اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

ليس هناك اى جدية فى الموقف المصرى تجاة اثيوبيا ولا خطر حدوث حرب لو هناك هناك خطر حدوث حرب لتدخل العالم كما حدث فى الملف الليبى وشرق المتوسط مفاوضات سد النهضة تماثل المفاوضات الفلسطينية حاجة كده ملهاش لازمة
لا اعتقد ان المشكلة في جدية المفاوض المصري او اولوية القضية للقيادة.

كلي ثقه ان اتفاق عادل ما زال ممكن, و القضية ليست بالخطورة التي يصورها الاعلام المصري.

اشك ان الخازوق ستأكله اثيوبيا. غيرها مرشح اكبر.

كل المعطيات في صالح اثيوبيا, الامريكان رسميا اعلنوا الشهر الماضي فك ارتباط موضوع المساعدات عن تطورات سد النهضه, الاوروبيين لا اسمع لا ارى لا اتكلم, الصين تنافح عنهم بشده حتى في موضوع الابادة في تيجراي, و شركاء مصر الاقليميين رفعوا ايديهم عن الموضوع ( وبعضهم في المعسكر المقابل للامانه, اسرائيل كمثال ).

في الملف هذا مصر تسبح وحيده ضد التيار, و ربما يفسر هذا تواضع النتائج على الارض و الثقه الاثيوبيه المطلقه.
على فكره مصر فى تاريخها الحديث او القديم مرت بمواقف كتيير لم تكن تحظى بدعم من احد وبالعكس حتى فى وقت قله امكانيتها او قوتها و عندما لا يتوقع منها احد النجاح ربنا بيكرمها مثلا حرب مصر مع اسرائيل كانت ضد التيار و مثلا اخر المواقف هو رضوخ ببغاء تركيا مع كل ما قيل فى حق مصر و التزم بالخط الاحمر حتى احمرت قدماه من الوقوف على الخط
مصر فى حالات ضعفها و تكاثر الكل عليها دايما تخالف التوقعات
وان شاء الله الخط الاحمر بتاع اثيوبيا حيعدى على رقبتها

على فكره مصر فى تاريخها الحديث او القديم مرت بمواقف كتيير لم تكن تحظى بدعم من احد وبالعكس حتى فى وقت قله امكانيتها او قوتها و عندما لا يتوقع منها احد النجاح ربنا بيكرمها مثلا حرب مصر مع اسرائيل كانت ضد التيار و مثلا اخر المواقف هو رضوخ ببغاء تركيا مع كل ما قيل فى حق مصر و التزم بالخط الاحمر حتى احمرت قدماه من الوقوف على الخط
مصر فى حالات ضعفها و تكاثر الكل عليها دايما تخالف التوقعات
وان شاء الله الخط الاحمر بتاع اثيوبيا حيعدى على رقبتها
بالتوفيق, مع التحفظ على كل ما قلته جملة و تفصيلا :)

التصريح ده في اعتقادي انه ممكن يكون تمهيد انهم هيقبلوا انه يكون فيه اتفاق ملزم للاطراف كلها
يارت الموضوع يخلص بدون اي تدخل عسكري
بصراحة انا شايفه متماشي مع الصلف الاثيوبي الجميل اللي خطتنا مبنية عليه واخرته ضرب السد ان شاء الله.

بصراحة انا شايفه متماشي مع الصلف الاثيوبي الجميل اللي خطتنا مبنية عليه واخرته ضرب السد ان شاء الله.
دعني اختلف معك هذه المرة استاذي
احساسي بيقول انهم هيوافقوا على اتفاق ملزم

دعني اختلف معك هذه المرة استاذي
احساسي بيقول انهم هيوافقوا على اتفاق ملزم
انت اللي استاذ وتقول اللي نفسك فيه..الفكرة لازم نسأل نفسنا احنا عايزين ايه

هل لو فعلاً اثيوبيا مضت على اتفاق ملزم هاتلتزم بيه؟ التاريخ والحاضر بيقولوا لأ

طب حال امتلاء السد وخرق اثيوبيا للاتفاق موقفنا ايه؟ طب بلاش لو السد انهار لوحده او من زلزال؟ روحنا ف داهية

مجرد وجود السد دا خطر استراتيجي وجودي لمصر والخطة بتاعة ريسنا قايمة على كده

اعلان المبادئ اتفاق على الا نتفق..عدم الرد بقوة وتهديد على اثيوبيا مع الفارق الرهيب بينا و بينهم واظهارهم في موقف الجاني ومصر في موقف الدفاع مع انك تقدر تفعصه حرفيا..كل دا ماشي في اتجاه واحد وهو التحضير للضرب..لانك لو عايز اتفاق ومش عايز حرب المفروض تهدد زي ماعملنا مع تركيا وزي اسرائيل هي و ايران لما بيهددوا بعض ومبنشوفش تبادل لبومب العيد بينهمم حتى

