اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اسمع من هذا الطرف و خصمه, و اسمع من المحايد ايضا.

و بعدها شاور نفسك و صدق من تحب.
طيب.. السودان يُعتبر اكثر طرف محايد من أطراف النزاع.. انا متابع اخباره و كلها كره و شحن ضد اثيوبيا..
+ انا مش محتاج اسمع الاثيوبيين لان انا عارف هيقولوا ايه.

في التهديد الوجودي انا مقدرش اسمع للاعداء زي مثلا السعودية و ايران.. هل تقدر تقول للسعوديين اسمعوا رأي خصومكم الايرانيين جايز نكون احنا ظالمينهم لأ طبعا..

الاثيوبيين و الايرانيين لا يريدون الخير للعرب.

الدول الكبرى أصحاب المصالح في اثيوبيا يهمهم عدم الانجراف للحرب أكثر من الطرف الاثيوبي نفسه وهم بالترتيب حسب الاهميه كالتالي

١-الصين

٢-روسيا

٣-بريطانيا

٤- الولايات المتحدة

٥- فرنسا

٦- ايطاليا

الدول العربية المستثمرة في اثيوبيا هي اخر هذا السلم من اصحاب المصالح الأكبر والأهم في اثيوبيا ومنطقه القرن الافريقي
هبد فاخر كالعادة من كيسيبيديا, شاهد موقع السودان (عقبالكم ان شاء الله) 👇

طيب.. السودان يُعتبر اكثر طرف محايد من أطراف النزاع.. انا متابع اخباره و كلها كره و شحن ضد اثيوبيا..
+ انا مش محتاج اسمع الاثيوبيين لان انا عارف هيقولوا ايه.

في التهديد الوجودي انا مقدرش اسمع للاعداء زي مثلا السعودية و ايران.. هل تقدر تقول للسعوديين اسمعوا رأي خصومكم الايرانيين جايز نكون احنا ظالمينهم لأ طبعا..

الاثيوبيين و الايرانيين لا يريدون الخير للعرب.
لا السودان حبايب مع اثيوبيا و من اكبر المستثمرين فيها, انت بس مضحوك عليك

لا السودان حبايب مع اثيوبيا و من اكبر المستثمرين فيها, انت بس مضحوك عليك
بأمارة المناوشات اللي كل شوية تقوم ما بينهم..

ماتصدش كلام الفيس..

بأمارة المناوشات اللي كل شوية تقوم ما بينهم..

ماتصدش كلام الفيس..
مستغرب من المناوشات و مش مستغرب من المزارعين الاثيوبيين الذين يعملون في ارض السودان برضى الحكومه السودانيه؟ او حجم الاموال المباشره التي يضخها السودان في اثيوبيا؟

فعلا ما تصدقش كلام الفيس.

مستغرب من المناوشات و مش مستغرب من المزارعين الاثيوبيين الذين يعملون في ارض السودان برضى الحكومه السودانيه؟ او حجم الاموال المباشره التي يضخها السودان في اثيوبيا؟

فعلا ما تصدقش كلام الفيس.
انا مش بصدق كلام الفيس اولا..

ثانياً المزارعين الاثيوبيين كانوا محتلين الأراضي دي لخصوبتها بتسهيل من حكومة البشير.. و بسبب ضيق المزارعين السودانيين منهم تحدث المناوشات من فترة للتانية عشان يرجّعوا الأراضي دي تاني للسودان.

ثالثا الاموال دي معظمها كان من حقبة البشير ودا اساسا كلام السودانيين.

انت بقي شكلك اللي بتصدق كلام الفيس.. + مقولتليش ليه اثيوبيا سابت اتفاقية واشنطن علي الرغم من جديتها في المفاوضات علي حسب رأيك، علي الرغم انها كانت مرضية لجميع الاطراف علي لسان المفاوضين الاثيوبيين في الاجتماع النهائي قبل اجتماع التوقيع الذي لم يحضره الاثيوبيين.

