إستهداف منظومات دفاع جوي تركية في الوطية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
يااخي ليش الغلط اي تاليف انا جبت الاسم من ايدي كوهين روح اسال كوهين اكيد يعرف كل اسماء الطيارين عندكم وكم ساعة طيران لكل واحد

نسأل كوهين له عمك وانت اولى تسأله ؟

ثانيا مين نقل عن كوهين غيرك قولت كوهين قال اسمه كذا قالوا الاسم غلط

اخيرا جبت منين التأكيد انه يعرف اسماء كل الطيارين وعدد ساعات طيرانهم محتاجين مصدر على الجزئية دى

اه صح الغباء او المتغابي او ذكاوه محدود المفروض يفهم الي انكتب بالنسبة لية انا كتبت من نفذ الغارة طائرة اماراتية ميراج وانطلقت من سيدي براني وقسم من الشباب نشر صور لميراجات اماراتية في القاعدة هلا في ناس مش مستوعبة انو الطيارة مش مصرية هاي مشكلتها بس الاكيد انو مصر عارفة بالموضوع وموافقة عليه والا كيف انطلقت الطائرة من قاعدة مصرية دا كل الي قلتو اما سبب المناقشات ان هناك اعضاء مصرين على ان من نفذ الهجوم طائرة مصرية طالبنهم بالدليل وكان الرد صمت القبور واعمل حالك ميت بيلفو وبيدورو ومجابوش اي دليل

انت عسل ?

مين قلك اني زعلان بالعكس انا سعيد ان معانا حليف مثل الامارات. احنا او هما مش فارق معايا. انا بس بقولك ان الفاعل مجهول بيني و بينك بس ?

او اتحذفت لانها اشارات الي الفاعل الخاطئ و الراجل استدرك الخطئ مين يعرف نوايا ايه؟

قصدك علي البتشورا ..الكلام عليها كان من قبل ضرب الهوك و مش هتكون احسن حال من الهوك طياره واحده دمرت منظومه دفاع جوي تخيل هيحصل ايه لما اسراب الطياران المصري الامراتي تتدخل؟? .. احنا الي حطينا الخط الاحمر و معانا الامارات و السعوديه و مش هنسمح لحد يفكر حتي يعاديه الفاعل اعلن عن نفسه بالفعل من اسبوعين فاتوا و الاتراك عارفين كويس مين الي عاملها بس عاملين نفسهم مش عارفين .... مين قال ان الاتراك هيسمعوا .. الغباء و العند بيعمي صاحبه لحد اما يفوق علي كارثه و احنا مستنين لحد اما غباءة يواصله عند الخط الاحمر و انا شبه متاكد ان مش هيتراجع عن المحاوله .. لو محاولش هيخسر كل شئ زي ما بنقول في مصر يا قاتل يا مقتول .. الخط الاحمر عانده يروح يرد هناك لو يقدر.
ياحبيبي يا عسل انت هلا نتظر شو ردة الفعل وبعدين نحكم اما بالنسبة للفاعل فكل العالم اصبح يعرف وعم يصرح انو الامارات هي الي نفذت اكيد انطلقت الطائرة من مصر واكيد مصر موافقة على العملية مشكلتكم الوحيدة بس انو البعض رافض حقيقة انو الطائرة اماراتية وبس ادي كل الحكاية

لا ياحبيبي مش حزين بس شكلك انت والشباب مش مصدقين حاجة عشان تطبلوا ورافضين حقيقة انو الضربة تمت عن طريق طائرة اماراتيةاما بالنسبة النا في بلدي هامش الحرية اكيد اكثر من بلدك على الاقل في ناس تنتقد وتحكي عادي مفيش تقديس للزعيم وتركيا اكيد وضعها افضل ناس بتنتقد اردوغان على التلفزيون الرسمي وتنام ببيوتها مش يتلفق لابطال اكتوبر تهم اخوان بس عشان رشحوا مع الزعيم انت الي اصحى يابة محدش عاوز يحتل مصر ولا عاوز ياذيها بس في مسوولين فاشلين بيرمو بلاهم عل ايي شماعة زي اخوان كورونا تركيا والكلام دة اصحة يابة اما بخصوص الماضي اذا عاوز نقلب التاريخ نقلب فترة حكم العثمانيين زيها زي اي فترة فيها سي وفيها جيد اما اذا انت شايف نفسك كويس بس تحت حكم الزعيم المقدس مع احترامي لك وبالوضع دة الي في بلدك مثلا شكرا يا حبيبي احتفظوا في لنفسكم مش عاوزين النموذج دة

ينامون ببيوتهم !!

