اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

انك تكون الشخص العاقل فى مكان كله مجانين وبتحاول تتعامل معاهم بطريقة الراجل الى لابس بدله ده اكبر غلط وهتندم .انك تحاول متذعلش حد وبتحاول شراء الكل فا انت هتفقد الكل مش هتكسبهم .احنا بنتعامل مع اثيوبيا بالطريقه دى .وبنحاول نكسب رضا أوربا وروسيا والصين وامريكا وفى الاخر كلهم بيلعبو بينا ...لازم قرار يتاخد اة ما كان بس انا كا مواطن حقى اعرف بلادى هتعمل ايه

الموضوع ده لو انتهى بالتفاوض يبقى شابو للناس القليلة اللى مشت مع الرأى ده
مستحييييييييييييل انت جاهز ولن تقدم تنازلات لكن هل تعتقد اثيوبيا هتعمل كده؟
اي مفاوضات هتبقي انك تقبل ضرر جزئي ومع وجود السد كقنبله موقوته

الموضوع ان شاء الله يتحل وينقذ العرب
مصر والسودان

لكن الروسي ابن الكلب بجيح وتصرفاته علانيه عكس غيره
لازم رد وليبيا قريبة والارض مصر تقدر تقلبه على الروس وتعطيه لسعه تخليه يحكها يوم كامل

والترك مش مشكله

وتصبحون على خير

انتو مش حاسين بنفسكم ولا ايه ... ابى احمد أما جيه مصر وبعدها عمل دقه نقص .. السيسى بقى متجهله .. والكلام الى بيطلع من الخارجيه والقوات المسلحه .. يعنى ملفكم هيتعالج بطريقتن دبلوماسيا أو عسكريا ..بس هيتحل ف الآخر ولو مش عاجبكم بالعافيه ... لكن العلاقات هتكون أسواء ما يكون .. اديك شايف السوادان مساعدت بتوصله من مصر وتنسيق عسكرى ومناورات .. وانتو طناش

مستحييييييييييييل انت جاهز ولن تقدم تنازلات لكن هل تعتقد اثيوبيا هتعمل كده؟
اي مفاوضات هتبقي انك تقبل ضرر جزئي ومع وجود السد كقنبله موقوته
اومال احنا هنقعد تانى على اى أساس؟!

إدارة السد امان السد السعة التخزينية وحصة مصر وعدم إقامة سدود تاني غير بموافقة مصر والسودان
ايوة انا عارف ده انا بقله لانه مسلم للعمل العسكرى وشايف ان الاتفاق فيه معناه قبول ضرر ولو جزئي

اى حاجة نخلص ونرتاح بأى طريقة كانت بقى موضوع ممل وثقيل
الوضع واضح قدمنا مافيش اى ضغوط على اثيوبيا الضغط علينا احنا بل بالعكس الموائمات كلها لصالحهم ايه اللى يخلينى اعتقد انهم فى موقف اسوء عشان يتنازلوا عن عجرفتهم خلى كلامنا بالعقل المشهد قدام الكل لذلك انا مش مستريح لجولة مفاوضات جديده

اومال احنا هنقعد تانى على اى أساس؟!
لسه معرفش ممكن تبقا غير مشروطه زي المفاوضات الي فاتت نستني تصريح للرد عليهم المشكله مش عندك المشكله عندهم
وطبعا لو حصل هيبقا ان الضرر الاثيوبي أهون من الضرر من العقوبات وأعتقد السيسي تحدث قبل كده عن ضرر يمكن تحمله

الوضع واضح قدمنا مافيش اى ضغوط على اثيوبيا الضغط علينا احنا بل بالعكس الموائمات كلها لصالحهم ايه اللى يخلينى اعتقد انهم فى موقف اسوء عشان يتنازلوا عن عجرفتهم خلى كلامنا بالعقل المشهد قدام الكل لذلك انا مش مستريح لجولة مفاوضات جديده
في سنه ٧١ و ٧٢ ارسل الرئيس السادات عرضا لمجلس الامن بالأرض مقابل السلام وكان رأي مجلس الأمن مزيد من المفاوضات . وقامت القوات المسلحه بواجبها في اكتوبر ٧٣ ثم اصبح العالم كله يطلب من مصر مفاوضات من اجل السلام .

عودة
أعلى