التانكر الإماراتي يتمركز في مصر

بص التانكر لو احتجناه صدقنى السعوديه قبل الامارات مش هتتاخر
ممكن تقول الصوره رساله لتركيا وكمان اثيوبيا اننا نقدر نوصل ليكم فى اى وقت وفى اى مكان
بدون مبالغات حتى الان لا يوجد نيه حقيقيه لتصعيد عسكرى مع اثيوبيا
صدقت
التانكر بمصر حاليا لايقاف التصعيد التركي هناك خاصة ان اداء المشير حفتر ليس في افضل حالاته.

اثيوبيا لها سياسة النفس الطويل والدبلوماسية والوضع في ليببا يستوجب تدخلا ثقيلا.

وان شاء الله نرى تدخلا بريا مصريا مباشرا في ليبيا

طب قول انت اهو انت اقدم منى ب 20 يوم فى المنتدى واكيد تعرف اكتر منى
فى دوله تعطى حق استخدام قواعدها بدون مقابل او استفاده
اذا مكنش فى استفاده عسكريه ومعلنه لمصر هيكون فى مقابل مادى بيحصل عليه النظام المصرى بشكل سرى
اول حاجة أنا هنا من سنين وليس ايام
تاني حاجة هقولك كلمتين يلخصه الموضوع عشان متحكيش في ايه المقابل
يكفي دعم الامارات سواء بقروض أو منح
وقت الثورة وما بعدها ايام ما كنا نسمع اخبار زي الاقتصاد المصري على وشك الانهيار

لواضح فيه ان انت اللي مش عاجبك ان مصر تستخدم التانكر الامراتي وكأنه عيب واستحالة يحصل و ان مصر هاتفضل يا عيني عاجزة عن ضرب السد بدون تانكر وبتتكلم بكل ثقة كأنك جوا الاجتماعات المغلقة معاهم.
لا حول ولا قوة الا بالله بس
عيب الكلام ده والله
مش عيب ولا مصر هتفضل عاجزة.

الوضع في اثيوبيا لا يخدمه الحل العسكري. ومصر تميل الى الحلول الدبلوماسية وانت بنفسك رأيت تخبط الاثيوبيين في تصريحاتهم بسبب الضغط الدبلوماسي المصري الكثيف في موضوع السد.

لو الحل عسكري صدقني لما انتظر احد في القيادة المصرية كل هذه المدة.

حرام عليك يا راجل تدخل برى هيكون كارثه وفضيحه
لا ان شاء الله
فال الله ولا فالك
التدخل البري المباشر المصري سيوقف خسائر قوات الجيش الوطني الليبي بقيادة اامشير حفتر لان الاداء بصراحة كان مخيب ومش قد العشم.

تركيا تتدخل بشكل مباشر وليبيا ارض عربية وتدخل مسر بحكم الجوار والامارات بحكم المصالح والعروبة سيوقف التدخل التركي بشكل سريع جدا

لا حول ولا قوة الا بالله بس
عيب الكلام ده والله
مش عيب ولا مصر هتفضل عاجزة.

الوضع في اثيوبيا لا يخدمه الحل العسكري. ومصر تميل الى الحلول الدبلوماسية وانت بنفسك رأيت تخبط الاثيوبيين في تصريحاتهم بسبب الضغط الدبلوماسي المصري الكثيف في موضوع السد.

لو الحل عسكري صدقني لما انتظر احد في القيادة المصرية كل هذه المدة.
صحيح الحل العسكري لسه مجاش وقته..لكن اكيد مصر جاهزة 100% ليه من 2011 ومن قبلها بالتانكر و من غيرها و عشان نضرب السد لازم نغلطهم و دا اللي مصر ناجحة فيه دلوقتي لكن بعيدا عن دا مصر عندها كل اللي محتاجاه!

النقطة اللي حابب اختلف معاك فيها ان التانكر عمرها ماهتعجز مصر ممكن تسهل بس وساعتها ممكن نعملها/نشتريها/نستلفها انما مش حاجة اساسية و عدم وجودها مش هايمنع مصر تعمل اللي عايزاه.

طائرات تانكر او ما يسمي باللغة العربية طائرات التزود بالوقود التابعة لدولة الإمارات العربية المتحدة تتواجدمؤخراً في قاعدة جناكليس المصرية في شمال غرب مصر ، هذه الطائرات تمنح مقاتلات حلفاء الجيش العربي الليبي مدي كبير يمكنها من ضرب أي هدف في الاتجاهات الاستراتيجية الملتهبة وذراع طولي لمصر ايضاً وقت الحاجة ، في الواقع طائرات التانكر لم تكن بالأمر الصعب علي المصريين لكن عند الحاجة العملياتية يقدمها الحلفاء علي وجه السرعة ومازلنا نأمل أن تحصل القوات الجوية المصرية غلي طائرات تانكر خاصة بها

طب محدش ملاحظ ان الأقمار الصناعية شغالة الله ينور على القواعد بتاعتنا

طب محدش ملاحظ ان الأقمار الصناعية شغالة الله ينور على القواعد بتاعتنا

جميع القواعد العسكرية في العالم تحت الرصد الدقيق هذا طبيعي وفي مناطق الصراعات ستجد.القواعد التي تتواجد علي خطوط المواجهه تحت الرصد ، امر طبيعي

حرام عليك يا راجل تدخل برى هيكون كارثه وفضيحه
ليه كارثة صدقني اذا تدخلت مصر تدخل بري تحت مظلة من الدفاع الجوي المتحرك من تور وافنجر وايجلا وغيرهم من مالذ وطاب و المعركه ستنتهي علي حدود طرابلس بعدها تطويق وحل سياسي يفرض ارادة القوي علي الضعيف

هو سباق عشان تقول مستوى تاني خالص ؟ انا اتكلم عن السياسة الخارجية ماعلاقة المستويات
لو سباق كنت قلت مركز، انما انا قلت مستوي علشان هو تقييم مش سباق،

وسواء سياسة خارجيه، او داخليه، او تجارية، او سياحية، او مجتمعية، او علاجيه، او اخوية (بالنسبة لمصر)، فالحقيقة ان فعلا الامارات في مستوي - مش مركز - تاني خالص!

الموضوع مع الامارات مش مجرد توافق سياسات .... محبة تقدير احترام تاثر ثقافى متبادل ...
نموذج يحتذى به ...

دولة الامارات .... انا مواطن مصرى عاجز عن الشكر ...
الشكر ورد المعروف امر جميل

لكن لماذا تقفزون الى الاستنتاج بأن الامارات ارسلت التانكر هذه من اجل سد النهضة؟
التانكر هذه لخدمة المقاتلات الاماراتية المشاركة بالعمليات العسكرية في ليبيا وليس لشيء اخر

التانكر هذه لخدمة المقاتلات الاماراتية المشاركة بالعمليات العسكرية في ليبيا وليس لشيء اخر

اخي لماذا تحول الموضوع الي نقطة دفاعية وفقط ضد نقطة استخدامها ضد سد النهضة
انا شخصيا اعتقد ان استخدامها ضد سد النهضة او حتي الكيان الصهيوني ليس امرا فيه اي غضاضة
مصر والامارات علي وفاق تام سياسية وعسكريا وشعبيا وحتي ان كان هناك علاقات مع اثيوبيا فالاشقاء اولي واولي اولي

ماشي انت صح ياعم قائد قوات التانكرز ?

عودة
أعلى