مقاتلات مصرية طراز اف16بدعم التانكر الإماراتي A330-243MRTT بالاجواء الليبية

يا سيسى يا مفترى
عملت خط احمر احترمناة

تقوم تضربنا خارج الخط الاحمر تؤ تؤ

من وجهة نظري وتركيا عارفه وبعض الدول الغربية نصحت تركيا في هذا الشان بخصوص دخولها الى ليبيا راح تخسر .
الامارات ومصر والسعودية راح يدعسون على الاتراك والغربيون والاخوان

اولا....انا لا اقصد الاقلال منك ابدا اخى الكريم ...اعلم انك شخص محترم ....انما اردت ان اوضح معلومة
ثانيا...الموضوع مختلف فى حالة تركيا .....مصر منذ البداية و هى تضع اجهزة تعارف خاصة بها على الشرقى و الغربى و بالتالى ليس مشكلة اطلاقا بالنسبه لنا وقد حدثت مشكلة لنا فى حرب الخليج منعت استخدام الاف 16 و الميراج المصرية لهذا السبب(موجود اشارة لذلك فى المقال الذى ارفقتة) ....اما تركيا فملزمة بوضع اجهزة الناتو على طائراتها و هنا المشكلة فكيف ستقنع S400 ان طائرة الناتو التركية مختلفة عن باقى طائرات الناتو الا اذا كان لديك قدرة على التعديل فى SOFTWARE اس 400 او اجهزة IFF الخاصة بالناتو و هنا تكمن المشكلة

حياك الله أخي الكريم
فعليا حتى تنصب جهاز iff تلي مقاتله
ويكون هذا الجهاز من صناعتك عليك امتلاك سيستم المقاتل بالكامل لكي تربط كمبيوتر الرادار بكمبيوتر المقاتله بجاهز التعريف
حتى حينما تظهر مقاتله على شاشه الرادار أمام عين الطيار يعلم أنها عدو أو صديق فورا من خلال جهاز التعريف ...

هذا تقريبا يسمى امتلاك سر السلاح الرئيسي
ولا يمكن أن يعطيه لك اي صانع

من السهل الضحك علي المطبلين باخبار قصف زائف وع الارض لم يحدث شئ انا من مدينة قريبة جدا لقاعدة الوطية ولم يكن هناك قصف لا شئ

البلى اذا تدخل الروس دون الخط وجلس يتفاوض مع الترك

مصر لاعب اساسى فى ليبيا .. خصوصا لما تكون الامور عكس رغبتها .. لو الكلام اللى بتقولو صح كان الموضوع خلص من سنين ...

رغبة مصر ان سرت والجفرة متقعش فى ايد GNA ... اتمنى يكون للسبب اللى فى دماغى ... و انا قلت سبب تانى من شهر و تحليل للموقف و الموقف متغيرش .. غير ان مصر اعلنت رسميا عن خط الجفرة و سرت .. المشاركة اهى ..

حكومة الوفاق لن يسكنها ساكن الى ان تاخد سرت لو بقى الوضع كما هو علية .. وخصوصا الى الان .. هم فى موقف قوة ..

سرت استراتيجية و بيها ميناء و حقول بترول و ايضا انابيب الغاز و اساسية لمد انبوب الغاز لاوروبا ..

حفتر لازم يصد الهجوم عن سرت وياخد المطار تانى عشان يقطع الدعم الجوى المباشر اذا حدث و يستخدمه لية ...

تركيا الى الان داخلة بتدريب و حشد و غطاء جوى نوعا ما و غطاء بحرى .. واعقتد الغطاء البحرى كان سبب تقهقر قوات حفتر فى الايام القليلة الماضية ... اللى ناقص انهم يدخلو مباشرة .. ويزيدو فى الاسناد و ممكن يعملو عمليات نوعية بس تركيا معتقدش هتعمل كدا لانها مش عايزة تنصدم بمصر ولا مصر عايزة تنصدم بتركيا بردو .. وكمان تركيا شافت فرصة خدها مش اكتر من كدا ...

مصر بقا فى ف ايدها كتير .. ابسط مثال شوفت حضرتك اما المشاكل كانت على الحدود التركية تركيا عملت اية فى سوريا ؟

مصر قادرة بأسناد بحرى و جوى انها تعمل شغل كبير وتغير فى مجريات الامور و هيبقى Fair دة غير انها ممكن تعمل عمليات نوعية و علنا .. بس مش هتخش فى رأيي بريا .. ولو مصر عايزة تصعد تروح تعمل حصار بحرى على ليبيا .. وكدا ممكن تحتك مع تركيا .. والاتنين مش مختلين يحتكو ببعض عسكريا

من الاخر لازم حاجة تحصل تقعد الكل على الطاولة وهتنتهى بسرعة فى رأيي ..

