اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

طب مهى مهى مصر هى الى هتنشئ اهو الخبر ده اكدلى ان الحكومه صح فى كل حاجه يعنى قرئت تعليقات امبارح على المنتدى واليتيوب والفيس تودى فى دهيه من قبيل لو مضربناش كل افريقيا تقطع عننا الميه ولازم نضرب والى يقول النيل ضاع كل واحد برئى حسب الخبر على شان كده انا انتظر الحكومه فى قرارها ومبمشيش وراء كل خبر على حداه هنضرب هقف مع الدوله مش هتضرب بردو انا معاهم لانى مش هعطش لوحدى هما جزء من البلد واكيد خيفين عليها ....واتمنى الى فى دماغى يطلع صح من نحية سد جنوب السودان وهو انا جنوب السودان بينزل عليها مطر 400مليار ومبيستفيدوش منهم هل مصر بدئت تفكر فى استحدام تلك الماء

ييييييياه احلامك كبيرة اوي اوي .صدقني لن يكون هناك لا ضرب ولا قصف ولا شيء
الحكومة المصرية ستحلي البحر من اجلكم .
اسف، لا اصدقك، العكس هو الصحيح

ثانيا انت اهملت نقطة الانزال الجوي خلف خطوط العدو بقوات صاعقة، مش كله اقتحام بالمواجهة

ثالثا لا يمكن الاعتماد علي تحلية مياه البحر لبلد تعداده ١٠٠ مليون

الخلاصة ، كلها كام يوم وكله هيبان

طب مهى مهى مصر هى الى هتنشئ اهو الخبر ده اكدلى ان الحكومه صح فى كل حاجه يعنى قرئت تغليقات امبار على المنتدى واليتيوب والفيس تودى فى دهيه من قبيل لو مضربناش كل افريقيا تقطع عننا الميه ولازم نضرب والى يقول النيل ضاع كل واحد برئى حسب الخبر على شان كده انا انتظر الحكومه فى قرارها ومبمشيش وراء كل خبر على حداه هنضرب هقف مع الدوله مش هتضرب بردو انا معاهم لانى مش هعطش لوحدى هما جزء من البلد واكيد خيفين عليها ....واتمنى الى فى دماغى يطلع صح من نحية سد جنوب السودان وهو انا جنوب السودان بينزل عليها مطر 400مليار ومبيستفيدوش منهم هل مصر بدئت تفكر فى استحدام تلك الماء
الحكومة بتشرب ماء افيان .

الحل الوحيد قصف بالطائرات حتى ولو لم تدمر السد على الاقل ستكون رسالة غاية في الجدية لاثيوبيا
عمل مناوارات ياحزن الحزن خخخخخخخخخخخخخخخخ

مشاهدة المرفق 396734
الحل الوحيد قصف طائرات حتى ولو لم تدمر سد على الاقل ستكون رسالة غاية في الجدية لاثيوبيا
هرد عليك انت تانى يبنى ارحمنى انت مبتزهقش

مشاهدة المرفق 396734
الحل الوحيد قصف بالطائرات حتى ولو لم تدمر سد على الاقل ستكون رسالة غاية في الجدية لاثيوبيا
يا فهري، لو سمحت، احنا مش بنلعب بلاي ستيشن، تابع واتعلم كيف تدار الدول وسياستها

بالنسبة للمياه الافيان فكرة هايلة ولو اني افضل sparkling water 😂

مشاهدة المرفق 396734
الحل الوحيد قصف بالطائرات حتى ولو لم تدمر السد على الاقل ستكون رسالة غاية في الجدية لاثيوبيا
رغم المكايدة بتاعتك الا ان موافقك علي القصف بالطائرات وفعلا حتي لو فشل الهجوم سيكون هذا دليل علي جدية مصر في هذا الامر
اتمني ان هذا ما يحدث ولا ااتمني خروج اي قوات مصرية خارج الأراضي المصرية

رغم المكايدة بتاعتك الا ان موافقك علي القصف بالطائرات وفعلا حتي لو فشل الهجوم سيكون هذا دليل علي جدية مصر في هذا الامر
ما ينفعش بعد كل الشحن والتسليح ده الضربة تفشل بسهولة كده، التاثير هيبقي قاتل علي معنويات الدولة المصرية
العكس هو الصحيح، الضربة (جوية او برية او اي ان كان) لازم تبقي ناجحة ومزلزلة حتي لو التمن غالي

ربنا يوفقنا

اعتقد ان على مصر استخدام العين الحمرا لان ابي احمد هدا يرى ماتقوم به مصر مجرد استعراض من بعيد .فبعد المناورات في السودان خرج الرجل بتصريح ان اثيوبيا نوية تبني 100 سد .
الرجل يقول انا لا ابالي بكل منواراتكم التافهة تلك .

ما ينفعش بعد كل الشحن والتسليح ده الضربة تفشل بسهولة كده، التاثير هيبقي قاتل علي معنويات الدولة المصرية
العكس هو الصحيح، الضربة (جوية او برية او اي ان كان) لازم تبقي ناجحة ومزلزلة حتي لو التمن غالي

ربنا يوفقنا
مايدريك انه ربما قد ترتفع المعنويات كثيرا جدا.وقد يجبر اتيوبيا على القبول التام بالشروط المصرية السودانية.

ربنا يوفقنا
احنا بنقول لو ثانيا حتي لو فشلت اول ضربة يمكن تنظيم ضربات متتالية لغاية اعطاب السد

اعتقد ان على مصر استخدام العين الحمرا لان ابي احمد هدا يرى ماتقوم به مصر مجرد استعراض من بعيد .فبعد المناورات في السودان خرج الرجل بتصريح ان اثيوبيا نوية تبني 100 سد .
الرجل يقول انا لا ابالي بكل منواراتكم التافهة تلك .
اتفق وناس كتير متفقة بس هنعمل ايه الحكومة ليها وجهة نظر تانية
عموما الصبر وعدم التسرع في المواقف دي مطلوب وجيد اتذكر مرة خبير مصري قال للمذيع وما يدريك يمكن العمل العسكري قبل الملئ بساعة

احنا بنقول لو ثانيا حتي لو فشلت اول ضربة يمكن تنظيم ضربات متتالية لغاية اعطاب السد
ضربة واحدة ولن تحتاج الى اي ضربة اخرى
فلو نجحت الضربة هتعطب السد او ربما تدمره وان لم تنجح فالاثيوبيين سيهرولون للتفاوض الجدي

عودة
أعلى