اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

سيبك من السد انا بتلكم على مصر و اسرائيل . اعتقد العلاقات مفيش احلى من كدا دلوقتي
فليه اسرائيل تغامر كل دا بالضغط على مكون حيوي جدا للشعب كالماء او الارض !
ايه الفايدة ما هيا اخرها حرب و معتقدش الطرفين متحمسين لاسترجاع الذكريات
سياسة طفولية جدا .. مفيش حاجة مباشرة كدا و مش للدرجة اثيوبيا اداة برغم الغباء المبطن اللي عندهم
قد يكون في مساومات اكيد بس بالعقل انت كانك بترمي رولز رويس عشان عجلة made in china
اختلف معاك
طب ليه اسرائيل رايحة تعمل الانبوب الشهير بتاع الامارات
طب ليه اسرائيل متزعمة الانبوب الاخر بتاع اليونان
بالعكس موضوع السد اسرائيل مش باينة فيه خالص على الملأ عكس حوارات الانابيب
ملحوظة انا مشوفتش الفيديو محل الكلام

اختلف معاك
ملهاش اي مردود اقتصادي حتي لو تمت

سيبك من السد انا بتلكم على مصر و اسرائيل . اعتقد العلاقات مفيش احلى من كدا دلوقتي
و لسه ماضيين اتفاقيات تطبيع مع كذا دولة عربية و الليلة بتجيب قماش .. فليه
سياسة طفولية جدا .. مفيش حاجة مباشرة كدا و مش للدرجة اثيوبيا اداة برغم الغباء المبطن اللي عندهم
قد يكون في مساومات اكيد بس بالعقل انت كانك بترمي رولز رويس عشان عجلة made in china
الحرب القادمة مع إسرائيل هتكون مدمرة للطرفين وهيستخدمو فيها اسلحة لم تستخدم من قبل من الطرفين هما فاهمين كويس واحنا فاهمين كويس حرب انك لميت وانهم لميتون علشان كده معتقدش حد هيفكر فيها من الطرفين

و لسه ماضيين اتفاقيات تطبيع مع كذا دولة عربية و الليلة بتجيب قماش .. فليه
أظن أن اسرائيل تستخدم الأثيوبيين بطريقة " إن لقحت والا ما ضر الجمل"
====

لو افترضنا أن الأثيوبيين بدأوا فعلا في ملي السد؟ وهو ما يعني أنه لو تحملت العرب ذلك فهم لن يتوقفوا عند هذا الحد،
ثم افترضنا أن العرب استردوا الأرض المحتلة من الأحباش بما فيها السد بالقوة فكيف سوف يتدخل العالم🤔
لو تدخلوا بالقوة مثلا فسوف تكون كارثة عالمية تشعل معها كل منطقة تماس في العالم كله وليس في منطقتنا وحسب. كل دولتان عندهما نقاط ساخنة سوف تشتعل تلقائيا.
اسرائيل آخر من سوف يريد مشاكل في منطقتنا بحكم ديمغرافيتها، ولكن كيف ستكون ردة الفعل فيما لو اضطررنا لحيازة منطقة السد كلها:unsure:

اختلف معاك
لان دا بديل اقتصادي سياسي مش لوي دراع مباشر في صراع حياة يعني في طرف تالت اسمه market يختار و الي يلعبها صح يكسب .. fair .. متقدرش تلومه على قناة او انبوب .. لان عندك قناه و محطة اسالة مش حيتعمل غيرها نهائي و بحيرات غاز

في السد انا بمشي مع افتراض ان اسرائيل وراها حتى لو خفيف كداعم مع انها منطقية نظرا للعرقيات اليهودية بين الاتنين

الحرب القادمة مع إسرائيل هتكون مدمرة للطرفين وهيستخدمو فيها اسلحة لم تستخدم من قبل من الطرفين هما فاهمين كويس واحنا فاهمين كويس حرب انك لميت وانهم لميتون علشان كده معتقدش حد هيفكر فيها من الطرفين
بالضبط فا بالتالي اي داعي ليها لازم يبقى ليه قيمة مكافئة ال MAD بتاع الحرب الباردة

