انظمه الالغام المختلفه خاص وكامل (صنع في مصر)%

zero-fear

خبيــر المدفعيــــــة
التفاعل
44 0 0
بسم الله الرحمن الرحيم

ينقسم الموضوع الى جزءين...

اولا.. انظمة زرع الالغام

ثانيا.. انظمة تطهير الالغام

1-انظمة زرع الالغام

ينتج مصنع صقر نظام صغير وخفيف لنثر الالغام المضاده للدبابات مصري 100%

ويستخدم لعمل الكمائن للمدرعات والدبابات وتأمين الاماكن ذات التضاريس الصعبة.

المواصفات الفنية
النظام ناثر 6/3

1-عدد الالغام بالنظام :6

2-وزن النظام :36.5كجم

3-وزن مجموعه الاطلاق :6كجم

4-زمن نثر الالغام: اقل من 3 ثواني

5-زاويه الاطلاق:55درجه

صوره النظام

النظام ناثر 3/9

1-عدد الالغام بالنظام:9

2-وزن القاذف 48كجم

3-وزن مجموعه الاطلاق :6كجم

4-زمن نثر الالغام: اقل من 5 ثواني

5-زاويه الاطلاق :55درجه

صوره النظام

طريقة العمل
يتم إعداد كل نظام للعمل على زاوية ثابتة ويتم الإطلاق باستخدام مجموعة إطلاق وكابل إطلاق بطول 20 متر وذلك لتوفير الحماية للمستخدم .

............................

انظمه نثر الالغام المضاده للمدرعات المحمله علي عربات مدرعة
........

يمكن اضافة انظمة نثر الالغام 1 و 2 علي عربات مدرعة كما في المدرعة فهد المصنعة في مصر-((هنا))-او علي عربات خفيفه مثل العربه الجيب ويقوم النظام بزرع الالغام المضاده للدبابات والمدرعات في بطول يصل الى 3000م وبعرض 30م.

المواصفات الفنية

النظام ناثر 1

1-طول حقل الالغام:250-500م

2-عرض حقل الالغام:25-30م

3-عدد الالغام في القصفه الواحده:100لغم

4-عدد وحدات النثر :1

صوره النظام

النظام ناثر 2

1-طول حقل الالغام:1500-3000م

2-عرض حقل الالغام:25-30م

3-عدد الالغام في القصفه الواحده:600

4-عدد وحدات النثر:4

صورة النظام

كيفيه العمل

تقوم هذه النظم بإنشاء حقول الألغام المضادة للدبابات بأطوال تتراوح بين 250 حتى 3000 متر وبعرض يتراوح بين 25 وحتى 30 متر وبكثافة تتراوح بين0.008 لغم/متر2 وحتى 0.016 لغم/متر2 وذلك للقصفة الواحدة من الألغام ويتكون نظام النثر المحمل على عربة خفيفة ( ناثر 1 ) من وحدة نثر واحدة.

ويتكون نظام النثر المحمل على عربة مدرعة (ناثر2)من أربع وحدات النثر ويحتوى كل نظام على وحدة تحكم تقوم بحساب زمن التأخير لإطلاق مواسير وحدة النثر وذلك لضبط كثافة نثر الألغام كما تقوم بضبط اتجاه النثر المطلوب.
...............................

موضوع التطهير كامل ان شاء الله قريبا.
.......
zero@fear

اللغم الالكتروني المضاد للدبابات
(مصنع صقر)

اللغم الالكتروني المصنع في مصر في مصنع صقر يستهدف المدرعات والدبابات.... وهو مزود بشحنه متفجره للعمل ضد بطن وجنزير الدبابات حسب وصف المصنع وهو المستخدم في انظمه نثر الالغام المختلفه المصنعه المشار اليها

المواصفات الفنيه

1-الابعاد :قطر 112 مم وارتفاع140مم

2-عمق الاختراق في الصلب المدرع ( علي بعد 50سم) : 8 سم

3-الوزن: 2 كجم

يلاحظ ان مسافه 50 سم كبيره خاصةاذا كان اللغم تحت الدبابه بالتاكيد المسافه لن تكون نصف متر او منطقه الجنزير المفترض اقل وبالتالي اقل من 50 سم يزيد من قوه الاختراق

