"إيني" الإيطالية تعلن اكتشاف حقل غاز جديد في المياه المصرية

نقول الحمد لله ولا نسخر من الاخرين

احسن اخواننا في الخليج يقولوا علينا محدثين نعمة ???????

السخرية هي السلاح الفعال الوحيد ضد الاسلامجية بعد سلاح الفكر بالفكر

واحد زي باسم يوسف يساوي مليون واحد زي شمس بدران

الظلم والتعذيب بيديهم ارضية مع الشعب السخرية بتجننهم وتخلي عيارهم يفلت و صورتهم بتقل قصاد الناس

الف الف مبرووووووك لمصر ومبرووك لسعودية لان السعودية تملك حصة بشركة ايني الايطالية 0.49٪ وهكذا خبر يعود بفائدة رائعه لمصر والسعودية

السخرية هي السلاح الفعال الوحيد ضد الاسلامجية بعد سلاح الفكر بالفكر

واحد زي باسم يوسف يساوي مليون واحد زي شمس بدران

الظلم والتعذيب بيديهم ارضية مع الشعب السخرية بتجننهم وتخلي عيارهم يفلت و صورتهم بتقل قصاد الناس
باسم يوسف بعتبره هو اللي شال مرسي من البرنامج بتاعه
حتي الاخوان دلوقتي ماسكين ف واحد اسمه جو شو بس كرتونه بيض بعيد عنك:cry::sleep:
نفسي باسم يرجع تاني الاخوان عرضوا عليه يطلع ف قنواتهم بس هو رفض علي كلامه
نفسي يعمل برنانمج حتي لو ع الفيس هو هيعك جامد مع السيسي بس هيكيف الاخوان برضه اللي عايشين ف دور المظلوم والمناضلين دول :cautious:

الف الف مبرووووووك لمصر ومبرووك لسعودية لان السعودية تملك حصة بشركة ايني الايطالية 0.49٪ وهكذا خبر يعود بفائدة رائعه لمصر والسعودية
مش لو كانت ارامكو متساهله مع مصر كانت خدت نسبه ايني كلها :rolleyes:

عشرات الالآف من السياح الروس يأتون لمصر عن طريق تركيا حيث انه لا رحلات مباشرة من روسيا لمصر من 2015
بضع رحلات أسبوعيا للمقاصد السياحيه المصريه لا تجلب الالاف لا يوجد رحلات شارتر من تركيا حاليا

كالعادة نسبة مصر 15% من الاكتشاف.
15 % دى تأليفك
بضع رحلات أسبوعيا للمقاصد السياحيه المصريه لا تجلب الالاف لا يوجد رحلات شارتر من تركيا حاليا
انا لا اتكلم عن حاليا انا اتكلم قبل كورونا فى مدن كاملة معظم سياحها روس

مش لو كانت ارامكو متساهله مع مصر كانت خدت نسبه ايني كلها :rolleyes:
لا اظن ارامكو لا تتساهل معا مصر في الغاز لكن ربما كبر الابار التي تديرها لا تجعلها تدخل في مغامرة البحث خاصة ان ارامكو لديها مغامرة بحث عن الغاز والنفط في السعوديه

كم إحتياطيات الحقل المكتشَف ؟
وكم مجمل الإحتياطيات المصرية حتى الآن إن أمكن ؟
الطبقة الحاملة للهيدروكربونات تعادل ربع الطبقة الحاملة في حقل ظهر يعني ممكن من ٦ ل٨ ترليون قدم مكعب حسب مساحة الحقل.

ألف ألف مبروك عقبال تصبحو مصدرين للغاز وتعملو معانا اثمنة تفضيلية ?

التعديل الأخير:

المرفقات

27.7 KB · المشاهدات: 97
اكتشاف حقول الغاز في السعودية ومصر يسبب جلطة لقطر

اجمالي الاستثمارات حتي الان في حقول الغاز المصرية تصل ال 35 مليار دولار ( ليهم حق ياخدوا ربح صافي 20% :ROFLMAO:)
البير علي عمق 22 متر بالمقارنة مع ظهر علي عمق ب 5 كيلو !
وزير البترول السابق بيتوقع الاعلان عن الاحتياطي في خلال 8:12 شهر
الانتاج ممكن يدخل السنة الجاية نظرا لقربه من كل الخدمات وفي منطقة تشهد استخراج اصلا( في العادة بيحتاج 3 سنوات لو في منطقة جديدة)

الاهم : ايني هتعلن قريب عن الكشف عن حقل نور

اجمالي الاستثمارات حتي الان في حقول الغاز المصرية تصل ال 35 مليار دولار ( ليهم حق ياخدوا ربح صافي 20% :ROFLMAO:)
البير علي عمق 22 متر بالمقارنة مع ظهر علي عمق ب 5 كيلو !
وزير البترول السابق بيتوقع الاعلان عن الاحتياطي في خلال 8:12 شهر
الانتاج ممكن يدخل السنة الجاية نظرا لقربه من كل الخدمات وفي منطقة تشهد استخراج اصلا( في العادة بيحتاج 3 سنوات لو في منطقة جديدة)

الاهم : ايني هتعلن قريب عن الكشف عن حقل نور

انا قرات 22 متر ما استوعبت يمكن 220 م او 2200م لان البئر يبعد 11 كيلو عن الساحل

وايه حكاية حقل نور

ظهرت من سنة او اكتر ان في حقل اكتشف في المياه العميقة لكن ناحية الشرق (قصاد سيناء)
واحتياطاته ضخمة زي ظهر لكن الحكومة مكتمة علي الموضوع
بس الحكومة ديما لا بتاكد معلومة خالص وكلام اخبار وجرايد من غير مصدر في الاول والاخر

وزير البترول السابق اول مسؤل يتكلم عنه

ان شاء الله خير

عودة
أعلى