اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

كنت اتمنى ان تكون لهجة البيان اعنف و اقوى
البيان ده حجة قانونية على الاحباش وعرى وشهم الو.خ قدام العالم
البيان القادم لو اصرت اثيوبيا على التصعيد اعتقد هيكون اعنف بكتير

البيان ده حجة قانونية على الاحباش وعرى وشهم الو.خ قدام العالم
البيان القادم لو اصرت اثيوبيا على التصعيد اعتقد هيكون اعنف بكتير
لا هيبقى بركة كدة كفاية عنف لفظي

الصراحة وبدون زعل خصوصا إخواني المصريين اللي في المنتدى اللي هم عزيزين عل قلبي ولهم مني كل الإحترام والتقدير .
لازم يكون هناك تحرك عسكري ولو رمزي من قبل المصريين تجاه أثيوبيا .. مثل إختراق المجال الجوي لهم بواسطة المقاتلات المصرية أو الضغط عل السودان لنشر قوات مصرية خاصو بالقرب من الحدود .

الصراحة وبدون زعل خصوصا إخواني المصريين اللي في المنتدى اللي هم عزيزين عل قلبي ولهم مني كل الإحترام والتقدير .
لازم يكون هناك تحرك عسكري ولو رمزي من قبل المصريين تجاه أثيوبيا .. مثل إختراق المجال الجوي لهم بواسطة المقاتلات المصرية أو الضغط عل السودان لنشر قوات مصرية خاصو بالقرب من الحدود .
مفيش اي زعل بس دي مش عاركة بين اتنين..لو عملنا كده يبقى مش عايزين نضرب فعلاً وعايزين نحلها باتفاق وفعلياً مش من مصلحتنا اي اتفاق مع اثيوبيا ومفيش اي حل غير ضرب السد.

قبل 73 كان كل الحاصل عكس اي توجه لعمل عسكري وخليك فاكر اللي يعمل ميقولش.

لازم الهدوء والسيطرة على النفس في التصريحات خصوصا في المرحله الحساسه دي الشهر ده و حتى آخر اربعه هي نهايه الازمه الاثيوببه اما تتحل بالتفاوض و الضغط و تكون هناك خطوات ملموسة أو خلاص بقى نعمل لاثيوبيا إلى هي عايزاه و ننفخها و نهدم السد و برده هنتفاوض وهترضخ إثيوبيا بإرادتنا الحلين دول لازملهم الهدوء إلى الاداره المصريه عملته فعلا فريق العمل المكلف بالازمه دي دماغه الماظ عموما هما ٤٠ يوم بالكتير و هتتحل اما بالرضى أو بالعافية

كنت اتمنى ان تكون لهجة البيان اعنف و اقوى

بيان دا مصائب

من الوضح ان اللهجة المصرية والتصريحات
اصبحت اكتر حدة
لقد نفذ صبر القيادة المصرية

عندنا حد مهندس متخصص في السدود هنا؟

لست خبير لكن هذا الكلام منطقى جدا لو تم ضرب البرابخ العلويه سوف يتعطل الملئ لكن حتى انتهاء موسم الفيضان فقط
البرابخ السفليه سوف يكون تأثيرها كبير جدا لكن يمكن تجفيف المنطقه واعادتها مرة اخرى عن طريق تحويل المجرى او سد الفتحه الاماميه للبرابخ رغم الصعوبه بسبب ضغط الماء لكن باختيار الوقت والاسلوب المناسب يمكن إنجاز حاجه زى دى

فيه بعض الكلام ان مصر النهارده هتطلب تطبيق البند السادس فى جلسة المياه

فيه بعض الكلام ان مصر النهارده هتطلب تطبيق البند السادس فى جلسة المياه
حقا؟
اذا كنت تقصد التحرك المصري في مجموعة agenda 2030 حاليا في نيويورك, فكلامك غير صحيح.

ممكن تشاركنا مصدرك؟

مشروع قرار اممي لادانة العنف في اقليم تيجراي الاثيوبي يفشل, بعد اعتراض الهند و روسيا و خصوصا الصين

هو فى حل بس عايز واحد اعصابه تلاجة

اولا انتاج المياه مستمر وليس محدود و عندهم امطار و مياه كثيرة جدا فلو افترضنا سيبناهم بنو السد براحتهم فلن يكون لديهم القدرة على اغلاق الفتحات لان هيمثل ضغط مستمر على السد و اتجاه جريان النيل نحو الشمال و عندهم مشاكل جيولوجية فى منطقة السد و وزن المياه هيعمل انهيارات جزئية فى الارض
و لو انهار السد فهيكون عندك فضيحة ضخمة تمنعهم من بناء غيره غير الخسائر المادية عليهم وعلى الدول صاحبة شركات البناء

حل اخر هو انك بعملية خاصة فى السر تعمل حفرة ذات انحدار تحت السد تعبر المياه من الخلف الى الامام و مع الوقت تخلخل المياه تحت السد و وزنه كفيل بالباقى

عودة
أعلى