هجوم مليشيات اثيوبيه مدعومة من اثيوبيا على السودان

هل من قام بالهجوم هو الجيش الأثيوبي ام جماعات مارقة ؟

منتهى الغباء و الصفاقة
وحتى لو كانوا متأكدين
الف با المية ان هناك
فرق تتحضر للهجوم
كان عليهم عدم البدء في
إطلاق النار
الأن حسمت السودان أمرها
ورد الفعل يعتبر دفاع
فعلاً أغبياء
أبي أحمد يىدو فعلاً مراهق
سياسي لا يعلم عن دهاليز
النزاعات شي

الأمور أصبحت أسهل با النسبة
لمصر الأن وذلك من فضل الله​

انا متاكد ولا شخص من الشباب في التعليقات عارف ا ايش الحصل وكيف تم حسم الحادث السابق ولا عندهم معرفة عن حادث الامس بس حكي فاضي خليكم في الوهم

كل دولة ادرى بمشاكلها
وفق الله السودان الى ما فيه مصلحتها
و ربنا يوفقنا للى فيه مصلحتنا
و كفاية كلام فى الموضوع ده

ياعم دول مش حيعطوا اثيوبيا خدهم اليمين بعد ماضربت الشمال دول ممكن يعطوها قفاهم و يمكن يبقى في تنزلات اكتر
المهم ان اثيوبيا اللى مرمطه ليل نهار التبرير جهاز لاكن اللى مصر فاتحه ليهم بلادها شتيمه و حقد غير مبرر
انا بس عاوز اقول ان اثيوبيا طول عمرها عاوزه تبنى السد و مرعوبه من مصر و معرفتش تشم نفسها الا لما مصر حالها اتشقلب بعد الثوره و لحد دلوقتى مرعبين من مصر و رده فعلها و عمر ما اثيوبيا جابت سيره السودان في اى تصريح عارفين انهم بيسمعوا الكلام و مالهمش كلمه عليهم كانها كسره عنيهم مش عارف ليه , ده كل ما اثيوبيا تتغاظ من مصر تقوم تضرب في السودان :) و السودان يرد ويقول لاثيوبيا : كله ضرب مفيش شتيمه يا كابتن :ROFLMAO:

الليشوف كلامك دا يفتكر انك عامل الدنيئة مع اثيوبيا اذا كان انت تذهب تشتكيهم لمجلس الامن عايز تأخد لينا حقنا كيف? فهمني
ايوة... السيسي تلميذ شاطر.. لازم يروح لناظرة المدرسة ويشتكيلها من الاطفال المشاكسين اللي بيضايقوه وبيطلعوله لسانهم...

وهو راجع من مكتب الناظرة هيطلع لهم.... مسطرته ???

انا متاكد ولا شخص من الشباب في التعليقات عارف ا ايش الحصل وكيف تم حسم الحادث السابق ولا عندهم معرفة عن حادث الامس بس حكي فاضي خليكم في الوهم
ياريت تصحح للناس مفهومها وتبقى انت الأحسن

صحيح ايدهم طايله بيفاوضو 9 سنوات
يعني الجفرة خط احمر والنيل خط بني ??
ولو 100 سنه بنفضل ورا حقنا لما بنخده
سينا فضلنا وراها سنين لما رجعتلنا بالحرب وبالمفاوضات
حلايب وشلاتين شوف فضلت تحت سيطرتكم كام سنه وفضلنا وراهم لما خداناهم عافيه ;)
الدور والباقي عليكم

تخيل يا محترم ان السد مبنى على ارتفاع 700 متر من سطح البحر
و على بعد 15 كيلو من خزان سد الروصيرص و سعتة 10 اضعاف سعة خزان الروصيرص
يعنى لو السد انهار و هذا متوقع ستجد شلال هادر تضاعف قوتة الانحدار
حيمسح سد الرصويرص ويموت 2 مليون سودانى تصل جثثهم الى بحيرة السد العام
يعنى الى عايز يهدد السودان يهددهم بقصف سد النهضة
و اثيوبيا اخت بلادى
تم أنهيار أجزاء من السد سنة ٢٠١٦ وأقرت أثيوبيا بذلك وجاءت لجنة مشكلة من خبراء موارد مائية ومراكز استشارية هندسية وقالو ان الهيكل الخرساني للسد مبني علي أسس هندسية سليمة ولكن المقلق انه مبني علي بعد ٨٠٠ كيلو متر من اخطر منطقة زلاازل وفوالق ارضية علي كوكب الأرض

اوعي وشك ???

الحمد لله أحنا مش وراهم احنا قدامهم حاجه تجيب الضغط عالعموم نتمني التوفيق للسودان حكومة وشعبا والله لو ان السد انهار من تلقاء نفسة بسبب هزه ارضية أو خلل في جسم السد السودان هيقولوو المصريين هما السبب فضلوو يدعوو عالسد لما ربنا استجاب

في نفس الوقت إللي صدرت فيه تصريحات لمسئول سوداني بينتقد مصر علشان لجأت لمجلس الأمن و بيقول إن السودان لن يصعد مع أثيوبيا حتى في حالة ملء السد دون إتفاق و هيبجث عن حلول اخرى عن طريق الحوار.... الواحد كان متخيل إن بعد الهجوم الأثيوبي السودان هتطلب من مصر التواجد بالقاعده العسكريه على حدود أثيوبيا مش تاخد الإتجاه العكسي!!!!

عودة
أعلى