اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الكلام بتاع نعطش ونموت وبتاع دا بنقوله للغرب لكن عيب لما تبقى مصري ومش عارف حاجة عن بلدك!
لا عزيزي, الكلام هذا يخاطب الداخل. لازمته ايه؟ الله اعلم.

حكومات الخارج تتعامل معاه تماما كادعاء الكافيار بتاعك, حاجه للتندر لا غير 😘

ويرى المستشار السابق بالبنك الدولي، حافظ الغويل، في حديثه مع موقع "الحرة" أن الذهاب إلى محكمة العدل الدولية أو مجلس الأمن أو كليهما معا هو أمر أفضل من ضرب السد الذي يهدد به بعض المصريين أو الدخول في حرب كما يحذر السيسي.

وأضاف "هي خطوة أعتقد أنها إيجابية وأفضل من التهديدات التي سمعناها بأننا سنضرب السد، على الأقل فيها تفكير سلمي، لأن التصعيد الكلامي سينتهي إلى مواجهات عسكرية لا يحمد عقباها لكل الأطراف، بل سيمتد إلى دول أخرى مثل إريتريا وتنزانيا".
ما علاقة إريتريا وتنزانيا بالموضوع أراه إسقاط غير منطقي وتنزانيا تبني سد بمساعدة مصرية

لا عزيزي, الكلام هذا يخاطب الداخل. لازمته ايه؟ الله اعلم.

حكومات الخارج تتعامل معاه تماما كادعاء الكافيار بتاعك, حاجه للتندر لا غير 😘

لا الكلام هذا يخاطب الخارج ولم يصدر من أي مسؤول حكومي كلمة للداحل بأن مصر ستعطش :D

كل الكلام للداخل يتمثل في "الدولة بتعمل اللي عليها عشان منتأثرش بالملئ الاحادي" , " نرجو ترشيد استهلاك المياه"...الخ

لكن الكلام اياه موجه للخارج عشان احنا دولة رخمة ومفترية :D

هو الاخ اياه دا مش مصري فعلا ؟
مستغرب طريقته متفهمش هو مع مين؟ يعني لو ضد النظام حتى ايه علاقة دا بملف مصيري زي دا؟!
بالمناسبة في كذا سفير في الخارجية حاليا ومن ضمن اجندتهم ملف سد النهضة معروفين بأنهم ضد النظام نفسه!! ولكن ولائهم لمصر كبير جدا ولذلك ابقت عليهم الدولة في مناصبهم ...لان الي ولائه لمصر مش مهم هو وضعه ايه مع النظام

ياريت نتعلم من الناس دي انك ممكن تبقى من المعارضة لكن بتعارض القرارات الحكومية او منهجيتها...مش بتعارض الدولة

لا ثق في كلام اصحابك بتوع رصد

لا الكلام هذا يخاطب الخارج ولم يصدر من أي مسؤول حكومي كلمة للداحل بأن مصر ستعطش :D

كل الكلام للداخل يتمثل في "الدولة بتعمل اللي عليها عشان منتأثرش بالملئ الاحادي" , " نرجو ترشيد استهلاك المياه"...الخ

لكن الكلام اياه موجه للخارج عشان احنا دولة رخمة ومفترية :D
يعني مصر تحاول الكذب على العالم؟ مستحيل! اوقفوا المطابع و اغلقوا القنوات!

فين الادارة؟! عندنا عضو يهين دولة عربيه!

الله يسعد جوّك يا شيخ 😂

يعني مصر تحاول الكذب على العالم؟ مستحيل! اوقفوا المطابع و اغلقوا القنوات!

فين الادارة؟! عندنا عضو يهين دولة عربيه!

