اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

رئيس وزراء إثيوبيا يعلن عزم بلاده بناء أكثر من 100 سد

https://arabic.rt.com/middle_east/1237265-رئيس-وزراء-إثيوبيا-يعلن-عزم-بلاده-بناء-أكثر-من-100-سد/

طيب هنستتي ايه تاني طيب
حرب و فرضت علينا
بعد الاعلان ده ضرب السد وتدميره للاسف غير كافي ابدا يجب العمل علي تفتيت اثيوبيا والفرصة الان قد لا تتكرر في الوقت القريب غير كده مستقبل مصر في خطر داهم والمرة دي خطر وجودي

مرتعشةً ايه وكلام فاضي، الحرب توقيت والتوقيت لسه ميعاده
لو تهمك المصلحة يبقي اصبر واستبشر خير، اما لو تحطيم معنويات ممنهج يبقي اصبر برضه
هو تحطيم معنويات ممهنج صح وادينا صابرين ياسيدى

التأخير مش فى مصلحتنا صدقنى اقتصاديا عندى انهيارات فى اكتر من مجال بسبب الوضع الحالى من جانب تانى الأثيوبين بيستغلوا التأخير ده فى مصلحتهم ومظاهراتهم أمس واليوم خير دليل بيستعطفوا شعوب القارة والقوة الدولية لحد ماهيبقى السد أمر وفرض واقع عليك .. احنا للأسف نخشى تبعات مابعد تدمير سد اللعنة وحطين ثقة وأمل كبير فى الامريكان أنهم هيحلوا الموضوع وتنسيانا إن فكرة وجود السد من الأساس أكبر خطر بيهددنا
كفاية كلام فاضي ياستاذ
خسرت فلوسك فالبورصة احنا اسفين ربنا يعوضك
بس بلاش تخلط خمسمية حاجة فبعض علشان تريح نفسك

كفاية كلام فاضي ياستاذ
خسرت فلوسك فالبورصة احنا اسفين ربنا يعوضك
بس بلاش تخلط خمسمية حاجة فبعض علشان تريح نفسك
انت اللى بتربط كذا حاجة ببعض مش أنا على فكرة بكرة تعرف انا كنت اقصد ايه بس لو السد مضربش ساعتها مشفكش هنا وبالنسبة لخسارتى فى البورصة الحمد لله على كل حال ده رزق ونصيب .. بس طالما اتكلمت اقتصاديا اقلك ان ده اكبر دليل على فشل المنظومة الاقتصادية عندك لما يخرج من عندك 3 مليار دولار فى اسبوع يبقى انت فاشل مفيش مستثمر هيفكر فيك بعد كده وده خراب بيوت لناس كتير يمكن انت مش حاسس بيهم فمش فى دماغك لما يبتدى يخرج من عندك اكبر صنددوق استثمارى فى العالم الصندوق النرويجي يبقى انت فاشل إنك مش٠ قادر تطمنه وتديله اغراءات تقعده وتخليه يزود استثماره !!! لما الناس الغلابة تخسر فلوسها لما صناديق الدولة تعمل تريدات عليهم وتبيع مع الاجانب يبقى المنظومة لسه بتشر فساد .. اخر حاجة هقولهالك انت يمكن مش حاسس بحاجة عشان الخراب مطلكش روح ياشيخ يارب تجرب ربع اللى الناس شافته ويتحرقق قلبك على مالك زيهم

فيه ناس بتشكك فيا وتشتم ع الخاص عشان قلت ان الاجانب بيسحبوا استثمارتهم من البلد ومن البورصة بالتحديد وبيكذبونى ده عينه من المدبحة اللى بتحصل بقالها 3 شهور ده اخر اسبوع بس

المرفقات

192.1 KB · المشاهدات: 84
    199.6 KB · المشاهدات: 84
    182.4 KB · المشاهدات: 77
    191 KB · المشاهدات: 83
    181.7 KB · المشاهدات: 73
    187.9 KB · المشاهدات: 83
بعد الاعلان ده ضرب السد وتدميره للاسف غير كافي ابدا يجب العمل علي تفتيت اثيوبيا والفرصة الان قد لا تتكرر في الوقت القريب غير كده مستقبل مصر في خطر داهم والمرة دي خطر وجودي

فيه ناس بتشكك فيا وتشتم ع الخاص عشان قلت ان الاجانب بيسحبوا استثمارتهم من البلد ومن البورصة بالتحديد وبيكذبونى ده عينه من المدبحة اللى بتحصل بقالها 3 شهور ده اخر اسبوع بس
البورصة مكان مخاطرة عالية جدا لاستثمار لاسف ممكن تطالعك فوق جدا وفي لحظة تنزلك تحت الأرض

البورصة مكان مخاطرة عالية جدا لاستثمار لاسف ممكن تطالعك فوق جدا وفي لحظة تنزلك تحت الأرض
انا اتكلمت على البورصة كقطاع واحد إنما فيه قطاعات كتير متأثرة ومدعوكة بمعنى الكلمة انت فين كدولة من اللى بيحصل شايل أيديك ومش بتعمل حاجة للأسف

