درة البحرية المصرية....الفرقاطة سجم الجلالة

فرقاطه فتاكه.... اقوي فرقاطه ليس فقط في شرق المتوسط بل في المتوسط باكمله. بل لا اري في قوتها اي فرقاطه اوروبيه اخري. فهي تتفوق علي جميع الفرقاطات الاوروبيه ولا اري لها نظير روسي حتي او طبعاً صيني.
لذلك الفرقاطه فريم بيرجاميني هي اقوي ثاني فرقاطه في العالم بعد الامريكيه الايرلي بيرك علي حسب اعتقادي ان لم يكونو متساويتان في المستوي. فالتكنولوجيا الايطاليه الفرنسيه قويه جدا. فالرادار وانظمه الاستشعار والملاحظ وانظمه اداره المعارك والحرب الاليكترونيه لا تقل عن نظيرتها الامركيه....
لذلك مبروك لمصر امتلاك قطعتين من الفريم متكاملتين ..... فرقاطتين بدون مرافقه او مرافقه بسيطه يكونان اسطول او قوه ضاربه قادره علي القيام باي مهام يقوم به اسطول كامل....
ما شاء الله. والله اكبر.
اصبحت مصر الان رسمي و واقعي علي الارض تمتلك فقط اسطول الشمال الرهيب. والتي تتكون قوته الضاربه فقط وقوات المياه الزرقاء. من فرقاطتين ثقيلتين الفريم. وحوالي ثلاث كورفيتات جويند و لانشي صواريخ من طراز امباسيدور الشبحي. صاحب تسليح الكورفيت. وفرقاطتين بيري. ومعهم طبعا دره التاج والمطرقه البحريه الميسترال حامله علي متنها الهيل الكا المسلح بصواريخه البحريه الجواله.
ادن يا ساده نحن نتحدث عن قوه ضاربه فقط:
حامله مروحيات وهجوم بري.
اربع فرقاطات ثقيله. منهم اثنين هما الاقوي في العالم.
٢ كورفيت جويند الشبحي
٢ لانش صواريخ الشبحي امباسيدور وهو في العالم.
هذا ليس كل شيء. ولكن لك ان تعلم ان هذا التشكيل او القوه الضاربه المصريه في البحر المتوسط. هذا التشكيل يحمل معه جميع الذخائر البحريه المتاحه في هذا العصر. بجميع انواعها و اختلاف تكنولوجياتها.
ذخائر .... امريكيه و ايطاليه و روسيه وفرنسيه
شيء كده ولا في الاحلام...... صد هجوم لهذا التشكيل وبما يحمله من ذخائر. اعتقد انه مستحيل علي اي دوله في محيطنا او في المنطقه من الاساس. وخصوصاً اذا كانت ايران سرقاً او ترمياً شمالاً ....

فرقاطه فتاكه.... اقوي فرقاطه ليس فقط في شرق المتوسط بل في المتوسط باكمله. بل لا اري في قوتها اي فرقاطه اوروبيه اخري. فهي تتفوق علي جميع الفرقاطات الاوروبيه ولا اري لها نظير روسي حتي او طبعاً صيني.
لذلك الفرقاطه فريم بيرجاميني هي اقوي ثاني فرقاطه في العالم بعد الامريكيه الايرلي بيرك

الاسلوب هذا من المدح والتطبيل ذكرني بشغله

ايه يا خفاق..... ايه يا خفاق.
هو انا اروح كده تيجي كده. اروح كده الاقي هنا.
في ايه ياحج. انت مستقصدني بقي وله ايه..!!
طيب انا اراهنك انك تقولي ايه ال في تعليقي ده تطبيل ......!!!!
يعني طلعلي فقره واحده من كلامي بها تطبيل. ده انا مردتش افتح اوي في الكلام.
اتفضل بقي وريني وفرجني وانا براهنك...!!

اقوا فرقاطة اوروبية واقوا من اقوى فرقاطة روسية وصينية ؟

اهدى من كذا

طبل يا عم ولا يهمك ... انت بتطبل لإسرائيل يعني ..طبل لبلدك براحتك 😁😁

واي حد بيقول تطبيل..... انا بدعو لمناقشه سؤال عن اكثر الشخصيات جدليه في عذه المنطقه. عن عبد الفتاح السيسي. رئيس جمهوريه مصر العربيه.
اقوا فرقاطة اوروبية واقوا من اقوى فرقاطة روسية وصينية ؟

