اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

بحثت قليلا وجدت أن ف السودان 6. سدود .. قد تتحمل تفريغ حتى 10 مليار موزعه على السدود كلها
ف حاله ضرب السد .. المشكله هى مصر لن. تستطيع فتح بوابات السد العالى لمرور 10مليار دفعه واحده حتى بالمفايض ..
https
مشكلتنا أقل من السودان علي ما اعتقد المياه علي ما توصل مصر هتكون فقدت بعض قوتها وحتي جزء كبير منها في الأراضي السودانية

مشكلتنا أقل من السودان علي ما اعتقد المياه علي ما توصل مصر هتكون فقدت بعض قوتها وحتي جزء كبير منها في الأراضي السودانية
الموضوع نهائيا مفهوش خطوره علينا المياه هتمشى فى مسارها الطبيعى عادى المشكله للسودان عشان سد الروصيرص حتى او فتح الفتحات بتاعته هيحصلوا طفو وغرق عشان فتحاته صغيره وسعة بحيرته 7.4 مليلر متر مكعب بعد كده المياه هتمشى فى مسارها الطبيعى وهتفقد قوة اندفاعها

الموضوع نهائيا مفهوش خطوره علينا المياه هتمشى فى مسارها الطبيعى عادى المشكله للسودان عشان سد الروصيرص حتى او فتح الفتحات بتاعته هيحصلوا طفو وغرق عشان فتحاته صغيره وسعة بحيرته 7.4 مليلر متر مكعب بعد كده المياه هتمشى فى مسارها الطبيعى وهتفقد قوة اندفاعها
كمان مصر ممكن تعمل انشائات عائمه قبل السد العالي بعدة كيلو مترات لتحمل اللطمة أو الصدمة الأولي في حالة الطوفان المائي وتكون علي عدة مراحل حتي تفقد المياه قوتها وكمان توسيع مفيض توشكي لتصريف أكبر كمية ممكنه من المياه والميزه لدينا أن المياه تستغرق اسبوعين علي الوصول لمصر

شوف التحرك السعودي لن يكون بتدخل مباشر في الملف
سيكون ببساطة كمثال بالعاميه تقول لمصر أنا لا أعرف شي ولااتدخل في شي افعلي يامصر مابدى لك وانا اقول امين وأمام المجتمع الدولي انا وانت تحركنا واحد
أما على الارض او المفاوضات لن نسأل ولن نقول شي

لا هذي سياسة اللي رايح يدعم شخص في محكمة الاسرة :ROFLMAO: الدول غير لها حساباتها السياسية والاقتصادية والعسكرية لازم تعرف كل شي وتتأكد بنفسها بطرق اخرى بعيد عن مصر و السودان لان الوضع حساس
اما تقول لمصر انا لا اعرف شي ماهي من سياسة الدول

لكن اعطيك مثال على حدود الدول ودعمها ومثال على السودان

حاليا السد يهدد مصر و السودان و السودان تاقف مع مصر
لكن السد لو وصل لوضع الامان السودان نفسها حكومة وشعب راح تاقف ضد مصر مع ان السد كان يهددها لكن الان التهديد على السودان اصبح اكبر وهنا السودان نفسها ممكن يتغير موقفها

كذالك الدول راح تاقف وتدعم لكن في حد معين مو بييدها الوضع فرضه عليها

انا ماعندي معلومات لان المعلومات الاثيوبية بالنسبة لي مضروبة مافيه شك عندي
وكنت اتسائل

السؤال الاهم هل الملأ الثاني هو الامان !

للامانه انا توقعت ضربات جراحية تأديبية امس و بدون اعلان ورسالة للاثيوبي لما هو قادم قبل اتجاه مصر لمجلس الامن

وهذا توقعي بعد الاعلان اللي امس سيتم الرد خلال ساعات !!