كم عدد الصحفيين المعلن عنهم رسمي اللي تم سجنهم في تركيا بسبب اراء !! ?

ياحبيبي يا عسل انت هلا نتظر شو ردة الفعل وبعدين نحكم اما بالنسبة للفاعل فكل العالم اصبح يعرف وعم يصرح انو الامارات هي الي نفذت اكيد انطلقت الطائرة من مصر واكيد مصر موافقة على العملية مشكلتكم الوحيدة بس انو البعض رافض حقيقة انو الطائرة اماراتية وبس ادي كل الحكاية

ده انا مستني ردت الفعل علي احر من الجمر ... عشان المره الجايه مش هتبقي طياره واحده يا ابوه طياره واحده يا غلبان انت.
يا عسول انا مش معترض انها امراتيه -علي افتراض- انت لسه مش فاهم قصدي الطياره امراتيه و خارجه من مطار مصري اذن التحالف المصري الامارتي هو من نفذ العمليه وصلت؟

اه صح الغباء او المتغابي او ذكاوه محدود المفروض يفهم الي انكتب بالنسبة لية انا كتبت من نفذ الغارة طائرة اماراتية ميراج وانطلقت من سيدي براني وقسم من الشباب نشر صور لميراجات اماراتية في القاعدة هلا في ناس مش مستوعبة انو الطيارة مش مصرية هاي مشكلتها بس الاكيد انو مصر عارفة بالموضوع وموافقة عليه والا كيف انطلقت الطائرة من قاعدة مصرية دا كل الي قلتو اما سبب المناقشات ان هناك اعضاء مصرين على ان من نفذ الهجوم طائرة مصرية طالبنهم بالدليل وكان الرد صمت القبور واعمل حالك ميت بيلفو وبيدورو ومجابوش اي دليل

و اضح ان حضرتك مختش بالك من الجزء ده هو ده سبب الي خالني اعملك mention ... طياره واحده قال
"
كل هذه البديهيات تم اختصارها فى طائرة واحدة قامت باستهداف القاعدة !!!!!!!:unsure::unsure::unsure:

وكان الطيار اى كانت جنسيته او نوع الطائرة التى استخدمها قد ركب طائرته و انطلق و حدد الاهداف ثم قام بالتنفيذ من بنات افكاره ؟
للاسف من يفكر بهذه السطحية لا يخرج عن حالة من حالتين ...................................
اما غباء او تغابى و الاخيرة ارجح."

يا ريت ترد علي السؤال الي بالاحمر عشان انا شخصيا عايز اعرف يا عسل انت؟ ?

نسأل كوهين له عمك وانت اولى تسأله ؟

ثانيا مين نقل عن كوهين غيرك قولت كوهين قال اسمه كذا قالوا الاسم غلط

اخيرا جبت منين التأكيد انه يعرف اسماء كل الطيارين وعدد ساعات طيرانهم محتاجين مصدر على الجزئية دى
لا بس اكيد الموساد يعرفهم ويعطيها لكوهين واسم الطيار موجود بالتغريدة انا مجرد نقلت التغريدة مش عاوز تصدقها انت حر بس اهم حاجة تمسك اعصابك وخليك كووووول

ينامون ببيوتهم !!

