اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الخبر ده فكرنى بأشاعه زياره السادات للامم المتحده قبل حرب اكتوبر ... الله اعلى واعلم ماذا تخبئ الايام
بصراحه تحليلى الشخصى ان مش سد النهضه مجال الحديث اعتقد ليبيا لان تركيا متعنته فى الخروج وفقا لمخرجات مؤتمر برلين2 وكمان موقف الدبيبه متوازن مع الجميع وعنده صدق فى اجراء الانتخابات وده صعب قبوله من تركيا والوقت قرب والتصرف الطبيعى من تركيا خلط الاوراق والتصعيد واى تصرف تجاه تركيا لازم الرجوع للناتو اعتقد ان ده ممكن والله اعلم وممكن اكون مخطأ

بعد اخبار اليوم عن التفاوض

الموضوع ممكن نغير اسمه لمحاولات مصر المتعددة في اقناع اثيوبيا بالعودة للتفاوض

اللي بيحلموا بالحل العسكري لسه متخذ القرار مش عاوز ياخد القرار ده وفي الغالب مش هياخده ابدا
امال ايه كمية و هوس التسليح ده ... اما اهم ملف عندك بتتحايل على دولة زى اثيوبيا

اعتقد سد النهضه بالذات الموقف الاروبي متفهم اكتر بكتير من الامريكي
بصرف النظر مافيش حد هيبقى مأيد لتحركات عدائيه من اى نوع انا شايف ان فى تسويق كبير دعائى لرد الفعل المجتمع الدولى الحاله الوحيده انك تحتل دوله وده مش هيحصل .لو مكناش خدنا مقابل توقيع الاتفاقيات العسكريه مع اميركا يبقى اكيد بنهرج لكن مؤكد حصلنا على ضمانات هامه لدعمنا فى قضايانا لان ببساطه هناك قاعده سياسيه فى اميركا لا شئ مجانى وليس هناك ثمن لشئ تم تقديمه مجانى واحنا فاهمين ده لكن استحاله بالعقل اميركا تطلع تقولك اتصرف بعمل عسكرى مش هيحصل لكن هيستمر تصريحاتها حول التوترات والقلق والتهدئه وده المطلوب

شوفت يا A @Aymanop1709 شكرى مش هيرد انا سمعت انه بيتعشى بيتزا مشروم النهارده وهيحبس بيبسى كولا والمحيطين بيه بيقوله سمعناه بيتكلم عن الطبقيه وان الرد بميعاد وفى توقيت محدد ومتسالش من غير طلب مقدم ممضى من اتنين موظفين البلد اتغيرت اوى يا ايمن وشكرى ركب الاسانسير

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

🤣🤣🤣🤣. كذا ما فيه امل اي عمل عسكري انتهى هذا الوهم بلا رجعه . وين المصريين الي ازعجونا بروس
ياسيدى احنا شعب مبنحبش اعمال عسكريه وغاويين عطش ... لك عندنا حاجه .. ومتقوليش انت مصرى .. عشان . وين المصريين دى مش بتاعتك

ما نفهم من كدا مصر تشد مع الروس والسودان ترخى ..

@عبدالباقى تحليلك ايه لزيارة السيسى وشكرى قبليها لبروكسل
و الله يا فندم انا فاكر قريت كلام عن تعويضات اوروبية لاثيوبيا مقابل تأجيل الملاء الثانى :rolleyes::censored:
, لا أتمنى اى فلوس للناس الجعانة دى , لو داقوها مستحيل يشبعوا
أحنا مفيش علينا تأثير مباشر السنة دى , بس فرض الامر الواقع خسارة كبيرة لو حصلت

مشاهدة المرفق 402519

ما نفهم من كدا مصر تشد مع الروس والسودان ترخى ..
محمد احنا هنا مش متلقيين للخبر بمعنى اننا المفروض عندنا قدرة على ربط الاخبار وتحليلها دى اخبار للداخل لكن بالنسبالى مش واضحه تضح الصوره عندما تتحول قد الى فعل مرئى وامر مشاهد فى سلوك الاتحاد الاوربى نجاح الدبلوماسيه ليست فى قوة كلماتها ولكن فى صداها فى الواقع انا مش بشكك على فكره شكرى بيبذل فعلا مجهود خرافى فى قضيه معروفه انها مولوده ولادة متعثره شكرى فعلا كدبلوماسى عمل اللى عليه ولا انكر ابدا ده لان القضيه ليها ابعاد غير دبلوماسيه اصلا ان شاء الله هننتصر باذن الله لكن الواحد بدأ يحس اننا ماعنديناش بالنسبه لينا كاعضاء حاجه تانى نقولها ننتظر القرارات المصريه

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

🤣🤣🤣🤣. كذا ما فيه امل اي عمل عسكري انتهى هذا الوهم بلا رجعه . وين المصريين الي ازعجونا بروس
ستري قريبا ماذا سيفعل السيسي
سيقوم بضرب السد بضربه سيساويه ساحقه ماحقه ::Lamo::

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ظريف دمك خفيف ياوحش

سيتزعزع من هولها أرجاء مصر والشام وافريقيا وروسيا والصين وامريكا يكفي قولة قول والله والله ارتعدت منها فرائس ديكتاطور الحبش

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ظريف دمك خفيف ياوحش
ساحقه ماحقه .. كان بيتفرج على سابق و لاحق .. سابق لا تتأخر لاحق للفوز مؤكد لن يهزم ابدا من سعى بإصرار 😄😄😄

و الله يا فندم انا فاكر قريت كلام عن تعويضات اوروبية لاثيوبيا مقابل تأجيل الملاء الثانى :rolleyes::censored:
, لا أتمنى اى فلوس للناس الجعانة دى , لو داقوها مستحيل يشبعوا
أحنا مفيش علينا تأثير مباشر السنة دى , بس فرض الامر الواقع خسارة كبيرة لو حصلت
بيعجبنى تحليلك استاذ عبدالباقى

ياسيدى احنا شعب مبنحبش اعمال عسكريه وغاويين عطش ... لك عندنا حاجه .. ومتقوليش انت مصرى .. عشان . وين المصريين دى مش بتاعتك
لطالما كان الاعضاء المصرين مشغلينا بتحالف الروسي وانه حليف افضل من امريكا. أعي جيدا مدى الصدمه لديكم من تخلي الروس عنكم والعمل ضدكم واصبحتم تطلبون ود الأمريكي وتداول تصريحاتهم. آرى ان هذا نتيجتها ضعف الوعي السياسي والرهان الخاسر. للأسف الروس رد جميل مصر في إنقاذ مصنع الميق بدعم إثيوبيا سياسي وعسكري.

عودة
أعلى