اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اللجان بتروج لفشل الملئ وده غير حقيقي أثيوبيا خزنت الي تقدر عليه ومن حصتك رغم ظروفها السيئه اقتصاديا وعسكريا وسياسيا التي ترقي للكارثيه ومع ذلك فرضت الأمر الواقع علي مصر والسودان القويتين أقتصاديا وعسكريا وذوي عمق عربي ودعم مفتوح من الدول العربيه ورغم ما أبرمته مصر من اتفاقات مع دول الجوار الأثيوبي ورغم انها دوله حبيسه ولاتحظي بدعم سياسي دولي ومع ذلك نجحت فالملف بشكل مبهر ولاننسي ان الأمر لم ينتهي بعد
بعيدا عن كرهي الشديد لهم لكن الحقيقه يجب أن تقال اثيوبيا نجحت نجاح منقطع النظير وفق ظروفها وامكانتها الحقيره
ونحن فشلنا رغم قوتنا الاقتصاديه والسياسيه وطبعا العسكريه والدعم الدولي والتوافق الشعبي ويكفي ان ما عطل الملف والملئ هو فشل اثيوبيا وليس نجاحنا للأسف

يا اخ حذيفة .. ياريت يملو كل سنة من 3 ل 4 مليار .. دا اللى دول المصب عايزاة .. هيعد كدا من 5 ل 7 سنين .. و دة اللى دول المصب بتنادى بية .. بس القلق فىما هو قادم ان اثيوبيا تعمل اللى عايزاة بالاخطار فقط .. ومصر عايزة اتفاق قانونى ملزم .. واه حتى من 5 ل 7 سنين من حصص دول المصب .. بس هيعوضو من بحيرات السدود اللى فيها مخزون استراتيجى .. ف مفيش مشكلة .. و المخزون يكفى و يفيض لسنين .. مادام السنة معروف انها سنة فيضان او مش جفاف .. ف كدة كمان يكاد انو يذكر اصلا خصوصا لمصر بحيرة ناصر فيها 132 مليار ..

للأسف إثيوبيا بتملي والحكومة بتعوض الملى بقطع المياه الأسبوع الى فات المياه قطعت فى اماكن كتير فى القاهرة 4مرات كل مره وقت القطع كان بيوصل ل12ساعة فى عز الحر ده لما كده وكميات التخزين هزيله جدا امال لما معدل الملى هيزيد هيعملو فينا ايه هيقتلونا الى بيحصل ده مسخره ولعب أطفال

يعنى هيا مكنتش متقطع قبل الملىء الاول كمان ؟

يا اخ حذيفة .. ياريت يملو كل سنة من 3 ل 4 مليار .. دا اللى دول المصب عايزاة .. هيعد كدا من 5 ل 7 سنين .. و دة اللى دول المصب بتنادى بية .. بس القلق فىما هو قادم ان اثيوبيا تعمل اللى عايزاة بالاخطار فقط .. ومصر عايزة اتفاق قانونى ملزم .. واه حتى من 5 ل 7 سنين من حصص دول المصب .. بس هيعوضو من بحيرات السدود اللى فيها مخزون استراتيجى .. ف مفيش مشكلة .. و المخزون يكفى و يفيض لسنين .. مادام السنة معروف انها سنة فيضان او مش جفاف .. ف كدة كمان يكاد انو يذكر اصلا خصوصا لمصر بحيرة ناصر فيها 132 مليار ..

مهو ياأخ صفر كده الضرر وقع عليك ولاتنسي ان السد نفسه كارثه لو جراله شئ

مهو ياأخ صفر كده الضرر وقع عليك ولاتنسي ان السد نفسه كارثه لو جراله شئ

بعيدا عن كارثية السد .. ممكن نتكلم تانى عليها بس عايزين نقفل نقطة مهمة .. فعلا من حصتك بس انت اللى حاطط القواعد عشان انت عارف تقدر تتحمل اية او لا .. مادام مش هيضرك . .والمفروض تاخد مقابل. . انا بتكلم على اللى مصر والسودان عايزينة من 5 ل 7سنين .. ماهو فكر معايا كدا .. منين هتتملى لو مش من حصة دول المصب .. اثيوبيا ملهاش حصة تذكر اصلا .. ف بالتقسيم على الكل مع موسم امطار و فيضان النقص لا يكاد يذكر ..

انا اقولك اثيوبيا هتفشخ المنطق ازاى .. ودا اللى مصر عاملة الهيصة دى عشانو ..

هتقولك مدام ملينا السد من حصة دول المصب و برضاهم.. اذا هوا دا التقسيم الجديد و كدا دول المصب اقرت و اتنازلت عن حصتها اللى ملينا بيها على الاقل .. هتقولهم مفيش كلام عن الحصص .. هيقولولك Implicit ومدام عملناها مرة نعملها تانى .. ف باختصار .. لو قلتلى الملىء من حصص دول المصب هيفتح Can of worms اقلك ما كل الهيصة دى عشان دة .. بس مينفعش نقولهم املو فى 5 او 7 سنين مش من حصصنا .. امال منين ؟ المياة مش بتزيد بتنقص ..