طريقة العمل

اللغم مزود بمستشعر الكتروني كهرو مغناطيسي لتفجير شحنه اللغم فور تحرك الدبابه فوقه اي ان اللغم لا يحتاج ان ان تدوس عليه الدبابة او المدرعة

كما ان اللغم مزود بوحدة تفجير ذاتي يمكن ظبطها عند التصنيع حسب اراده العميل وهي للتطهير الذاتي وهذه ميزه مفيده جدا جدا خصوصا لو استخدم داخل اراضيك مثلا سيناء لو تعرتضت لاعتداء من اسرائيل يمكن التطهير ذاتيا ودون اعباء ماليه او بشريه

صوره اللغم اثناء العمل .

ايضا فيديو لشرح عمل الناثر واللغم وفديوه لاطلاقه وعمله فيديو رائع
حمل..

انتهي....zero@fear

التعديل الأخير:
ماشاءالله عليك اخوي زيرو موضوع رائع وتعودنا منك المواضيع الرائعة
اخي زيرو نظام ممتاز

عندي شوية اسئلة بارك الله فيك

هل تم تجربه النظام من قبل
هل بالاستطاعة رسم اماكن نشر الالغام والاحتفاظ بها للرجوع اليها
فما اراه هو نثر عشوائي لالغام على امتداد 500 متر بزاويه 55
اي نوع من الالغام يستخدم هذا النظام فالمعروف كل ما احتوى اللغم
على عناصر معدنية كل ماكان اكتشافه سهل جدا
سؤال اخير كم يبلغ وزن اللغم وقوة تفجيرة فهل بالامكان اعطاب دبابه مجنزرة

الف شكر على موضوعك الرائع تحياتي لك

التعديل الأخير:
ماشاءالله عليك اخوي زيرو موضوع رائع وتعودنا منك المواضيع الرائعة
اخي زيرو نظام ممتاز

عندي شوية اسئلة بارك الله فيك

هل تم تجربه النظام من قبل
هل بالاستطاعة رسم اماكن نشر الالغام والاحتفاظ بها للرجوع اليها
فما اراه هو نثر عشوائي لالغام على امتداد 500 متر بزاويه 55
اي نوع من الالغام يستخدم هذا النظام فالمعروف كل ما احتوى اللغم
على عناصر معدنية كل ماكان اكتشافه سهل جدا
سؤال اخير كم يبلغ وزن اللغم وقوة تفجيرة فهل بالامكان اعطاب دبابه مجنزرة

الف شكر على موضوعك الرائع تحياتي لك

العفو وانتظرالبقية كله لنبين قوة امتنا المسلمه والتشارك فى المعلومات العسكرية

الاجابه

1-لا اظن انه جرب فى الحروب من قبل ولكن تجربته العمليه اكيدة والنظام موجود في تجهيزات الجيش بسلاح المهندسين

2- فهمك للمدى خاطئ ..الطول ده امتداد للطول مشي بلعربه لكن هو بيقذف بنسبة 100 لناثر 1 في محيط 55 درجه فقط ..(تخيل العدد لناثر 2)

3-اللغم المستخدم لغم مصري الصنع ايضا تحت اسم اللغم الالكترونى المضاد للدبابات وانتظر موضوع عنه :tongue::عشان اشدك تستناه بقه

4-وزن اللغم 2 كيلو جرام

انتظر الموضوع:smile:

واي سؤال اخر انا حاضر ويارب يكون الموضوع عجبكم.
...

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
كل مواضيعك بتعجبني اخوي زيرو - والسعادة اكثر في تبادل المعلومات للوصول
الى مستوى عالي لمنتدانا الغالي
واصل بارك الله فيك اعتذر لمقاطعتك ولمن تخلص نبدا النقاشات
يعطيك العافية

التعديل الأخير:
كل مواضيعك بتعجبني اخوي زيرو - والسعادة اكثر في تبادل المعلومات للوصول
الى مستوى عالي لمنتدانا الغالي
واصل بارك الله فيك اعتذر لمقاطعتي ولمن تخلص نبدا النقاشات
يعطيك العافية
الله يخليك ده شرف ليا:smile:
انشاء الله ويكون كل نقشات المنتدي فعاله وتليق بمسلمين

متألق كالعادة زيورو باشا ، ولكن نسأل الآن ولا لما تخلص كامل الموضوع :wink: ..