لكن بعد اعلان الملا الثاني مصر والسودان اتضح لي الرضى بالمشروع اللي هو مفاوضات 6 شهور قادمة

توقعي واتمنى انه غلط
اثيوبيا بدأت الملا الثاني من فترة والمعلومة امس معلومة مضروبة
الطرف الاثيوبي يريد ان ينجز والطرف الاخر يتوقع الملا الثاني يحتاج مده معينة
لذالك كنت اشك بتواجد مصري عند السد ومتابعة الوضع عن قرب
لكن الاقرب انه كلام وتوقعات مستشارين وان شاء الله غلط

اصبر انا هديك الخريطة بالظبط علشان قاعد فاضى ومش عارف انام خالص هندمك على السؤال ده من واقع خبرتى🥸 🤣اعتقد أكتوبر تخصص سورين 🤣 الدقي عراقين ويمنين او اى حد من جزيرة العرب بتلاقيهم قريبين من النيل عاده اكتسبوها من ايام جامعة القاهرة فى الستينات والخمسينات ومنهم والأجيال الى بعدهم كتير بيطبقها بحكم التعود اما الليبين ناصحين ملهمش مكان دائم يعنى وخدين بيوت تمليك ينزلو اجازات ويرجعو تانى لو معرفوش يرجعو يبقو قاعدين فى بيوتهم ميدفعوش إيجار بس كتير منهم بيحب عباس العقاد والتجمع اما المعادى او تحديدا حدائق المعادى لحد دار السلام تخصص افارقة مدينة نصر اسيوين من الدول الإسلامية علشان جامعة الأزهر وفى افارقة بس سكنهم بعيد عن مدينة نصر فى المناطق الى حوليها اما الدول الى هيا حولين روسيا الى بتلقيهم شبه الروس بس عنيهم ديقة شوية وستاتهم ومحجبين واخر اسم بلدهم ستان دول فى زهراء مدينة نصر علشان الأزهر وعلشان فى اخوان مسلمين هناك متجوزين منهم كتير الأمريكان بيبقو قريبين من الجامعة الأمريكية والزمالك وفى منهم مقيمين بصفة دائمه فى شوارع ثكنات المعادى الى حولين المدرسه الأمريكية وتلاقيهم كل يوم الصبح بيودعو زوجاتهم من خلف سور حديقة منزلهم الأبيض مع نباح الكلاب البنى كثيفة الشعر مع تساقط اوراق الأشجار وشعاع شمس ذهبي المشهور بيها الشوارع الجانبية لثكنات المعادى فى مشهد رومانسي جدا 😍متجهين الى سياراتهم ضخمة الحجم من طراز جيب و فورد و gmc 🤣 فى ساعات الصباح الأولى فى محاولة لتضخيم الذات وإثبات رياداتهم على العالم لا تنطلى على مصرى أصلي زى علشان فى مصر مش هيسوقو مسافات كبيرة زى أمريكا فا هما مش فى الحاجة لها فا اكيد الموضوع نفسي لو كانت دامت لغيرهم ما وصلت لهم
اما الصينين بتلاقيهم ساكنين بجانب الأسواق والمناطق التجارية الأزهر وباب الشعرية وغيرها وبيشترو المنتجات المصرية من هناك ويبيعوها لنا على انها مستوره ناصحين ولاد الزينه من يومهم 🤣
اما الروس وكل دول الإتحاد السوفيتى او الى انفصلت عنه الغير مسلمين بتلاقيهم فى الغردقة وسينا بالكامل الإسكندرية هتلاقى فيها ارمن وسورين بس تقريبا بقو مصرين اكتر منا 🤣الشرقيه المنصورة الدقهلية دمياط تخصص سورين وقريبا بنفتح فرع جديد للبنانين فى سينا شايف كتير قوى هناك دول المتاوجدين بصفة دايمه الأوروبين و الألمان بين الغردقة والمانطق الى حولين دهب لدرجة ان بقا عندهم افران ألماني انواع المخبوزات بتاعتهم جميلة 😍 و سواح فى كل حتة فى مصر بتنفخهم شركات السياحة والباعة الجائلين والحكومة المصرية فى مشهد يدمى القلب🤣
اما المصريين زى ما انت فاهم احنا فى كل حتة فى الكوكب معادا إسرائيل 🤣 مش قلتلك هندمك على السؤال 🤣