كم عدد الصحفيين المعلن عنهم رسمي اللي تم سجنهم في تركيا بسبب اراء !! ?
كثيرين لكن اكثر ارائهم تروج لحزب العمال الانفصالي او تحريض على الدولة وترويج للانقلاب غيرها يمكنك فتح التلفزيون التركي واسمع اتهامات وشتائم المعارضة لاردوغان واذا تروح على تركيا اسمع الاتراك وهمة بيشتموا عادي جدا اردوغان عندهم موظف مش مقدس

لا بس اكيد الموساد يعرفهم ويعطيها لكوهين واسم الطيار موجود بالتغريدة انا مجرد نقلت التغريدة مش عاوز تصدقها انت حر بس اهم حاجة تمسك اعصابك وخليك كووووول
يعنى بنيت رأيك على أكيد وممكن ومفيش معاك مصدر

هبد يعنى

لا دخل لك باعصابى لما بكون عصبى بمسك لية اى خروف وانسر فيها

كثيرين لكن اكثر ارائهم تروج لحزب العمال الانفصالي او تحريض على الدولة وترويج للانقلاب غيرها يمكنك فتح التلفزيون التركي واسمع اتهامات وشتائم المعارضة لاردوغان واذا تروح على تركيا اسمع الاتراك وهمة بيشتموا عادي جدا اردوغان عندهم موظف مش مقدس

اكثر من عشر الاف صحفي عشان حزب العمال والتحريض ضد الدولة !!!

مثال !!!

تعرف ان تركيا اتخذت اجراء ضد تويتر لم تستخدمه دولة عربية الى الان

ده انا مستني ردت الفعل علي احر من الجمر ... عشان المره الجايه مش هتبقي طياره واحده يا ابوه طياره واحده يا غلبان انت.
يا عسول انا مش معترض انها امراتيه -علي افتراض- انت لسه مش فاهم قصدي الطياره امراتيه و خارجه من مطار مصري اذن التحالف المصري الامارتي هو من نفذ العمليه وصلت؟

و اضح ان حضرتك مختش بالك من الجزء ده هو ده سبب الي خالني اعملك mention ... طياره واحده قال
"
كل هذه البديهيات تم اختصارها فى طائرة واحدة قامت باستهداف القاعدة !!!!!!!:unsure::unsure::unsure:

وكان الطيار اى كانت جنسيته او نوع الطائرة التى استخدمها قد ركب طائرته و انطلق و حدد الاهداف ثم قام بالتنفيذ من بنات افكاره ؟
للاسف من يفكر بهذه السطحية لا يخرج عن حالة من حالتين ...................................
اما غباء او تغابى و الاخيرة ارجح."

يا ريت ترد علي السؤال الي بالاحمر عشان انا شخصيا عايز اعرف يا عسل انت؟ ?

الغباء او المتغابي الي مفيهمش الكلام انا قلتلك مثلا ان مصر مش عارفة بالعملية او مش موافقة عليها او ان المطار المستخدم مش مصري كل الي قلتو ان الطائرة التي قصفت هي اماراتية بس شكلك عم تغلي عشان الجزئية دي افهم الكلام واستوعبو كويس واشرب لمون واهدة وانا مش مستني رد ولا حاجة لان الامور كدة كدة مش راح تثبت عل وضع دة يعني في تطورات ان شاء الله ونشوف ساعتها

اكثر من عشر الاف صحفي عشان حزب العمال والتحريض ضد الدولة !!!

مثال !!!

تعرف ان تركيا اتخذت اجراء ضد تويتر لم تستخدمه دولة عربية الى الان
اذا مش مستوعب الحقيقة دي افتح التلفزيون وشوف قنوات المعارضة التركية او روح شوف اخبار المجوسية في خبر نزل البارح او قبلو عن اتهامات ونقد لاذع من اعضاء في البرلمان ومن داود اوغلو لممارسات اردوغان عادي جدا الموضوع

يعنى بنيت رأيك على أكيد وممكن ومفيش معاك مصدر

هبد يعنى

لا دخل لك باعصابى لما بكون عصبى بمسك لية اى خروف وانسر فيها
اشرب لمون وروق دي الحقيقة المولمة لو راجعت تغريدة كوهين حتفهم ليه خاصة فديو التدريبات المشتركة

اذا مش مستوعب الحقيقة دي افتح التلفزيون وشوف قنوات المعارضة التركية او روح شوف اخبار المجوسية في خبر نزل البارح او قبلو عن اتهامات ونقد لاذع من اعضاء في البرلمان ومن داود اوغلو لممارسات اردوغان عادي جدا الموضوع

