اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لا دا طبيعى الروس كلاب فلوس ولازم تبيع عشان اقتصادها ... بس كدا موقفها مع مصر مش هيبقى لذيذ الفتره القادمه
بالظبط ... يجب اتخاذ موقف ضدهم لاصطفافهم ضدنا في هذه القضية الوجودية ..

لينا غالباً لأن إثيوبيا بدأت بالفعل بالملىء اللى لسة حياخد إجراء إحنا
موجهة لاثيوبيا عدم الملىء بدون اتفاق وموجهة لينا عدم استخدام القوة كلام الدبلوماسية مايع ومطاط

كلمة ايرلندا : الوصول لاتفاق مهم لاستقرار المنطقة باكملها.
ندعو للمفاوضات برعاية الاتحاد الإفريقي والاستعانة بالخبراء الدوليين
ندعو كل الاطراف لعدم القيام بأي فعل تصعيدي يهدد المفاوضات

كله كلام مالوش لازمة الا كلام انجلترا الى كان فى صالح مصر مصر دولة هامشية ملهاش وزن دوليا بيعاملوها زى الفلسطنيين

اعداءنا كتير جدا للاسف

الروس قالو للسادات دعنا نحن مركز القيادة لادارة الحرب ضد اسرائيل ،، والسادات اعتبر الموضوع تهديد للسيادة رغم ان الجيش المصري في ذلك الوقت لم تكن لديه القوة لهزيمة اسرائيل

السادات طرد الروس وتناسى الاسلحة وبناء السد العالي

فلاتزعل اذا الروس لازالو يتألمون لموقف السادات بعد كل ماقدموه لمصر

العالم يا اخوانا ميفرقش معاه تشرب ميه ولا خ** اللى يفرق معاه متقومش حرب فأنت رايح تقولهم أنا مش عايز أعمل حرب فحيقولوك شاطر يا أموور حط جزمة فى بقك بقى ومتعملش قلق

اكيد لأ .. هوا اكيد يقصد التهديد بالفعل ورد الفعل مع كل الأطراف ..
تحليل عاطفي خاطيء مفيش حد اتكلم عن للتهديد العسكري للسد غير روسيا .. حتي كينيا لم تذكره
لما يذكر ذلك كان لازم يذكر الملئ الاحادي للسد

خطوة خاطئه
ومحدش انتقد اثيوبيا حتي ولاحد اقترح حتي ايقاف الملئ الثاني
وتقريبا الكل اجمع علي عدم اتخاذ اجرائات تهدد التفاوض والعوده للتفاوض برعايه الاتحاد الافريقي وهوا ما تريده اثيوبيا لاضاعه المزيد من الوقت
احنا كده صعبنا الامور علي نفسنا
واي عمل عسكري بعد جلسه النهارده حتبين اننا الطرف المتعنت المعارض للاجماع الدولي
لله الامر
وحسبي الله ونعم الوكيل

كلمة الهند دبلوماسية : ندعو الدول الثلاث بشكل عاجل للتقدم في المفاوضات برعاية الاتحاد الإفريقي

تحليل عاطفي خاطيء مفيش حد اتكلم عن للتهديد العسكري للسد غير روسيا .. حتي كينيا لم تذكره
لما يذكر ذلك كان لازم يذكر الملئ الاحادي للسد
انا اقصد مفهوم المندوب الروسي للتهديد ..

انا مش فاهم يا جماعة متوقعين ايه المجلس بالاجماع مثلا يحاكي في مصر و السودان 100% و يقف معاهم و و و و و .. دا انا لو مكانهم معملهاش
استحالة دا مجلس دولي و الاعلي .. ملعب سياسي خام تماما وشه انسانية مضمونه مصالح المطالح
فا عادي يعني ، كله حيبقى على الحياد مع الدعوة لمفاوضات الى حين وجود مصلحة للتحرك هنا او هناك
من الاخر كل دا شو .. بس شو مهم

عودة
أعلى