اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

غير صحيح, هبد فاخر.

اثيوبيا افتتحت بموقف مبدئي 40 مليار, و اقعيا كانوا يهدفون ل 45-50. لا اعلم من اين تستسقي معلوماتك.

اسرائيل و زمزم و و اليمن و المجتمع الدولي, ناقص تناقش اسعار البطيخ. الله يصلحك قول آمين.
ده هبد اومال الي انت بتقوله يبقي ايه ده يبقي كلام في الكنافه انت بتكلم واحد فاهم مش سلق بيض أو في الكنافه زي ناس اعلم انك هتبلغ لحظري ولكن انصحك لو تريد معرفه الاجتماعات ماذا حدث تعالي وانا اقولك انما لو عايز تفهم صح الأمور يبقي انتي كلامك كله زي معرفك لعلمك أنا لما احتاج أزيد من قوه وعزيمه نفسي للبلد بسمع صياحك لأن كل ما تزيد افهم أن الأمور ماضيه بسلام يا هجاص والمصريين فاهمين كويس معني الكلام ده صراحه عرفت انك مجرد ارجوز داخل صندوق ونحن نستمتع بما تقوله لانه فعلا أمر مضحك يلا الحديده معاك اتفضل اهبد

ده هبد اومال الي انت بتقوله يبقي ايه ده يبقي كلام في الكنافه انت بتكلم واحد فاهم مش سلق بيض أو في الكنافه زي ناس اعلم انك هتبلغ لحظري ولكن انصحك لو تريد معرفه الاجتماعات ماذا حدث تعالي وانا اقولك انما لو عايز تفهم صح الأمور يبقي انتي كلامك كله زي معرفك لعلمك أنا لما احتاج أزيد من قوه وعزيمه نفسي للبلد بسمع صياحك لأن كل ما تزيد افهم أن الأمور ماضيه بسلام يا هجاص والمصريين فاهمين كويس معني الكلام ده صراحه عرفت انك مجرد ارجوز داخل صندوق ونحن نستمتع بما تقوله لانه فعلا أمر مضحك يلا الحديده معاك اتفضل اهبد
بالله لا احد يحذف هذا التعليق, خلوه للاجيال القادمة 😂

بالله لا احد يحذف هذا التعليق, خلوه للاجيال القادمة 😂
عجبك أنا عارف ده لازم علاج نفسي ليه يابني الي بيضحك علي الحقيقه ده من جوه بيبقي متغاظ جدا ومحروق اوي أنا فاهم الوضع كويس بس مش هديك علاج عشان تفضل كده اصل اديت علاج لناس كتير زيك وارتاح عليه ومشفتش وشهم تاني تفضل هات ماعندك هريحك لما تجيب اخرك خالص عشان تعرف انك حبيبي بس

الي معاه خريطه الشرق الأوسط يشوف كده التحالفات الجديده بالمنطقه الخليج وشمال أفريقيا هيفهم كويس

لا أنا عارف كيف تدار الأمور وعشتها قبل سابق كتير المهم أن تفهم أن الكتاب تغير والتنازل اتقبل والضال رجع لبيته خلاص والدائرة اتقفلت علي كده وكمان بشرعية دوليه كلام كتير جدا صعب علي ناس تفهمه احنا الحمد الله الدائره الصغيره اكتملت لكن الدائره الأكبر ناقص لها الربع الأخير لتكمل وان شاء الله هتكون مفاجأة هما كانو فاكرينه هلال لكن الرسام غير الرسمه وخلها دوائر وهما وافقوا علي كده واللبيب بالاشاره يفهم
والله هناك دول عربية لها دور مشبوه في موضوع السد ولكن مصر لاتريد احراج من هم من المفترض أن يكونوا حلفاء لنا ومن التحركات التي تحدث على الساحة اعتقد انه سيكون هناك تحالفات جديدة وتغير في الأماكن. والله اعلم

والله هناك دول عربية لها دور مشبوه في موضوع السد ولكن مصر لاتريد احراج من هم من المفترض أن يكونوا حلفاء لنا ومن التحركات التي تحدث على الساحة اعتقد انه سيكون هناك تحالفات جديدة وتغير في الأماكن. والله اعلم
لا متعتقدش كتير هي فعلا بدأت ولكن أمر الله كشف ما يحاك لهذه الدول وتم السيطره علي الأمر الحمد الله فاضل زياره للجزائر بس لتكون علي درايه من ما يحدث

وقد جاء كبيرهم ارجو أن يجعل الله فينا شخصيه كسيدنا ابراهيم ليخلصنا من الفتن ومرتدين الدين

سيتم إنهاء موضوع السد. لكن من يتصور انه سيتم بقصف جوي او عمليه بريه. فهو مخطئ. او لايعلم طريقة تفكير القياده المصريه.
مصر لن تفرط في حقها في النيل. ولن تترك سد النهضه. لكن بدون قصف او أعمال تحسب عليها وتتسبب في ردود فعل غير محسوبه.
ايه هتعمل له مسلسل ولا اغنية

سيتم إنهاء موضوع السد. لكن من يتصور انه سيتم بقصف جوي او عمليه بريه. فهو مخطئ. او لايعلم طريقة تفكير القياده المصريه.
مصر لن تفرط في حقها في النيل. ولن تترك سد النهضه. لكن بدون قصف او أعمال تحسب عليها وتتسبب في ردود فعل غير محسوبه.
ارجو ان ينتهي الموضوع لصالحنا وبدون عمل عسكري

الإقليم بل ربما العالم اجمع يقلق من مصر قوية او ضعيفة
يريدونها فقط عايشة ملهيه في حالها
يريدونها كما يريدونها .... احنا بس اللى بنتعامل بمثالية زائدة .
من يطعنك فى ظهرك عليك ان تردها له فى قلبه .
عامل الردع مهم .
وده اللى أحنا مفروض نطبقه فى موضوع أثيوبيا .