لا اتحدث معك عن معارضه مسطنعه بالبرلمان

كلامي عن صحفيين رسميين تحدثوا عبر منصات تويتر

اكيد عندك دليل على كلامك اللي وصفته بهم

انتظره

الغباء او المتغابي الي مفيهمش الكلام انا قلتلك مثلا ان مصر مش عارفة بالعملية او مش موافقة عليها او ان المطار المستخدم مش مصري كل الي قلتو ان الطائرة التي قصفت هي اماراتية بس شكلك عم تغلي عشان الجزئية دي افهم الكلام واستوعبو كويس واشرب لمون واهدة وانا مش مستني رد ولا حاجة لان الامور كدة كدة مش راح تثبت عل وضع دة يعني في تطورات ان شاء الله ونشوف ساعتها

يا غالي انا مش معترض انها امراتيه انت مش فاهم قصدي نهائي حاول تهدي و تقرا الكلام و تستوعبه.

يا حبيبي انا عملتك mention كرد علي تخريف الطائره الواحده واضح انك مش بتقرا او بتقرا بس مش بتفهم. اشرب لمون كده و اقرا الكلام عدل. و رد علي السؤال الاحمر عشان انا عايز اعرف انت انهي فيهم يا بتاع ايلي كوهين انت. صحيح عارف ايه تاني الي لونه احمر .. صح الخط المصري ?

بالتاكيد لم اقراء ما يقارب ال ١٣٥ صفحة باكملهم
ولكن الملاحظ هو وجود ردود لا تفسير لها الا محاولة حرف الموضوع عن مقصده الاساسى و هو دراسة و تحليل الضربة ونتائجها على الارض و تداعياتها و الردود المتوقعة من الجانب التركى ..
و بما ان المعلومات عن الضربة تكاد تكون شحيحة حتى وصل الامر بالبعض لانكارها بالرغم من ان صاحب الخسائر سواء بشرية او فى الاليات و المعدات من هذه الضربة قد اعترف بها عبر وكالة الانباء الرسمية لدولته!!
ولكن هناك بديهيات لا يحتاج العقل للسوال عنها عند تنفيذ ضربة جوية على قاعدة فى عمق العدو .
منها ما قبل الضربة بجمع المعلومات الكافية عن الاهداف و اولويتها عند التنفيذ و منها المتعلق بعدد الطائرات المشاركة و طرازاتها و ادوارها مرورا بالذخيرة المحددة لكل دور منها بالاضافة الى طائرات الحرب الاليكترونية وقبل كل هذا المطارات التى انطلقت منها هذه الطائرات و غرفة القيادة و السيطرة التى كانت تتابع العملية خلال تنفيذها وتتلقى النتائج بعد الاستهداف ...
اما غباء او تغابى و الاخيرة ارجح.

يسمون قناة العربية بالعبرية ويطالبون مانأخذ بأخبارها وهم ينقلون اخبار من كوهين والله الواحد مايعرف وش يقول ?

اشرب لمون وروق دي الحقيقة المولمة لو راجعت تغريدة كوهين حتفهم ليه خاصة فديو التدريبات المشتركة
كوهين يتابعه امثالك وينقل عنه امثالك عمك بقى والاقربون اولى بالمتابعة

لا دخل لى بمتابعة اليهود

يسمون قناة العربية بالعبرية ويطالبون مانأخذ بأخبارها وهم ينقلون اخبار من كوهين والله الواحد مايعرف وش يقول ?

تصدق ماعندي مشكله يحطون اي اسم
اذا كان صاحب هوى

الخوف ان الوعي 0% ولا يعلم انه ساذج

انا اسميها مجوسية ولا اربط اسم هذه القناة بدين سماوي وهي الديانة اليهودية

كوهين يتابعه امثالك وينقل عنه امثالك عمك بقى والاقربون اولى بالمتابعة

لا دخل لى بمتابعة اليهود
عراحتك ياحبيبي وبالمرة سلملي عل سفارة ومعاهدة الغاز تصح عل خير ياعسل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى