اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الناس هنا بتخدع نفسها بضرب السد مساء الفل الموضوع انتهي فعليا لصالح اثيوبيا
فكره ضرب السد كان في بدايه انشاءه وقبل الملئ الاولي ليه علي نظريه مفيش سد قبل اتفاق لكن اللعب قبل الوقت الضايع ده فشل استراتيجي

مصر والسودان محتاسيين مش عارفيين يعملو ايه

اثيوبيا بتقولك حصص المياه ليه تفاوض لوحده
ده علي اساس نجاح التفاوض في سنوات التعبئه

من الاخر اثيوبيا حطاه رجليها علي رقبه دول المصب بالحنفيتتين اللي متحكمه فيهم

السؤال العظيم هنا اذاي مصر هتعيش بدون حصتها المائيه اللي اكيد هتنقص التلت ده في احسن الاحوال؟
انسي الكلام دة ياعم العقاد وخدها مني كلمة أحاسب عليها الي عملة ربنا صعب عبد يغيرة

انسي الكلام دة ياعم العقاد وخدها مني كلمة أحاسب عليها الي عملة ربنا صعب عبد يغيرة
دي حقيقة فعلا وللعلم اثيوبيا عمرها ما تقدر تغير مجرى النهر اكيد لكنها قادرة تقلل حصة مصر عادي بالسد لو فضل وسيبناه

كلامي عن ضرب سد السرج ليس له علاقة بالملء الثاني الفكرة تخزين ٧٤ مليار متر مكعب دون اتفاق ملزم و الحصص التاريخية لمصر و السودان ده مصيبة لان في فترات الجفاف و الجفاف الشديد هتحاول اثيوبيا الحفاظ علي مخزون المياه في بحيرة السد لتزويد سد النهضة بالمياه الازمة لتوليد الكهرباء ، لكن تخزين ١١ او ١٤ مليار متر مكعب كمان مفترض قبل ثورة يناير ليس له تاثير كبير علي حصص مصر و السودان و يمكن التعويض في فترات فترات السيول كما حدث من وقت قريب و تملء بحيرة ناصر الي اعلي منسوب لها و بحيرات المفيض

انا فعلا بدأت اميل لوجهة نظر بعض الاعضاء ان وجود السد فى حد ذاته خطر على الامن القومى المصرى بصفة عامة مش مسألة امن مائي فقط

انا مع قياده بلدى في اى قرار ياخدوه ..
ولو عايزين متطوعين في الصفوف الاماميه بجد والله انا تحت امر البلد ...
ايا كانت العواقب ... بجد موضوع صعب .. واشبه باتخاذ حرب ضد اسرائيل في ٧٣ .. رغم ان صورتنا امام العالم ان ارضنا محتله ومن حقنا كل الاجراءات ... الموضوع هنا مختلف ونظره الدول الافريقيه الفقيره والمتربصين بمصر هتبقى ضدنا جدا في اى حرب على اثيوبيا .. موضوع السد اصعب امتحان لمصر بصراحه ..

انا مع قياده بلدى في اى قرار ياخدوه ..
ولو عايزين متطوعين في الصفوف الاماميه بجد والله انا تحت امر البلد ...
ايا كانت العواقب ... بجد موضوع صعب .. واشبه باتخاذ حرب ضد اسرائيل في ٧٣ .. رغم ان صورتنا امام العالم ان ارضنا محتله ومن حقنا كل الاجراءات ... الموضوع هنا مختلف ونظره الدول الافريقيه الفقيره والمتربصين بمصر هتبقى ضدنا جدا في اى حرب على اثيوبيا .. موضوع السد اصعب امتحان لمصر بصراحه .

في ستين الف داهيه نظرة الدول الاخري
لمصر اهم شيء هو الحفاظ علي شريان الحياة ولو قطعنا علاقتنا مع دول العالم كله وانتهجنا نهج العزلة اليابانية في القرون الماضية

افضل مليون مرة من ان نخسر حصتنا من نهر النيل ونبتز من اثيوبيا ومن وراءها الي الابد

ان الاوان ان نظهر قوتنا لكي يعرف كل من يعبث بالأمن المائي واللعب في مصير امتنا ان الدمار سيطوله

اعتقد ان مصر حضم بنى شنقول للسودان ويبقى تحت اداره مصريه سودانيه ولو فى الضرب افيد يبقى على بركة الله

أعلن رئيس الحكومة المصرية مصطفى مدبولي، أن مصر دخلت في فقر حاد فيما يخص المياه، مشيرا إلى أن "مصر دخلت بموارد هائلة ومئات المليارات للاستفادة من كل قطرة مياه".