وبعدها بأسبوعين قلت الاتى

مصر معتقدش هتخش حرب كاملة فى ليبيا و لا مع اثيوبيا .. ولو نفذت عمليات عسكرية اثيوبيا هيا الارجح

هصحح كلمة الارجح .. للاولى .. الا اذا كان الهدف Show of Power

------------------------------------------------------------------------------------------

وعن موضوع التانكر و الاف 16 .. لو صح .. مش شايف حاجة جديدة حصلت ... خصوصا بعد الاعلان عن الخط الاحمر ...

من الاخر بالاعلان .. مصر ادت لنفسها غطاء شرعى لوجود قواتها فى المجال الجوى الليبى لو عايزة .. وبريا لو ارادت بس مش هتعمل كدا لان ليها قوات برية موالية هناك ..

التعديل الأخير:
مش معصبنى فى القصة دى كلها غير التانكر
لا هو سلاح نوعى ممنوع علينا ولا هو مكلف لدرجة توفير فلوسه

اظن مرفوض بيعها لمصر

استغرب كل هالمدة ومع التسليحات الجديدة برضوا مش موجودة حتى لو من روسيا

موضوع مش فاهمة انا كمان ... بس خلى بالك ... لو مصر قالت انا هتعاقد على تانكر او عندى تانكر .. هيقولو مممم لية بتقولى كدا الوقتى .. عشان اثيوبيا ؟ ف ممكن يكون وقود لتصعيد الملف الاثيوبى

موضوع مش فاهمة انا كمان ... بس خلى بالك ... لو مصر قالت انا هتعاقد على تانكر او عندى تانكر .. هيقولو مممم لية بتقولى كدا الوقتى .. عشان اثيوبيا ؟؟
مش الفكرة
من كام سنه كده فى مسئول طلع قال اننا مش محتاجين تانكر لان العدو جنبنا

مش الفكرة
من كام سنه كده فى مسئول طلع قال اننا مش محتاجين تانكر لان العدو جنبنا

ممكن قصدو على عدو بعينة ؟

بس هقولك على حاجة .. هو موقف افتراضى بحت بس فية رسالة عايز اوصلها .. افترض ان مصر هتخش جبهة اثيوبيا و ليبيا

لو مصر خلصت موضوع اثيوبيا الاول .. هتشوف ف ليبيا مزاج .. لو دخلت ليبيا الاول ... هيبقا الموضوع Shy شوية .. وعشان كدة مصر بتأجل فية ..

بطريقة تانى .. استنى قرار مجلس الامن اللى هياخد كام يوم اذا كان مش اكتر .. لو موضوع مصر اتستف فية .. ممكن هتلاقى الخبر اتحول للطيران المصرى .. ولو خبر التانكر والاف 16 صح .. تفائل خير من قرار مجلس الامن

وممكن مصر سرعت فى مجلس الامن الملف الاثيوبى عشان تخلص و بعد كدا تخلص موضوع ليبيا على مزاج ...

الفكرة كلو مرتبط ببعضو ... وملف اثيوبيا اهم .. مصر جمدت جبهة ليبيا بالاعلان .. عشان تنط على موضوع اثيوبيا بعد كدا ترجع لليبيا ... دا رأيي

التعديل الأخير:
حياك الله أخي الكريم
فعليا حتى تنصب جهاز iff تلي مقاتله
ويكون هذا الجهاز من صناعتك عليك امتلاك سيستم المقاتل بالكامل لكي تربط كمبيوتر الرادار بكمبيوتر المقاتله بجاهز التعريف
حتى حينما تظهر مقاتله على شاشه الرادار أمام عين الطيار يعلم أنها عدو أو صديق فورا من خلال جهاز التعريف ...

هذا تقريبا يسمى امتلاك سر السلاح الرئيسي
ولا يمكن أن يعطيه لك اي صانع
الموضوع ليس بهذا التعقيد اخى الكريم ....انت لن تضع سلاح جديد او تعدل softwear حتى تحتاج source code لبرنامج الطائرة ....الموضوع هو فتح lead فى البرنامج لاستلام المعلومة من جهاز iff و اعتقد انها مفتوحة اساسا فى معظم الطائرات الحديثة فامريكا مثلا تبيع طائراتها لدول كثيرة خارج حلف الناتو ومن غير المعقول ان كل هذة الدول لا تركب اجهزة iff او تطر الى تركيب iff خاص بحلف الناتو .....

عودة
أعلى