اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

شكرا على النصيحه.

نرجع لموضوعنا. اثيوبيا تعيش حالة تنموية مبهرة. لها تقريبا 15 سنه تحقق معدلات نمو تقارب 10% سنه ورا سنه. لديها تقدم ملحوظ في اللوجستيات ( افضل اسطول طيران افريقي مملوك لاثيوبيا كمثال), استجلابها للاستثمارات ممتاز جدا و لا يقتصر على القطاع الزراعي.

بالمختصر تجربه تنمويه مميزه على الصعيد الافريقي, و نرجو ان تنتقل العدوى لجوارها. و آخر ما يريده الكل هو ان نرجع لجنون الجنرالات الافارقه.
لا بقي ده انت حمودي بجد يا بخت الأحباش بيك

شكرا على النصيحه.

نرجع لموضوعنا. اثيوبيا تعيش حالة تنموية مبهرة. لها تقريبا 15 سنه تحقق معدلات نمو تقارب 10% سنه ورا سنه. لديها تقدم ملحوظ في اللوجستيات ( افضل اسطول طيران افريقي مملوك لاثيوبيا كمثال), استجلابها للاستثمارات ممتاز جدا و لا يقتصر على القطاع الزراعي.

بالمختصر تجربه تنمويه مميزه على الصعيد الافريقي, و نرجو ان تنتقل العدوى لجوارها. و آخر ما يريده الكل هو ان نرجع لجنون الجنرالات الافارقه.
بعيدا عن احتماليه ضربه عسكريه من مصر فاثيوبيا فيها من الصراعات ما يقضى عليها من الداخل الف باء الاستثمار الاستقرار ,مفيش مشكله ان اتراجع عن الاختيار الخطاء ولاكن المشكله فى الاصرار ان استمر فى الاستثمار فى دوله فاشله ,وربنا يوفقك و يعوض عليك

فيش ضربة جوية خلاص بح كل المتابعين للموقف قاله السد مش هيضرب لكن هتبقي المسألة يا اما اتفاق قانوني ملزم يا اما السودان هتطالب ببني شنقول
اذا المناورات ده انتهت بدون اعلان الحرب على اثيوبيا يبقى من حقهم بقى يتريقوا علينا ويقولوا غربان النيل واحد واتنين وابقى استنونا في حماة النيل 3 و 4 السنة الجيةوان الجيش المصري بتاع كلام كتير وفي الاخر مش هيضرب وبصراحة الشعب المصري هيجيلوا احباط وامتعاض من اي تصريحات تانية بدون ضربة عسكرية اللي صبر الناس على تصريحات سامح شكري ان تاني يوم لقينا الجيش في السودان اي تصرف غير عسكري غير مقبول نهائيا وهيفقد كثير جدا من الشعب الثقة بالقيادة نهر النيل مش شيء عادي ..

فتحات التصريف صغيرة جدا عاملة زي الحنفية
وهو ليه اي توصيف تاني ماهي فعلا حنفية اومال الواحد دمه محروق ليه من السكوت لحد دلوقت او اننا مستنين امريكا تعمل مفاوضات وتحلها شيء بصراحة مقلق

لقيت الرأي ده على الفيس

أكيد
إن شاء الله الموضوع هيخلص على خير

هو اكيد باذن الله كلنا ثقة بمصر وعندها الرأي الاخير بس الي يصير على السوشل ميديا من تحوير والله ينقص من قوة مصر الكبيرة

هو اكيد باذن الله كلنا ثقة بمصر وعندها الرأي الاخير بس الي يصير على السوشل ميديا من تحوير والله ينقص من قوة مصر الكبيرة
هو عامةً السوشيال ميديا مش معبرة عن آراء المصريين
هي أدت الفرصة لأي حد عايش في مياه البطيخ انه يقول رأيه فممكن تفتكر ان جزء كبير من المصريين بالشكل ده
اؤكد لك ده مش حقيقي
اصل أسمنت ايه اللي بايظ 😂😂

هي أدت الفرصة لأي حد عايش في مياه البطيخ انه يقول رأيه فممكن تفتكر ان جزء كبير من المصريين بالشكل ده
اؤكد لك ده مش حقيقي
دا بيهزر علي فكرة وبيتريق علي الموضوع مش بيتكلم بجد

اؤكد لك ده مش حقيقي

هههه انا اعرف مصر على فكرة انا من اعز الدول لدي الاردن ومصر تقريبا بالسنة الوحدة ازورها اكثر من مره هذه الدولتين اعرف كل شي

بس اقصد حجم مصر بشكل عام حتى بالاعلام تطبيل وحفله على اتصال وزير خارجية او رئيس لو تدخل وزارة الخارجية السعودية من امس لليوم بس زيارات رؤساء دول واتصالات ووزراء خارجية والشعب والاعلام مو مهتم لانه روتين دولة بالامم المتحدة ودولة كبيرة طبيعي جدا هذا اسمه العمل الدبلوماسي !!