بعيدا عن كارثية السد .. ممكن نتكلم تانى عليها بس عايزين نقفل نقطة مهمة .. فعلا من حصتك بس انت اللى حاطط القواعد عشان انت عارف تقدر تتحمل اية او لا .. مادام مش هيضرك . .والمفروض تاخد مقابل. . انا بتكلم على اللى مصر والسودان عايزينة من 5 ل 7سنين .. ماهو فكر معايا كدا .. منين هتتملى لو مش من حصة دول المصب .. اثيوبيا ملهاش حصة تذكر اصلا .. ف بالتقسيم على الكل مع موسم امطار و فيضان النقص لا يكاد يذكر ..

انا اقولك اثيوبيا هتفشخ المنطق ازاى .. ودا اللى مصر عاملة الهيصة دى عشانو ..

هتقولك مدام ملينا السد من حصة دول المصب و برضاهم.. اذا هوا دا التقسيم الجديد و كدا دول المصب اقرت و اتنازلت عن حصتها اللى ملينا بيها على الاقل .. هتقولهم مفيش كلام عن الحصص .. هيقولولك Implicit ومدام عملناها مرة نعملها تانى .. ف باختصار .. لو قلتلى الملىء من حصص دول المصب هيفتح Can of worms اقلك ما كل الهيصة دى عشان دة .. بس مينفعش نقولهم املو فى 5 او 7 سنين مش من حصصنا .. امال منين ؟ المياة مش بتزيد بتنقص ..
كلام موزون تحياتي يا١٠٠%😉🌹

وماذا استفدت انت من التعليق علي شؤون دوله أخري هل وقتك تافه لهذه الدرجه وعجبي
لماذا كل هذا الهجوم .
سؤالي بسيط جدا و أود معرفة اجابه قد تكون غائبه عني .
ماذا استفادة مصر؟

لماذا كل هذا الهجوم .
سؤالي بسيط جدا و أود معرفة اجابه قد تكون غائبه عني .
ماذا استفادة مصر؟
لايوجد هجوم أخي الكريم لكن من تدخل فيما لايعنيه لقي مالا يرضيه
ولايوجد فائده طبعا لكنها دعابه علي الأرجح وانا شخصيا معروف موقفي من السيسي لكن لا أقبل الاساءه لبلدي من اخوتنا من الدول الأخري

لايوجد هجوم أخي الكريم لكن من تدخل فيما لايعنيه لقي مالا يرضيه
ولايوجد فائده طبعا لكنها دعابه علي الأرجح وانا شخصيا معروف موقفي من السيسي لكن لا أقبل الاساءه لبلدي من اخوتنا من الدول الأخري
لا توجد اي اساءه واذا تشوف ردي فيه اساءه هذي مشكلتك.
أتمنى أن يكون النقاش موضوعي ويفيد القارئ بعيدا عن القاء التهم وشخصنة المواضيع وربطها ب البلد ناقش الفكره ودع الباقي.

لا عمر ما كان معدل القطع بالشكل ده مع كل مليه اثيوبيا بتملاها المعدل بيزيد لدرجة ان ولدتى بتقلي ان اخر مره المياه قطعت بالشكل ده كانت في الثمانينات وقتها كان من كتر قطع المياه اغلب الناس كانت مركبة خزانات وكانو بيشترو عربيات من المياه بتاعت الحكومة علشان يملو الخزانات ده بالنسبة لالى معاهم ثمنها الى معهمش ثمن عربية المياه كانو بيستنو لما المياه تيجى ويخزنو على قد ما يقدروا كانت ازمة طاحنة وقتها مش فاكر كان ايه سببها بس استمرت معاهم سنين اعتقد كان ازمة جفاف ونقص حصة النيل زي الى ممكن نواجها دلوقت علشان الحكومة لو هتموت مبتسحبش من مخزون بحيرة ناصر غير بمعدلات قليلة جدا" علشان بيعتبروه امن قومي

سؤال اخي لماذا ليس هناك مشروع جديد بحجم بحيره ناصر وسد اسوان ؟

هذا المشروع سيضاعف من احتياطيات مصر المائيه .
احتياطات مصر في بحيرة ناصر ضخمه ولله الحمد وتستطيع أن تقينا سنوات الجفاف الى اكثر من ٧ سنوات كما حدث في الثمانينات عندما جاء فيضان النيل ضعيفا وتم التعويض من رصيد بحيرة السد وهو يبلغ ١٦٠ مليار متر مكعب ...فلا خوف على مصر من الجفاف المفاجىء مطلقا

الفكرة أن الاثيوبيين يريدون بيع الماء لمصر وتحويلها لأداة سياسية ...أحلام وطموحات مريضه لن يحصل عليها هولاء الرعاع الحاقدين لا اليوم ولا مستقبلا

بحيرة ناصر 162 مليار متر لما تعمل زيها تملاها منين؟

عيد مبارك عليك أخى الرد على سؤالك ببساطه هو انه ليس هناك فائض من المياه لتخزينها بالعكس هناك شح مائى وحصتنا لا تكفى الزياده السكانيه وهناك مشاريع لاعادة استخدام الماء اكثر من مره وقت انشاء السد العالى وبحيرة ناصر كان عدد سكان مصر بسيط ومياه الفيضان اكثرها كان يفقد فى البحر المتوسط

عودة
أعلى