الموضوع مش ناقص فيه استاذ انور الا نوع اللغم المصنع والمستخدم ....... اذا اردت اوك مفيش مشكله:smile:

ليه كده بس:laugh: يا جدعان ده لغم يعني حاجه صغيره كلام كتير ليه بس .
ده 2 كيلو :frown:: يارب استر يارب:wink: عموما الادمن معانا مش هتسئل لوحدي :cry: لازم كلنا نشترك في المذبحه
بس ايه رأيكم في الغلطات المذابح الاملائيه بتاعتي:wink:

هحاول اعدلها لسه قاريها وياريت لو تعدلو ورايا:frown::

ملاحظه دم اضافه فيديو جميل جدا ^^ في نهايه الموضوع ودمج الموضوع وشكر كبير اوي اوي اوي لابو البراء الرائع والله

والآن جاء دور الأسئلة لإستاذنا الفاضل زيرو ..

- أقدم آلية لتحفيز الألغام هي آلية الضغط الوحيدة أو المفردة ، ويمكن التغلب على هذا النوع من الألغام عن طريق الفالقات الدحراجية ، والأنواع الأحدث تستخدم صاعق ضغط ثنائي ( لتحمل ضغط الدحراجة الأول ومن ثم الإنفلاق مع الضغط الثاني وأقصد هنا ضغط الدبابة ) فأي نوع يستخدم المصريين ؟؟

- ما هو نوع المتفجرات المستخدمة فى هذه الألغام ؟؟ أو الحشوة المتفجرة ؟

- من عيوب نظام البعثرة - كما فى الأنظمة التي تفضلت بعرضها - بروز اللغم على السطح ، ألا ترى أن هذه النقطة تضعف من قيمة اللغم ؟؟

- يتم إستخدام وسائل " ضد الرفع " فى الألغام الحديثة ، فهل يستخدم المصريين هذا النوع من التجهيزات مع ألغامهم المضادة للدروع ؟؟

- أيهما أفضل ، مهاجمة بطن الدبابة أم مهاجمة الجنزير ؟؟

- من وسائل توزيع وبعثرة الألغام إستخدام وسائل حديثة فى الإطلاق ، وأقصد صواريخ أرض أرض ، وقذائف المدفعية ، فهل يستخدم المصريين مثل هذه المنظومات فى توزيع ألغامهم ؟؟

فى الحقيقة أخي زيرو أنا لدي أكثر من 22 سؤال ، ولكني سأكتفي بهذا القدر ..

التعديل الأخير:
ليه كده بس:laugh: يا جدعان ده لغم يعني حاجه صغيره كلام كتير ليه بس .

ده 2 كيلو :frown:: يارب استر يارب:wink: عموما الادمن معانا مش هتسئل لوحدي :cry: لازم كلنا نشترك في المذبحه
بس ايه رأيكم في الغلطات المذابح الاملائيه بتاعتي:wink:

هحاول اعدلها لسه قاريها وياريت لو تعدلو ورايا:frown::

هو باين من اول ان الموضوع منقول عشان كذا مفيش اغلاط املائية كثيرة:twitcy:
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
بالتوفيق يازيزو
كمل الموضوع الجميل والرائع

انا كنت منتظر تقنية تطهير الاغام اخوي زيرو
لانه اهم قسم في الموضوع

معلش مش هجاوب او هرد واسف للكل

ادمنا f15:mad:الموضوع منقول من فين ؟؟؟؟
واقسم بالله ولا موضوع منقول ابدا ابدا ابدا وخصوصا مواضيعي عن اسلحة مصرية او تصنع في مصر او حتي اي موضوع .

من فضلك لو في نسخ لمواضيعي في منتديات تانيه ياريت تخبرنى لان ذلك يعتبر سرقة ولو الموضوع ده منقول في منتدي تاني تبقي مصيبة ده انا لسه كاتب الموضوع اليوم ..الناس بقت سريعه كده:frown: ارجو الرد والتوضيح .