التعديل الأخير:
اصبر انا هديك الخريطة بالظبط علشان قاعد فاضى ومش عارف انام خالص هندمك على السؤال ده من واقع خبرتى🥸 🤣اعتقد أكتوبر تخصص سورين 🤣 الدقي عراقين ويمنين او اى حد من جزيرة العرب بتلاقيهم قريبين من النيل عاده اكتسبوها من ايام جامعة القاهرة فى الستينات والخمسينات ومنهم والأجيال الى بعدهم كتير بيطبقها بحكم التعود اما الليبين ناصحين ملهمش مكان دائم يعنى وخدين بيوت تمليك ينزلو اجازات ويرجعو تانى لو معرفوش يرجعو يبقو قاعدين فى بيوتهم ميدفعوش إيجار بس كتير منهم بيحب عباس العقاد والتجمع اما المعادى او تحديدا حدائق المعادى لحد دار السلام تخصص افارقة مدينة نصر اسيوين من الدول الإسلامية علشان جامعة الأزهر وفى افارقة بس سكنهم بعيد عن مدينة نصر فى المناطق الى حوليها اما الدول الى هيا حولين روسيا الى بتلقيهم شبه الروس بس عنيهم ديقة شوية وستاتهم ومحجبين واخر اسم بلدهم ستان دول فى زهراء مدينة نصر علشان الأزهر وعلشان فى اخوان مسلمين هناك متجوزين منهم كتير الأمريكان بيبقو قريبين من الجامعة الأمريكية والزمالك وفى منهم مقيمين بصفة دائمه فى شوارع ثكنات المعادى الى حولين المدرسه الأمريكية وتلاقيهم كل يوم الصبح بيودعو زوجاتهم من خلف سور حديقة منزلهم الأبيض مع نباح الكلاب البنى كثيفة الشعر مع تساقط اوراق الأشجار وشعاع شمس ذهبي المشهور بيها الشوارع الجانبية لثكنات المعادى فى مشهد رومانسي جدا متجهين الى سياراتهم ضخمة الحجم من طراز جيب و فورد و gmc 🤣 فى ساعات الصباح الأولى فى محاولة لتضخيم الذات وإثبات رياداتهم على العالم لا تنطلى على مصرى أصلي زى علشان فى مصر مش هيسوقو مسافات كبيرة زى أمريكا فا هما مش فى الحاجة لها فا اكيد الموضوع نفسي لو كانت دامت لغيرهم ما وصلت لهم
اما الصينين بتلاقيهم ساكنين بجانب الأسواق والمناطق التجارية الأزهر وباب الشعرية وغيرها وبيشترو المنتجات المصرية من هناك ويبيعوها لنا على انها مستوره ناصحين ولاد الزينه من يومهم 🤣
اما الروس وكل دول الإتحاد السوفيتى او الى انفصلت عنه الغير مسلمين بتلاقيهم فى الغردقة وسينا بالكامل الإسكندرية هتلاقى فيها ارمن وسورين بس تقريبا بقو مصرين اكتر منا 🤣الشرقيه المنصورة الدقهلية دمياط تخصص سورين وقريبا بنفتح فرع جديد للبنانين فى سينا شايف كتير قوى هناك دول المتاوجدين بصفة دايمه الأوروبين و الألمان بين الغردقة والمانطق الى حولين دهب لدرجة ان بقا عندهم افران ألماني انواع المخبوزات بتاعتهم جميلة 😍 و سواح فى كل حتة فى مصر بتنفخهم شركات السياحة والباعة الجائلين والحكومة المصرية فى مشهد يدمى القلب🤣
اما المصريين زى ما انت فاهم احنا فى كل حتة فى الكوكب معادا إسرائيل 🤣 مش قلتلك هندمك على السؤال 🤣
ده ايه الابداع فى الشرح ده كلامك مظبوط انت مراقب الجاليات الاجنبيه فى مصر والا ايه .حلو مشهد الاسره الامريكيه

