يمكن بيع دبابة T-14 Armata الروسية إلى دول أجنبية مثل الهند ومصر

أنا شايف ان مصر أفضل حل ليها دبابة وطنية
تكلفة علي الفاضي لسبب بسيط وهو امتلاك مصر عدد ضخم من الدبابات هي بس لو امريكا تحن علينا وتطور لنا اسطول الابرامز يبقي كدا احنا عبرنا من جديد لو هنتكلم في صناعة وطنية
افضل الطائرات المقاتلة ونظام دفاع جوي

تكلفة علي الفاضي لسبب بسيط وهو امتلاك مصر عدد ضخم من الدبابات هي بس لو امريكا تحن علينا وتطور لنا اسطول الابرامز يبقي كدا احنا عبرنا من جديد لو هنتكلم في صناعة وطنية
افضل الطائرات المقاتلة ونظام دفاع جوي
مقاتلة غالية و عايزة خبرات معتقدش نمتلكها حالياً

اى حركات تتكلم عنها ؟ عشان صريح وسالتك بدون مجاملات ؟؟؟؟
ولا عشان سالتك سؤال احرجك ومش عارف تجاوب ومش قادر تقول انك كنت غلطان ف ردك ؟

انا سالت بكل ادب وكل احترام تجاوبنى بكل ادب واحترام لكن تقولى اغسل شراعك والكلام دا مش بياكل ولا بيشرب معايا 👍

كل كلامى بموضوعيه وباحترام ولم اتخطى اى حدود انت اللى مبتعرفش تناقش 👍
طيب عزيزي صار خير لم اوفق في ردي تجاوزت قليلا اعتذر منك لاتشيل في خاطرك

مقاتلة غالية و عايزة خبرات معتقدش نمتلكها حالياً
لا غالية ولا عايزة خبرات دبابة عادية ومش مصنفة لا الاولى ولا التانية ولا التالتة وأمريكا تمتلك منها 450 دبابة فقط وعمادها الاساسي m1a1

انا اهلي كلهم في المدرعات وفاهمة في الجزئية دي كويس ممكن ال m60a تدمر ال m1a2 عادي خالص لو ضربت اسرع ومن اتجاة معاكس مثلاً
... الاسلحة البرية ملهاش مقاييس خالص خصوصا الدبابات سيبك من الابرامز واكتفي باللي معاك وشوف روسي صيني الماني زي ليوبارد 2

ومن خلفهم التي ٩٠
تخيل الاربي جي اليدوي ممكن يدمر أحدث دبابات العالم .... مابالك لو بدبابة مثلاً موديل الستينات ..
المعايير البرية مختلفة تماماً ... الخردة والحديث لو اتواجهوا ماتتوقعش النتيجة

انا اهلي كلهم في المدرعات وفاهمة في الجزئية دي كويس ممكن ال m60a تدمر ال m1a2 عادي خالص لو ضربت اسرع ومن اتجاة معاكس مثلاً
... الاسلحة البرية ملهاش مقاييس خالص خصوصا الدبابات سيبك من الابرامز واكتفي باللي معاك وشوف روسي صيني الماني زي ليوبارد 2
مايحتاج اي صاروخ مضاد للدروع ممكن يدمر اي دبابه صحيح كلامك بس كل دبابه حسب فعالية الدروع وكم يمكن اختراقه للدروع ومن اين تكون الضربه

مايحتاج اي صاروخ مضاد للدروع ممكن يدمر اي دبابه صحيح كلامك بس كل دبابه حسب فعالية الدروع وكم يمكن اختراقه للدروع ومن اين تكون الضربه
الدروع لحماية الطاقم لكن الدبابة تظل هتدمر يعني صاروخ كمان واقتل الطاقم :تمام:

انت في زمن السيسي توقع اي شيئ الراجل دا لسه مشفناش كل اللي عنده
وياما في الجراب يا سيسي
انا معجب بالسيسي رجل عملي استطاعه في فترة حكمه هذه فعل الذي لم يستطيع مبارك رحمه الله في 30 سنه ترفع له القبعه احتراما

الدروع لحماية الطاقم لكن الدبابة تظل هتدمر يعني صاروخ كمان واقتل الطاقم
صحيح هذا يعتمد على نوع الصاروخ مثل الابرامز الأربي جي مايسوي شي تكمل الدبابه عادي وشفنا هذا في الحد الجنوبي

صحيح هذا يعتمد على نوع الصاروخ مثل الابرامز الأربي جي مايسوي شي تكمل الدبابه عادي وشفنا هذا في الحد الجنوبي
انا بقول ار بي جي مجازاً يعني أي مضاد للدروع
وحتى الاربي جي ممكن يدمر الابرامز مش كل مرة تسلم الجرة

انا بقول ار بي جي مجازاً يعني أي مضاد للدروع
وحتى الاربي جي ممكن يدمر الابرامز مش كل مرة تسلم الجرة
ممكن حسب الدروع

و الله الفرق بين الدبابة و المقاتلة معروف 🙃
الدبابه عادي نسميه مقاتله عادي لأنها تقاتل دبابه اخرى قاعد ادور لك مخرج ايش رايك؟

عودة
أعلى