"إيني" الإيطالية تعلن اكتشاف حقل غاز جديد في المياه المصرية

حسبة معقدة بس بعد السماع لوزير البترول الحالي الملا والسابق اسامة كمال وقراية اغلب المقالات اللي بتكلم علي حصة الشريك ملخصها كالاتي

بعد استراداد الشركة صاحبة حق الامتياز المليارت اللي صرفتها

بتاخد نسبة 20% عوائد علي استثمارها (للغاز ) و 15% (البترول) يعتبر صافي ربح ... الرقم اكبر في الغاز مخاطره كبيرة وبيحتاج فلوس اكتر

والباقي لمصر بشرط ايني مثلا ترجع فلوسها كلها الاول وبعدين الحسبة اللي فوق ...ببساطة شديدة
في شوية حاجات
بنشتري منهم الغاز من حصتهم ( في فترة استرداد التكاليف وبعدها ) ارخص لو هنستورده من الخارج (لانه لا يحتاج اسالة ولا نقل شبكة الضخ اصلا بتاعتنا ولقرب المسافة + سعر تفاضلي اقل من السعر العالمي ب 5% تقريبا علي ما اتذكر)

طبعا انت هتجادل من اجل الجدال وهتجيب مصاردة مضروبة زي العربي بوست او صفحة جودة بتاعه الفيسبوك او فيديو لمحمد ناصر بس بقول وخلاص للي عايز يعرف
انتا بترمي كلام و في نهاية الكلام بتسد الطريق للنقاش عشان عارف انك هتخسر النقاش.

لو عايز تتكلم فعلاً عن نسبة مصر هقولك لو مش عايز انتهي الكلام.

علي الرغم ان نسبة الربح الصافي للشريك الاجنبي بتوصل ل 20% و انا شخصيا شايفها كبيرة
بس مصر بتعمل حركة كويسة بخطوتين

1- بتنشيء شركة جديدة بنسبة تختلف من مشروع للتاني ما بين الشريك والهيئة العامة للبترول او ايجاس
فالهيئة العامة للبترول او ايجاس بضخ فلوس زيها زي الشريك ((ممكن يكون من خلال فلوس بتروجيت او من خلال فلوس انبي كاستشاري او اي مكونات محلية ))وبالتالي بينولها من الحب جانب لانها بتتعامل معامة الشريك في الارباح وخلاله من خلال الشركة الجديدة

2- اي تكنلوجيا جديدة بتستخدم في االاستكشاف او الحفر او الاستخراج او اي تكنولوجيا في مراحل التطوير بتبقي ملك للشركة المصرية اللي اتعملت وبالتالي مع الوقت لو توافرات لدينا سيولة ممكن من خلال التكنولجيا ديه نقوم بدور ايني نفسها

ده اللي فهمته من المسؤلين في قطاع البترول من خلال لقائتهم في الفضائيات

انتا بترمي كلام و في نهاية الكلام بتسد الطريق للنقاش عشان عارف انك هتخسر النقاش.

لو عايز تتكلم فعلاً عن نسبة مصر هقولك لو مش عايز انتهي الكلام.

يا ابني بطل روشنة معاي

اصل انا عارفك هجبلك الكلام من بق وزير البترول نفسه ومش هتصدقه وهتجيب مصادر اخوانجية كعادتك او زي الايمان اللي كان من كام يوم بيستشهد بصفحة الفيسبوك بتاعه جودة

من 3:10 الي 3:50

عائد علي الاستثمار في حدود 20%

من فم وزير البترول نفسه

وتقولي حصة مصر 15% ديه مصر ليها الحق تاخد 10% بدون اي مقابل من الانتاج وبدون اي توزيع لاسترداد التكاليف ولا اي حاجة ولا حسابات

بعض الردود يعتقد اصحابها
ان الاكتشاف في تلك المنطقة يعني
ان النفط او الغاز جاهز للحفر والاستخراج بس مسألة وقت

ولا يعلم
ان استخراج الغاز و النفط ليس بالأمر الهين ومعقد
ويحتاج الى معامل خاصة ومهندسين وخبراء ومختبرات ومخازن الخ............