اصبر انا هديك الخريطة بالظبط علشان قاعد فاضى ومش عارف انام خالص هندمك على السؤال ده من واقع خبرتى🥸 🤣اعتقد أكتوبر تخصص سورين 🤣 الدقي عراقين ويمنين او اى حد من جزيرة العرب بتلاقيهم قريبين من النيل عاده اكتسبوها من ايام جامعة القاهرة فى الستينات والخمسينات ومنهم والأجيال الى بعدهم كتير بيطبقها بحكم التعود اما الليبين ناصحين ملهمش مكان دائم يعنى وخدين بيوت تمليك ينزلو اجازات ويرجعو تانى لو معرفوش يرجعو يبقو قاعدين فى بيوتهم ميدفعوش إيجار بس كتير منهم بيحب عباس العقاد والتجمع اما المعادى او تحديدا حدائق المعادى لحد دار السلام تخصص افارقة مدينة نصر اسيوين من الدول الإسلامية علشان جامعة الأزهر وفى افارقة بس سكنهم بعيد عن مدينة نصر فى المناطق الى حوليها اما الدول الى هيا حولين روسيا الى بتلقيهم شبه الروس بس عنيهم ديقة شوية وستاتهم ومحجبين واخر اسم بلدهم ستان دول فى زهراء مدينة نصر علشان الأزهر وعلشان فى اخوان مسلمين هناك متجوزين منهم كتير الأمريكان بيبقو قريبين من الجامعة الأمريكية والزمالك وفى منهم مقيمين بصفة دائمه فى شوارع ثكنات المعادى الى حولين المدرسه الأمريكية وتلاقيهم كل يوم الصبح بيودعو زوجاتهم من خلف سور حديقة منزلهم الأبيض مع نباح الكلاب البنى كثيفة الشعر مع تساقط اوراق الأشجار وشعاع شمس ذهبي المشهور بيها الشوارع الجانبية لثكنات المعادى فى مشهد رومانسي جدا متجهين الى سياراتهم ضخمة الحجم من طراز جيب و فورد و gmc 🤣 فى ساعات الصباح الأولى فى محاولة لتضخيم الذات وإثبات رياداتهم على العالم لا تنطلى على مصرى أصلي زى علشان فى مصر مش هيسوقو مسافات كبيرة زى أمريكا فا هما مش فى الحاجة لها فا اكيد الموضوع نفسي لو كانت دامت لغيرهم ما وصلت لهم
ماشاء الله عليك انتا مراقبهم

لا احنا موجودين في اسرائيل كمان للاسف حتي ابن نسيم قلب الاسد تجوز إسرائيلية وبنتة أسقطوا عنها الجنسية المصرية

لا هذي سياسة اللي رايح يدعم شخص في محكمة الاسرة :ROFLMAO: الدول غير لها حساباتها السياسية والاقتصادية والعسكرية لازم تعرف كل شي وتتأكد بنفسها بطرق اخرى بعيد عن مصر و السودان لان الوضع حساس
اما تقول لمصر انا لا اعرف شي ماهي من سياسة الدول

لكن اعطيك مثال على حدود الدول ودعمها ومثال على السودان

حاليا السد يهدد مصر و السودان و السودان تاقف مع مصر
لكن السد لو وصل لوضع الامان السودان نفسها حكومة وشعب راح تاقف ضد مصر مع ان السد كان يهددها لكن الان التهديد على السودان اصبح اكبر وهنا السودان نفسها ممكن يتغير موقفها

كذالك الدول راح تاقف وتدعم لكن في حد معين مو بييدها الوضع فرضه عليها

انا ماعندي معلومات لان المعلومات الاثيوبية بالنسبة لي مضروبة مافيه شك عندي
وكنت اتسائل

للامانه انا توقعت ضربات جراحية تأديبية امس و بدون اعلان ورسالة للاثيوبي لما هو قادم قبل اتجاه مصر لمجلس الامن

وهذا توقعي بعد الاعلان اللي امس سيتم الرد خلال ساعات !!

لكن بعد اعلان الملا الثاني مصر والسودان اتضح لي الرضى بالمشروع اللي هو مفاوضات 6 شهور قادمة

توقعي واتمنى انه غلط
اثيوبيا بدأت الملا الثاني من فترة والمعلومة امس معلومة مضروبة
الطرف الاثيوبي يريد ان ينجز والطرف الاخر يتوقع الملا الثاني يحتاج مده معينة
لذالك كنت اشك بتواجد مصري عند السد ومتابعة الوضع عن قرب
لكن الاقرب انه كلام وتوقعات مستشارين وان شاء الله غلط
الموضوع واضح ويعتمد على قرار مجلس الأمن
اذا مجلس الأمن أجبر اثيوبيا على التفاوض
انتهت وبتفاوض
أما إذا رفع يده المجلس عن الموضوع اتوقع ضربة تحذيرية غير مدمرة للسد لتجبرهم على المفاوضات

