اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الحبش الكلاب يتحدثون بعنجهيه تشبه عنجهية الصهاينه قبل حرب١٩٧٣
في توقعي ان لم يلزم مجلس الامن اثيوبيا اللقيطة بالتوقف عن المليء دون اتفاق علي الاقل ستحصل مصر علي شرعية الهجوم العسكري

عشان تساهلت معاهم فرضوا عليك سياسة الأمر الواقع معلش انا مش عارف احنا كنا مستنيين ايه عقوبات ايه وزفت ايه احنا هننتهى نستنى ايه تانى الحجات دي مينفعش فيها صبر دى قضية حياة أو موت نيتهم كانت باينة من زمان صبرنا عليهم كتير الموضوع ده لو منتهاش بحل عسكرى هنبقى ملطشة واى دولة هتتجرأ علينا

عشان تساهلت معاهم فرضوا عليك سياسة الأمر الواقع معلش انا مش عارف احنا كنا مستنيين ايه عقوبات ايه وزفت ايه احنا هننتهى نستنى ايه تانى الحجات دي مينفعش فيها صبر دى قضية حياة أو موت نيتهم كانت باينة من زمان صبرنا عليهم كتير الموضوع ده لو منتهاش بحل عسكرى هنبقى ملطشة واى دولة هتتجرأ علينا
لا فى تساهل ولا فى امر واقع
لم يتم تشغيل السد بغير ارادتنا .. خلص الكلام

ربما، او ربما في مصلحتهم ان نهاجمه لغرض في نفس بن يعقوب
هذا الأمر في بالي منذ فترة،

أثيوبيا دولة مشتتة وبها عدة شعوب وقبائل تحاربوا على مدار عقود طويلة، ومنذ أن قدمت الحكومة الجديدة وهي تحاول توحيد أثيوبيا،

ربما أثيوبيا تستدرج مصر لضرب السد لكي تتوحد قبائلها، ولهذا نرى إندفاعهم وتصريحاتهم بالحرب ضد مصر ولو أن مصر لم تتطرق رسميا لهذا الأمر إطلاقا،،

للاسف مصر في وضع حاليا لاتحسد عليه...التوقيع على اتفاقية عام 2015 يمنع مصر من القيام بعمل عسكري ذو شرعية دولية...اضافة لعدم جاهزية القوات الجوية للقيام بهكذا ضربة دون قنابل خارقة للتحصينات...المخرج هو في ايجاد حل سلمي لاقناع اثيوبيا بملئ الخزان خلال سبع سنوات كما تريد مصر وليس ثلاثة كما تريد اثيوبيا....فعمل عسكري مستحيل...ولن يحدث...وبخصوص بعض الاعضاء ممن يظنون ذلك مصر تتفاوض على مدة ملئ السد ليس اكثر ولا مشكلة معها في وجود السد!!!!

اتباع سياسة النفس الطويل وحسن نية ربما اوصل لهم رسالة انه ضعف واننا حنقبل امر واقع في نهاية
مفيش اسهل من استعراض القوه خصوصا علي دوله متخلفه من جميع النواحي زي إثيوبيا..بس اوعي تنسي انك بتعمل نهضه اقتصاديه وعسكريه في نفس الوقت وبالتالي لازم خطواتك وقرارتك كلها تكون محسوبه ومش متسرعه عشان تكمل البناء بدون تأخير.
نتائج الحل العسكري هتكون صعبه من غير غطاء قانوني دولي.

اثيوبيا كشفت عن وجهها الحقيقى وضربت بكل ما تم الاتفاق عليه سابقا عرض الحائط.
منتظر خلال الايام القليلة المقبلة خطوات مصرية تصعيدية على مستوى مجلس الامن والامم المتحدة,,, أما ان يجبروا اثيوبيا على توقيع اتفاق او ضربة عسكرية,,, لا خيار ثالث. القادم اصعب..

ربما، او ربما في مصلحتهم ان نهاجمه لغرض في نفس بن يعقوب
هما بيقولولك هات اخرك معانا
وادارة بتاعتنا طولت بالها كتير وبتحاول تنهي الموضوع بطريقة دبلوماسية للحفاظ على تقدم اقتصادي واستقرار اللي اتحقق في سنين اللي فاتت
لكن حتعطش وارضك تبور ولا وتموت من جوع ولا حرب
طبعا حرب لكن ما يعيب ادارة مصرية من بعد حرب 73 انها ايدها خفيفة على زناد وعندنا بعبع اسمه حرب

لا فى تساهل ولا فى امر واقع
لم يتم تشغيل السد بغير ارادتنا .. خلص الكلام
والله انا ابتديت اقلق من موضوع السد وبعدين واحد بيقلك هملىء السد بالاتفاق أو من غير اتفاق نستنى ايه تانى بلس نبرة الاعلام قلقتنى اكتر ابتدينا فى نغمة الملىء الاول مش هيضرنا فى شىء كل دى رسائل متطمنش

مفيش اسهل من استعراض القوه خصوصا علي دوله متخلفه من جميع النواحي زي إثيوبيا..بس اوعي تنسي انك بتعمل نهضه اقتصاديه وعسكريه في نفس الوقت وبالتالي لازم خطواتك وقرارتك كلها تكون محسوبه ومش متسرعه عشان تكمل البناء بدون تأخير.
نتائج الحل العسكري هتكون صعبه من غير غطاء قانوني دولي.
اثيوبيا لا تريد حل وشايفة انه نهر بتاعهم و شايفين مصر بتاخد ماية بطريقة مش عادلة لكن لو اصرت اثيوبيا على موقفها حنعمل ايه تصورك ايه عن نهضة في ظل شح مياه في دولة صحراوية بتعتمد على نهر في اكل وشرب
حنروح برضه للحل اخير وهو حرب ما هو يا تموت جوع وعطش يتموت في حرب

إن لم تتصرف مصر، فسيتم بدأ ملئ السد تحت أعينها وسيكون أمر واقع تعيشه مصر،

حاليا سد النهضة قضية أهم من ليبيا بكثير، ليبيا تستطيع مصر التدخل بها مستقبلا والحسم للوفاق سيأخذ وقت طويل وهناك عواقب كثيرة في طريقهم، أما السد فهو سيمتلئ الشهر القادم!

انا ابتديت اشك فى نفسي الثقة اللى بيتكلموا بيها دى معناها أنهم مطمنين انك مش هتضرب السد عسكريا ابتديت اشك أننا فعلا عاجزين عسكريا على ضرب السد

عودة
أعلى