عشان كدة مش عاوزينك تنطلق اعتقد سد النهضة اخر حلقات للموامرة وهتفشل باذن الله
بظبط كده. وهو ده ال انا فسرته و حالته في التعليق ال قبل ده.
مكنش المفروض دالواتي اننا نوصل لموضع السد واحنا بهذه الحاله. كان المفترض يكون جيشنا متبعتر في ثلاث جبهات الان علي الاقل ومتورط فيه اخر حاجه. ومستنزف بشكل كبير جدا ومرهق. وقياداته متردده ومشلوله الفكره ومحدده الاختيارات. طبعا ده ذائد الضغط الاقتصادي الرهيب. نتيجه الكم العائل من استنزاف الموارد للدوله للصرف علي كل هذه الحروب. وال مكنش حد يقدر يلوم اي قياده علي خوضها..... تخيل لو كنا في مواجهات علي كافه الاتجاهات الاستراتيجيه!!
ولكن الحمد لله. في مصر رجال يملكون من الدهاء ليشيب منه الاطفال. واستطعنا الخروج من كل هذا. ومش بس كده. ففزنا قفزات اقتصاديه غير طبيعيه. مما كانت مفاجئه رهيبه للمخطط ال اودامك. فكل المعطيات كانت ترجح وقوع مصر في المشاكل وعدم القدره مطلقاً علي النهوض بالاقتصاد. فكانت الخطه المصريه المضادة قويه جدا. نعم دفعنا ثمنها كشعب. ولكن ما حدث في مصر اخر خمس سنين معجزه اقسم بالله. خصوصا اقتصاديا.
فكان هذا النهوض المفاجيء السريع الكبير. اكبر ضربه اخدها الاعداء. ولسه ال جاي اخر وادعي عليهم والله.

شوف اخي الكريم أنا أعتبر مصر كبلدي الام لاافرق بينهم قرأت كل كتاب وأدباء وشعراء مصر وثقافتي يغلب عليها التمصر

انا انتقد بلدي كما انتقد مصر يعيب الأغلب كما قلت النرجسية الزائدة ماذا ستخسر أن تواضعت بدون خيالات غير واقعية لن ينتقص منك أحد بالعكس سيحترم فيك صدقك وتصالحك مع الذات

هناك أناس عقلاء احترامهم واحيانا كثيرة أتوقف عن الرد إكراما لهم

ايضا بعض الاخوة يستفزك بردود غير واقعية يفتي حتى بالذرة لا يمكن أن يرد عليك بكلمة لااعرف الغاها من قاموسة كثير من البرامج تحدثت عن هذه النقطة أشهرها مقطع قول تاني

كن واثق نحن مع مصر ظالمة أو مظلومة هذا شعور الأغلب منا حتى وإن كان هناك بعض المناوشات

لا يوجد عندي مشكلة في مشاعرك الانبطاحية فانت حر في وضع نفسك في المكان الذي يناسبك..

لكن مشكلتي مع انك تتكلم باسم الاغلب من السعوديين وهذا غير صحيح..
انت تتكلم عن نفسك وانت مع مصر ظالمة او مظلومة ( طبعا مع حفظ الحقوق لهذا الشعار للجزائريين ) , لكن نحن السعوديين مع مصالح بلدنا, واينما تتجه بوصلة مصالحنا اتجهنا معها سواء كانت مع اثيوبيا او مع مصر..

لان دا بديل اقتصادي سياسي مش لوي دراع مباشر في صراع حياة يعني في طرف تالت اسمه market يختار و الي يلعبها صح يكسب .. fair .. متقدرش تلومه على قناة او انبوب .. لان عندك قناه و محطة اسالة مش حيتعمل غيرها نهائي و بحيرات غاز

في السد انا بمشي مع افتراض ان اسرائيل وراها حتى لو خفيف كداعم مع انها منطقية نظرا للعرقيات اليهودية بين الاتنين

بالضبط فا بالتالي اي داعي ليها لازم يبقى ليه قيمة مكافئة ال MAD بتاع الحرب الباردة
احنا وهما مهما عملنا من اتفاقيات سلام هنظل اعداء
ودي فرصة ليهم
وطالما هما بيلعبو على المتغطي مش هتقدر ترد عليهم الا على المتغطي بردو
واحسن رد عليهم ضرب السد و اشعال حروب اهلية في اثيوبيا حتى التفكيك