تحية من ذهب للموقف السعودي الرسمي .. وليس غريبا عن المملكة ومواقفها التاريخية مع مصر في سجل شرف وشهامة

ما وصلنا ليه من تعقيد في هذا الملف والمسئول عنه هو هذا النظام الفاشل الذي تبرا من كل وعوده
10 سنوات تفاوض ويمثل مصر فيها انصاف الرجال افضل منهم ولا يملكون خبره ولا حنكه وذكاء المصريين
للاسف السيسي ونظامه هو المسئول عن هذا الوضع السيئ لمصر وتحكمات الاثيوبيين في مصير البلد
لا نسمع الا جعجعه فارغه من السيسي ورجاله وتصريحات متضاربه حتي تجرأ علينا كلاب الطرق وبقايا القرود
خسرنا الكثير ودفعنا ثمنا غاليا من هيبه وكرامه البلد و من ارضها وحقوقها لاجل التثبيت والاعتراف بهذا النظام الفاشل
لم يتبقي لمصر ثوابت دوله فكلها تنازل عنها السيسي واعوانه حتي ان حلوله كلها خساره للدوله المصريه العريقه
لم يتبقي امام هذا النظام الفاسد الا حلين
اما تدمير السد وانقاذ النيل
او تدمير النظام باكمله من الشعب اذا تبقي شعب اصلا
لَوْ خَرَجُوا فِيكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ

صدق الله العظيم

اللهم اخزي المرجفين والمنافقين في ساعة الفجر المباركة

الموضوع واضح ويعتمد على قرار مجلس الأمن
اذا مجلس الأمن أجبر اثيوبيا على التفاوض
انتهت وبتفاوض
أما إذا رفع يده المجلس عن الموضوع اتوقع ضربة تحذيرية غير مدمرة للسد لتجبرهم على المفاوضات

انا اللي يهمني معرفته هي المعلومات الحقيقية
ماذا لو بدأ السد منذ فترة بعملية الملأ الثاني وتم الاعلان عنه امس بس !
وهي وصل لمرحلة الامان او لا

بالنسبة لي الوضع معقد جداً ولا اعرف معلومات الطرفين مجرد تحليل وتوقعات

لكن كان الله في عون صناع القرار

بخصوص إدارة الصراع حول سد النهضة هناك اهداف استراتيجية واهداف مرحلية الهدف الاستراتيجي هو ازالة الكيان الاثيوبى من الوجود وليس السد فقط موضوع مجلس الامن لا يعول عليه حتى لو وصل الامر لايقاف الملىء الثانى الدولة الاثيوبية بسبب خططها للسدود والتى نفذت بعض منه فصلت عنها اريتريا بالسابق وحاليا لم يعد يكفى فصل التيجراى بل نريد وصول الامر الى حشر الامهرة فى الزاوية كدولة معادية للدول المجاورة لها وفصل منابع النيل الازرق عن الامهرة والتيجراى بكل الصور وامر ازالة الكيان الاثيوبى يتطلب امور جديدة بعض كسر الدولة الاثيوبية اعاقه المنافذ اليها عبر قطع كافة طرق المواصلات فيجب ان يتم تدمير خطوط السكك الحديدية فاثيوبيا او اى كيان منبثق عنها لا يجب ان يكون لديه لا وسائل مواصلات ولا وسائل اتصالات ولا شبكة طرق وهذا الامر سيحدث كانتقام الهى فما يحدث من قبل الاثيوبيين ضد الأبرياء في التيجراى سينقلب عليهم فى المستقبل مثلما دمروا الجسور والكبارى لخنق التيجراي يجب ان يحدث هذا ايضا ضد الامهرة ومصر لا تنسى من عاداها ومن لم يكنوا معها فالدول الافريقية الزنجية وذات البسرة السمراء ناصرت اثيوبيا الارثوذكسية ضد مصر لنصرة البشرة السوداء فكينيا التى نالت الاذى من اثيوبيا سنوات وسنوات وعملت على تجفيف بحيرة توركانا ..هى من يقف الان فى ظهر اثيوبيا فى مجلس الامن ليس فقط فى موضوع السد بل ايضا دعم لابى احمد ضد جرائمه فى اقليم التيجراى اى اتفاقات او توافقات متعلقة بالسد لا تعنى ان الامر انتهى حتى لو بتنازلات اثيوبية بسيطة لان اثيوبيا اعلنتها صراحة

