وصول الفرقاطة الجلالة لقاعدة الإسكندرية البحرية

مش بخس حق ولا حاجة
مع الاسف البعض فاكرين ان المنتدى مكان اننا نتمنظر بالسلاح اللي بتمتلكه دولتك
احنا في المنتدى عشان نتسأل ونتناقش ونفيد بعض في مجال هوايتنا
لا احنا مش بتوع منظرة وربنا العالم احنا مش بنجيب السلاح عشان كثرة الفلوس ولا احنا عاوزين نتوسع

لا دي سياستنا ولا ده اسلوبنا

احنا في منطقه مجنونه الكراهيه تمزعها تمزيعا... واللي مش بلطجي فيها تدمره

كلنا هواه و بنحاول نكتسب ثقافه
هو سؤال صغير حول معايير تصنيف القطع البحرية ماهو معيار تصنيف القطعة ان كانت فرقاطة او مدمرة او كورفيت مثلا يعني نجد قطع تصنف مدمرات مع ان ازاحتها اقل من قطع تصنف فرقاطات ونجد قطع تصنف فرقاطات وازاحتها وتسليحها اقل من قطع تصنف كورفيت وهكذا

هو سؤال صغير حول معايير تصنيف القطع البحرية ماهو معيار تصنيف القطعة ان كانت فرقاطة او مدمرة او كورفيت مثلا يعني نجد قطع تصنف مدمرات مع ان ازاحتها اقل من قطع تصنف فرقاطات ونجد قطع تصنف فرقاطات وازاحتها وتسليحها اقل من قطع تصنف كورفيت وهكذا
الازاحه للمعده نفسها كروفت مثلا من 2500الي 3000 واللنش من 500الي 2000 والفرقاطه من 3000الي 7000 المدمرات طبعا اعلي ودرجه البقاء في عرض البحر أما التسليح فعادي عندك الساعر مدجج بالكترونيات وتسليح فرقاطه ثقيله وعندك طرادات كبطرس الأكبر الروسي التسليح بما هو متوافر وما تقدر علي حمله اي قطعه وده مرتبط بحجم الطاقه المولده لتشغيلها وتشغيل نظم الاسلحه

الشغل مع الشرق مختلف ، ممكن تصنع كروز مشترك زي الرعد الباكستاني و تطلقه من اكثر من منصه و الصين و روسيا هتسمح بدمج اي ذخائر انت عايزها مستقبلا ، يعني تكون منصات ليك لاي ذخائر تصنعها مستقبلا
أنا صراحة عاوز على الاقل 2 تايب كمان او اسكوربيون وبعد كد 4 من SMX صراحة اتحدا حتى اسرائيل ولا تركيا تفتح فمها

وبعد كده نعمل تصنيع محلي ولو جزئي للغواصة الصينية

ده اللي عاوزه

مهمة جدا والله الغواصة الفرنسية

قوة مفرطة جدا اتمناها بشدة بعد الزيارة الفخمة للسيسي

أنا صراحة عاوز على الاقل 2 تايب كمان او اسكوربيون وبعد كد 4 من SMX صراحة اتحدا حتى اسرائيل ولا تركيا تفتح فمها

وبعد كده نعمل تصنيع محلي ولو جزئي للغواصة الصينية

ده اللي عاوزه

مهمة جدا والله الغواصة الفرنسية

قوة مفرطة جدا اتمناها بشدة بعد الزيارة الفخمة للسيسي​
نقل تقنية الألكترونيات والتسليح مفروض تركز عليهم
لان لو حصلت على التقنية دي هتقدر تركبها حتى على سفينة صيد
😁

ا
نقل تقنية الألكترونيات والتسليح مفروض تركز عليهم
لان لو حصلت على التقنية دي هتقدر تركبها حتى على سفينة صيد
😁
اكيد محتاجين ننقل في الوطن العربي حجات كتير عشان نخلص من مسالة شراء السلاح الغربي والشرقي و ما الى ذلك

ان شاءالله بس قول يارب اخونا آل قطبي الحسني @آل قطبي الحسني
بيتفاوض دلوقتي على الحاملة اليزابيث عايز يشتري 200 قطعة
:kappa:
ال قطبي محب لبلده بطريقه ملفته اي موضوع تلاقيه لابد من نقل تقنيه ماشي حسب الرؤيه فعلا جزاه الله خيرا

وصلت بالسلامه والحمد لله
انا ملاحظ خلايا الاطلاق اكبر من صورها القديمه ولا انا رؤيتي غير صحيحه في الفيديو ؟؟
ربنا يسهل الامور وتصل الثانيه شهر 3 القادم
البحريه اخذت نصيب الاسد في الاسلحه والتعاقد وانا متفهم هذا لحمايه الغاز وخلافه
اتمني الاهتمام بالجويه كمان ونحتاج الي الكيف والكم معا مع خروج العديد من الطائرات القديمه
هل نتجه الي تصنيع ونقل تقنيه مع مساعده خارجيه لاحدي الدول في هذا ؟؟
اتمني ذلك

أعتقد مصر تحتاج إلى التعاقد على الغواصة الصينية كما أشار الزملاء ولكن بعدد 8قطع 4تصنع في مصر مع نقل التقنية وإمكانية زيادة الإعداد والتصدير مستقبلا

أعتقد مصر تحتاج في خلال العشر سنوات المقبلة2030 10 مليار دولار على الأقل للبحرية من أجل توطين الصناعة وزيادة القطع لمواجهة التحديات المستقبلية... وأيضا مثلهم للقوات الجوية وللبرية بمجموع 30 مليار دولار على الأقل وهو تحدي ضخم للاقتصاد المصري

وصلت بالسلامه والحمد لله
انا ملاحظ خلايا الاطلاق اكبر من صورها القديمه ولا انا رؤيتي غير صحيحه في الفيديو ؟؟
ربنا يسهل الامور وتصل الثانيه شهر 3 القادم
البحريه اخذت نصيب الاسد في الاسلحه والتعاقد وانا متفهم هذا لحمايه الغاز وخلافه
اتمني الاهتمام بالجويه كمان ونحتاج الي الكيف والكم معا مع خروج العديد من الطائرات القديمه
هل نتجه الي تصنيع ونقل تقنيه مع مساعده خارجيه لاحدي الدول في هذا ؟؟
اتمني ذلك
هما 16 بس الثانيه فى أبريل واول ميكو على اخر السنة

من يتكلم عن نقل التقنية يتحدث كأنه في سوبر ماركت ويختار ما يشاء!!
نقل التقنية له حدود ولن يتخطاها

عودة
أعلى