اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

يا

خبر النهارده بفلوس بكره يبقى ببلاش
احنا بنحلل ما هو متوافر من معلومات
ما مصلحه مصر فى أن تقدم الامارات مبادره لتقسيم الفشقه بين أثيوبيا والسودان مشفوعه باستثمارات ؟
. ما هو مصلحه مصر فى المحاولات المستميتة من عزل الخلاف الحدودى بين أثيوبيا والسودان عن ملف السد .
ما مصلحه مصر فى التقارب الاثيوبى الاريتريى الذى كان برعايه الامارات بعد أن كانت إريتريا فى صف مصر الان فى صف أثيوبيا .
ما مصلحه مصر فى مساعده الامارات لإثيوبيا فى إنهاء تمرد التيحراى .
على الجانب الآخر ما تأثير العلاقه الاستراتيجيه للأمارات مع الحبش على موقفهم من سد النهضه ؟
ما تأثير رسائل دحلان لآ بى أحمد وفى اتجاه كانت ؟
ما تأثير النفوذ الاقتصادى للإمارات ودعمها للبنك المركزى الاثيوبى ؟
هل ترى لها أثر فى تليين موقف أثيوبيا ؟ أم أن الهدف هو العكس ؟
أعرف أن موقف الإخوان كاره الإمارات ويريدون تشويه الإمارات ويستغلون موقفها هذا ولكن أنا كمصرى لا يهمنى أحد وليس لى ولاء إلا بلدى ومن يقف معها . الأيام سوف تجيب . فى تلك القضيه الشعبيه التى تهم كل مصرى إما حب للأبد أو فراق للأبد مع احترامى
بوص انا ممكن برضه بتحليلنا البسيط الرد علي كل ما ذكرته انت... ولكن قول ليه. سؤال واحد. ما هي مصلحه الامارات من تدمير مصر وشعبها تدمير كامل....!!!؟؟؟ يعني طيب تاذيني ماشي. تاخود مني مشروع. ماشي. نتناقس علي زعامه. ماشي. لكن تعطشني وتريد تدميري. ده اليهود معملهاش...!!!
اولا اريتريا دوله محروقه بالنسبه لنا. فكده كده مليانه قواعد وبايعه نفسها ولن تستطيع شن اي هجوم من ناحيتها. اذن هي كارت يستخدم لجعل الاثيوبيون يثقون في الامارات وهو محروق اساساً. واي مصالحه اخي في التيجراي...!!! ده بينهم الان بحور دماء.... وكل المساعدات الاقتصاديه الاماراتيه معروفه لنا واراهن انها بموافقتنا بل نحن من طلبنا ذلك. كده كده اثيوبيا كانت هتلاقي من يمولها. يبقي يمولها احد تبعي احسن.. وله ايه ..؟؟؟ الفلوس في البنك المركزي تسحب من الغد تنهار اثيوبيا في ثانيه الا ثانيه
عيب عليكم.... لا الامارات كده. ولا احنا سزج اوي كده. ده احنا يتفتلنا بلاد اقسم بالله.
لا يوجد علي وجه هذه الارض يمتلك ادوات الخداع الاستراتيجي مثلنا. هي موهبه ربانيه.
مش هيجو شويه دول بنت امبارح يلعبو علينا وله علي التحالف العربي.
يا راجل ديه الامارات والسعوديه وقفو في وش امريكا في ٢٠١٣....!!!؟؟
يبيعونا عشان اثيوبيا..... يا راجل ر

وهل المتضرر من السد الحكومه المصريه أم الشعب
أخى هناك قضايا لايمكن أن تقول حكومة

وشعب .
من يقف معنا يمثل دولته وشعبه ومن ع الجانب الآخر يمثل حكومته وشعبه
عموما مش هنسبق الاحداث ومسير المستخبي يبان

محاولة التدويل, و ربط ملف السد بكل شيء تحت الشمس لم تنجح كما هو متوقع, قطار agenda 2030 سائر بقوة و اشك ان الاعتراض المصري سيوقفه.

صعبان عليّه السيسي فقط, ولو انه وضع نفسه بنفسه في هذا الموقف.

محاولة التدويل, و ربط ملف السد بكل شيء تحت الشمس لم تنجح كما هو متوقع, قطار agenda 2030 سائر بقوة و اشك ان الاعتراض المصري سيوقفه.

صعبان عليّه السيسي فقط, ولو انه وضع نفسه بنفسه في هذا الموقف.
معلش ريح نفسك انتا

شكله هباد هبطل اسمعله انا ببحث من الصبح عن تصريح بايدن ملقيتش حاجة زي كدا شكله عايز يلم لايكات
انا شفت له كام فيديو قبل كده (((هباد كبير))) المهم بالنسبة له المشاهدات فقط.

بوص انا ممكن برضه بتحليلنا البسيط الرد علي كل ما ذكرته انت... ولكن قول ليه. سؤال واحد. ما هي مصلحه الامارات من تدمير مصر وشعبها تدمير كامل....!!!؟؟؟ يعني طيب تاذيني ماشي. تاخود مني مشروع. ماشي. نتناقس علي زعامه. ماشي. لكن تعطشني وتريد تدميري. ده اليهود معملهاش...!!!
اولا اريتريا دوله محروقه بالنسبه لنا. فكده كده مليانه قواعد وبايعه نفسها ولن تستطيع شن اي هجوم من ناحيتها. اذن هي كارت يستخدم لجعل الاثيوبيون يثقون في الامارات وهو محروق اساساً. واي مصالحه اخي في التيجراي...!!! ده بينهم الان بحور دماء.... وكل المساعدات الاقتصاديه الاماراتيه معروفه لنا واراهن انها بموافقتنا بل نحن من طلبنا ذلك. كده كده اثيوبيا كانت هتلاقي من يمولها. يبقي يمولها احد تبعي احسن.. وله ايه ..؟؟؟ الفلوس في البنك المركزي تسحب من الغد تنهار اثيوبيا في ثانيه الا ثانيه
عيب عليكم.... لا الامارات كده. ولا احنا سزج اوي كده. ده احنا يتفتلنا بلاد اقسم بالله.
لا يوجد علي وجه هذه الارض يمتلك ادوات الخداع الاستراتيجي مثلنا. هي موهبه ربانيه.
ايوا كدا يا عم ثبت الثقة اللي شغالة تتهز دي
دا احنا هنشوف ايام 😂

