وصول الفرقاطة الجلالة لقاعدة الإسكندرية البحرية

احنا خدناها حاربنا بيها يا جميل؟؟
دي معدة جاية ولسه بنقول يا هادي..اهدى على نفسك عشان النرفزة مش كويسة عشانك 😘
يا عم انا هادي و مش متنرفز نهائي الدور و الباقي عليكم.

معدة جايه و لسه بنقول يا هادي؟ ايه الكلام ده ؟ استلام المعدات مفروض يكون كامل مش مجرده من انظمتها .. كلامك ده يتقال في ورش بحري و سفن الصيد مش في اقتناء انظمة عسكرية مهمة.

مكنش تمنيات لما الناس اللي كان بيتقال عليهم خبراء هنا قالو الكلام ده وقت استلام الفريم تحيا مصر... المواضيع لسه موجوده علي المنتدي.
احنا عارفين كل الي اتقال بس مكنش فيه بديل تاني و16 خليه إن شاء الله يتم اضافه كروز قريبا 2022 وده مش غلط ولا نقص من الصفقات العسكريه ولكن انتظر حتي إكمال العقود والله اخي احنا لسه قدمنا أكثر من 5سنين عشان تحقيق التدريب الكافي وإنشاء مخزون محترم من الذخائر ولسه كل سلاح ليه تطوير المشكله من الاخوه الاستعجالولاكمال كل شي ولكن مش مره واحده محدش بيعمل كده وايضا لو تلاحظ الفيديو ركز علي الاتومات مع مركز القياده الفرقاطه هو والمدفع مع ذخيره الفولكانو تريس وانتظر لاري كل ما هو اجمل وافصل ليه فيه صفقه لاجهزه 145مليون لتجهيز وتعويض الاجهزه التي تم نزعها

يا عم انا هادي و مش متنرفز نهائي الدور و الباقي عليكم.

معدة جايه و لسه بنقول يا هادي؟ ايه الكلام ده ؟ استلام المعدات مفروض يكون كامل مش مجرده من انظمتها .. كلامك ده يتقال في ورش بحري و سفن الصيد مش في اقتناء انظمة عسكرية مهمة.
لو متابع الصفقة فعلاً هاتعرف ان مصر طلبت تعديلات على الفرقاطة و ان فيه انظمة اتصالات على الاقل لسه هاتركب دا غبر انظمة تسليح تانية لان الفرقاطة مكانتش معمولة لمصر اصلاً انما للجيش الايطالي وجايبنها بسعر التكلفة يعني طبيعي جدا يبقى فيه حاجات لسه هاتركب عشان نأييفها على مقاسنا.

انما بصراحة كلامك باختصار اي حاجة يجيبها عمو السيسي كُخة عشان عيب نعترف بالحقيقة و نقول حلوة..على فكرة انا طول عُمري معارض للحكومة و لغاية النهاردة عندي تحفظات على الحكومة لكن عمري ما كنت راضي عن اداء اي حكومة زي الحكومة الحالية و بالذات في التسليح و باعتراف العالم كله تسليح الجيش المصري في وقت السيسي دا اعادة بناء للجيش مش تسليح عادي..فا باريت نكبر شوية و نبعد عن حوار اي حاجة السيسي جابها تبقى وحشة.

لو متابع الصفقة فعلاً هاتعرف ان مصر طلبت تعديلات على الفرقاطة و ان فيه انظمة اتصالات على الاقل لسه هاتركب دا غبر انظمة تسليح تانية لان الفرقاطة مكانتش معمولة لمصر اصلاً انما للجيش الايطالي وجايبنها بسعر التكلفة يعني طبيعي جدا يبقى فيه حاجات لسه هاتركب عشان نأييفها على مقاسنا.

انما بصراحة كلامك باختصار اي حاجة يجيبها عمو السيسي كُخة عشان عيب نعترف بالحقيقة و نقول حلوة..على فكرة انا طول عُمري معارض للحكومة و لغاية النهاردة عندي تحفظات على الحكومة لكن عمري ما كنت راضي عن اداء اي حكومة زي الحكومة العادية و باعتراف العالم كله تسليح الجيش المصري في وقت السيسي دا اعادة بناء للجيش مش تسليح عادي..فا باريت نكبر شوية و نبعد عن حوار اي حاجة السيسي جابها تبقى وحشة.
برضو بتشخصن الموضوع .. يعني انا مثلاً راضي عن موضوع تصنيع المدرعات و انا اساساً مش مؤمن بموضوع المجنزرات حالياً , الاتجاه للمدرعات و تصنيعها شيء ممتاز خصوصاً و انواع منها مع مضادات دروع هتعتبر بمثابة دبابات برضو.

انا راضي عن صفقة السو-35 و ياريت بأعداد تفوق ال100 .. بس مش راضي عن الرافال , ليه؟ عشان اعدادها قليلة و قدراتها ناقصة خصوصاً الكروز و لما نشوف الميتيور هيتركب ولا.

انا راضي عن الميكو و الجويند بس نصنعهم بجد بنقل تكنولوجيا مش مجرد تقطيع و لحام.

برضو بتشخصن الموضوع .. يعني انا مثلاً راضي عن موضوع تصنيع المدرعات و انا اساساً مش مؤمن بموضوع المجنزرات حالياً , الاتجاه للمدرعات و تصنيعها شيء ممتاز خصوصاً و انواع منها مع مضادات دروع هتعتبر بمثابة دبابات برضو.