والله مش منقول ولا كلمه منقوله فيه

واقسم بلله ولا موضوع من الي عملتهم منقول ابدا ابدا ابدا وخصوصا خصوصا موضيعي عن اسلحه مصريه او تصنع في مصر او حتي اي موضوع

من فضلك لو في نسخ لمواضيعي في منتديات تانيه ياريت تقلي لان ده سارقها من هنا

ولو الموضوع ده منقول في منتدي تاني تبقي مصيبه ده انا لسه كاتبه انهادره الناس بقت سريعه كده:frown: ارجوو الرد والتوضيح

لا يا زيرو ، إستاذنا الفاضل بهزر معاك مش شايف الضحكة بتعتو ( هههههههههههه ) على العموم مشكور على الموضوع وأنا بإنتظار إجابتك للأسئلة وبلاش الحساسية المفرطة دي :wink: ..

لا يا زيرو ، إستاذنا الفاضل بهزر معاك مش شايف الضحكة بتعتو ( هههههههههههه ) على العموم مشكور على الموضوع وأنا بإنتظار إجابتك للأسئلة وبلاش الحساسية المفرطة دي :wink: ..

:laugh:طيب انا بكسب وقت وبهرب منك تجيلي
لا بس عشان يا سيدي الواحد بيتعب وعشان تعبه ميروحش هدر كده مش تمام برضه

المهم حاضر هجاوبك ....

والآن جاء دور الأسئلة لإستاذنا الفاضل زيرو ..
- أقدم آلية لتحفيز الألغام هي آلية الضغط الوحيدة أو المفردة ، ويمكن التغلب على هذا النوع من الألغام عن طريق الفالقات الدحراجية ، والأنواع الأحدث تستخدم صاعق ضغط ثنائي ( لتحمل ضغط الدحراجة الأول ومن ثم الإنفلاق مع الضغط الثاني وأقصد هنا ضغط الدبابة ) فأي نوع يستخدم المصريين ؟؟

- ما هو نوع المتفجرات المستخدمة فى هذه الألغام ؟؟ أو الحشوة المتفجرة ؟

- من عيوب نظام البعثرة - كما فى الأنظمة التي تفضلت بعرضها - بروز اللغم على السطح ، ألا ترى أن هذه النقطة تضعف من قيمة اللغم ؟؟

- يتم إستخدام وسائل " ضد الرفع " فى الألغام الحديثة ، فهل يستخدم المصريين هذا النوع من التجهيزات مع ألغامهم المضادة للدروع ؟؟

- أيهما أفضل ، مهاجمة بطن الدبابة أم مهاجمة الجنزير ؟؟

- من وسائل توزيع وبعثرة الألغام إستخدام وسائل حديثة فى الإطلاق ، وأقصد صواريخ أرض أرض ، وقذائف المدفعية ، فهل يستخدم المصريين مثل هذه المنظومات فى توزيع ألغامهم ؟؟

فى الحقيقة أخي زيرو أنا لدي أكثر من 22 سؤال ، ولكني سأكتفي بهذا القدر ..[/

1-انا مش فاهم الكتابة ...كلامك باللغة العربية عويص وصعب
والطريقه الي انا فهمتها من كلامك ليست هى المستخدمه وهى الضغط هذا اول جيل يا راجل وهوقديم جدا اول جيل في الالغام حسب علمى.
لكن انا ذكرت ان اللغم المصري الكترونى و ينفجر عن طريق البصمة المغناطيسيه يعني باختلافها واكيد انت تعرف اكثر مني والنوع المصرى اظنه الجيل قبل الاخير اي انه حديث .

