اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

بص يا عم ايمن في أي أزمة وخصوصا لو كانت ازمه مصيرية زي ازمه السد يظهر ٣ أصناف من البشر

الصنف الأول: الوطني الحقيقي وده بيشمل مؤيدين ومعارضين الإدارة السياسية التي بتدير الدوله لأن في هناك مسلمات بيتفق عليها كل المصريين لا تقبل الجدل أو الشك وده تلاقيه دائما مع الرواية الرسميه وبيفسرها بمعناها الصحيح وليس الملتوي لأن حتى المعارض الوطني عارف ان الازمه لن تمس نظام الحكم وحده بل ستمسه شخصيا و اي ضغط سلبي على إدارة الحكم شعبيا اثناء إدارة الصراع هو بالضرورة خدمه للطرف الخصم وليس العكس كما يروج المرجفين الافاقين

الصنف الثاني: المرجفين الافاقين مدعين الوطنيه ..وهولاء كما يقال مع الخيل يا شقرا يديرون آرائهم وانتماءاتهم حسب مصالحهم الشخصية وأفكارهم الخاصة ودائما يضعون من في موقف المسؤوليه في موضع الشك والريبة والتخوين وفي الغالب هم ظهير مدني للإرهاب وجماعات الخيانه المنبوذة حتى ولو ادعوا العكس يلوون الحقائق ويضعون لها التفاسير المعكوسة متحفزين فقط لإثبات خلل أنفسهم لا لإنقاذ بلادهم فلا يعنيهم ذلك المهم أن تتحقق رؤاهم المريضة هولاء مكشوفين جدا ..لأن عند الأزمة تنضح النفوس بما تخفيه مهما حاولت ادعاء عكس ذلك

يعني لو أخذنا مثال بسيط هناك تصريحات لوزير الخارجيه المصري انس أحدهما تحدث عن أن الملىء الثاني دون ضرر أمر محمود ...والثاني عن أن أي ملىء ثاني للسد دون اتفاق سينتج عنه إجراءات جسيمة

الطرف المنافق المرجف بالطبع أخذ التصريح الاول منقوص وبنى عليه تصوراته المريضة ليخرج ما في قلبه من مرض لأنهم جبناء بطبيعتهم ..لأن المنافق جبان يبطن ما لا يظهر ..هولاء مهما حاول التخفي مكشوف ...القيادة السياسية المصرية قيادة جريئة ووطنيه وشجاعة واجهت العالم كله باختيار الشعب المصري في ٣٠ يونيو ٢٠١٣ حتى فرضت إرادته رغما عن القوى الكبرى الرافضه غير مهتمه بخطر عقوبات أو حصار دولي ....فهل في شأن المياه الحيوي ستتراخى وتتنازل؟؟

كذبوا وكذب قولهم وفعل أهل الارجاف والنفاق مدعيين الوطنيه

صنف الثالث: الخونه من الاخونحيه وشمامين الكولة وهولاءلا قيمة لهم فهم في الحضيض اصلا 😁
تحياتي ليك صديقي العزيز

كده الأمور أصبحت واضحه
فبلاش من السرحان في الخيال
وسيانيورهات لعبة بابجي.

تحيه
خليك فاكر تعليقك ده كويس
لان الامور فعلا مش واضحة تصريحات متضاربة كثيرة وده علامة ان كل الخيارات على الطاولة بالفعل

شوف يا استاذ M اتحداك أمام كل الاعضاء أن يكون سامح شكرى قال الملء أمر محمود
ولا اقولك استمر في نقل الاخبار من دكانه رصد لاخبار التابعه لخرفان الأناضول
قال محمود و حميده كمان, القياده المصرية عاقله و لله الحمد.

حضرتك بس لو تبطل تخوين على الطالعة و النازله يكون احسن.

تحية للاشراف الذي حذف المشاركات والله شاهد اني اتألم وأنا ارد على ذلك العضو ولا اريد الاسائة للاخوة من بلده لان الغالبية العظمى منهم في قمة الاحترام ولا يتدخلون في شؤون الاخرين.