انا راضي عن صفقة السو-35 و ياريت بأعداد تفوق ال100 .. بس مش راضي عن الرافال , ليه؟ عشان اعدادها قليلة و قدراتها ناقصة خصوصاً الكروز و لما نشوف الميتيور هيتركب ولا.

راضي!!! 😂 😂 😂 😂

طيب متشيل بقي صورة مورسي واردو
وتعلن توبتك وانضمامك لقوي الشعب المسلح

يعني نقاش علي حاجة احنا مش عرفنها هههه منطق البعض

هو كلامه كله كده ، انا اعترض ، انا غير موافق ، انا راضي ، تحسه لواء اركان حرب في نفسه كده و المنتدي هنا غرفة عمليات 🤣

غير طبعا الكلام من عينه اضحك علينا ، غفلونا ، اكن الموضوع خناقة في الشارع حتي لو عايز تتناقش معه بصرف النظر عن انتمائه السياسي مش هتعرف

راسه مش دهب ديه ألمظات

كيف على مصراعيه و لم تحصل على AIP
أو 214
او حتى بناء واحده محليآ و الصفقه لم تتم إلا بعد موافقة نتنياهو ؟؟؟
صفقة الغواصات كانت البداية فقط ولو لاحظت بعدها أن الأمور تغيرت وعقدنا عدة صفقات من الدفاع الجوي لصواريخ جو جو لفرقاطات اعتقد مصر أصبحت تمتلك شبكة مصالح في المانيا وان الأمور أصبحت اسهل من السابق

صفقة الغواصات كانت البداية فقط ولو لاحظت بعدها أن الأمور تغيرت وعقدنا عدة صفقات من الدفاع الجوي لصواريخ جو جو لفرقاطات اعتقد مصر أصبحت تمتلك شبكة مصالح في المانيا وان الأمور أصبحت اسهل من السابق
اتمني صفقه غواصات مع المانيا الفئه الاعلي واخر تحديثات بعدد 8
مع تصنيع بنسبه جيده 4 منهم في مصر
كدا يبقي الالمان عملوا معانا خدمه ممتاذه

S26T Submarine​

مشاهدة المرفق 338776
نسخه محدثه من Type 039B
خاصه لتايلاند و فضلتها تايلاند عن الغواصات التاليه
Scorpene (France)
Type 209 (Germany)
Project 636 Varshavyanka (Kilo-class, proposed by Russia)
and DW-1400T (derived from German Type 209
من كوريا الجنوبيه
لسببين أساسيين
نظام AIP المُجرب و المعتمد على عشر غواصات صينيه و مستنسخ من النظام السويدى
قدرات الهجوم الأرضى
علاوه على السعر المناسب
تم التعاقد على ثلاث قطع و تم الاستلام و بعد ان نالت اعجاب البحريه التايلانديه تم التعاقد على ثلاث أخرى

هيا نفس الغواصه الباكستانيه type 039A

بالمناسبة

انتينا نظام التعارف IFF لم تتغير و لم يتم ازالتها
( الصارى الامامى )

الايطالية

ملحوظة اخرى لا تقارنو مع الصورة التالية لأنها النسخة الاقدم

يلاحظ فروق فى عدة اشياء عن النسخة الايطالية الاحدث و منها نظام التعارف الجديد الذى حصلنا عليه و انتينا انظمة الاتصالات الفضائية الجديدة بها اقبية حماية ( الموجودة على اجناب الصارى الخلفى )

لم الاحظ اختلاف كبير فى النسخة المصرية عن النسخة الايطالية الحديثة غير نظام الاعاقة NETTUNO 4100 Jass و نظام اتصالات على اجناب المدخنة حتى نفس عدد القواذف الرأسية فى الايطالية F598

أي موضوع إيجابي عن مصر سواء صفقات تسليح او خلافه تجده في هذا المنتدي يبدا بمناقشات وتحليلات بالمضمون الي ان يدخل أولاد شحيبر يبوظوه ويغيروه لخلافات سياسيه
حاجه تدعو للقرف

بالمناسبة

انتينا نظام التعارف IFF لم تتغير و لم يتم ازالتها
( الصارى الامامى )

الايطالية

ملحوظة اخرى لا تقارنو مع الصورة التالية لأنها النسخة الاقدم

يلاحظ فروق فى عدة اشياء عن النسخة الايطالية الاحدث و منها نظام التعارف الجديد الذى حصلنا عليه و انتينا انظمة الاتصالات الفضائية الجديدة بها اقبية حماية ( الموجودة على اجناب الصارى الخلفى )

لم الاحظ اختلاف كبير فى النسخة المصرية عن النسخة الايطالية الحديثة غير نظام الاعاقة NETTUNO 4100 Jass و نظام اتصالات على اجناب المدخنة حتى نفس عدد القواذف الرأسية فى الايطالية F598
حتى صورة الايطالية المرفقة
لا يوجد بها ايضا حاويات الاوتومات ؟

مبروك للاشقاء و عقبالنا قريبا الجديد 😁😁 ٫ ان شاء الله قريبا مناورات بحرية مشتركة

مبروك للاشقاء و عقبالنا قريبا الجديد 😁😁 ٫ ان شاء الله قريبا مناورات بحرية مشتركة
اتمنى ذلك وبشدة وصراحة لا ادري لماذا لا توجد مناورات بين اعتى جيشين في القارة الافريقية

عودة
أعلى