صفقة رافال مصربة قادمة

والله وزارة الدفاع المصرية ماخدا الموضوع تسالى ..😁😁😁
كل مايزهقون يروحوا يعملوا شوبينغ .. من يومين الجلالة واصلة بس ..😁😁

طيب جماعة البرية شو وضعهم .. خصوصا موضوع الدبابات ..
تطوير البريه محلي

طالما لديك الرافال
ف لماذا تشتري الميراج الاماراتية او تطور الميراج المصرية ؟ .
ارى اخراج الميراج المصرية و زيادة الرافال

لتعويض الكم الخارج من الخدمه من ميج 21 وميراج5 وفي المستقبل القريب بعض بلوكات القديمه من اف16 وكذلك الميراج 2000 المصريه
كم أن تكلفه تشغيلها اقل كثيرا من الرافال وتسليحها موجود

حتاخد منهم ايه مفيش غير ال A400 (كلها مشاكل) و ال MRTT (مهمة) و اليوروفايتر و كلهم عايزين كميات عشان يكون الموضوع مربح يعني تصديري او مشاركة في تصنيع الصفقات الخارجية كمقاول من الباطن و ممكن اقمار صناعية بس دي صعبة حبتين تلاتة اربعة خمسة

الاكثر قربا و اتمنى الشق المدني ال A330 XWB / A320 كجزء من مكونات التصنيع بس معقولة اوروبا حترمي فرص عمل هيا في امس الحجة اليها لمصر
اللقاء بين الرئيس وشكة ايرباص تحدث عن نقل خبرات وتكنولوجيا

مازلت اتاكد مما قلته وليس صعب ابدا يحدث ذلك المصانع الاوروبية كما اسلفت لم تعد تنتج بسبب كورونا

نحن نريد الكثير من فرنسا وباذن الله سنرى لدي تفاؤل كبير

انتا لسه اخضر , محضرتش انتا صفقة المدفع الفنلندي في منتدي ساحات الطيران :تمام:
مش مشكله فوهه المدفع

انتى قديم جدا يا حبيبى

حلوا المشكله دى وكانوا عرفنها من قبل اتمام الشراء

وظهر اعتقد فى كذا رمايه فى 2008

مش مشكله فوهه المدفع

انتى قديم جدا يا حبيبى

حلو المشكلة و كانو عارفنها ؟ يعني اشترو المدفع و كان فيه مشكلة ؟ و يقولك مش فساد؟

اه انا قديم جداً , انا تقريبا العضوية رقم 76 في منتدي الساحات من المؤسسين يعني.

المشكلة ان قائمة الانتظار طويلة للرافال.

هنود وقطريين و يونانيين و احتمال اماراتيين كمان..

لابد من الحصول على 12 حبة من المخزون الفرنساوي بسعر مخفض ومترقيين جاهزين للمعيار F3r. والاستمرار في الصفقة ال24 الجديدة.

لان بصراحة التحديات الان كبيرة وتزيد بوتيرة سريعة...والرافال أفضل خيار طالما لايوجد مقاتلة شبحية يمكن بيعها لمصر حتى الان.
مبروك لبلادي ان شاء الله

المشكلة ان قائمة الانتظار طويلة للرافال.

هنود وقطريين و يونانيين و احتمال اماراتيين كمان..

لابد من الحصول على 12 حبة من المخزون الفرنساوي بسعر مخفض ومترقيين جاهزين للمعيار F3r. والاستمرار في الصفقة ال24 الجديدة.

لان بصراحة التحديات الان كبيرة وتزيد بوتيرة سريعة...والرافال أفضل خيار طالما لايوجد مقاتلة شبحية يمكن بيعها لمصر حتى الان.
مبروك لبلادي ان شاء الله
الصفقة اذا تمت إن شاء الله التسليم هيكون فى إطار زمنى قريب وسريع

حلو المشكلة و كانو عارفنها ؟ يعني اشترو المدفع و كان فيه مشكلة ؟ و يقولك مش فساد؟

ايوا اشتروا وكانوا عارفيين وكان افضل مدفع دخل مصر

والمبلغ قليل للغايه ومناسب جدا وتصنيع محلى

ده احنا وخدينه ببلاش

هم قدموا رشاوى واحنا خصمنا الرشاوى من الثمن النهائى للصفقه خصوصا اللى عمل الصفقه الله يرحمه يعتبر مات فقير من امثاله فى قطر وتركيا

الحادثه دى تقول لك اننا نستطيع تطويع اى معده ولدينا خبراء على قدر كبير من المعرفه

ايوا اشتروا وكانوا عارفيين وكان افضل مدفع دخل مصر

والمبلغ قليل للغايه ومناسب جدا وتصنيع محلى

ده احنا وخدينه ببلاش

هم قدموا رشاوى واحنا خصمنا الرشاوى من الثمن النهائى للصفقه خصوصا اللى عمل الصفقه الله يرحمه يعتبر مات فقير من امثاله فى قطر وتركيا

الحادثه دى تقول لك اننا نستطيع تطويع اى معده ولدينا خبراء على قدر كبير من المعرفه
بص وده عن علم والله رؤيا العين

مفيش معدة بتدخل الخدمة الا وقبلها بتتفشخ حرفيا فى ورش القوات المسلحة وهى اللى بتقول ااه أو لا على أى معدة برية بحرية جوية اشارة دفاع جوى الخ الخ
(( التأمين الفني )) و ((تكلفة التشغيل والصيانة ))

مش مشكله فوهه المدفع

انتى قديم جدا يا حبيبى

مشكلة قديمة في المدفع الفنلندي اعتقد عيار ١٥٥ من شركة Patria ، و كات الفوهة بتسخن اكثر مما هو منصوص في العقد ، وتم حل المشكلة مع الشركة و تم إحالة مسؤلين من الشركة للمحاكمة
و الموضوع كان هنا زمان

ده انت طلعت جامد يا كابتن

مشكلة قديمة في المدفع الفنلندي اعتقد عيار ١٥٥ من شركة Patria ، و كات الفوهة بتسخن اكثر مما هو منصوص في العقد ، وتم حل المشكلة مع الشركة و تم إحالة مسؤلين من الشركة للمحاكمة
و الموضوع كان هنا زمان

اعرف تفاصلها

وليه لا مادام الاثنين لهم نفس المميزات والمواصفات والفروق بسيطه
اكسب وقت واتعاقد علي ال⁦✌️
خلينا بعيد عن التايفون اربع دولة مشتركة و عندك دولة زي المانيا مشتركة بنسبة تجاوزت ٣٠٪؜ و حقوق الانسان ووجع دماغ ، عكس الفرنسيين مصلحتي اولا

لما يبقي عندك الاتنين انت كدا مش هتبقي مرهون للتايفون هيبقي عندك الرفال كمان
ليه اسيب خيار اضافي هيوفرلي وقت

j10c عرضت علي ايران وباكستان مهتمه بشرائها
معك في زياده السوخوي لكن الرافال بدون ميتور no
لو كانت بدون الميتيور او ميكا الجيل الجديد ما كانت مصر تطلب زيادة اعدادها 30 طائرة

عودة
أعلى