ام احمد بتقول هتبنى 100 سد صغير فى السنة القادمة يافرعون ايه فرعنك قلك ملقتش حد يلمنى . الراجل ده مستهفئنا وشايفنا فنجرية بوق من الآخر
لا عاوزك تضربه باي طريقه ... هو عارف انك تقدر تنسفه نسف مش السد ده أديس أبابا نفسها تستطيع شل الحياة فيها جوا فقط... هو بيراقب تحركاتك وعاوزك تضربه قبل التوقيت اللي انت محدده ...لانه عارف ان نهايه الفيلم الضربة العسكرية

للاسف
انا حذرت من الموضوع ده فى تعليق لى سابق فى سد الاثيوبى
هو نشر اجواء حرب قبل التدخل العسكرى . خساره اقتصاديه بدون عائد
وكنت اتوقع حدوث الضربه الآن وليس قبل ذلك وكنت اطرح ان تكون الضربه مفاجئه حتى لا تحدث تداعيات اقتصاديه .
الترويج لتمرير الملأ الثانى علامه تعجب كبيييييييييره خاصه بعد التهديدات .
انت اللى بتربط كذا حاجة ببعض مش أنا على فكرة بكرة تعرف انا كنت اقصد ايه بس لو السد مضربش ساعتها مشفكش هنا وبالنسبة لخسارتى فى البورصة الحمد لله على كل حال ده رزق ونصيب .. بس طالما اتكلمت اقتصاديا اقلك ان ده اكبر دليل على فشل المنظومة الاقتصادية عندك لما يخرج من عندك 3 مليار دولار فى اسبوع يبقى انت فاشل مفيش مستثمر هيفكر فيك بعد كده وده خراب بيوت لناس كتير يمكن انت مش حاسس بيهم فمش فى دماغك لما يبتدى يخرج من عندك اكبر صنددوق استثمارى فى العالم الصندوق النرويجي يبقى انت فاشل إنك مش٠ قادر تطمنه وتديله اغراءات تقعده وتخليه يزود استثماره !!! لما الناس الغلابة تخسر فلوسها لما صناديق الدولة تعمل تريدات عليهم وتبيع مع الاجانب يبقى المنظومة لسه بتشر فساد .. اخر حاجة هقولهالك انت يمكن مش حاسس بحاجة عشان الخراب مطلكش روح ياشيخ يارب تجرب ربع اللى الناس شافته ويتحرقق قلبك على مالك زيهم

انت اللى بتربط كذا حاجة ببعض مش أنا على فكرة بكرة تعرف انا كنت اقصد ايه after allوبالنسبة لخسارتى فى البورصة الحمد لله على كل حال ده رزق ونصيب .. بس طالما اتكلمت اقتصاديا اقلك ان ده اكبر دليل على فشل المنظومة الاقتصادية عندك لما يخرج من عندك 3 مليار دولار فى اسبوع يبقى انت فاشل مفيش مستثمر هيفكر فيك بعد كده وده خراب بيوت لناس كتير يمكن انت مش حاسس بيهم فمش فى دماغك لما يبتدى يخرج من عندك اكبر صنددوق استثمارى فى العالم الصندوق النرويجي يبقى انت فاشل إنك مش٠ قادر تطمنه وتديله اغراءات تقعده وتخليه يزود استثماره !!! لما الناس الغلابة تخسر فلوسها لما صناديق الدولة تعمل تريدات عليهم وتبيع مع الاجانب يبقى المنظومة لسه بتشر فساد .. اخر حاجة هقولهالك انت يمكن مش حاسس بحاجة عشان الخراب مطلكش روح ياشيخ يارب تجرب ربع اللى الناس شافته ويتحرقق قلبك على مالك زيهم
انا مالي ياعم
الاجانب فرقعولكم في حركة تصحيح بتحصل كل شوية
بقي السبب سد النهضة!! .هدي نفسك بس هي دي البورصة يا استاذ ناس بتخسر زيك
وناس تانية بتكسب .بس مش كل ماتخسر ومتقدرش تتنباء وتدير محفظتك بشكل سليم
تدور لك علي حجة وتدعي علي الناس .مش عقلية مستثمر دي
بس لو السد مضربش ساعتها مشفكش هنا
مش فاهم وجهه نظر ساعتك ياريت بس توضحلي علشان افهم الشخصية اللي قدامي
انت عايز المشكله تتحل وساعتها انت اللي منشوفكش هنا
ولا متتحلش والبلد كلها تخسر .بس حضرتك تكسب الرهان واغور من وشك :تمام:

انا مالي ياعم
الاجانب فرقعولكم في حركة تصحيح بتحصل كل شوية
بقي السبب سد النهضة!! .هدي نفسك بس هي دي البورصة يا استاذ ناس بتخسر زيك
وناس تانية بتكسب .بس مش كل ماتخسر ومتقدرش تتنباء وتدير محفظتك بشكل سليم
تدور لك علي حجة وتدعي علي الناس .مش عقلية مستثمر دي
بس لو السد مضربش ساعتها مشفكش هنا
مش فاهم وجهه نظر ساعتك ياريت بس توضحلي علشان افهم الشخصية اللي قدامي
انت عايز المشكله تتحل وساعتها انت اللي منشوفكش هنا
ولا متتحلش والبلد كلها تخسر .بس حضرتك تكسب الرهان واغور من وشك :تمام:
تصحيح😀😀😀 *** انت لاقط كام كلمة من كام جروب وعملت نفسك فاهم كده يابو تصحيح مش هضيع وقتى معاك ع الفاضى شكلك عيل صغير

عودة
أعلى