وهناك من يدعي أن ضرب اثيوبيا سيحعلهم اعداء لمصر هم بالفعل اعداء لمصر منذ الاف السنين بل الاحباش المتواجدون فى السودان وكذلك العنصر الزنجى هو من يعمل على خلق كراهية بين شعوب مصر والسودان اى ان الحرب معلنة والكراهية موجودة ومتأصلة عبر حقب التاريخ متى كانت اثيوبيا او الحبشة صديقة لمصر لم يحدث عبر كامل التاريخ لذا انا جل اهتماماتى هو حجم الحرب الاهلية داخل اثيوبيا التى يجب ان تزداد استعارا وان لا تتوقف لحظة فترك اثيوبيا بدون حروب منذ عام ٢٠٠٠ كانت جريمة لا تغتفر

اصبر انا هديك الخريطة بالظبط علشان قاعد فاضى ومش عارف انام خالص هندمك على السؤال ده من واقع خبرتى🥸 🤣اعتقد أكتوبر تخصص سورين 🤣 الدقي عراقين ويمنين او اى حد من جزيرة العرب بتلاقيهم قريبين من النيل عاده اكتسبوها من ايام جامعة القاهرة فى الستينات والخمسينات ومنهم والأجيال الى بعدهم كتير بيطبقها بحكم التعود اما الليبين ناصحين ملهمش مكان دائم يعنى وخدين بيوت تمليك ينزلو اجازات ويرجعو تانى لو معرفوش يرجعو يبقو قاعدين فى بيوتهم ميدفعوش إيجار بس كتير منهم بيحب عباس العقاد والتجمع اما المعادى او تحديدا حدائق المعادى لحد دار السلام تخصص افارقة مدينة نصر اسيوين من الدول الإسلامية علشان جامعة الأزهر وفى افارقة بس سكنهم بعيد عن مدينة نصر فى المناطق الى حوليها اما الدول الى هيا حولين روسيا الى بتلقيهم شبه الروس بس عنيهم ديقة شوية وستاتهم ومحجبين واخر اسم بلدهم ستان دول فى زهراء مدينة نصر علشان الأزهر وعلشان فى اخوان مسلمين هناك متجوزين منهم كتير الأمريكان بيبقو قريبين من الجامعة الأمريكية والزمالك وفى منهم مقيمين بصفة دائمه فى شوارع ثكنات المعادى الى حولين المدرسه الأمريكية وتلاقيهم كل يوم الصبح بيودعو زوجاتهم من خلف سور حديقة منزلهم الأبيض مع نباح الكلاب البنى كثيفة الشعر مع تساقط اوراق الأشجار وشعاع شمس ذهبي المشهور بيها الشوارع الجانبية لثكنات المعادى فى مشهد رومانسي جدا 😍متجهين الى سياراتهم ضخمة الحجم من طراز جيب و فورد و gmc 🤣 فى ساعات الصباح الأولى فى محاولة لتضخيم الذات وإثبات رياداتهم على العالم لا تنطلى على مصرى أصلي زى علشان فى مصر مش هيسوقو مسافات كبيرة زى أمريكا فا هما مش فى الحاجة لها فا اكيد الموضوع نفسي لو كانت دامت لغيرهم ما وصلت لهم
السؤال كان ايه عدم اللامؤاخذه الي خلاك تدخل زي القطر كدة 😅

مصر ذهبت الى طلب مساعدة الولايات المتحدة الأمريكية.

وامريكا لديها ملفات اهم وغير مهتمه في الملف سد النهضة.

لا يوجد حل غير الرضى بأمر الواقع.

والله انا شايف ٤ نقاط ٠٠٠٠
هو ذا سؤال
بص اعتبر اني ما سألت

عودة
أعلى