الله يسعد جوّك يا شيخ 😂

اذا انت لاتعرف عن مصر شيء ليست مشكلتي 😀

كتاب بريالين يعلمك طبيعة المياه الجوفية بمصر وان المياه بها اكبر من مياه البحر الاحمر 😀

لكن زي مقلتلك هو افتراء

هو
هو الاخ اياه دا مش مصري فعلا ؟
مستغرب طريقته متفهمش هو مع مين؟ يعني لو ضد النظام حتى ايه علاقة دا بملف مصيري زي دا؟!
بالمناسبة في كذا سفير في الخارجية حاليا ومن ضمن اجندتهم ملف سد النهضة معروفين بأنهم ضد النظام نفسه!! ولكن ولائهم لمصر كبير جدا ولذلك ابقت عليهم الدولة في مناصبهم ...لان الي ولائه لمصر مش مهم هو وضعه ايه مع النظام

ياريت نتعلم من الناس دي انك ممكن تبقى من المعارضة لكن بتعارض القرارات الحكومية او منهجيتها...مش بتعارض الدولة
هو فعلا مش مصري لكن بيحب يشارك في المواضيع المصرية من أجل المناكفة واخراج ما بداخله تجاه الدولة والادارة المصرية
البعض يتخيل ان مصر دولة صغيرة او دولة بتمارس المراهقة السياسية مثل بعض الدول ولا يعي جيدا ان الدولة المصرية دولة مؤسسات ولا تدار بالاهواء الشخصية

التعديل الأخير:
اذا انت لاتعرف عن مصر شيء ليست مشكلتي 😀

كتاب بريالين يعلمك طبيعة المياه الجوفية بمصر وان المياه بها اكبر من مياه البحر الاحمر 😀

لكن زي مقلتلك هو افتراء
لزوم الافتراء ان يجد من يصدقه.

معروف عزيزي من يغلي غضبا الآن.

قلتها سابقا و اكررها. تعامل الادارة المصرية مع الازمه اقل من مثالي اذا كنا دبلوماسيين. ربك الهادي.

بالتوفيق لجميع الاطراف.

قلتها سابقا و اكررها. تعامل الادارة المصرية مع الازمه اقل من مثالي اذا كنا دبلوماسيين. ربك الهادي.

بالتوفيق لجميع الاطراف.
يا اخي حقك تنتقد السياسات المصريه لكن بدون شخصنه و تجريح
احنا اكتر ناس بننتقد السيسي و سياسته لما بيعمل غلط بننتقده اشد انتقاد و لما بيعمل الصح بنشجع و بنقف معاه انا بتكلم عن نفسي انا عايش في مصر و بنتقد السيسي في حاجات
لكن يا اخي انت تعطي اراء و ملاحظات كثيره عن الموضوع
اتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم!!!!
لكي تكون موضوعي قل ما لك و ما عليك
و تحياتي لحضرتك و باب انتقاد سياسيه بلدي مفتوح لاي شخص حتي لو من القطب الشمالي لكن بدون تجريح

حقائق تاريخيه 😎

بالتوفيق لجميع الاطراف.
ههههههه
قولتها::Lamo::::Lamo::
انت عايش الدور اوي مفكر نفسك وزير خارجية بلدك ولا ايه😂😂
معلش النفسية بتعمل اكتر من كدا
تعليقاتك كلها والعدم سواء
روق وروح اشرب عرقسوس

بالتوفيق لجميع الاطراف.
لا احد يغلي غضبا، القصة كلها انتصار سياسي يسعى النظام لتحقيقه وسيحققه طبعا، زي افلام تانية بتتعمل بشكل دوري ويكون غرضها كسب الداخل وفرض نفوذ فالخارج، ليبيا والمتوسط كمثال، و زي افلام عديدة اخرى اذكرلك منها فيلم كان مخرجه ومؤلفه رئيس المخابرات الحربية الاسبق عبد الفتاح السيسي واسم الفيلم شبه جزيرة سيناء والارهاب فيه.. ..
ونتيجة الفيل!! تم نقل نص الجيش الثاني بأكمله للحدود 😀😂 وشراء طيارات وغواصات ع حس ارهاب سيناء...ودعم دولي غير مسبوق وتهديد اسرائيل نفسها بشوية جرابيع الث جم من غزة وسوريا..

بص الشعب الوحيد الي عارفنا كمصريين هما اسرائيل لانهم هما الوحيدين الي داقو من نار المعلم الي بتعلم 😂 اما باقي الشعوب فلا يعرفون عن مصر أي شيء...صدقني اقولها بثقة انتم لا تعلمون أي شيء عن قدرات الشعب المصري ولا عن تسليحه ولا عن خططه...

اقولك حاجة؟ خطة ضرب السدود الاثيوبية بتتحدث كل تلت سنين منذ ستينات القرن الماضي 😂....ويجي واحد غلبان هنا فالمنتدى يقولك ازاي هتضربو السد!! 😂😂

ياراجل دا الخطط محطوطة من ايام ما التوبوليف كانت بتخدم...قبل الرافال والسو والميج...

كفاية كلام كتير يخض...بس الخلاصة انتو متعرفوش حاجة ولا هتعرفو 😀

ونتيجة الفيل!! تم نقل نص الجيش الثاني بأكمله للحدود 😀😂 وشراء طيارات وغواصات ع حس ارهاب سيناء...ودعم دولي غير مسبوق وتهديد اسرائيل نفسها بشوية جرابيع الث جم من غزة وسوريا..
🤫🤫🤫🤫🤫🤫🤫

يا اخي حقك تنتقد السياسات المصريه لكن بدون شخصنه و تجريح
احنا اكتر ناس بننتقد السيسي و سياسته لما بيعمل غلط بننتقده اشد انتقاد و لما بيعمل الصح بنشجع و بنقف معاه انا بتكلم عن نفسي انا عايش في مصر و بنتقد السيسي في حاجات
لكن يا اخي انت تعطي اراء و ملاحظات كثيره عن الموضوع
اتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم!!!!
لكي تكون موضوعي قل ما لك و ما عليك
و تحياتي لحضرتك و باب انتقاد سياسيه بلدي مفتوح لاي شخص حتي لو من القطب الشمالي لكن بدون تجريح
امثالك اخي على العين و الرأس.

ههههههه
تهورت القيادات :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
انت مفكر القيادة لدينا زي دول تانية بتدخل في حروب ومبتعرفش تخرج منها ولا حتى بتعرف تحقق ما تريده فيها
اصحى وفوق انت بتتكلم عن مصر مش دولة لسه مبتدئة في السياسة او لديها عجرفة سياسية بتنتهي بها الى التورط في حروب او صراعات ولا تعرف تخرج منها
القيادة المصرية حققت اهدافها في شرق المتوسط وليبيا بخط احمر وبدون ان تطلق رصاصة واحدة وبدون ان تخسر جنيه واحد.....هذه هي خبرة القيادة لدينا يارت الكل يتعلم منها

ركز في نفسك احسن
زوبعة الحلم 🤣🤣🤣

لا احد يغلي غضبا، القصة كلها انتصار سياسي يسعى النظام لتحقيقه وسيحققه طبعا، زي افلام تانية بتتعمل بشكل دوري ويكون غرضها كسب الداخل وفرض نفوذ فالخارج، ليبيا والمتوسط كمثال، و زي افلام عديدة اخرى اذكرلك منها فيلم كان مخرجه ومؤلفه رئيس المخابرات الحربية الاسبق عبد الفتاح السيسي واسم الفيلم شبه جزيرة سيناء والارهاب فيه.. ..

بص الشعب الوحيد الي عارفنا كمصريين هما اسرائيل لانهم هما الوحيدين الي داقو من نار المعلم الي بتعلم 😂 اما باقي الشعوب فلا يعرفون عن مصر أي شيء...صدقني اقولها بثقة انتم لا تعلمون أي شيء عن قدرات الشعب المصري ولا عن تسليحه ولا عن خططه...

اقولك حاجة؟ خطة ضرب السدود الاثيوبية بتتحدث كل تلت سنين منذ ستينات القرن الماضي 😂....ويجي واحد غلبان هنا فالمنتدى يقولك ازاي هتضربو السد!! 😂😂

ياراجل دا الخطط محطوطة من ايام ما التوبوليف كانت بتخدم...قبل الرافال والسو والميج...

كفاية كلام كتير يخض...بس الخلاصة انتو متعرفوش حاجة ولا هتعرفو 😀
سياسة ما خفي اعظم. هو انتوا بتخبوا الحجات دي ازاي؟!

انا منبهر! :kappa:

واصل بارك الله فيك 😂

عودة
أعلى