اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

كلام واضح وزي الفل الناس زعلانة لية مش عارف
الناس عايزه حرب واكشن انتصرت هيظيطه معاك فشلت هيحفله عليك
احنا ماشيين حلو وان شاء الله نوصل لاتفاق الحرب مش نزهة وتكلفتها مرة والشعب فيه اللي مكفيه اتمني من الله ان لا ندخل في حرب
وان نصل الي اتفاق
كلام الريس موزون وبهدوء واي حد مش عاجبه كلام الريس في ستين الف سلامة حل عنا والقلب داعيلك وروح شوفلك موضوع عن بلدك ارزع فيه واهبد زي منتا عايز

الناس عايزه حرب واكشن انتصرت هيظيطه معاك فشلت هيحفله عليك
احنا ماشين حلو وان شاء الله نوضل لاتفاق الحرب مش نزهة وتكلفتها مرة والشعب فيه اللي مكفيه اتمني من الله ان لا ندخل في حرب
وان نصل الي اتفاق
كلام الريس موزون وبهدوء واي حد مش عاجبه كلام الريس في ستين الف سلامة حل عنا والقلب داعيلك وروح شوفلك موضوع عن بلدك ارزع فيه واهبد زي منتا عايز
بالضبط من قوة ألمفوضات التلويح بالقوة

اعتقد انتهى موضوع المفاوضات و حان وقت الكف
اهم شئ هو اختيار توقيت مناسب للضربة.

هي فعلاً مش قاعدة عرفي دي حياة أو موت
الغريب انه لسة بيحاول يقنعهم و عايز يتفاوض معاهم
كانوا اقتنعوا من 10 سنين !
طول مدة التفاوض دي لو كان عندهم رغبة حقيقية في الإتفاق كانوا وافقوا
تصريحاتهم كلها عدائية و فيها استهزاء بالمصريين و إنكار لأي قدرة لينا اننا نلمسهم
بدل ما يعرض عليهم مشروعات كهرباء ومياه او وساطات من دول أجنبية اللي بتبين قلة الحيلة للأسف
المفروض يحشد على الأقل قوات و يعلي نبرة التهديد
ويكون مستعد فعلاً انه يضرب السد

بالنسبة للغة جسد السيسي وهو بيتكلم عامةً دي مش أحسن مميزاته
ياعزيزى لحظة عقل واحدة
الاجابة على كلامك فى سؤال ماذا تفعل لو اردت ان تضرب احد وتسبب له خراب بمليارات وتكسب تعاطف العالم؟
طول مسار المفاوضات نقطة ايجابيه لك وليس العكس والسبب فى امرين الاول ان السيسى استلم ملف السد وهو موجود فعليا بالاضافة الى تعاطف الجميع افريقيا ودوليا حتى السودان كانوا متعاطفين مع الاثيوبين وبالتالى ليس امامك اى مجال لسياسة القوة لانك تعادى الجميع ومن يعادى الجميع يخسر
اما ثانيا فهو اذا كان السد تم الشروع فى بنائة فلتحدد اهدافك فى التعامل معه وطول السنوات مصر استفادات فعليا والدليل التحول فى موقف بعض الدول واولهم السودان
ثانيا اطلاع الساحة الدوليه والقوى الكبرى على موقف مصر الداعى للاستقرار والمفاوضات وموقف اثيوبيا المتعنت
ثالثا اننا لم نصل الى الخط الاحمر والمتمثل فى ملىء فعلى للمياه يسبب ضرر لمصر وبالتالى طالما هناك وقت يجب استغلاله استراتيجيا لكسب المجتمع الدولى
فى النهاية من كانوا يسمعون لخطابات عبد الناصر تجاه اسرائيل او خطاب صدام فى العراق كانوا يظنون انهم سيحسمون الامر فى لحظات ومن كان يسمع للسادات كان يؤكد ان مصر لم ولن تحارب لذا عندما احدثك على لغة الجسد لا اتحدث عن شكل السيسى حتى تقول مش احسن مميزاته ولكن ما اقصده هو اوضحه نفسه فى اول خطابه عندما قال انا اتحدث بهدوء وسياسته قائمة على الهدوء وتنفيذ ما يفعله بهدوء

