اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اخى الفاضل الخليج كان بيدعم الاعلام الى وصلنا لحالة الاستقطاب ونفس الخليج الى مول تمرد سواء حبيت او لا. ف للاسف انتم دوركم كان كبير فى الى وصلنا ليه.

حتى بدون الخليج واعلامه وتمويله

الوضع متجه للصدام
هل تحتاج عينه من الاعلام وبرامجه ذاك الوقت من نزول للشارع وسحل وتهديدات
ومفردات كان من الممكن تؤدي لحرب اهلية !!

المشكلة انك من شويات كنت تقر عن مآسي الوضع السياسي

حتى بدون الخليج واعلامه وتمويله

الوضع متجه للصدام
هل تحتاج عينه من الاعلام وبرامجه ذاك الوقت من نزول للشارع وسحل وتهديدات
ومفردات كان من الممكن تؤدي لحرب اهلية !!

المشكلة انك من شويات كنت تقر عن مآسي الوضع السياسي
ولسه بأكد ان الوضع السياسى زفت وقابل للانفجار فى اى لحظه. العشر سنوات الى فاتوا الهدوء فيهم بسبب القبضة الامنيه. لو بعد الشر القبضة دى اختلت لاى سبب وقتها احنا وضعنا هيبقى صعب جدااا. بقول بعد الشر وقاصد لانى ااه نفسى فى الصندوق تانى بس ميرجعش بفوضى ولا خراب محدش حمل اى فوضى تانى.

ولاتنسى اذا حصل زلزال او اي كارثة طبيعية في منطقة السد ماذا سوف يحصل من طوفان يتضرر منه السودان بشكل كبير ومصر بشكل اقل
معتقدش مصر هتتضرر مفيض تشكي وبحيرة السد هتستوعب دا غير ان الخبراء قاله من لحظة انهيار السد لحد وصول المياه لمصر هتاخد 15 يوم فاحنا هنفتح بوابات السد علي اخرها ونفضي من مخزون بحيرة ناصر بحيث تستوعب كل الكميات القادمة من السودان والباقي هيروح علي مفيض تشكي ومنه للصحراء الغربية خساير مصر مش هتتجاوز 5% لو قارنتها بخساير السودان

مافيه شي اسمه مجهول

لو ضربت بنية تحتية اثرت على البشر او البيئة راح تلبس كمية عقوبات تحت بند جرائم الحرب
لو وصلت لجفاف وعدم قدرة الفلاحين علي الري معتقدش وقتها مصر هتلتفت للعقوبات

مش حتوصل للجفاف
لكن ممكن يكون فيه نقص احياناً
النقص يتعوض لكن لو وصلت للمحاصيل الزراعية واللي هيا حاليا ساندة مصر في العملة الصعبة اسعار الخضار ولعت حاليا لان الحكومة بتصدر اي حاجة تاجي فوشها عشان يوفر عملة صعبة لسداد الديون
فجميع الاحوال ممكن نصمد الا لو اثرت علي الزراعة لان احنا اساسا عندنا عجز في جميع السلع والمحاصيل الزراعية

النقص يتعوض لكن لو وصلت للمحاصيل الزراعية واللي هيا حاليا ساندة مصر في العملة الصعبة اسعار الخضار ولعت حاليا لان الحكومة بتصدر اي حاجة تاجي فوشها عشان يوفر عملة صعبة لسداد الديون
فجميع الاحوال ممكن نصمد الا لو اثرت علي الزراعة لان احنا اساسا عندنا عجز في جميع السلع والمحاصيل الزراعية

توقعي اثيوبيا لن تلحق ضرر مباشر بمصر
لكن ممكن تلعب على الكميات مرة تشد مرة ترخي

وممكن برضه يستخدم كورقة ضغط ضد مصر سواء من إسرائيل او اثيوبيا

بكل الحالات السد مقرف سواء في مجال السياسة والاقتصاد او الطبيعة لو ضغط على صفائح الارض
ممكن ينهار وخلفة الكمية الكبيرة من المياه

الف مبروك لاثوبيا الملىء الاخير

وبنسبة لمصر لا يجب تصعيد الامور هذا السد امتلى وزي الفل محصلش حاجه لمصر!

حسب خبير جيولوجي يقول ان السدود تسبب هزات زلزاليه بسبب ضغط حمولة المياه على الطبقات

كلما زاد الملئ تزداد الخطورة، وحسب ماسمعت أن أرض السد ضعيفه ومع الهزات احتمالية انهياره وارده

الشركة الاستشاريه والمنفذه ستحاول أن تقلل من شأن المخاطر لأن الحقيقه تعني خسارتهم مشروع ضخم. أنا ومن بعدي الطوفان

حسب خبير جيولوجي يقول ان السدود تسبب هزات زلزاليه بسبب ضغط حمولة المياه على الطبقات

كلما زاد الملئ تزداد الخطورة، وحسب ماسمعت أن أرض السد ضعيفه ومع الهزات احتمالية انهياره وارده

الشركة الاستشاريه والمنفذه ستحاول أن تقلل من شأن المخاطر لأن الحقيقه تعني خسارتهم مشروع ضخم. أنا ومن بعدي الطوفان
يعني لو حصلت هزة ارضية ممكن ينهار السد؟

نفس الكلام قيل أثناء إنشاء السد العالي أعتقد دي باقي احتمالية فقط ونسبة حدوثها ضئيله

نفس الكلام قيل أثناء إنشاء السد العالي أعتقد دي باقي احتمالية فقط ونسبة حدوثها ضئيله
تحدث زلازل ولكن قد تكون عميقه فلا تكون خطيره ولكن يشعر بها

الخبير قام بضرب امثله لسدود في تركيا وفي جنوب السعوديه

في جنوب السعوديه لم تعرف الزلالزل على مدى تاريخها الا بعد بناء سد ضخم يسمى بيش

أول طيارة واهرب معاهم
ايدي علي كتفك بس للاسف مكاتب العمل نصابين بفكر اعمل فيزا سياحة لاي دولة عربية او الاردن وادور علي شغل هناك بس هحتاج مبلغ ربنا يسهل بس انا ناوي اطلع إن شاء الله

يبدو لي و العلم عند الله ان السد تم تضخيم تأثيره في الاعلام المصري لاسباب قد نعلمها و قد لا نعلمها ولا نرى مثل ذلك في السودان وان السد لن يؤثر بشكل ملموس على حصه مصر او السودان ولا

و مصر بشكل رسمي موافقه على بناء السد و تقر بان هذا حق من حقوق إثيوبيا

تبقي خلافات سطحيه على أمور فنيه مثل مده الملئ و اي حنفيه تفتح و اي حنفيه تقفل

عودة
أعلى