اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

استاذ الفيضان ابتدى من فتره وقصى حاجه هيوصلوا ليها 571متر هما اخر حاجه اصلا وصلولها 562 متر بياناتهم استفزازيه اكتر منها مرتبطه بالحقيقه
انا عارف ان الفيضان ابتدى انا قصدى لما الفيضان يغمر او يعدى الممر

مين قال كده فين المصدر أستاذ تامر
.

وادى مصدر بتحليل الصور عشان ماتزعلش

وادى تصريح اثيوبى نفسه عن حقيقة ارتفاع الممر الاوسط وعجزهم عن الوصول للهدف المنشود فى الملئ الثانى

.

وادى مصدر بتحليل الصور عشان ماتزعلش

وادى تصريح اثيوبى نفسه عن حقيقة ارتفاع الممر الاوسط وعجزهم عن الوصول للهدف المنشود فى الملئ الثانى

الرابط لايذكر انه ٥٦١ بل وذكر انه اقصي سعه تخزينيه ٥مليار متر مكعب وهذا لايتعارض مع ماأرفقته أعلاه

يعني كدة كل السعة هتبقي كام
بص استاذ ايمن الموضوع متوقف بعوامل التدفق المائى يعنى اقصى تقدير حسب كمية المياه المتدفقه واللى بتتقال من مسئول للتانى اعتقد هيبقى 2مليار متر مكعب اضافى يضافوا على 4.5 يعنى تبقى 6.5 على الارجح

احنا محتاجيين ننتظر اللى هيتم من الدوله خلال الفتره القادمه حاسس ان كلمنا بيحملنا بضغوط واحنا لسنا نسؤولين والموقف ككل وترتيبات الدوله مش معروفه لينا لكن المؤكد.ان التصعيد الدبلوماسى كان امر ضرورى هيوصل لايه هنشوف انا اللى متاكد من هو تفسخ الدوله الاثيوبيه ده امر ليس فيه جدال اذا استمرت اثيوبيا على عنادها لاخر لحظه

ش
انت صح أستاذ تامر أعتذر من حضرتك
كان عندي لبس في حته المتاح دي

لا ابدا رغم الايموشن بتاع الاستياء الخاص بتعليق كمية المياه بس احنا اخوات وهدفنا كلنا واحد واكيد تبادل المعلومات امر ضرورى بينا كلنا

استاذ الفيضان ابتدى من فتره واقصى حاجه هيوصلوا ليها 571متر هما اخر حاجه اصلا وصلولها 562 متر بياناتهم استفزازيه اكتر منها مرتبطه بالحقيقه .احنا بنستغل تعليقاتهم سياسيا فى وقوع الضرر المجتمع الدولى يكترث او لايكترث ده هنشوفه الايام القادمه
انا اسف ليك استاذ تامر بس الاثيوبين يقدرو يرفعو اكثر من كده وكمان يقدرو يخزنو الملئ الثانى كامل 18مليار ...ازاى اولا الفيضان ممتد لحد شهر 9من دلوقتى يعنى هيعرفو يخزنو الفتره دى كلها انما الملئ الثانى بء فدا عادى لانهم هيفتحو البوابات السفلى الى تحت السد على شان يجففو الممر الاوسط وهيدنيهم شغالين ولو لحظت حضرتك من فتره كان فيه تسريب صور للسد انهم بيعلو من الاجناب جامدد وسيبين اوسط السد وده دليل انهم بيفكرو بفتح البوابات وتكميل الملئ ودى معلومات مش تحليل ...وتحياتى لحضرتك

انا اسف ليك استاذ تامر بس الاثيوبين يقدرو يرفعو اكثر من كده وكمان يقدرو يخزنو الملئ الثانى كامل 18مليار ...ازاى اولا الفيضان ممتد لحد شهر 9من دلوقتى يعنى هيعرفو يخزنو الفتره دى كلها انما الملئ الثانى بء فدا عادى لانهم هيفتحو البوابات السفلى الى تحت السد على شان يجففو الممر الاوسط وهيدنيهم شغالين ولو لحظت حضرتك من فتره كان فيه تسريب صور للسد انهم بيعلو من الاجناب جامدد وسيبين اوسط السد وده دليل انهم بيفكرو بفتح البوابات وتكميل الملئ ودى معلومات مش تحليل ...وتحياتى لحضرتك
استاذ احمد تحيه طيبه لك صديقى

توضيح بس هما لما فتحوا البوابات السفليه كان عشان يبتدوا تعلية الممر الاوسط دلوقتى هما جاى الفيضان وهيتخطى الارتفاع لازم الشغل يوقف حتى مع تسريب المياه هيبقى الهدف ايه ساعتها لازم يقفلوا الممر الاوسط لحد اخر ارتفاع وصلوله لان المياه فى الفيضان بتتجاوز الارتفاع اللى هما هيبقوا وصلوله مش هينفع انهم يشتغلوا الا بعد الفيضان ياراجل ياطيب

عودة
أعلى