلوجيا عن اغلب دول المنطقة..نشتري ما نريد من روسيا وفرنسا والصين وكوريا الجنوبية سنكون في افضل حال.

التعديل الأخير:
ما هو احنا اتهورنا وجيبناها..مش تبارك لنا يا معلم 😁

اعتقد انك كلامك هبد

وانت عارف ان كلامك هبد برضو

اما اذا كنت تبنسط بالمباركة
تفضل اهوه
مبروك السو35 ومبروك النووي ومبروك البي 1 سبرينت
هاه ايه تاني

الي فرض عقوبات على الصين و روسيا و غيرها الكثير يفرض عقوبات على مصر.

كلام كل عضو بالمنتدى على عدم قدرة الولايات المتحدة فرض عقوبات على دولته عاطفي جدا.
هل توفر روسيا والصين خدمات للولايات المتحده كما توفرها مصر لهم في المنطقه ؟

كلام كل عضو بالمنتدى على عدم قدرة الولايات المتحدة فرض عقوبات على دولته عاطفي جدا.

كلامك حقيقي ١٠٠٪؜ معظم التعليقات عاطفيه جدا وبعيده عن الواقع

اعتقد انك كلامك هبد

تفضل اهوه
هاه ايه تاني

بالفعل استلمنا اعداد منها ياخي الكريم والاعلان عنها اصبح مسئلة وقت ليس اكثر

عاطفى انا بكلمك ل اسباب ما دخل العاطفه ..
رجاء يااخى الكريم التعليق قد يستخدم كورقه ضدك لو رأيت الطائرات ولم تحرك الولايات المتحده ساكنا

أما بخصوص روسيا والصين كيف تقارن ملفين مع ملف مصر وبناء على اى اساس

اعتقد انك كلامك هبد

تفضل اهوه
هاه ايه تاني
الله يبارك فيك ..شاطر😁

هل يمكن أن نشرح لماذا...
امريكا تقدر تفرض عقوبات علي اي دوله لان هي النظام المالي بس في فرق بين القدره علي الفعل وتنفيذ الفعل لانك لو نفذت الفعل ممكن تضر اكتر وتضر مصالحك شوف لقاء قائد القياده المركزيه الامريكيه في مصر امريكا ليها معاها مصالح حيويه وبتقوم بادوار محدش يقوم غيرها في الاقليم امريكا فيها اكثر من دايره صنع قرار منها البنتاجون وهو اكثر دايره مقربه من مصر طبعا وسائل الضغط ممكنه زي التعاون الاستخباري والتسليح مهما لوجود امريكا في منطقه زي مامصر بتستفيد قرار زي ده البنتاجون هيرفضه وهيضغط انه مايتمش ولو مر مصر ممكن تجيب الروس والصينين في الحديقه الخلفيه لاوروبا والغرب

طيب المقاتلات وتعاقدنا عليها وبنسبة كبيرة استلمنا اعداد منها بالفعل نريد تحيل عقلاني عن اقصى ماتستطيع امريكا فعله بعيدا عن اي عنتريات فارغه

بص يا سيدى السلاح وجربنا فرض العقوبات عليه واتصرفنا ٢ المعونة دولة ميزانيتها 300مليار لما تشيل منها مليار مش هتفرق كتير ٣ يفرض عقوبات على الصادرات المصرية مصر بتصدر لأمريكا بمليار وسبعوميت مليون فى السنه وبنستود منهم ب 50مليار فى 10 سنين تخيل لو فرضو عقوبات مين الى هيتضر؟ وغيرة وغيرة علاقتانا مع امريكا غير عادلة اى حد تانى بدلهم اكيد هنستفاد اكتر

طب خليها تفرض عقوبات مش هتقدر من دلوقتي

بص يا سيدى السلاح وجربنا فرض العقوبات عليه واتصرفنا ٢ المعونة دولة ميزانيتها 300مليار لما تشيل منها مليار مش هتفرث ٣ يفرض عقوبات على الصادرات المصرية مصر بتصدر لأمريكا بمليار وسبعوميت مليون فى السنه وبنستود منهم ب 50مليار تخيل لو فرضو عقوبات مين الى هيتضر؟ وغيرة وغيرة علاقتانا مع امريكا غير عادلة اى حد تانى بدلهم اكيد هنستفاد اكتر
وتمام نجيبلهم الشرق علي حدودهم

اتوقع انها امنيه منك وليست معلومه

كلنا نتمنا
يا اخى استاذ نمر وهو عضو سعودى محترم شافهم بعينه فى طريقهم لمصر وحدد مسارهم والى كانت السعوديه من ضمن مسار الرحله

هل فيه احتمالية

ان تكون السو35 ورقة مسارمه في ملف سد النهضه ؟
يا اخى استاذ نمر وهو عضو سعودى محترم شافهم بعينه فى طريقهم لمصر وحدد مسارهم والى كانت السعوديه من ضمن مسار الرحله

ياليت اتمنى بس العضو هذا مبالغ جدا
ووكذلك يبالغ في السعودية كذلك
ماتوقع انها معلومه منه

هل فيه احتمالية

ان تكون السو35 ورقة مسارمه في ملف سد النهضه ؟

ياليت اتمنى بس العضو هذا مبالغ جدا
ووكذلك يبالغ في السعودية كذلك
ماتوقع انها معلومه منه
ممكن متستبعدش حاجة السياسة قائمة على المساومة

انت بتتكلم عن امريكا وليس الصومال ياخي
بص يا صديقي انا لا احب التفاخر انا أقر واقع .. لأننا لنا مع الامريكان أكثر من 50 عاما من العلاقات اقدر اقول لك ...أنهم يحسبوها جيدا قبل اي خطوه يخطونها وخصوصا مع شريك استراتيجي هام جدا في المنطقه مثل مصر ... مش بسيطه حكايه العقوبات يا صديقي الاتجاه للعقوبات يعني فرض قطيعه كامله مع مصر والامريكان لا يريدون ذلك.. السياسه مش حسابات رياضيه

عودة
أعلى