اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

وصول المياه لسد السرج انهي الموضوع بالضربة القاضية للجانب الاثيوبي

يا ريت بقا نقفل الموضوع دا

ما بقاش لينا غير الدعاء
ممكن تشرح لي لو سمحت وين المشكلة؟ اذا ملأت اثيوبيا السد و مصر فايض فيها المويه فبن المشكلة كلهم كسبانين!!

مش فاهم هتساوم اثيوبيا ازاي يعني

حتي الان لا تأثير علي مصر من عمليات ملي هذا السد الفاسد التعيس. و لديك صور الاقمار الصناعية تثبت ان المفائض المصرية لكها علي اخرها

اثيوبيا مجبرة علي تمرير المياه لتوليد الطاقة لان الطاقة اغلي من المياة (الطاقة نفسها تقدر تحلي مياة البحر و تخلق مياة عذبة جديدة)

اثيوبيا حتي تحاول انشاء سدود لجمع مياة المستنقعات و صبها في النيل لزيادة قدرات السد علي توليد الكهرباء.

الموضوع كان مجرد بروبجاندا من المعارضة المصرية ضد محمد مرسي و ضد السيسي
طب بالنسبة للسادات ومبارك اللي رفضو ومنعو تنفيد السد

مصر نفسها بمؤسساتها إللي قالوا بنفسهم ان السد خراب على مصر

ضعف وفشل في كل النواحي الإقتصادية والسياسية وحتى المجتمع صار منهار قيميا وطبقيا وهي النتيجة الطبيعية لأي نظام دكتاتوري طبيب فلاسفة على شعوبهم اسود ومع التحديات الحقيقية نعام
والله صدقت

احد برامج الفقي الصندوق الاسود

يتحدث زمان عن اغراءات قدمتها مصر الى اثيوبيا وكان الاثيوبيين متحمسين جداً للافكار
من ضمنها اظن ان مصر تنشي خطوط برية من المواني المصرية الى اثيوبيا

لكن حصل اهمال من الجانب المصري بالرغم من الاثيوبيين يذكرونهم بها
الى ان جاء احد وملا الفراغ والاستثمارات

احد برامج الفقي الصندوق الاسود

يتحدث زمان عن اغراءات قدمتها مصر الى اثيوبيا وكان الاثيوبيين متحمسين جداً للافكار
من ضمنها اظن ان مصر تنشي خطوط برية من المواني المصرية الى اثيوبيا

لكن حصل اهمال من الجانب المصري بالرغم من الاثيوبيين يذكرونهم بها
الى ان جاء احد وملا الفراغ والاستثمارات
للأسف

وفي نفس الوقت دي المرحله الرابعه للملئ والغريب ان حجم المياه الي وصل مصر كان أكثر ومفيش لحد دلوقتي اي تأثير علينا هل ده معناه اننا بنبالغ في إظهار خطورة السد والموضوع مش مستاهل الضجه دي كلها ولا ايه المشكله بالظبط؟

وهل فيه مراحل ملئ اخرى

سأجيب فقط عن ما اعلم

حجم المياه الذي وصل وتم تخزينه بسبب وفرة الامطار و لله الحمد + جهود الدولة في تبطين الترع و سياسة الترشيد ايضا ساهمت بشكل بسيط في ذلك .

مراحل الملئ ستنتهي عند الوصول لكامل السعة 74 مليار متر كنا توقفنا في المرحلة الثالثة عند 22 مليار متر مكعب.

سأجيب فقط عن ما اعلم

حجم المياه الذي وصل وتم تخزينه بسبب وفرة الامطار و لله الحمد + جهود الدولة في تبطين الترع و سياسة الترشيد ايضا ساهمت بشكل بسيط في ذلك .

مراحل الملئ ستنتهي عند الوصول لكامل السعة 74 مليار متر كنا توقفنا في المرحلة الثالثة عند 22 مليار متر مكعب.

ايضا بطئ عملية الملي إثيوبيا كانت عوزة. تعمل نلي السد كله 70 مليار مت مكعب في ثلاث سنوات... إثيوبيا عملت 22 في اربع سنوات!!!

غباء مستحكم و بسببة اثيوبيا اصبحت تكره مصر جدا

كان علي رأي العالم الدكتور فاروق الباز كان السادات و مبارك هما اللي يروحوا يعملوا السدود هناك بنفسهم و بشركات مصرية و تبقي الادارة مصرية

و كان هيحصل و قتها شراكة محترمة مع إثيوبيا لكن الغباء السياسي

حتي لما جاء محمد مرسي اختار الخطابات الشعبوية و التهديد و الاصطدام فقط بدون عمل مبادرات محرمة

لذا مولوه بانفسهم ( من غير حلفان :ROFLMAO: ). بلا بنك دولي بلا بطيخ.