اقلها توفير ماء حلو لحقن الماء داخل تلك الابار
ليحل الماء مكان تلك المادة المستخرجة من داخل الارض

لو كان الامر سهل كان كل الدول لديها بترول وغاز واصبح النفط مثل الماء

ارامكو السعودية مثلا
اكتشفت الاف الابار والحقول بالربع الخالي والمنطقة الغربية والشمالية والبحر الاحمر والخليج العربي وغيرها
لكن استخراجها تحتاج الى دراسة وعلم وان الكميات تغطي الخسارة والتكلفة

يا ابني بطل روشنة معاي

اصل انا عارفك هجبلك الكلام من بق وزير البترول نفسه ومش هتصدقه وهتجيب مصادر اخوانجية كعادتك او زي الايمان اللي كان من كام يوم بيستشهد بصفحة الفيسبوك بتاعه جودة

من فم وزير البترول نفسه

وتقولي حصة مصر 15% ديه مصر ليها الحق تاخد 10% بدون اي مقابل من الانتاج وبدون اي توزيع لاسترداد التكاليف ولا اي حاجة ولا حسابات

ابنك و بطل روشنه ؟ طيب.

ماشاءالله الف الف مبروك
كيف بينام العلج ??
متوقع بعد الاتفاقية الاعلانات تتوالى

إبعت ياللي بتبعت كمان وكمان ?

بعض الردود يعتقد اصحابها
ان الاكتشاف في تلك المنطقة يعني
ان النفط او الغاز جاهز للحفر والاستخراج بس مسألة وقت

ولا يعلم
ان استخراج الغاز و النفط ليس بالأمر الهين ومعقد
ويحتاج الى معامل خاصة ومهندسين وخبراء ومختبرات ومخازن الخ............

اقلها توفير ماء حلو لحقن الماء داخل تلك الابار
ليحل الماء مكان تلك المادة المستخرجة من داخل الارض

لو كان الامر سهل كان كل الدول لديها بترول وغاز واصبح النفط مثل الماء

ارامكو السعودية مثلا
اكتشفت الاف الابار والحقول بالربع الخالي والمنطقة الغربية والشمالية والبحر الاحمر والخليج العربي وغيرها
لكن استخراجها تحتاج الى دراسة وعلم وان الكميات تغطي الخسارة والتكلفة

مصر عندها فائض في الانتاج
الافضل لمصر نتاخر في وضع الحقل للانتاج حتي يمكن يكون السعر اتعدل شوية
عشان اي فائض في الانتاج هو موجهه للتصدير فالافضل التريث ومش هنشتغل بسرعة زي ظهر علي ما ااعتقد (في ظهر تقريبا سنتين من الاعلان وكان اول بير شغال في الضخ)

الذهب قصة أخري وبصراحة لا تعجبني اتفاقيات استخراج البترول أو الغاز أو الذهب مع الشريك الأجنبي الذي يتحصل علي النسبة الكبري من الايراد نظرا لأن مصر لا تمتلك أموال لشراء حصه اكبر من هذه الثروات
كيف . . ؟
أعتقد ( والله أعلم ) ان ما يطبق في أغلب الدول العربية بالمنطقة كاطار عام للعقود يطبق ايضاً في مصر
إذا كنت تملك ما يدعو للقلق ( صورة عقود مثلاً او موقع منشور به نص اتفاقية أو ما شابه _ على ان يكون بعد عهد مبارك المعروف بفساد عصره بتواطئه وابنائه مع غيلان الفساد آنذاك ) دعنا نتشارك سويا ربما رفعنا الأمر لصفحة السفارة و رئيس الجمهورية و رئاسة الوزراء و للصحف كي لا يتم هدر حقوق الأجيال القادمة على حساب شركات البحث و الاستخراج
أرجو الا تبخل علينا بما تحتفظ . فالحق أحق أن يتبع وسيحاسبا الله ان كتمنا كلمة حق يجب ان تقال
تحياتي

يا ابني بطل روشنة معاي

من فم وزير البترول نفسه

منا قلتلك من الأول

الحاجات دي برة حدود العقل ?

