مصر اول زبون لصواريخ ال vl mica ng رسميا

عايز اشوف الناس الى كانوا بيقولوا 2026
مشاهدة المرفق 357226

أنا كنت متاكد ان الموضوع حصل به غلط لانه تكلم عن النسخه البريه والجويه بالصاروخ دخول سنه 26

والله ياخي كلام الشركة ثابته وتحديدا في تاريخ 2026 سواء في نسخة الجو - جو او نسخة الاطلاق العامودي وهذا اللي ورد في الاعلان الرسمي اللي وضعتها في المشاركة السابقة

وكل نسختين عبارة عن صاروخ واحد .. فنسخة VL Mica عبارة عن MICA النسخة الجوية لكن مدموجة في حاوية اطلاق عامودية

The VL MICA NG system is based on the integration into the existing VL MICA system of the MICA NG (New Generation) anti-air missile, which began development in 2018 primarily to equip France’s Rafale combat aircraft.​

والله ياخي كلام الشركة ثابته وتحديدا في تاريخ 2026 سواء في نسخة الجو - جو او نسخة الاطلاق العامودي وهذا اللي ورد في الاعلان الرسمي اللي وضعتها في المشاركة السابقة

وكل نسختين عبارة عن صاروخ واحد .. فنسخة VL Mica عبارة عن MICA النسخة الجوية لكن مدموجة في حاوية اطلاق عامودية

The VL MICA NG system is based on the integration into the existing VL MICA system of the MICA NG (New Generation) anti-air missile, which began development in 2018 primarily to equip France’s Rafale combat aircraft.​
طب وبالنسبه لنسخه سطح جو للقطع البحريه ؟

مصر لا تمتلك النسخه البريه الكلام علي النسخه البحريه ودمجها للميكو​

مصر تعاقدت على الـ IRIS-T الألماني
وهو البديل الشرعي للميكا الأرضي

كلام حضرتك ممكن يكون صحيح وما علينا الا ننتظر ونرى ولكن اخي هي لديها بالفعل تقنيه المحرك ثنائي النبضه ممكن اكون علي صواب وممكن كلامي يكون صحيح

طب وبالنسبه لنسخه سطح جو للقطع البحريه ؟

هي ايضا يشار اليها بـ Vertical Launch (VL) مع نسخة المنصات الارضيه
كلام حضرتك ممكن يكون صحيح وما علينا الا ننتظر ونرى ولكن اخي هي لديها بالفعل تقنيه المحرك ثنائي النبضه ممكن اكون علي صواب وممكن كلامي يكون صحيح

المعذرة ما فهمت علاقة تقنية المحرك بموضوعنا ؟

انا شابف ان اجكل جزء من الخبر ان الجويند هى كماز هتتسلح بيه .... كده الدفاع الجوى للجويند اكبر من الفريم اكوتين..

عايز اشوف الناس الى كانوا بيقولوا 2026
مشاهدة المرفق 357226

مش هتشوفهم ولا حتي يستطيعو الرد
انا ممن نقل خبر توفر MICA NG حتى 2026

نحن نقلنا من مصدرين اولهم الشركة المصنعة وتانيهم موقع وزاة الدفاع الفرنسية والاتنين يقولون توفر NG جو جو وأرض جو حتى عام 2026 ..

هنا MBDA في أخر تقرير لها على الصاروح سنة 2020 تحدتت على الانواع كلها جو جو و ارض جو و سطح جو

A propos du système VL MICA NG, le CEO de MBDA Eric Béranger a déclaré : « Après deux ans de développement du missile MICA Nouvelle Génération, la maîtrise que nous avons acquise dans la tenue des performances de ce tout nouveau missile air-air, nous permet aujourd’hui de proposer sur le marché son intégration sur les systèmes VL MICA de défense sol-air ou surface-air en toute confiance. La totale compatibilité entre les deux générations de missiles permettra aux forces armées de les panacher sur leurs systèmes existants et de maximiser ainsi les retombées de leurs investissements. »

وقالو 2026 بأنفسهم بأخر التقرير

Le missile MICA NG sera disponible en série à partir de 2026.

وكخلاصة نعيد ونكرر اغلب القطع لدينا كذالك تشغل ميكا ونريد ميكا NG بأقرب وقت .. وايضا سنشغل دفاع جوي ارضي ميكا ونتمنى ان يأتي بال NG مباشرة بمدى أكبر لكن الشركة تقول العكس ..
اما اذا دخل الخدمة فعليا لديكم وقبل اوقت المحدد له فألف مبروك لكم ولنا

عودة
أعلى