الحكومة الأسترالية تدرس فسخ العقد مع مجموعة البحرية الفرنسية لبناء 12 غواصة

لو تتعاقد علي اثنين واثنين سكوربيون والمغرب 2 هتبقي الكفه بالمتوسط لعرب شمال افريقيا
والله نفسي في قطعة مميزة القدرات لكن لا اعتقد سيلمس العرب كونسبت حديث في غواصة
الاقرب هيا السكوربيون لكن بدون AIP و سكالب نافال تصديري على الاقل .. بلاها احسن

يجيبو 100 كيلو روسية بصواريخ كروز و يعدلوا فيها و ينقلون التقنية و يخطبون بنت بوتن كمان ... بنص المبلغ هذا !!!

أتذكر يومها كيف صدمت اليابان بقبول استراليا للعرض الفرنسي وطلبت توضيحات لماذا لم تقبل استراليا بالعرض الياباني ؟!! :ROFLMAO:

ذكرت وسائل إعلام أسترالية أن الحكومة الأسترالية تدرس فسخ العقد مع مجموعة البحرية الفرنسية لبناء 12 غواصة هجومية (مشروع Shortfin Barracuda Block 1A) للبحرية الأسترالية.

وقالت بأن ذلك راجع إلى التأخير المستمر في المواعيد النهائية ونمو تكلفة البرنامج (يقدر الآن تكلفة البرنامج بأكمله بـ 70 مليار دولار) بدل القيمة المتوقعة والتي كانت 40 مليار دولار !

قال مصدر لم يذكر اسمه لـ Australian Financial Review: "لا أعتقد أن الغواصة [الفرنسية] مضمونة للبناء". "لا تزال مجموعة نافال تحتفظ بأعمال التصميم والملكية الفكرية في فرنسا والكومنولث منزعج.

وكبديل محتمل ، يجري النظر في إمكانية بناء 12 غواصة في أستراليا وفقًا لتصميم محسّن لست غواصات من نوع كولينز السويدية قيد الخدمة حاليًا.

راحت ملح فرنسا المتنطعه الكسوله
😎 عقبال ما ناخذها ثلاث اربع القيمه ٦ مليار دولار يبونها ولا ياكلها ماكرون 😂

علو المبلغ بسبب وجود نقل تقنية والبناء فى استراليا وليس فرنسا
ومن ضمن الشكوى فى الخبر تعنت الفرنسيين فى نقل التقنية بالرغم من الاتفاق على ذلك
نقطه في وسط جبهة فرنسا تجعل الدول تتحاشاها ٤٠ مليار دولار + تعنت في نقل التقنيه + تسبب في رفع قيمة المشروع الى ٧٠ مليار دولار وكل هذا عشان ١٢ غواصه لا غير 🥲

استراليا تنوي نقل تقنيه الغواصه بالكامل
معظم اسعار صفقات السلاح الاستراليه تكون بارقام فلكيه لانها دائما تشتمل علي نقل التقنيه مثل صفقه مدرعات البوكسر وغيرها من الصفقات المثيره للجدل بارقامها الكبيره
واضح المفاوض ثور 😂 هذي مبالغ فوق الخيال لو الدعوه نقل تقنيه وفقط اشتري ٣ غواصات ب١٠ مليار دولار وبنقل تقنيه كامل افضل من شراء ١٢ غواصه بتكلفه عاليه وفوق ذلك تاخير ومماطله متعمده وتسبب باضرار ماليه اكبر لاستراليا

مفتري اي بس مالك قفشت كده لي هههه
انا في الجزء الاول باهزر عادي والجزء التاني كلام علي ان يتم اخذ جزء من الصفقه لنصيب مصر
أنا دمي محروق على الفلوس اللي بتضيع يا صابر :اخ:
حسبي الله على فرنسا وعلى أستراليا

أنا دمي محروق على الفلوس اللي بتضيع يا صابر :اخ:
حسبي الله على فرنسا وعلى أستراليا
دول عالم فلوسها سايبه يابا
احنا اللي يهمنا القناص بتاعنا للي هايطلع يلقط الصفقه دي وياخدها علي الجاهز المهم ان حد يروح يعرفه بس ههههه

شمم ريحة مصر في الموضوع ..شكلنا هنحل ازمة قريبة في فرنسا .....احنا مؤمنين اوي بنحل كروب المسلمين وغير المسلمين

:)) :))

شمم ريحة مصر في الموضوع ..شكلنا هنحل ازمة قريبة في فرنسا .....احنا مؤمنين اوي بنحل كروب المسلمين وغير المسلمين

:)) :))

قلوووبكم عاااامرة بالإيمان .. :LOL:

اجبروا بخاطر فرنسا ربنا يجبر بخاطركم هذه المره كمان ...

قلوووبكم عاااامرة بالإيمان .. :LOL:

اجبروا بخاطر فرنسا ربنا يجبر بخاطركم هذه المره كمان ...
احنا عملنا مع فرنسا الي ما يتعمل
جبرنا بخاطر المانيا وايطاليا وفرنسا وكده كفايه كتير عليهم
انا نفسي نجبر بخاطر امريكا شوفلنا حد يكون من معارفك يسلكلنا الامور هناك واهو كله بثوابه

أتذكر يومها كيف صدمت اليابان بقبول استراليا للعرض الفرنسي وطلبت توضيحات لماذا لم تقبل استراليا بالعرض الياباني ؟!! :ROFLMAO:

عدم قبول العرض الياباني سببه امريكا.
فمثل هذه الصفقة سوف تقوي اليابان وتفتح باب التصدير للاسلحة النوعية. وتكون خطوة هامة لليابان للخروج من العبودية الامريكية.

ادا خرج المشروع لنور ستكون احسن غواصة دفع تقليدي في العالم

عودة
أعلى