قصدك رديت ولا لا ؟؟

2-نوع الشحنة حسب المصادر هي شحنه متفجره و اذا كان عندك مصدر يفيد غير ذلك فتفضل مشكورا بوضعه.
لكن لو اتينا الى الصور والمتوقعة ان يوجد صناعة للغم بحشوة جوفاء ولغم القنيبلات النوع الثانى موجود بصورةاخري ويصنع في مصر

3- مبدئيا النظام ميزته كبيره جدا الا وهو نظام البعثره
امريكا او الشائع حاليا فى كل دول العالم تستخدم نظام البعثره مثل امريكا كما فعلت بطائراتها ومدفعيتها بفيتنام

وعمليا اللغم حجمه صغير جدا جدا مثل ماترى فى الصورووزنه 2 كجم وبيرمي من مسافه 25 متر و 30 متر بزاوية اطلاق بالتالي اول شئ يعملها،يختفى في الموقع،ولو اخدنا مثال بموقع عملياتى فى الصحراء

4-رباع سؤال ده بقه انت بتشتغلني:frown:::wink:

5-منظومات مثل تلك اخ انور تعتبر تكتيك اى انه لا نعرفها الافى حرب لانها تعتبر حاجه مستقله او سلاح لكن هو مجرد تكنيك معين لاي دوله تصنع الغام ووسائل نثرها ان تفعلها .

وانتظر ردك zero@fear

1-انا مش فاهم ايل كاتبه في كلام لغه عربيه عويص اوي عليا
والطريقه الي انا فهمتها من لكامك مش هيه المستخدمه الي هيا الضغط ده اول جيل يا راجل ده قديم جدا اول جيل في الالغام الي اعرفه

لكن انا ذكرت ان اللغم المصري الكتورني و ينفجر عن طريق البصمه المغناطيسيه يعني باختلفها واكيد انت تعرف اكتر مني والنوع لامصري ده اظنه الجيل قبل لااخير اي انه حديث --ده قصدك رديت ولا لا ؟؟

2-نوع الشحنه حسب المصادر لانك محتاج كلام مصادر هي شحنه متفجره وخلاص اذا انت عندك مصدر بغير كده ياريت تفيدنا بيه
لكن لو جينا للي شفته في الصور والي متوقعه ان يوجد صناع للغم بحشوه جوفاء ولغم القنيبلات النوع التاني موجود بصوره اخري ويصنع في مصر

3-مبدئيا النظام ميزته كبيره جدا الي هو نظام البعثره
امريكا او الموضا دلوقتي كل دول العالم تستخدم نظام البعثره زي امركيا بطائرتها او المدفعيه في فيتنام
اما عمليا اللغم حجمه صغير جدا جدا جدا جدا جدا زي محضرتك شايف ووزنه 2 كجم وبيرمي من مسافه 25 متر و 30 متر بزاويه بلتالي اول حاجه يعملها يتخبي في الموقع ولو اخدنا مثال بموقع عملاتي في الرمال

4-رباع سوائال ده بقه انت بتشتغلني:frown:::wink:

5-منظومات زي ديه يا استاذ انور ليست معضله وهي تعتبر تكتيك يعني منقدر نعرفها الا في تجربه حيه او حرب لانها لا تعتبر حاجه مستقله او سلاح لكن هو مجرد تكنيك معين لاي دوله تصنع الغام ووسائل نثرها ان تفعلها .

وانتظر ردك zero@fear

أولاً أخي زيزو لدي أُمنية وهي أن تكتب بلغة عربية فصحى ، إحنا مش فاهمين لغتك المحلية وتيجي كمان مع أخطاء إملائية :cry: .. ثانياً فى أمور لم أفهمها - أقصد ردود - طبعاً بسبب الكتابة المسمارية التي تكتب بها :wink: !! ولذلك سأسأل سؤال واحد فقط ، وهو المتعلق بنظام البعثرة ، ألا تعتقد أن هذه الطريقة تكشف اللغم للدبابات القادمة فى طريقه ، مما يسهل عليها عملياً ، التعامل معه .

هههههههههههههههههههههههههه لاتزعل يزيرو والله بهزر معاك
موضوعاتك ميه ميه والله

والله مش منقول ولا كلمه منقوله فيه

واقسم بلله ولا موضوع من الي عملتهم منقول ابدا ابدا ابدا وخصوصا خصوصا موضيعي عن اسلحه مصريه او تصنع في مصر او حتي اي موضوع

من فضلك لو في نسخ لمواضيعي في منتديات تانيه ياريت تقلي لان ده سارقها من هنا

ولو الموضوع ده منقول في منتدي تاني تبقي مصيبه ده انا لسه كاتبه انهادره الناس بقت سريعه كده:frown: ارجوو الرد والتوضيح

عودة
أعلى