مصر عندها فائض في الانتاج
الافضل لمصر نتاخر في وضع الحقل للانتاج حتي يمكن يكون السعر اتعدل شوية
عشان اي فائض في الانتاج هو موجهه للتصدير فالافضل التريث ومش هنشتغل بسرعة زي ظهر علي ما ااعتقد (في ظهر تقريبا سنتين من الاعلان وكان اول بير شغال في الضخ)
الأفضل عدم تصديره خام أصلا
المفروض يتم استغلاله في صناعات ثقيلة تضيف له قيمة

كيف . . ؟
أعتقد ( والله أعلم ) ان ما يطبق في أغلب الدول العربية بالمنطقة كاطار عام للعقود يطبق ايضاً في مصر
إذا كنت تملك ما يدعو للقلق ( صورة عقود مثلاً او موقع منشور به نص اتفاقية أو ما شابه _ على ان يكون بعد عهد مبارك المعروف بفساد عصره بتواطئه وابنائه مع غيلان الفساد آنذاك ) دعنا نتشارك سويا ربما رفعنا الأمر لصفحة السفارة و رئيس الجمهورية و رئاسة الوزراء و للصحف كي لا يتم هدر حقوق الأجيال القادمة على حساب شركات البحث و الاستخراج
أرجو الا تبخل علينا بما تحتفظ . فالحق أحق أن يتبع وسيحاسبا الله ان كتمنا كلمة حق يجب ان تقال
تحياتي

هقولك يا مولانا

العائد علي الاستثمار في مصر في المطلق في حدود 27% (من اعلي عوائد الاستثمار في العالم)

بمعني انا جيبت ب 500 مليون دولار استثمر في مصنع او في تطوير عقاري او تجزئة او اي شيء

شركتي ديه هتحقق 27% من عوائد علي الاستثمار في الغالب

بس لما اجي شركة زي ايني هتصرف 16 مليار دولار وتاخدهم كلهم وبعدين تاخد 20% ربح صافي تجاريا يبدو معقول بالذات انه بيخاطر في الاول

بس تيجي لثروات وحقل غاز يساوي في اقل تقدير 200 مليار دولار مثلا(رقم من عندي)

هتكسب رقم مهول بالذات انه من ثرواتنا احنا

تجاريا يمكن هيكسب نسبة اقل بس مجمل مليارات... بالمقارنة اللي جاي يبني مصنع او يبيع كام فيلا بس هو كسب كام مليون مع انه نسبته عاليه واكتر من بتاع الغاز

بس هي الفكرة
ما نعمل احنا ارامكو او سونطاراك ونكسب الليلة كلها

علي الله يمكن يحصل ومودل البحث عن الذهب اللي حصل باستثمار مصري خالص يتكرر في البترول والغاز ان شاء الله

هقولك يا مولانا

العائد علي الاستثمار في مصر في المطلق في حدود 27% (من اعلي عوائد الاستثمار في العالم)

بمعني انا جيبت ب 500 مليون دولار استثمر في مصنع او في تطوير عقاري او تجزئة او اي شيء

بس لما اجي شركة زي ايني هتصرف 16 مليار دولار وتاخدهم كلهم وبعدين تاخد 20% ربح صافي تجاريا يبدو معقول بالذات انه بيخاطر في الاول

تجاريا يمكن هيكسب نسبة اقل بس مجمل مليارات... بالمقارنة اللي جاي يبني مصنع او يبيع كام فيلا بس هو كسب كام مليون مع انه نسبته عاليه واكتر من بتاع الغاز