غير الي انت حطيته اخوي صقر انا اشوف بعض اراء منها نحتل اثيوبيا ؟؟؟؟ والمشكلة كثير اخ صقر مو عارفين الوضع التاريخي بين مصر واثيوبيا حتى لو خلافاتهم عميقة داخليا لكن اذا هاجمت مصر بتشوفهم كلهم يتوحدون ضدك لاجل التاريخ المصري الاثيوبي والحروب والعلاقات

هههه بس والله المنشور ضحكني بس حزنت مصر عظيمة وكبيرة ما تستاهل هذا التصغير فيها يجب على الدولة المصرية تغير الافكار في الشارع المصري لانه ينقص من حقها كثير بصراحة

هههه انا اعرف مصر على فكرة انا من اعز الدول لدي الاردن ومصر تقريبا بالسنة الوحدة ازورها اكثر من مره هذه الدولتين اعرف كل شي

بس اقصد حجم مصر بشكل عام حتى بالاعلام تطبيل وحفله على اتصال وزير خارجية او رئيس لو تدخل وزارة الخارجية السعودية من امس لليوم بس زيارات رؤساء دول واتصالات ووزراء خارجية والشعب والاعلام مو مهتم لانه روتين دولة بالامم المتحدة ودولة كبيرة طبيعي جدا هذا اسمه العمل الدبلوماسي !!

غير الي انت حطيته اخوي صقر انا اشوف بعض اراء منها نحتل اثيوبيا ؟؟؟؟ والمشكلة كثير اخ صقر مو عارفين الوضع التاريخي بين مصر واثيوبيا حتى لو خلافاتهم عميقة داخليا لكن اذا هاجمت مصر بتشوفهم كلهم يتوحدون ضدك لاجل التاريخ المصري الاثيوبي والحروب والعلاقات

هههه بس والله المنشور ضحكني بس حزنت مصر عظيمة وكبيرة ما تستاهل هذا التصغير فيها يجب على الدولة المصرية تغير الافكار في الشارع المصري لانه ينقص من حقها كثير بصراحة
مشكلة الإعلام المصري اللي في ناس بتاخد ارائها منه
انه نفسه مش محدد موقفه من السد، ساعات بيظهر السد انه خطر وجودي على مصر ولازم ننهيه وساعات يقولك مفيهوش مشكلة يا جماعة واحنا مش هنتأثر.
الموضوع ده محير ومحبط لناس كتير.

بالنسبة لإثيوبيا هو المفروض من الأول السد مكنش يتبني بس إحنا فيها، لسة في فرصة انه يتضرب حتى لو هيوحد الجبهة الداخلية ضدنا
مصر واثيوبيا أعداء على طول دي حاجة مش هتتغير ولو مضربناش السد هيتبني غيره.
الميزة دلوقتي الاحداث اللي بتحصل في تيجراي
دول عملوا مذابح هناك و الناس في تيجراي نفسها يجيلها الفرصة ترد ، الجبهة الداخلية عندهم في أسوء حالتها حرفيًا.

عادي مافيها شي اثيوبيا يومها الوطني كان قبل فترة وهنئوهم بس تعرف الحين التعليقات تصف الخيانة ويدخلون اتباع ايران للفتن مع اني انا دايم اطالب دولتي الحبيبة بالاستثمار في افريقيا وعندنا جالية اثيوبية تقريبا عددها 500 الف الى مليون انسان

سياسه الكماشه التي تستخدمها مصر اظنها ككساره البندق وسيأتيها الضغط داخليا وهذه الكماشه حتي لا يهرب المدعو رئيس وزراء اثيوبيا وبدأ في الصراخ دون ان يحدث شئ ويقول ان مصر ترتب لحرب وهو لن يسكت وسننتظر ماذا هو صانع تحياتي

عودة
أعلى