كده القصة وضحت
مفيش ضرب للسد قبل حدوث ضرر.
وحتي بعد وقوع الضرر سنأخذ وقت في مناشدة العالم للضغط علي اثيوبيا وسيكون الوقت قد فات وتعقدت الأمور
اللي يشوف إسرائيل بتضرب مفاعلات إيران وكل ما يحتمل ان يهد أمنها ينقهر علي حالنا
يلا الحمد لله

كده القصة وضحت
وحتي بعد وقوع الضرر سنأخذ وقت في مناشدة العالم للضغط علي اثيوبيا وسيكون الوقت قد فات وتعقدت الأمور
يلا الحمد لله
دة الي انتا فهمتة طب احفظ المشاركة دية ليما بعد

كده القصة وضحت
يلا الحمد لله
طيب انا معاك اذا حدث ضرر سيكون الاوان قد فات ليه ؟ لان معنى حدوث ضرر ان السد امتلء ونقصت حصتنا و تدفق الماء فكيف سنضربه عندها ؟ السودان سيقف ضدنا لانه سيغرق..للاسف ان انتظرنا كثيرا سنخسر الكثير..لذلك الضربه ان حدثت يجب ان تكون قبل او مع بداية الملء بلا تأخير.

طيب انا معاك اذا حدث ضرر سيكون الاوان قد فات ليه ؟ لان معنى حدوث ضرر ان السد امتلء ونقصت حصتنا و تدفق الماء فكيف سنضربه عندها ؟ السودان سيقف ضدنا لانه سيغرق.
في رأيي الضرر يصبح واقع عندما تبدأ اثيوبيا في الاعمال الانشائية الخاصة بالملئ الثاني

في رأيي الضرر يصبح واقع عندما تبدأ اثيوبيا في الاعمال الانشائية الخاصة بالملئ الثاني
اذا كان هذا هو المقصود بالضرر فهذا مناسب جدا و يكون الوقت لم يفت بعد على التحرك.

أتمني يخيب ظني والله
السيسي بتهديده طمنا ورفع تطلعاتنا ثم تغيرت اللهجة لا أعرف لماذا
اهدىء........ راقب فقط ما يحدث على الأرض على الحدود السودانيه الإثيوبية .هتفهم وتطمئن

أتمني يخيب ظني والله
السيسي بتهديده طمنا ورفع تطلعاتنا ثم تغيرت اللهجة لا أعرف لماذا
كلنا كده مش انت بس انا واحد من الناس بعد تصريحاته قلت بس ده ولد ماجابتوش ولادة بعد ما كنت فقدت الأمل بس اليومين الى فاتو شكل التراجع من الإعلام والمسئولين وتصريحاتهم الى مش عاوزة ترسينا على بر بصراحة مخذى ولازم الشعب يضغط عليهم شوية علشان لو لسه نايمين يفوقو ولو بيلعبو لعبه سياسية داخلية ينهوها علشان الشعب على اخره

كلنا كده مش انت بس انا واحد من الناس بعد تصريحاته قلت بس ده ولد ماجابتوش ولادة بعد ما كنت فقدت الأمل بس اليومين الى فاتو شكل التراجع من الإعلام والمسئولين وتصريحاتهم الى مش عاوزة ترسينا على بر بصراحة مخذى ولازم الشعب يضغط عليهم شوية علشان لو لسه نايمين يفوقو ولو بيلعبو لعبه سياسية داخلية ينهوها علشان الشعب على اخره
اطمئن ..لما الخارجيه المصرية رديت على بيان ٣١ دوله اوربيه وغربية بتتناطع علينا فيه بحقوق الإنسان وحقوق العملاء هزقناهم فيه دولة دولة بالاسم ونشرنا غسيلهم الوسخ فيه ولم ترد دوله واحدة فيهم على بيان مصر ..يبقى مش هنتراجع عن تهديد احنا كنا قده وقادرين تنفذه بحذافيره...تعرف اصعب حاجه في معركة السد كانت ايه ؟؟؟ كانت عمليه استقطاب السودان لصفنا سياسيا وعسكريا ...مصر لم تكن لتقدم على تهديد اثيوبيا عسكريا الا قبل تأمين جبهه السودان ....تصريحات السودان كلها تصريحات حرب الان ولان المعركه سيكون للسودان فيها جزء خطير

عودة
أعلى