أظن أن اسرائيل تستخدم الأثيوبيين بطريقة " إن لقحت والا ما ضر الجمل"
====

لو افترضنا أن الأثيوبيين بدأوا فعلا في ملي السد؟ وهو ما يعني أنه لو تحملت العرب ذلك فهم لن يتوقفوا عند هذا الحد،
ثم افترضنا أن العرب استردوا الأرض المحتلة من الأحباش بما فيها السد بالقوة فكيف سوف يتدخل العالم🤔
لو تدخلوا بالقوة مثلا فسوف تكون كارثة عالمية تشعل معها كل منطقة تماس في العالم كله وليس في منطقتنا وحسب. كل دولتان عندهما نقاط ساخنة سوف تشتعل تلقائيا.
اسرائيل آخر من سوف يريد مشاكل في منطقتنا بحكم ديمغرافيتها، ولكن كيف ستكون ردة الفعل فيما لو اضطررنا لحيازة منطقة السد كلها:unsure:
دا حسب معطيات الاحداث
مثلا لو ذهبنا لمجلس الامن و فشل الامر و كان حينها حصل تدعيم عسكري للسد مع تيقن تام ان منطقة السد لابد من السيطرة عليها لدفع المفاوضات يبقى لابد من التدخل البري

لو نجح مجلس الامن و الزم بقرار لكن هنالك تعنت من اثيوبيا يمكن الضرب جويا
لكن مثلا ايا من الحالتين مش ممكن الضرب بصواريخ باليستية

ودي فرصة ليهم
اذا كنت ترى انك اهل لها بالتوفيق.

بس واجب الصديق الصدوق ان يقول لك فاوض احسن لك. اللعب بخشونه لن تكون عواقبه محموده.

لا يوجد عندي مشكلة في مشاعرك الانبطاحية فانت حر في وضع نفسك في المكان الذي يناسبك..

لكن مشكلتي مع انك تتكلم باسم الاغلب من السعوديين وهذا غير صحيح..
انت تتكلم عن نفسك وانت مع مصر ظالمة او مظلومة ( طبعا مع حفظ الحقوق لهذا الشعار للجزائريين ) , لكن نحن السعوديين مع مصالح بلدنا, واينما تتجه بوصلة مصالحنا اتجهنا معها سواء كانت مع اثيوبيا او مع مصر..
ياخي. كيف هو منبطح. لا حول ولا قوه الا بالله.
محدش اخي بيقول لا تذهب وراء مصالحك ابداً
ولكن هل مصالحك تاتي علي اجساد اخوانك.
طيب اليس من مصالحك استقرار المنطقه وعدم انهيار مصر حليفكم الاقوي واخوتكم في الدين واللغه والجيره وفي كل شيء
طيب هل المصالح تبقي فوق المباديء والقيم الاخلاقيه.
لا. يا عزيزي لم تكن السعوديه هكذا ولن تكون باذن الله كما نحن ايضا لسنا هكذا.
يعني ابدا لم يكن الشعب المصري ليرضي ان يكون بيننا وبين ايران اي تحالف حتي ولو كان في مصلحتنا طالما هو ضد مصلحه السعوديه
فهل جاء احد من المصريين وقال اننا ننقاد وراء السعوديه ونأتمر باوامرها ..!!!؟؟
لم ولن يحدث. لاننا شعب محترم وله مباديء وقيم عليا. لا نبيعها من اجل مصالح ضيقه.
بل لطالما كنا عونا لاخوتنا وسنكون باذن الله

ودي فرصة ليهم
هيا دي اللي اقصدها لو هوا فعلا بيلوي دراعك في المياه مقابل الارض يبقى دا مش لعب على المتغطي .. ما اذا كان انا و انت عرفنا و بنتكلم فيها هنا ما بالاك الاجهزة بقى .. فحتبقى حرب