مبسوط بتغير النغمه المصريه من "هذا خطر وجودي و لازم نخرمه و نسقط الحكومة الاثيوبية " لنغمه " اصل المعارضه كانوا يهولوا و لازم نستثمر في اثيوبيا ", ان تأتي متأخرا خير من ان لا تأتي.

لذا مولوه بانفسهم ( من غير حلفان :ROFLMAO: ). بلا بنك دولي بلا بطيخ.

مبسوط بتغير النغمه المصريه من "هذا خطر وجودي و لازم نخرمه و نسقط الحكومة الاثيوبية " لنغمه " اصل المعارضه كانوا يهولوا و لازم نستثمر في اثيوبيا ", ان تأتي متأخرا خير من ان لا تأتي.
انا اللي بقول ان المعارضة هولته لكن الحكومة نفسها و الشعب كله و المعارضة كلهم ضد السد، حتي الاخوة السعوديين نفسهم و العرب كلهم كارهين موضوع السد.

دة رأي شخصي مني ان تم تهويل اضرار السد و الخطر الاثيوبي و انا شايف لا فيه خطر و لاحاجة

و كلام مظبوط بخصوص التمويل بيفكروني بشهادات قناة السويس 🤭 مبروك علي ملاك هذة الشهادات 😂

انا اللي بقول ان المعارضة هولته لكن الحكومة نفسها و الشعب كله و المعارضة كلهم ضد السد، حتي الاخوة السعوديين نفسهم و العرب كلهم كارهين موضوع السد.

دة رأي شخصي مني ان تم تهويل اضرار السد و الخطر الاثيوبي و انا شايف لا فيه خطر و لاحاجة

و كلام مظبوط بخصوص التمويل بيفكروني بشهادات قناة السويس 🤭 مبروك علي ملاك هذة الشهادات 😂
لا أتفق أخي الجميع كان يقول أن المشكل لن يظهر إلا في سنوات الجفاف الحاد لدلك إلى اليوم لا يجب الجزم في حجم الأتر

بخصوص الحكومة المصرية كلامك مش صحيح, فيه بون شاسع بين البروباغندا الشعبيه و موقف الحكومه الاكثر اتزان في الغرف المغلقه.

الشعب المصري انت ادرى, العرب و السعوديين تحديدا انا ادرى, كلامك مش صحيح. النظرة السائده ان الفريقين لازم يبطلوا عبط و كل حكومات حوض النيل مقصره في الانتفاع الامثل بهباتهم الربانيه لما فيه فوائد لشعوبهم اولا و العالم بالتبعيه.

لا أتفق أخي الجميع كان يقول أن المشكل لن يظهر إلا في سنوات الجفاف الحاد لدلك إلى اليوم لا يجب الجزم في حجم الأتر
المشكلة في سنوات ملي السد اما الجفاف فلا اعتقد، لذا كان السد العالي مفيد جدا لمصر في الجفاف لانه بيخزن مياة

و اثيوبيا في سنوات الجفاف هتضرر لتصريف مياة كتيرة من مخزونها لتشغيل توربينات السد و تصدير الكهرباء

بخصوص الحكومة المصرية كلامك مش صحيح, فيه بون شاسع بين البروباغندا الشعبيه و موقف الحكومه الاكثر اتزان في الغرف المغلقه.

انت اللي كلامك غير صحيح و اخرها تصريح مصر مع السعودية و كلام الرئيس نفسة عن السد

و حتي الان مصر تطارد إثيوبيا دبلوماسيا و توعي لخطوة الموقف و لم بخرج احد نهائيا يذكر ما ذكرت بان السد تم تهويلة

و اتحداك تجيب تصريح واحد من الحكومة او الاعلام الحكومي

الشعب المصري انت ادرى, العرب و السعوديين تحديدا انا ادرى, كلامك مش صحيح. النظرة السائده ان الفريقين لازم يبطلوا عبط و كل حكومات حوض النيل مقصره في الانتفاع الامثل بهباتهم الربانيه لما فيه فوائد لشعوبهم اولا و العالم بالتبعيه.
بص شوف تصريحات السعودين هنا في المنتدي و علي تويتر

بتوصل لحد المعايرة ان مصر ضيعت النيل بسبب الفشل و ان مصر ضعيفة و مش قادرة تدافع عن حقها و ساكته

