اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

حكاية سفينة قناة السويس ترجعنا كده لموضوع نهر النيل وسد اثيوبيا
* يعني العالم كله محدش فيهم يقول اللي عنده مجري مائي يعمل اللي هو عاوزه ويسبب ضرر للدول التانيه
* ولا حد فيهم يقول نهر النيل مشكله تخصكم واحنا مفيش ضرر علينا حلوها بمعرفتكم
* ولا حد فيهم يقول من حق اي دوله التنميه حتي لو هتسد المحبس وتعطش غيرها
باختصار كده احنا عندنا مجري مائي اهم من نهر النيل والعالم كله مستفيد منه وما قولناش لحد روح لف من الناحيه التانيه بالعكس تحملنا المسؤوليه وبنحل المشكله

بعيداً عن كلام الاهبل دا..صور مهمة

هيثم ابو خليل خايف علينا :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
شفت الدنيا........اللي قاعدين يحرضوا ليل ونهار ضد الدولة المصرية وبيتمنوا فشلنا في هذا الملف عاوزين يقولوا دلوقتي انهم خايفين على الشعب المصري اللي كانوا بيحرضوا على قتله وعلى حرق كنائس المسيحيين وحرق اعمدة ومحولات الكهرباء واي حاجة يعرفوا يخربوها

الضغط الدولي الموضوع مش حيبقي مفتوح لك والوقت حيفرق
هيا عمليه سريعه سؤاء جويه اوبريه
الموضوع لو طول حتمارس عليك ضغوط كبيره
الضربة هي الضربة مش فارقة بقى اتعملت مرة ولا 10

بصراحة لم افهم قصد وزيرة الموارد المائية من هذا التصريح ، في تصريح له ان مصر لها حقوق قانونية بحصة اكبر مما تحصل عليها ؟
الوزير قال قبل كده ان ايراد اثيوبيا من الامطار 935 مليار متر مكعب سنويا ولها اكثر من 100 مليون راس ماشية تستهلك اكثر من 84 مليار متر ودلوقتي قال: إثيوبيا تستقبل 150 مليار متر مكعب من نهر النيل بخلاف أحواض الأنهار الأخرى، والمياه الجوفية المقدرة بـ40 مليار متر مكعب

مضيفًا: «بيقولوا مصر تستحوذ على نصيب الأسد.. هقوله إحنا عاوزين بقية حصتنا، ده إنت اللي عندك حصة الأسد وأنا عاوز نصيبي من هذه الحصة لأنني لم أحصل عليها بعد»

الوزير قال قبل كده ان ايراد اثيوبيا من الامطار 935 مليار متر مكعب سنويا ولها اكثر من 100 مليون راس ماشية تستهلك اكثر من 84 مليار متر ودلوقتي قال: إثيوبيا تستقبل 150 مليار متر مكعب من نهر النيل بخلاف أحواض الأنهار الأخرى، والمياه الجوفية المقدرة بـ40 مليار متر مكعب

مضيفًا: «بيقولوا مصر تستحوذ على نصيب الأسد.. هقوله إحنا عاوزين بقية حصتنا، ده إنت اللي عندك حصة الأسد وأنا عاوز نصيبي من هذه الحصة لأنني لم أحصل عليها بعد»
مصر عاوزة اكتر من 55 مليار متر مكعب مياة شغل تالكيك مع اثيوبيا

عودة
أعلى