لعب المتغطي مش معناه حصرك في الزاوية معناه كسب نقاط عليك مع اعطاءك حيز للتحرك ز دايما بتكون قيادة قصاد قيادة مش قيادة قصاد شعب كامل دا انت كدا بتشيل القرار من ايد قيادة عدوك و بتحطها في ايد شعبه .. اللي هوا ماما شلاحات و يا لا بينا على الحدود بقا و معجنة

ضرب السد هوا الحل لو فشلت كل الحلول الاخرى و لازم الحلول الاخرى تفشل الاول عشان تسحب كل الكروت من المجتمع الدولي .. خطوة مجلس الامن مهمة

بظبط كده. وهو ده ال انا فسرته و حالته في التعليق ال قبل ده.
مكنش المفروض دالواتي اننا نوصل لموضع السد واحنا بهذه الحاله. كان المفترض يكون جيشنا متبعتر في ثلاث جبهات الان علي الاقل ومتورط فيه اخر حاجه. ومستنزف بشكل كبير جدا ومرهق. وقياداته متردده ومشلوله الفكره ومحدده الاختيارات. طبعا ده ذائد الضغط الاقتصادي الرهيب. نتيجه الكم العائل من استنزاف الموارد للدوله للصرف علي كل هذه الحروب. وال مكنش حد يقدر يلوم اي قياده علي خوضها..... تخيل لو كنا في مواجهات علي كافه الاتجاهات الاستراتيجيه!!
ولكن الحمد لله. في مصر رجال يملكون من الدهاء ليشيب منه الاطفال. واستطعنا الخروج من كل هذا. ومش بس كده. ففزنا قفزات اقتصاديه غير طبيعيه. مما كانت مفاجئه رهيبه للمخطط ال اودامك. فكل المعطيات كانت ترجح وقوع مصر في المشاكل وعدم القدره مطلقاً علي النهوض بالاقتصاد. فكانت الخطه المصريه المضادة قويه جدا. نعم دفعنا ثمنها كشعب. ولكن ما حدث في مصر اخر خمس سنين معجزه اقسم بالله. خصوصا اقتصاديا.
فكان هذا النهوض المفاجيء السريع الكبير. اكبر ضربه اخدها الاعداء. ولسه ال جاي اخر وادعي عليهم والله.
باذن الله

هيا دي اللي اقصدها لو هوا فعلا بيلوي دراعك في المياه مقابل الارض يبقى دا مش لعب على المتغطي .. ما اذا كان انا و انت عرفنا و بنتكلم فيها هنا ما بالاك الاجهزة بقى .. فحتبقى حرب

لعب المتغطي مش معناه حصرك في الزاوية معناه كسب نقاط عليك مع اعطاءك حيز للتحرك ز دايما بتكون قيادة قصاد قيادة مش قيادة قصاد شعب كامل دا انت كدا بتشيل القرار من ايد قيادة عدوك و بتحطها في ايد شعبه .. اللي هوا ماما شلاحات و يا لا بينا على الحدود بقا و معجنة

ضرب السد هوا الحل لو فشلت كل الحلول الاخرى و لازم الحلول الاخرى تفشل الاول عشان تسحب كل الكروت من المجتمع الدولي .. خطوة مجلس الامن مهمة
طالما بردو مضربكش بجيشه يظل اللعب متغطي ( واعتقد انك ممكن تلعب معاه بنفس الاسلوب بدعم حزب الله في سوريا - حركات المقاومة الفلسطينية )
زي الجيم اللي شغال بين ايران و السعودية كده ( ميليشيات شيعية تابعة لايران ) اللي مع الاسف السعودية لا تتقن اللعب على المتغطي

اذا كنت ترى انك اهل لها بالتوفيق.

بس واجب الصديق الصدوق ان يقول لك فاوض احسن لك. اللعب بخشونه لن تكون عواقبه محموده.
حماية الامن القومي تكون بكافة السبل بداية من المفاوضات نهاية بالحروب و اعتقد انك من بين الناس تعي ذلك فبلدك دخلت جارتها لحماية امنها القومي

عرّف ابعاد الفشل اولا و كلنا معاك. بالضبط و بالتحديد ما هي معايير الفشل في هذا الملف في تقديرك؟

هل تعتبر نقصان الحصه المصرية -ولو بشكل صغير جدا- فشل؟ هل يهمك مثلا المحافظه على معدلات النمو الاقتصادية الحاليه؟ هل استقرار البلد داخل ضمن حساباتك؟

لا احد يحب ان يحدد معايير الفشل مسبقا و بدقه حتى في توافه الحياه الشخصية, لانها اعلان لا يمكن التراجع عنه. البشر يفضلون السكوت عنها ولو كانت ممارسه غير صحيه او ناضجه.