لله دركم يالمصريين
لا تخافوا ولكن احذروا معرفش جايب الثقة دي كلها منيين

اقل حده ازاي يعني
انت يا اما مش فاهم اللي اتقال يا اما انك متعمد تنشر تخاريف لا اساس لها من الصحة الا دماغك
تصريح اقل حده ايه بطل هبد
السيسي : نقطة مياه مش هنتخلى عنها.. ومش هتكلم كتير ، لكن ما صنعه الله لن يغيره بشر ، و كل الخيارات مفتوحة.
ويبقى خيار التعاون هو الخيار الأفضل للجميع.
بقول للاشقاء في اثيوبيا :
بلاش نصل لمرحلة انك تمس نقطة مياه لمصر
لان كل الخيارات مفتوحة
وبقول للرأى العام الاثيوبي اللي من فترة متضايق اوى ان المياه بتجيلنا
ان المياه جت مصر لان ارضها منبسطة ولو كانت مرتفعة مكنتش هتوصلنا
واللي بسط ارض مصر وخلي النيل يوصلها هو ربنا سبحانه وتعالي
واللي عمله ربنا محدش هيوقفه

ده تصريح اقل حدة!!!!
اقل حدة من "الموس" 😊

بظب
بالعكس التصريحات تتجه للتهدئه بشكل ملحوظ
بظبط ... الله ينور عليك....
السيسي انهارده كان في منتهي الهدوء الفعلي. الظاهري والباطني..... وقال قبل ما يفتح موضوع الميه. انا بتكلم بمنتهي الهدوء اهو....
اقولك حاجه.... التفسير البسيط. انا بعد تصريحاته العنيفه انتبه الاثيوبيون وانتبه المجتمع الدولي ..... واعتقد في الغرف المغلقه جائته بوادر انه يمكن ايجاد حل يناسب مصر. وانه لا يوجد احد يريد انقاص حصه مصر وهي من حقها.
ان شاء الله... اعتقد الموضوع هيتحل قريب.
قصي الامر الذي فيه تستفتيان.....
مصر عملاق نائم... لعن الله من ايقظه ..
وهنا ان شاء الله يمكن ان نقول. ان مصر ارست اسلوب استراتيجي جديد في العالم.....
تطبق اسلوب الخطوط الحمراء في التعامل مع قضاياها الاستراتيجيه وقضايا الامن القومي..
من اهم اسباب امتلاك القوه هو الردع....
ان اعداء مصر يرتدعون ...... ويرعبون......
ماشاء الله ولا حول ولا قوه الا بالله ولله الحمد ....

بالضبط من قوة ألمفوضات التلويح بالقوة
في حاجات كتيره بتغيب عن الناس مش لازم تعرفها بالتفصيل ..ترتيبات بتتم وبتخدم عليها تصريحات تقال بشكل معين في توقيت معين ...الناس بس تضع ثقتها في قيادتها التي لم ولن تضيع هذا البلد ابدا ..والقيادة التي انتشلت هذا البلد من براثن المؤامرة والإرهاب والانهيار في ٣٠ يونيو ٢٠١٣ رغما عن إرادة العالم لن تضيع قطرة مياه واحدة ... خونه الداخل قبل أعداء الخارج هذا هو كارتهم الاخير لاستنزاف هذا البلد وتخريب خططه.... وسننتصر عليهم كما انتصرنا عليهم دائما ..فنحن على الحق المبين

في حاجات كتيره بتغيب عن الناس مش لازم تعرفها بالتفصيل ..ترتيبات بتتم وبتخدم عليها تصريحات تقال بشكل معين في توقيت معين ...الناس بس تضع ثقتها في قيادتها التي لم ولن تضيع هذا البلد ابدا ..والقيادة التي انتشلت هذا البلد من براثن المؤامرة والإرهاب والانهيار في ٣٠ يونيو ٢٠١٣ رغما عن إرادة العالم لن تضيع قطرة مياه واحدة ... خونه الداخل قبل أعداء الخارج هذا هو كارتهم الاخير لاستنزاف هذا البلد وتخريب خططه.... وسننتصر عليهم كما انتصرنا عليهم دائما ..فنحن على الحق المبين
باذن اللة تعالي

او الع
كلام الرئيس اليوم و ملامحه و تعبيراته تقول انه قد اتخذ القرار الذى لم يكن يرغب فيه......
أصدق تعبير عن هذا الموقف هو قوله تعالى: (كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ)

او العكس يا عزيزي....... يعني انا معاك انه اليوم ما قد وصل الي قرار بشأن هذه القضيه. شكله كان مش محتار فعلاً....
ولكن ما ادراك ان يكون حدث شيء يجنب اتخاذ الحرب ك قرار ...!!!؟؟؟

او الع

او العكس يا عزيزي....... يعني انا معاك انه اليوم ما قد وصل الي قرار بشأن هذه القضيه. شكله كان مش محتار فعلاً....
ولكن ما ادراك ان يكون حدث شيء يجنب اتخاذ الحرب ك قرار ...!!!؟؟؟
صعب جدا مع اثيوبيا الموضوع بقي شأن داخلي عندهم وعاوزين بيع المياة لينا ولمح بكدة وعاوزين توصيل المياة لإسرائيل

عودة
أعلى