يريدونها كما يريدونها .... احنا بس اللى بنتعامل بمثالية زائدة .
من يطعنك فى ظهرك عليك ان تردها له فى قلبه .
عامل الردع مهم .
وده اللى أحنا مفروض نطبقه فى موضوع أثيوبيا .

الموضوع مش بالمثالية التي تتخيلها ، انت اصبحت لك توجهات و سياسات خارجية وفقا لمصالحك الاسترتيجية بعيدا عن سياسات الاخرين ، و اصبح لك فعل و ليس رد فعل ورائينا هذا في ليبيا ، السياسة المصرية الخارجية تغيرت كثيرا ،

موضوع اثيوبيا حساس جدا ، يعني مصر كانت علي وشك مواجه عسكرية مع تركيا و هي دولة اقليمية كبيرة و عضو حلف ناتو و تمتلك جيش قوي ، لكن في الحالة الاثيوبية و اثيوبيا دولة ضعيفة عسكريا و اقتصادية و سياسية و لم يسمع عنها احد الا من خلال ازمة سد النهضة و الحرب الاهلية هناك رغم هذا الحل العسكري في وجه نظري هو الاسؤا لمصر لذلك كارهين مصر و الاخوان يدفعون البلد دفعا للحرب و التدخل العسكري المباشر ضد السد ، مصر تملك الكثير من الاوراق غير ضرب السد مباشرا ، مصرلن تترك اثيوبيا حتي في حالة توقيع اتفاق ملزم

الموضوع مش بالمثالية التي تتخيلها ، انت اصبحت لك توجهات و سياسات خارجية وفقا لمصالحك الاسترتيجية بعيدا عن سياسات الاخرين ، و اصبح لك فعل و ليس رد فعل ورائينا هذا في ليبيا ، السياسة المصرية الخارجية تغيرت كثيرا ،

موضوع اثيوبيا حساس جدا ، يعني مصر كانت علي وشك مواجه عسكرية مع تركيا و هي دولة اقليمية كبيرة و عضو حلف ناتو و تمتلك جيش قوي ، لكن في الحالة الاثيوبية و اثيوبيا دولة ضعيفة عسكريا و اقتصادية و سياسية و لم يسمع عنها احد الا من خلال ازمة سد النهضة و الحرب الاهلية هناك رغم هذا الحل العسكري في وجه نظري هو الاسؤا لمصر لذلك كارهين مصر و الاخوان يدفعون البلد دفعا للحرب و التدخل العسكري المباشر ضد السد ، مصر تملك الكثير من الاوراق غير ضرب السد مباشرا ، مصرلن تترك اثيوبيا حتي في حالة توقيع اتفاق ملزم
ده كلام جميل ...
أنا اتحدث عن الحلفاء والاصدقاء الذين اصبحوا يأمنون اللعب على مصالحك الحيوية والاستراتيجية وكأنها لا شئ .
لا بد من ردع لهولاء .

ارجو ان ينتهي الموضوع لصالحنا وبدون عمل عسكري
سينتهي وبدون عمل عسكري صريح 😉😉من دولة مصر. او بمعنى أدق محدش هيمسك عليك حاجه. حاجه شبيهه بالطيران المجهول بس على انضف وأوسع واعمق

ده كلام جميل ...
أنا اتحدث عن الحلفاء والاصدقاء الذين اصبحوا يأمنون اللعب على مصالحك الحيوية والاستراتيجية وكأنها لا شئ .
لا بد من ردع لهولاء .
كلام جميل. من 5 سنوات كنت ضعيف ومهزوز. وتابع سياسيا. حاليا اختلف الوضع لكن المواجهه المباشره مع بعض دول المنطقه المحسوبيين انهم حلفاء هتضعفك.
خلاف انهم بيدفعوك للحرب. منتخدعش. في تصريحات الدعم بتاعتهم هم يخافون من تكرار سيناريو عبدالناصر. وعودة مصر لدورها الإقليمي وبقوه. لذلك لابد من توريطك في حرب تخرج منها بعقوبات تضعفك 20 سنه قادمه وتبقيك تحت رحمتهم وتعيش، على صدقاتهم.
اول محاولاتهم الفاشله كانت في الأردن بمحاولة الانقلاب بسبب خط الطاقه المصري العراقي المار بالأردن.
حتى الآن الصراع خفي مع الايام ستبدأ جدة الصراع في الارتفاع خصوصا بعد اكتمال مشاريع الطاقه وموانئ البحر الأحمر والمتوسط. وانتعاش الاقتصاد المصري. حليف الأمس، واليوم هو عدو الغد

عودة
أعلى