البعض الا و يدخل الامارات في الشان المصري الاثيوبي

المصريين يعلمون ماهي معزه مصر في قلوب الاماراتيين

يعني رووح العب بعيد يا ولد

تراك تتجاوز كثيرا في حق الامارات, عيب يا ابني. مش تبعك و لا يأتمرون بأمرك و لا يحتاجون منك نصائح او مشورة.

تقييمك للعلاقات في المنطقه و مراكز القوى مضروب على الآخر.

طب موضوع بديل قناة السويس وخط البترول دة أية انا زيك مش شاكك بس مستغرب جدا
اكيد فيه حوار.... بدون ما تفكر كتير. وممكن تكون الامارات بتسوحهم وتشغل تفكيرهم. واقولك حاجه. ديه ممكن تصرف كمان وهي عارفه انه مشروع فاشل. من اجل اللهاء اسراءيل او لحين تنفيذ شيء اخر اكثر اهميه. واقولك دليلي ايه.... سبحان الله.
العالم باكمله شاهد جنوح العباره في قناه السويس. والعالم شاهد الضخامه بتاعه العباره.
قولي بالله عليك مشروع ايه ده ال ينافس قناه السويس. بقولك من ميناء ثم الي قطار ومن ثم الي ميناء مره اخري. ....!!! طيب بيقولك العباره تحمل ١٨ الف حاويه.
تعالي كده انت وانا والاخوه نحسب كم من الوقت والتكاليف من اجل افراغ هذه العباره في ميناء وثم تحميل ال ١٨ الف حاويه علي قطارات و من ثم افراغها من القطارات وتحميلها مره اخري علي عباره.... انت متخيل كم من الوقت تحتاج وتكلفه.
في حين انها عبرت قناه السويس في ثلاث ساعات.
فستحتاج الي ثلاث اشهر مثلا في الحل الثاني ..!!!؟؟
ياخي كله في الكلتش...... مصر تقيله علي اي حد. هي واخوانها

اكيد فيه حوار.... بدون ما تفكر كتير. وممكن تكون الامارات بتسوحهم وتشغل تفكيرهم. واقولك حاجه. ديه ممكن تصرف كمان وهي عارفه انه مشروع فاشل. من اجل اللهاء اسراءيل او لحين تنفيذ شيء اخر اكثر اهميه. واقولك دليلي ايه.... سبحان الله.
العالم باكمله شاهد جنوح العباره في قناه السويس. والعالم شاهد الضخامه بتاعه العباره.
قولي بالله عليك مشروع ايه ده ال ينافس قناه السويس. بقولك من ميناء ثم الي قطار ومن ثم الي ميناء مره اخري. ....!!! طيب بيقولك العباره تحمل ١٨ الف حاويه.
تعالي كده انت وانا والاخوه نحسب كم من الوقت والتكاليف من اجل افراغ هذه العباره في ميناء وثم تحميل ال ١٨ الف حاويه علي قطارات و من ثم افراغها من القطارات وتحميلها مره اخري علي عباره.... انت متخيل كم من الوقت تحتاج وتكلفه.
في حين انها عبرت قناه السويس في ثلاث ساعات.
فستحتاج الي ثلاث اشهر مثلا في الحل الثاني ..!!!؟؟
ياخي كله في الكلتش...... مصر تقيله علي اي حد. هي واخوانها
انا عارف والهي أن الامارات بلد غالية علينا كلنا بس فية لخبطة الواحد متلخبطها حاليا بس الامارات اكتر من الأهل

تراك تتجاوز كثيرا في حق الامارات, عيب يا ابني. مش تبعك و لا يأتمرون بأمرك و لا يحتاجون منك نصائح او مشورة.

ههههههه بيهدي النفوس 😁😂

انا اتجاوز في حق الامارات..... اهذا ما فهمته من كلامي.....
بوص احنا كلنا اخوه. ومهما اختلفنا انا عومري ما كرهت حد فيكم او ظنيت فيه اي شر.
ولكن الصراحه انت لست جيد من الداخل. انت تؤجج الفتنه ولا تحبنا وتكرهنا..... والصراحه لا اعلم لما بداخلك كل هذا الغضب اوالكره. لا اعلم صراحتاً. ولكن ربنا يديك علي قد نيتك و يديك مثل ما تتمني لغيرك.
مع اني بداءت اشك انك عربي من الاساس.
ولن انظر الي معرفتك... ولكن ما هي حنسيتك؟؟؟

البعض الا و يدخل الامارات في الشان المصري الاثيوبي

المصريين يعلمون ماهي معزه مصر في قلوب الاماراتيين

يعني رووح العب بعيد يا ولد
انت كده حليت الإشكال يعني؟؟؟🤣

خلونا فى الاخبار فقط ولا نحلل
حينما تصمت الاخبار اعلموا ان هناك تصعيد اخر
اما الان هى حرب معنويه وضغط اعلامى على اثيوبيا

عودة
أعلى