اهدى من كذا
طيب هو ربنا عرفوه ازاي ...!!؟؟ لم يراه احد. بل عرفوه بالعقل والمنطق.... صح.
احنا كمان نتحدث بالعقل والمنطق.
انا اقول او ادعي ان الفريم هي اقوي فرقاطه اوروبيه .... وانه ليس لها نظير روسي او صيني.
بالنسبه الروسي والصيني. فهل يوجد لدي البلدين وخصوصا روسيا بنفس الازاحه وتمتلك قدرات اغلي من الفريم بيرجاميني مثلاً ..!!؟؟
اما الاوروبي فاعتقد ان اهم ما يقارن بالغريم هي الميكو الالماني وتايب البريطانيه علي ما اعتقد. ولم يتبقي في اوروبا الا بعض الفرقاطات الهولنديه او الفنلنديه والاسبانيه وهم بقيه الدول الاوروبيه المصنعه للسلاح البحري.
فهل هنا تجد اسم اي فرقاطه من ازاحه ٣٠٠٠ الي ٧٠٠٠ الاف طن تستطيع ان تتغلب علي الفريم ...؟؟ اتفضل جاوب لو سمحت

واي حد بيقول تطبيل..... انا بدعو لمناقشه سؤال عن اكثر الشخصيات جدليه في عذه المنطقه. عن عبد الفتاح السيسي. رئيس جمهوريه مصر العربيه.

طيب هو ربنا عرفوه ازاي ...!!؟؟ لم يراه احد. بل عرفوه بالعقل والمنطق.... صح.
احنا كمان نتحدث بالعقل والمنطق.
انا اقول او ادعي ان الفريم هي اقوي فرقاطه اوروبيه .... وانه ليس لها نظير روسي او صيني.
بالنسبه الروسي والصيني. فهل يوجد لدي البلدين وخصوصا روسيا بنفس الازاحه وتمتلك قدرات اغلي من الفريم بيرجاميني مثلاً ..!!؟؟
اما الاوروبي فاعتقد ان اهم ما يقارن بالغريم هي الميكو الالماني وتايب البريطانيه علي ما اعتقد. ولم يتبقي في اوروبا الا بعض الفرقاطات الهولنديه او الفنلنديه والاسبانيه وهم بقيه الدول الاوروبيه المصنعه للسلاح البحري.
فهل هنا تجد اسم اي فرقاطه من ازاحه ٣٠٠٠ الي ٧٠٠٠ الاف طن تستطيع ان تتغلب علي الفريم ...؟؟ اتفضل جاوب لو سمحت

حبيبي
انت ادعيت ان اقوا فرقاصة في الشرق المتوسط هي الجلاله

وادعيت ايضا ان الجلاله اقوا من فرقاطات اوروبا كلها بل اقوا من فرقاطات روسيا والصين

هل تعي ماتقول ؟

طبل يا عم ولا يهمك ... انت بتطبل لإسرائيل يعني ..طبل لبلدك براحتك 😁😁
ماشي وماله مفيش مشاكل .....
بس فين انا طبلت ده .... بالفعل الفرقاطه فريم هي من اقوي الفرقاطه في العالم وتاتي الاولي او الثانيه في العالم متفوقه علي حميع القطع الاخري من فئتها او ازاحتها ال ٦٠٠٠ الاف طن.
ومن ثم تمتلك البحريه المصريه في اسطولها الشمالي فقط قطعتين فريم متنوعين الاستخدام. مابين اكونتين وبيرجاميني.
وتمتلك واحد ايصاً من اقوي الكورفيتات في العالم. الجويند بعدد ادني قطعتين في هذا التشكيل.
وفرقاطتين بيري مطورتين برادار وانظمه استشعار جديده تماما تم تحديثهما من اموال المعونه الامريكيه.
ولانشين صواريخ هم بالفعل الاحدث والاخطر في العالم. الامباسيدور. صاحب تسليح الكورفيت. بثماني صواريخ هاربون بلوك تو الامريكيه. ونظام رام الامريكي للدفاع الجوي. ولانس شبحي بالكامل.
وفي الاخير حامله المروحيات الحديثه. حامله معها هيل النار والدمار الكا. صاحب التسليح المرعب. وقوه و كثافه نيرانيه عاليه جدا جدا
فاذا فتح هذا التشكيل النار في اي معركه بحريه.
فكيف سيكون الوضع ..؟؟ افيدونا الله يكرمكم

حبيبي
انت ادعيت ان اقوا فرقاصة في الشرق المتوسط هي الجلاله

وادعيت ايضا ان الجلاله اقوا من فرقاطات اوروبا كلها بل اقوا من فرقاطات روسيا والصين