التعديل الأخير:
اهلا بيك اخ النبوت. وانت عضو محترم وقديم هنا ومعلوماتك محترمه.....
وانا هناقشك في كام نقطه بس...
طبعا ما قولته انت معلومات صحيحه ومحترمه ايضاً.... ولكن هناك بعض النقاط لم تحسم بعد. ونحن نتعشم ونحسن النيه ان نهايتها ستكون صحيحه.
اولا هناك فرق طبعا بين الاقتصاد الكلي والجزءي. ببساطه الملي ما يخص الدوله والجزءي يخص حياه المواطن.
بالنسبه للاقتصاد الجزءي فمعدلات السيوله و تدوير رؤس الاموال والتضخم سيء جدا.
بالنسبه للاقتصاد الجزيء واجراءات الدوله من مثلا الاستثمار في البنيه الاساسيه من مشاريع الطرق و بناء عواصم او بلدان جديده.
هنا تقول الحكومه الطرق من اجل الاستثمار وتسهيل حركه المستثمرين و. و. و. اذن سنري هل فعلاً اتت ثمارها..!!؟؟
المدن والعاصمه الجديده. هي مشاريع بنيه تحتيه وفي نفس الوقت دماغ الحكومه هي بيع هذه المدن الجديده وتسويقها ومن ثم الحصول علي عائد كبير يحولها الي مشاريع ربحيه....!! اذن ننتظر ونري علينا فعلا ايتطاعو تسويق وبيع هذه المنشئات..!!!
الميزان التجاري.... حدث بالفعل تراجع في الواردات بشكل جيد وزياده الصادرات بشكل بسيط. ولكن المؤشرات مازالت ايجابيه.
ننتظر ايضا نمو قطاع الغاز والبدء في مشاريع التصنيع ورجوع السياحه. وهنا سنري نسبه التقدم. مع ان رقم ١٠٠ مليار صادرات هو رقم كبير و مبالغ فيه. ولكن سنري هل فعلا صادقين. وهكذا علي معظم المشروعات.
ولكن بالنسبه للاقتصاد الجزيء ومعدلات الاستثمارات الوضع سيء جدا وهناك كساد وركود في السوق المصري و نقصان كبير في معدلات السيوله ولا توجد تحركات حكوميه في هذا الصدد وهناك قرارات متاخره وقرارت متضاربه. وهناك تخبط... طيب كل شيء وله عيوب. ولكن نحن نحكم بالمجمل.
وننتظر للربع الثالث هذا العام بعد الميزانيه الجديده... ما هو الوضع وسنحكم
لان الموضوع كبير ومعقد جدا وملتبس ونريد التاكد عشان نحكم بالفعل علي الاداء.
تحياتي وااسف علي طول التعليق
مرحبا يا اخ فراعنه وشكر لك
عشان ابسطها لك وللجميع انا ليس ضد التنميه والمشاريع وتقدم البلد ولكن الخلطه الاقتصاديه التي تقود البلد غير موفقه حتي الان ودا اقل لفظ استخدمته عشان نبسط الامور والجميع يفهم الحكايه نفترض انت علي مستوي اسرتك
حالتك الماديه والاقتصاديه صفر ومديون ودخلك بالسالب يعني تقترض عشان تاكل انت واولادك وشقتك تعبانه وبالكاد عايش فيها
طلبت قرض من بنك 1 مليون جنيه وقسط سنوي 100 الف سداد هتعمل ايه ؟؟؟
قدامك خيارين
اما تصرف القرض في شراء عربيه جديده و مصيف للاولاد ورحلات ترفيه وفسح و الباقي تأسس بيه قطعه ارض لتبني بيتك الجديد و الفلوس خلصت هنا وكل هذا يسمي مشاريع استهلاكيه و بنيه تحتيه وفقط ( ضيعت المليون ولا دخل لك للسداد حتي الان )
الخيار التاني
ادخل كشريك في مصنع معدل ارباحه السنويه تعدي 20 % وطالب توسع وزياده راس المال ومن ناحيه تانيه اشتري مزرعه معدل دخلها 15 % تنتج و توفر لي الامن الغذائي وعدم ابتزاز الاخرين وفرص تشغيل للاولاد مستمره ثم بمبلغ صغير اعمل صيانه لشقتي حتي حين ( عندك دخل سنوي يتعدي 200 الف سوف تسدد 100 الف قسط و الباقي ممكن تدخل بيه في مشاريع جديده او تصرفه علي التعليم والصحه وبعدها اشتري سياره وانقل لبيت جديد ) انا ساختار الخيار الثاني و اندونيسيا وتايلاند والصين و غيرهم الكثير اختار الخيار الثاني
احنا في مصر خدنا الخيار الاول ليس هذا فحسب بل طلبنا قروض جديده لنسدد القديم و ضيقنا علي المشاريع الانتاجيه في البلد لصالح مشاريع الحكومه واوجدنا نوع من الاحتكار لمنتجات مشاريع الجيش وفرضنا قيود علي السوق والمواطنين وارهقنا الجميع بغلاء الاسعار لخدمات الحكومه
وبالتالي القطاع الخاص ليس لديه القدره علي المنافسه وانسحب من السوق واصبح هناك ركود وبطاله مقنعه لان فرص عمل مشاريع البنيه التحتيه ليست مستمره فاصبح الحال واقف علي الجميع والقطاع الخاص الذي يشغل 70 % من العمال طارد لهم الان ومشاريع الحكومه لن تستوعب كل هذا العدد بالاضافه الي القوانين الجائره في حق المواطنين كقوانين الشهر العقاري والتصالح وغيرها ....... الناس بتكح تراب فعلا
الموضوع طويل ومعقد ويحتاج لشرح كثيييير ومشكله الاقتصاد انه مكلف جدا في تصحيح الاخطاء
ربنا يصلح الحال ويوفق بلدنا للخير و الرقي يارب