وأضاف مدبولي، في المؤتمر الصحفي الخاص بإطلاق البرنامج الوطني للإصلاحات الهيكلية، الثلاثاء، أن "الدولة تقوم بمعالجة مياه الصرف الصحي والزراعي والصناعي، وتحلية مياه البحر، وكل ذلك لمواجهة محدودية الموارد المائية"، مؤكدا أن الدولة تتعامل بكل جبهاتها لمواجهة أزمة سد النهضة.

وأردف: "مصر من أعلى الدول في استخدام المياه، ومن أعلى الدول التي تعيد استخدامها وإعادة تدويرها، ومعالجتها"، مؤكدا أن "الدولة تستخدم كل مواردها لاستغلال كل قطرة مياه".

🤔🤔🤔🤔

30 تريلا * 35 طن.... خير اللهم اجعله خير

الناس هنا بتخدع نفسها بضرب السد مساء الفل الموضوع انتهي فعليا لصالح اثيوبيا
فكره ضرب السد كان في بدايه انشاءه وقبل الملئ الاولي ليه علي نظريه مفيش سد قبل اتفاق لكن اللعب قبل الوقت الضايع ده فشل استراتيجي

مصر والسودان محتاسيين مش عارفيين يعملو ايه

اثيوبيا بتقولك حصص المياه ليه تفاوض لوحده
ده علي اساس نجاح التفاوض في سنوات التعبئه

من الاخر اثيوبيا حطاه رجليها علي رقبه دول المصب بالحنفيتتين اللي متحكمه فيهم

السؤال العظيم هنا اذاي مصر هتعيش بدون حصتها المائيه اللي اكيد هتنقص التلت ده في احسن الاحوال؟
دا على اساس انك لو محترم وهادى ومش عاوز تعمل مشاكل يجى واحد مش محترم ويستفزك وتسكت فيتجرأ ويوصل لدرجة ان هيموتك فانت تقول خلاص موتنى انا هسكت ومش هرد لانى محترم لو عاوز تعرف مصر هتعمل ايه شوف انت نفسك فى الموقف دا هتعمل ايه
اما الحديث عن ان السد كان المفروض يضرب امبارح مش النهارد ويضرب هناك مش هنا فدا مينفعش يكون منك ولا منى لاننا مش اهل اختصاص
واخيرا من ينظر ويعتقد ان مصر ستنظر عند انقطاع المياه لمجتمع دولى او محلى فهو فاقد للرؤية تماما لانه ليس هناك اى شىء بعد الموت واعتقد الرسالة مفهومه ياريت نسيب اهل الاختصاص لشغلهم معليش يعنى هههههههههه لو واحد من اللى بيتكلم بدون فهم حب يعمل عمليه مثلا هيدخل للطبيب ويقوله خلص ياعم المفروض تعمل كذا ومتعملش كذا هو ايه خلاص الكل بقوا فاهمين دوت كوم منتبيهين دوت نت هههههه سبحان الله

دا على اساس انك لو محترم وهادى ومش عاوز تعمل مشاكل يجى واحد مش محترم ويستفزك وتسكت فيتجرأ ويوصل لدرجة ان هيموتك فانت تقول خلاص موتنى انا هسكت ومش هرد لانى محترم لو عاوز تعرف مصر هتعمل ايه شوف انت نفسك فى الموقف دا هتعمل ايه
اما الحديث عن ان السد كان المفروض يضرب امبارح مش النهارد ويضرب هناك مش هنا فدا مينفعش يكون منك ولا منى لاننا مش اهل اختصاص
واخيرا من ينظر ويعتقد ان مصر ستنظر عند انقطاع المياه لمجتمع دولى او محلى فهو فاقد للرؤية تماما لانه ليس هناك اى شىء بعد الموت واعتقد الرسالة مفهومه ياريت نسيب اهل الاختصاص لشغلهم معليش يعنى هههههههههه لو واحد من اللى بيتكلم بدون فهم حب يعمل عمليه مثلا هيدخل للطبيب ويقوله خلص ياعم المفروض تعمل كذا ومتعملش كذا هو ايه خلاص الكل بقوا فاهمين دوت كوم منتبيهين دوت نت هههههه سبحان الله
كلامك صحيح الحل هو الإنتظار ومشاهده ماسيحدث أي كلام وتحليلات حاليا لاتجدي

عودة
أعلى