بس هي الفكرة

علي الله يمكن يحصل ومودل البحث عن الذهب اللي حصل باستثمار مصري خالص يتكرر في البترول والغاز ان شاء الله
[/QUOTE

مفهـوم شرحك
لكن في ظل عدم توافر شركة ضخمة رأس مالها بالمليارات زي ارامكو فده شيىء مقبول الى حد ما
ده طبيعي لانك مش هتضخ مليارات في المشروع فد يخفض نسب ارباحك كشريك وكمان انت كسبان بطريقة مباشرة و غير مباشرة بخلق فرص عمل بالآلاف سواء افراد أو شركات معاونة للشريك الاجنبيى وبالتأكيد الدولة بتحصل على ضرائب و رسوم على استخدام المواني و الشحن و التفريغ في كل مراحل الانتاج والتسويق
المطلوب فعلا إنشاء شركة مصرية خالصة للإستحواذ على كل مراحل الانتاج بداية من البحث حتى التسويق للمنتج لكن ده محتاج رأس مال ضخم . . ان شاء الله مصر هتقدر زي ما عملت صندوق مصر السيادي
شكرا jack sparrow @jack sparrow

هقولك يا مولانا

بس هي الفكرة

مفهـوم شرحك
لكن في ظل عدم توافر شركة ضخمة رأس مالها بالمليارات زي ارامكو فده شيىء مقبول الى حد ما
ده طبيعي لانك مش هتضخ مليارات في المشروع فد يخفض نسب ارباحك كشريك وكمان انت كسبان بطريقة مباشرة و غير مباشرة بخلق فرص عمل بالآلاف سواء افراد أو شركات معاونة للشريك الاجنبيى وبالتأكيد الدولة بتحصل على ضرائب و رسوم على استخدام المواني و الشحن و التفريغ في كل مراحل الانتاج والتسويق
المطلوب فعلا إنشاء شركة مصرية خالصة للإستحواذ على كل مراحل الانتاج بداية من البحث حتى التسويق للمنتج لكن ده محتاج رأس مال ضخم . . ان شاء الله مصر هتقدر زي ما عملت صندوق مصر السيادي

شكرا jack sparrow @jack sparrow

مبروك لبلادي ...وعقبال ما نسمع خير من البحر الاحمر ...صراحةالبحر الاحمر هو الامل ف حدوث طفرة ف ثرواتنا الطبيعية

الاكتشاف في المياه الضحلة قريبة للغاية من الساحل عكس ظهر في المياه العميقة

ده ليه كذا فايدة لمصر وفايدة لتركيا

اهم فايده لمصر انه تكلفته الاستخراج هتكون اقل بكثير جدا بالمقارنة مع ظهر

فايدة تركيا انها ممكن تلاقي غاز في المترين اللي هتاخدهم في المتوسط لما اليونان ترسم حدودها مع مصر :ROFLMAO:
img
نقول الحمد لله ولا نسخر من الاخرين

احسن اخواننا في الخليج يقولوا علينا محدثين نعمة ???????

غير صحيح الذي كان يأتي من تركيا هيا السياحه الروسية ومنذ 2015 انتهي هذا الأمر
عشرات الالآف من السياح الروس يأتون لمصر عن طريق تركيا حيث انه لا رحلات مباشرة من روسيا لمصر من 2015

اخبار حلوة ان شاء الله نسمع المزيد منها ٫ الف مبروك للاشقاء

الف مبروك ولكنه مزيد من الاحتقان والغل التركي?
معا احترامي للاردن احس وضع تركيا مثل الاردن كل الاكتشافات في الجهه السعوديه بينما الاردن لا

حالة تركيا يبدو انها هكذا
فعلا كل اكتشاف هيسببلهم ضغط لانهم حتى لو اكتشفو غاز مش هيعرفو يستفيده منه ولا هيسيبو اليونان وقبرص يستفيدو منه .. مصر وإسرائيل فقط هم من يستفيدون من المتوسط حاليا

عودة
أعلى