استمرار الوضع الحالي = فشل ( وهو الاقرب للاسف )

محاولات التدويل = فشل كما رأينا

استخدام القوة العسكرية = فشل عظيم اجاركم الله من توابعه

التفاوض بحسن نيه = لم يجرّب و هو ما يطالب به القريب قبل البعيد

عبر الأقمار الصناعية.. خبير مصري يكشف عن أزمة في “سد النهضة”​

9 أبريل، 2021
دقيقة واحدة
%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%94%D9%82%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%86%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9..-%D8%AE%D8%A8%D9%8A%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D9%8A%D9%83%D8%B4%D9%81-%D8%B9%D9%86-%D8%A7%D9%94%D8%B2%D9%85%D8%A9-%D9%81%D9%8A-22%D8%B3%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%A922-780x470.jpeg

مرصد مينا – مصر
كشفت صور الأقمار الصناعي، عن الصعوبات الفنية في “سد النهضة” وأنه غير جاهز للملء الثاني، اذ لم تتوقف التصريحات الإثيوبية عن استعدادها للتخزين في يوليو/تموز وتوليد الكهرباء في أغسطس/ أب .
أستاذ الموارد المائية بجامعة القاهرة “عباس شراقي” قال: إن “سد النهضة غير جاهز حتى اليوم لتخزين أكثر مما يحجزه من الماء من العام الماضي بواقع حوالى 5 مليارات متر مكعبة”.
وأشار “شراقي” إلى أن “صور الأقمار الصناعية اليوم تكشف الصعوبات الفنية في تجهيز أول توربينين على مستوى منخفض (565 مترا)، والمقرر لهما العمل في أغسطس المقبل بعد تأخير متكرر على مدار 7 سنوات متتالية بدءا من أغسطس 2014”.
كما ذكر الأستاذ الجامعي “شراقي لوسائل الاعلام، أن “هذه صورة من الأقمار الصناعية (Sentinel 2) توضح تدفق المياه أعلى الممر الأوسط نحو السودان، وهي صورة مأخوذة بيانات تفاصيلها أسفل هامش الصورة”. لافتاً إلى أن “السهم يشير الى تدفق المياه باللون الفاتح على الممر الأوسط داخل الدائرة الحمراء، ولكي يصبح السد جاهزا للتخزين كان يتعين على إثيوبيا تجفيف هذا الممر ووضع خرسانة بارتفاع 30 مترا، وهذه الخطوة لايمكن أن تبدأ إلا اذا كانت التوربينات ببواباتها جاهزة”.عبر الأقمار الصناعية.. خبير مصري يكشف عن أزمة في “سد النهضة”
%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%94%D9%82%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%86%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D8%A9..-%D8%AE%D8%A8%D9%8A%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D9%8A%D9%83%D8%B4%D9%81-%D8%B9%D9%86-%D8%A7%D9%94%D8%B2%D9%85%D8%A9-%D9%81%D9%8A-22%D8%B3%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%A922-1-1024x576.jpeg

يذكر أن إثيوبيا أعلنت عزمها على المضي قدما في الملء الثاني لسد النهضة في يوليو/تموز المقبل، متهمة مصر والسودان بتقويض المفاوضات.
ويشكل “سهد النهضة” المبني في شمال غرب إثيوبيا بالقرب من الحدود مع السودان على النيل الأزرق الذي يلتقي بالنيل الأبيض في الخرطوم، مصدر توتر بين الدول الثلاث منذ وضع حجر الأساس له في أبريل 2011.
يشار أن السودان ومصر يعتبران السد الذي يجري بناؤه، تهديدا لمواردهما المائية، وقد حذرا مرارا إثيوبيا التي أكدت، الأربعاء، عزمها على المضي قدما بهذا المشروع رغم الخلاف الحاد.

عودة
أعلى