اسف للاطالة وعامة لا تقلق ابداً

انت اللي استاذ وتقول اللي نفسك فيه..الفكرة لازم نسأل نفسنا احنا عايزين ايه

هل لو فعلاً اثيوبيا مضت على اتفاق ملزم هاتلتزم بيه؟ التاريخ والحاضر بيقولوا لأ

طب حال امتلاء السد وخرق اثيوبيا للاتفاق موقفنا ايه؟ طب بلاش لو السد انهار لوحده او من زلزال؟ روحنا ف داهية

مجرد وجود السد دا خطر استراتيجي وجودي لمصر والخطة بتاعة ريسنا قايمة على كده

اعلان المبادئ اتفاق على الا نتفق..عدم الرد بقوة وتهديد على اثيوبيا مع الفارق الرهيب بينا و بينهم واظهارهم في موقف الجاني ومصر في موقف الدفاع مع انك تقدر تفعصه حرفيا..كل دا ماشي في اتجاه واحد وهو التحضير للضرب..لانك لو عايز اتفاق ومش عايز حرب المفروض تهدد زي ماعملنا مع تركيا وزي اسرائيل هي و ايران لما بيهددوا بعض ومبنشوفش تبادل لبومب العيد بينهمم حتى

اسف للاطالة وعامة لا تقلق ابداً
اولا العفو انت اللي استاذي وانا باتعلم منك فعلا
ثانيا وجهة نظرك وتحليلك منطقي وواقعي فعلا لكن انت عارف يا استاذي اننا كان ممكن نتدخل في ليبيا عسكريا بكل سهولة وكانت المبررات كثيرة ولن يستطيع احد ان يعترض عليك لانك بتأمن محيطك بما يقتضيه محددات امنك القومي لكنك فضلت لعبة الشطرنج وفضلت الا تخسر جندي واحد او تصرف جنيه واحد واستطعت تحقيق ما تريد في النهاية......فمن الجائز ايضا اننا بنحاول نضغط الى اخر قدر ممكن لكي نضع الاثيوبيين في حجمهم الطبيعي
ثالثا انا اتفق معك انه لو الحل في ضربة عسكرية والادارة المصرية ترى ذلك هو الحل فاعلم ان لن يقف في وجهنا احد باذن الله

بصراحة هي دي مصر ودبلوماسيتها العريقة والخبرة التي تتمتع بها دبلوماسيتنا جعلنا الان نطرح الخياران ولا تستطيع ان تجزم باي طريق ستسير فما بالك بعدوك الذي لا يستطيع ان يتنبأ بما ستفعله مصر

الحمد لله انا لدي ثقة كاملة في ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم في قدراتنا وفي الادارة المصرية واجهزتها في انهاء هذا الملف لصالحنا كما فعلت في ملف ليبيا وغاز المتوسط وتركيا ايضا

تحياتي لك استاذي المحترم

والله انا اللي بتعلم بس ماشي 😘

ومتفق معاك..الفكرة ان في ليبيا كان الحل السياسي افضل لينا لكن لو كانت طلبت حرب كانت حاتحصل

اما اثيوبيا العكس..احنا افضل لنا الحرب لاننا لا نملك رفاهية وجود سد ممكن يمحي السودان من على الخريطة ويهد السد العالي و يدمر مصر او يعطشها فا الحل السياسي باتفاق اياً كان شكله ليس حلاً لان اثيوبيا بالتأكيد ممكن تخرق اي اتفاق.

وعندك حق الحمد لله على بلدنا و قيادتنا و خارجيتنا و حكومتنا الحالية..وانا والله بحمد ربنا اني مصري لان حتى لو فيها ايه ببقى مبسوط بس من فكرة اني مصري.

تحياتي ياراجل ياطيب

والله انا اللي بتعلم بس ماشي 😘

ومتفق معاك..الفكرة ان في ليبيا كان الحل السياسي افضل لينا لكن لو كانت طلبت حرب كانت حاتحصل

اما اثيوبيا العكس..احنا افضل لنا الحرب لاننا لا نملك رفاهية وجود سد ممكن يمحي السودان من على الخريطة ويهد السد العالي و يدمر مصر او يعطشها فا الحل السياسي باتفاق اياً كان شكله ليس حلاً لان اثيوبيا بالتأكيد ممكن تخرق اي اتفاق.

وعندك حق الحمد لله على بلدنا و قيادتنا و خارجيتنا و حكومتنا الحالية..وانا والله بحمد ربنا اني مصري لان حتى لو فيها ايه ببقى مبسوط بس من فكرة اني مصري.

تحياتي ياراجل ياطيب
تحياتي لك استاذي العزيز

تحقيق عبر صور الأقمار الاصطناعية يكشف مواصلة إثيوبيا لعمليات الانشاء الخاصة بالتعبئة الثانية للسد

عودة
أعلى