اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

"اننا علي ثقة أننا سنكون أمام نصر تاريخي جديد ... يضاف الي سجل انتصاراتنا المجيدة عبر التاريخ ...
بقيادة المواطن المصري المخلص عبد الفتاح السيسي"

المستشار حنفي جبالي، رئيس مجلس النواب
11 / 7 / 2021

انت لك حد جوا الجيش أو المخابرات ووصلك إلى وصلى صح ،؟؟؟

عزيزي ..
الحديث ليس عن التشكيك في حتمية الخيار العسكري او النداء بصرف النظر عنه في قضية وجودية كالماء !!

الحديث عن ادارة و استخدام الخيار العسكري بأقل الخسائر بتحييد الضغوط الحالية و تجنب القدر الاكبر من الضغوط المستقبلية .
و إلا ما كان الغرض من الدخول في مفاوضات " مُقرفة " مع دولة " ملزقة " بيديرها بعض "المعاتيه" زي اثيوبيا ؟!

الغرض من هذه المفاوضات هو كل ما قيل سابقا من استنفاذ مصر لكل السبل السياسية حتى لا يلومها احد
إذاً فالخروج بأقل الخسائر الممكنة هو مربط الفرس ..

لذلك ..
انا مازلت على رأيي اننا فوتنا على انفسنا فرصة الضربة العسكرية المحدودة عقب اعلان اثيوبيا الملئ الثاني رسمياً
كرد على خطوتها الاحادية ، و ذلك قبل جلسة مجلس الامن لاسباب عديدة سردتها في مداخلات سابقة .

و لكن السبب الاساسي محل النقاش هو ..
ان تأجيل الضربة العسكرية لما بعد مجلس الأمن
سيضع مصر موضع الدولة التي خالفت توصيات المجلس و ليس اثيوبيا
و هنا فالخسائر السياسية ـ على الاقل ـ اكبر من استخدامك للخيار العسكري قبل جلسة مجلس الامن .
انا اوافقك الرأى تماما قبل الجلسة شئ وبعد الجلسة شئ اخر تماما

"اننا علي ثقة أننا سنكون أمام نصر تاريخي جديد ... يضاف الي سجل انتصاراتنا المجيدة عبر التاريخ ...
بقيادة المواطن المصري المخلص عبد الفتاح السيسي"

المستشار حنفي جبالي، رئيس مجلس النواب
11 / 7 / 2021
التفاوض معركه كماقال الرئيس

ما هو لو حد من الجيش او المخابرات وصلك حاجه عن اي حاجه
يبقى الدنيا عندنا سمك لبن تمر هندي
كلامك صح مش هقدر انكر ده بس اطمأن مافيش سمك لبن تمر هندى ولو سالت اى ظابط مش هيديك اى معلومه ده لو كان قياده او فى مناطق العمليات

علي أساس ان حد عنده معلومات أصلا ياخونا انتو بتكدبو الكدبه وتصدقوها!!!!
ربنا يشفيكو ان شاء الله😢
صوره سيئه لمصر للأسف اكبر اعداء هذه الدوله هو هذا النوع من المواطنين

يامسهل ، عموما نحن في مفترق طرق ، المعادله صفريه ، واي كان القرار سيكون تاثيراته على اجيال قادمه

الغريبه ان لما البعض حس بان ممكن يبقى فيه عمل عسكرى بدأ كلامه لونه يتغير مش كنت بتقول امبارح لازم نضرب دلوقتى هيبتدى يقول تاثيرات على اجيال قادمه وبعد كده هيقولك لو كنا ادخلنا من بدرى وهى دى الغلطه اللى هتودى الاجيال القادمه فى داهيه حقيقى شئ مؤسف

الغريبه ان لما البعض حس بان ممكن يبقى فيه عمل عسكرى بدأ كلامه لونه يتغير مش كنت بتقول امبارح لازم نضرب دلوقتى هيبتدى يقول تاثيرات على تجيال قادمه وبعد كده هيقولك لو كنا ادخلنا من بدرى وهو دى الغلطه اللى هتودى الاجيال القادمه فى داهيه حقيقى شئ مؤسف
الجدال من أجل الجدال

عودة
أعلى