ياراجل راجع الموضوع اللي احنا فيه وشوف رأي السعوديين نفسهم. و ان مصر خسرت كثير بسبب هذا السد و هتخسر الكثير

و بكرر كلام ان السد تم استخدامه سياسيا و التهويل من اثرة دة رأي شخصي

و بالمانسبة هناك عالم في وكالة ناسة اسمه عصام حجي عمل دراسة عن اثار السد الكارثية روح شوفها

انت اللي كلامك غير صحيح و اخرها تصريح مصر مع السعودية و كلام الرئيس نفسة عن السد

و حتي الان مصر تطارد إثيوبيا دبلوماسيا و توعي لخطوة الموقف و لم بخرج احد نهائيا يذكر ما ذكرت بان السد تم تهويلة

و اتحداك تجيب تصريح واحد من الحكومة او الاعلام الحكومي
فهمتني غلط, الحكومة المصرية تسوق البروباغندا التي تشتكي منها عن سابق اصرار و ترصد. ليش؟ الله اعلم, اكيد لهم حساباتهم.

المؤكد ان الموقف الرسمي مختلف كليا و اكثر اتزان.

بص شوف تصريحات السعودين هنا في المنتدي و علي تويتر

بتوصل لحد المعايرة ان مصر ضيعت النيل بسبب الفشل و ان مصر ضعيفة و مش قادرة تدافع عن حقها و ساكته

ياراجل راجع الموضوع اللي احنا فيه وشوف رأي السعوديين نفسهم. و ان مصر خسرت كثير بسبب هذا السد و هتخسر الكثير

و بكرر كلام ان السد تم استخدامه سياسيا و التهويل من اثرة دة رأي شخصي

و بالمانسبة هناك عالم في وكالة ناسة اسمه عصام حجي عمل دراسة عن اثار السد الكارثية روح شوفها

لا تأخذ ما يقال على وسائل التواصل بجديه. اذا تريد قياس المزاج العام بطريقه موضوعيه تبني عليها, لازم تنزل الميدان و تجري استطلاع بمعايير احصائية متخرش ميه.

اؤكد لك ان الكثير ممن تقتبس لهم اما يتعاطف عروبيا او يجامل او لا يهتم و يعطي الاجابه المعلبه التي تريد سماعها حتى تتركه في حاله. و ان المطلعين - بشكل سائد - يقفون اما على الحياد او يرون في السد فرصه مصلحيه ( و نسبة هؤلاء ترتفع طردا في النخب ).

عصام حجي بطيخ ( و الغريب انك للتو تقول انك لا تري في السد خطر ). فيه مودلنج احترافي لادارة السد ممكن تبحث عنه و راح يفيدك. المشكله في مواسم الجفاف و هذه تحتاج تفاهم, بقيه الامور محلوله سواء في الحصص او قدرات انتاج الكهرباء في مصر و السودان.

Hegesias @Hegesias و EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

بما ان اثيوبيا دولة جاذبة للاستثمار (دولارات داخلة للدولة) افضل من مصر طبعا و لديها نمو حقيقي و ارتفاع في الصادرات

لماذا تنخفض العملة الاثيوبية بهذا الشكل الكارثي في السوق السوداء

وصل سعر صرف العملة الاثيوبية البر الاثيوبي الي 92 بير للدولار الواحد... في حين في البنوك السعر الرسمي هو 52 بير للدولار الواحد

و خلي بالك من العنوان من وكالة بلومبرج economy tanks

الدولة كمان بتجحم استخدام الدولار، (ازاي بس هي افضل من مصر و مبتعملش كدة)

حجم القطاع الخاص لديهم 20% فقط من الاقتصاد

الي انا مستغربة انها بلد المحرك الاكبر للاقتصاد بتاعها هو الزراعة و مع ذلك عندهم 14% جوعي!!!

الصين ممثلة ف البنك الصناعي الصيني وغيره
ايطاليا ممثلة ف شركة ساليني اللي بتبني السد
السعودية ممثلة ف الملياردير محمد العمودي
قطر وتركيا استثمارات ف زراعة مليون ومئتين الف فدان ف منطقة السد
ده غير البنك الدولي وممكن اسرائيل

في الواقع لو قمت بعمل بحث بسيط بتعرف إنه محمد العمودي اصوله اثيوبيه طبعا عندنا مثل يقول الظفر ما يطلع من اللحم يعني شي طبيعي يدعم اصله

عودة
أعلى