خذ يا ابو كنافة 👇
يا كابتن هجايص ركز ....المصالح والنفوذ تنقسم إلى مصالح اقتصادية ومصالح أمنية ومصالح تعاون عسكري ...الروس لهم من النفوذ السياسي العميق منذ السبعينات لدى أديس أبابا أكثر من الهند التي تستثمر اقتصاديا في اثيوبيا أعلى من روسيا بمراحل حسب مصدرك اللذيذ .لأن روسيا هي المزود رقم واحد لإثيوبيا بالسلاح ...فالترتيب الذي وضعته هو ترتيب الدول حسب قوتها ونفوذها لدى صانع القرار الاثيوبي وليس بمقياس الاستثمار فقط كما ارفقت انت

النفوذ لا يصنع بالنقود والمال فقط يا كابتن.. فالبترودولار ليس الأساس بل مجرد جزء😉

يا كابتن هجايص ركز ....المصالح والنفوذ تنقسم إلى مصالح اقتصادية ومصالح أمنية ومصالح تعاون عسكري ...الروس لهم من النفوذ السياسي العميق منذ السبعينات لدى أديس أبابا أكثر من الهند التي تستثمر اقتصاديا في اثيوبيا أعلى من روسيا بمراحل حسب مصدرك اللذيذ .لأن روسيا هي المزود رقم واحد لإثيوبيا بالسلاح ...فالترتيب الذي وضعته هو ترتيب الدول حسب قوتها ونفوذها لدى صانع القرار الاثيوبي وليس بمقياس الاستثمار فقط كما ارفقت انت

النفوذ لا يصنع بالنقود والمال فقط يا كابتن.. فالبترودولار ليس الأساس بل مجرد جزء😉
اعطيناك الاستثمار المالي المباشر, حاب نعطيك التبادل التجاري و الذي يشمل المعدات العسكريه؟

الروس اجل 😂

اشفق عليك بكل امانه.

اعطيناك الاستثمار المالي المباشر, حاب نعطيك التبادل التجاري و الذي يشمل المعدات العسكريه؟

الروس اجل 😂

اشفق عليك بكل امانه.
اتفق معه صراحه في موضوع الروس.. الروس لديهم نفوذ علي الاثيوبيين رغم قلة الاستثمارات بسبب السلاح.. يقدروا يجيبوه ليهم من غير اي تعقيدات لحقوق الإنسان و الحيوان و من غير الدعم الروسي لهم مش هتلاقي ولا اس ٣٠٠ شغال ولا بانتيسر.

طبعا لو راحوا لدولة تانية تجيبلهم أسلحة هيخسروا الروس و دا امر هما بيتحاشوه خصوصا بعد مجاور تيغراي.

الروس اجل 😂

اشفق عليك بكل امانه.
حنين يا هجايص ...قال الهند أكثر نفوذا من روسيا في اثيوبيا ... انت واحد مافي مخ صديق 🤣🤣🤣

الروس.. الروس لديهم نفوذ علي الاثيوبيين رغم قلة الاستثمارات بسبب السلاح..
اصل الروس مسببين له عقد سياسية وعسكرية كثيرة في كثير من الملفات لن يسع الموضوع لطول شرحها 😁

انا مش بصدق كلام الفيس اولا..

ثانياً المزارعين الاثيوبيين كانوا محتلين الأراضي دي لخصوبتها بتسهيل من حكومة البشير.. و بسبب ضيق المزارعين السودانيين منهم تحدث المناوشات من فترة للتانية عشان يرجّعوا الأراضي دي تاني للسودان.

ثالثا الاموال دي معظمها كان من حقبة البشير ودا اساسا كلام السودانيين.

انت بقي شكلك اللي بتصدق كلام الفيس.. + مقولتليش ليه اثيوبيا سابت اتفاقية واشنطن علي الرغم من جديتها في المفاوضات علي حسب رأيك، علي الرغم انها كانت مرضية لجميع الاطراف علي لسان المفاوضين الاثيوبيين في الاجتماع النهائي قبل اجتماع التوقيع الذي لم يحضره الاثيوبيين.
انا منتظر ردك Hegesias @Hegesias

حنين يا هجايص ...قال الهند أكثر نفوذا من روسيا في اثيوبيا ... انت واحد مافي مخ صديق 🤣🤣🤣
يا ترى نظريتك حول النفوذ الروسي تنطبق خارج اثيوبيا و التي لم تشتري سلاح عليه القيمه من عقدين 👇 😂

اشفق عليك بامانه.

يا ترى نظريتك حول النفوذ الروسي تنطبق خارج اثيوبيا و التي لم تشتري سلاح عليه القيمه من عقدين 👇 😂

مشاهدة المرفق 389614

اشفق عليك بامانه.
طب هسألك سؤال واحد.. هل نفوذ اثيوبيا زي نفوذ مصر في العالم حتي يجعل العالم مصر تشتري منه ما تشاء من الأسلحة...

اثيوبيا فرصتها مع الروس افضل لانهم مش هيدققوا في حقوق الإنسان و اماكن استخدام الأسلحة مثل ما ذكرت سابقا.
عشان كدا نفوذ الروس عليهم هيكون اكبر نفوذ علي الرغم من قلة الاستثمارات.

عودة
أعلى