هل تعي ماتقول ؟
حبيبي... بوص. خلينا نتحدث بشيء من العقل والمنطق كما قولت لك. نحن نتحدث هنا في منتدي عسكري محترم. وجميعاً نمتلك الحد الادني من المعلومات العسكريه ولسنا مبتدئين في الكلام العسكري.
فانا كلامي واضح ومقصدي اوضح.
انا اقول ان الفرقاطه الفريم. او مشروع الفرقاطه الفريم المشترك بين فرنسا وايطاليا. انتج لنا فرقاطه تسمي الفريم بنسخها المتعدده. والتي اري انا انها اقوي فرقاطه في اوروبا كلها بل ان هذه الفرقاطه تتفوق علي مثيلتها الروسيه والصينيه الاي تنتمي الي نفس الفئه.... وقولت ان مصر تمتلك منها قطعتين في اسطولها الشمالي.
تحياتي... واتمني تكون وصلتك وجه نظري

وانت تعبان من ايه ؟!
متطبلش معانا
أو هات مقارنات بمصادر لما يمتلكه من حولنا من قطع تنافس البيرجامينى ؟!
ويكون نقاش بناء بدل من الكيد بدون داعى

ذلك الفرقاطه فريم بيرجاميني هي اقوي ثاني فرقاطه في العالم بعد الامريكيه الايرلي بيرك
انا عارف انك متحمس زياده بس الناس هنا مش هتسيبك اختصر في كلامك واقصد في بيانك

وانت تعبان من ايه ؟!
متطبلش معانا
أو هات مقارنات بمصادر لما يمتلكه من حولنا من قطع تنافس البيرجامينى ؟!
ويكون نقاش بناء بدل من الكيد بدون داعى

ياخي الله يرحم والديك ووالديه

الرجال يقولك هذه الفرقاطة ثاني اقوا فرقاطة في العالم

واقول من الفرقاطات الروسية والصينية
بل حتى اقول من الفرقاطات الاوروبية

مايحتاج مصدر ينفي هذا الكلام اصلا

وخجلا مني قلتله تطبيل مابغيت اقول كذب مثلا

مش فى العالم
من الاقوى فى العالم فى فئتها والاقوى فى المتوسط حرفيا

انا عارف انك متحمس زياده بس الناس هنا مش هتسيبك اختصر في كلامك واقصد في بيانك
وانا مش هنكر انني متحمس. ومن لا يتحمس عندما تتسلح بلاده بهذه الطريقه وهذه الوتيره الغير مسبوقه.
اما موضوع الناس هنا مش هتسيبني. فاسمحلي اني اقول لك انني هنا عضو قديم وقديم جدا. واعرف كل الاعضاء القدامه وياما دخلت معهم في سجالات....
ولكن الاهم من كل هذا. من يملك حجه كي يقارعني بها فليأتي بها. دعونا بقي من الكلام المرسل. ولنرجع الي النقاشات العسكريه المحترمه.
انا اقول ان فرقاطه الفريم بيرجاميني هي من اقوي الفرقاطات علي مستوي العالم في ازاحتها ذات ال ٦ الاف طن
فهل هناك من يعترض علي هذا الكلام عسكرياً....!!!؟؟؟

طيب يا استاذي العزيز. انا قولت كلام. وانت تراه غير صحيح. او تطبيل او كذب.
طيب لما لم تقول راءيك وبدون لا ازعل ولا انت تزعل. ونتكلم كلام عسكري محترف محترم. وله هو تكذبني وخلاص.
انا بقول لحضرتك ان الفرقاطه الفريم بيرجاميني هي الاقوي في اوروبا باكملها. واقوي من اي فرقاطه روسيه او صينيه من فئتها واراحتها ذات ال ٦ الاف طن.
هذا يسمي راءي عسكري. ويترد عليه بكلام عسكري ايضاً.
بس كده. اتفضل حضرتك ادلى بدلوك وقل هنا كذا احسن منها من حيث كذا وكذا.
وانا ارود علي حضرتك.
وساعتها لن اقول لحضرتك انك بتكذب او بتطبل ولا اي شيء. بل ساحترم رائيك واقدره وساتناقش معك بمنتهي الاحترام.
تحياتي ....

مش فى العالم
من الاقوى فى العالم فى فئتها والاقوى فى المتوسط حرفيا
والله انا ما قولت غير كده.... مش عارف ايه مشكلتهم. وحتي ولو معترضين. طيب يتفضلو يثبتو العكس.
بل انا اقول انها من الاقوي اوروبيا والاقوي من اي فرقاطه روسيا او صينيه في حيز ازاحتها.
ولا اري من يتفوق عليها الا الارلي بيرك الامريكيه.
وهذا اتحدث عن ما يمكن تصديره تحديداً. لان من الممكن جدا ان تصنع روسيا لنفسها فرقاطه ذات مواصفات خاصه جدا وليست متاحه للتصدير.
وبدون شك. البيرجاميني هي الاقوي في المطلق في المتوسط. ولو في فرقاطه اقوي منها. فليتفضل احد الاخوه يصحح لي

عودة
أعلى