مناورة تركية جوية ضخمة شمال مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
تركيا لاتستطيع توفير مقاتلات لتواجه الطيران المصري اذا تدخل فوق ليبيا ، هذا امر منتهي ، اما عبيد اردوغان يهللون لسيدهم لان قلوبهم يملؤها الحقد من مصر وفي النهايه يشاهدون البرامج والافلام المصريه ليستمتعو هم وعائلاتهم .

خلي الf-16 جنبا ، ماهو الغير مقنع في كلامي حول الميراج ؟

الميراج نجحت في الفوز في تلك المعركة....

أنا أميل لتصديق هذه الرواية:

احنا محتاجين AWACS حديث وربط عمليات
ده اللي انا فهمته
احنا عندنا اسطول كافي لمهامه ، تركيا عشان تواجه زخم طيران مصري فوق ليبيا محتاجه توفر ١٠٠ طياره في الاجواء وده مستحيل عملياتيا. المناوره اللطيفه دي ببساطه عند مرور تشكيل تركي مع الاواكس ذاهب لليبيا لمواجهة تشكيل مصري وبمجرد مروره من منتصف البحر سنجد تشكيل سرب مصري ينطلق خلفه ليعطي له كمين ويحرمه من الذهاب لليبيا .

اين ستختبأ التانكرز والاواكس التركيه فوق المتوسط ؟؟ لايمكنهم الابتعاد عن الهجمات المصريه ، علي الناحيه الاخري مصر ستعمل بحريه كامله فوق ليبيا

سيتفاجأ الاتراك بنوعية الصواريخ المصريه المضاده للسفن لان مايعلن عنه جزء بسيط من الموجود

Kh-31

معلومة اخرى أنا طلعت بيها
أردوغان ده غبي
يعني الأمريكان مسلمينك E-7 بعدد معتبر ومعاك عدد F-16 معتبر ممكن ترقيه للفايبر نظريا ومعاك صفقة F-35 تقوم تبيع ده كله بال S-400 .... حقك تنضرب بالرصاص والله

معلومة اخرى أنا طلعت بيها
أردوغان ده غبي
يعني الأمريكان مسلمينك E-7 بعدد معتبر ومعاك عدد F-16 معتبر ممكن ترقيه للفايبر نظريا ومعاك صفقة F-35 تقوم تبيع ده كله بال S-400 .... حقك تنضرب بالرصاص والله

تركيا حبست 300 طيار وده نقص كفاءة سلاح الجو عندهم بشده مما اضطرهم لشراء منظومات دفاعيه متطوره لسد الثغره

العزيزي @العزيزي
موضوع الغاز اللي عاملهم خرم شوف التغريده دي لاقطاي من6 شهور

قبل سنتين تقريبا نفس هذا التافه كان في مقابله على الهواء مع التافه برضوا محمد ناصر
وقال ماعندنا مشكلة مع علاقات مع مصر وممكن تعود والمذيع قلب وجهه الوان

قبل سنتين تقريبا نفس هذا التافه كان في مقابله على الهواء مع التافه برضوا محمد ناصر
الاتراك ملهمش عزيز مصر لو وافقت علي بداء تعاون وده لن يحدث هيشحنوهم علي القاهره عربون محبه

بس مكانش ده كان عمر قورقاز كبيره مستشارين اردوغان بس مصر تجاهلت كل هذا

تركيا حبست 300 طيار وده نقص كفاءة سلاح الجو عندهم بشده مما اضطرهم لشراء منظومات دفاعيه متطوره لسد الثغره

هو مين كان هيضرب عضو حلف ناتو

الحقيقه الى الان بعد ١٥ صفحه لم ارى اى تطرق من الاعضاء ايه سيناريو تدخل الطيران التركى فى ليبيا ؟
اغلب الاعضاء بيقولوا ارائهم السياسيه الشخصيه و لم يتطرق الا واحد او اتنين فى التكلم عن النواحى الفنيه التكتيكيه
انا الحقيقه برغم معلوماته العسكريه البسيطه هناك بعض التساؤلات فى راسي
اولا هناك بعض الاعضاء بيتناول الناحيه التكتيكيه او الفنيه بمنتهى السطحيه مثال احنا عندنا كام طياره و خصائصهم احسن و همه معندهمش و تناسي ان سيناريوهات المعارك بتختلف و بتعتمد على اشياء كتيره منها كفأئه الطيار و مكان المعركه و خصائص الطائرات فى المعركه و عددهم .
ثانيا نفترض لو قامت مصر بضربه طيران قويه للحشود التركيه و مليشياته ما هو رد الفعل التركى المتوقع ؟
هل ستكتفى بدفاع جوى معين
او سترسل سرب جوى لمهاجمه حشود مصريه او ليبيه
او ستقوم بوضع طائرات لاعتراض الطائرات المصريه

بالنسبه للاحتمال الاول ما هى منظومات الدفاع الجوى التركى اللى ممكن تقف امام الطائرات المصريه و ما احتمالات تأثيرها

بالنسبه للاحتمال الثانى و هو ان ترسل تركيا طائرات لمهاجمه حشود مصريه او ليبيه انا اراه مستبعد اولا للبعد الجغرافى حتى لو وفر ١٠٠ تانكر و زيهم من الطائرات فمصر لها اليد العليا فى الكم و الكيف و الوضع الجغرافى حتى لو الاتراك على حدود مصر فيكفى الدفاع الجوى المصرى. لوحده من غير طيران للتعامل مع اى تهديد تركى
بالنسبه للاحتمال التالت و ده اراه اكثرهم معقوليه للتطبيق على الارض فى حاله و جود قاعده جويه تركيه مجهزه بالارض الليبيه
فهل هذا سهل التطبيق و اذ فعلا نجحوا ان يكون ليهم قاعده جويه تقدر طائراتهم تنطلق منها لاعتراض الطائرات المصريه ماهى نسب نجاح او تفوق الجانب المصرى و ما ماهو المطلوب لتعزيز هذا التفوق

الحقيقه الى الان بعد ١٥ صفحه لم ارى اى تطرق من الاعضاء ايه سيناريو تدخل الطيران التركى فى ليبيا ؟
اغلب الاعضاء بيقولوا ارائهم السياسيه الشخصيه و لم يتطرق الا واحد او اتنين فى التكلم عن النواحى الفنيه التكتيكيه
انا الحقيقه برغم معلوماته العسكريه البسيطه هناك بعض التساؤلات فى راسي
اولا هناك بعض الاعضاء بيتناول الناحيه التكتيكيه او الفنيه بمنتهى السطحيه مثال احنا عندنا كام طياره و خصائصهم احسن و همه معندهمش و تناسي ان سيناريوهات المعارك بتختلف و بتعتمد على اشياء كتيره منها كفأئه الطيار و مكان المعركه و خصائص الطائرات فى المعركه و عددهم .
ثانيا نفترض لو قامت مصر بضربه طيران قويه للحشود التركيه و مليشياته ما هو رد الفعل التركى المتوقع ؟
هل ستكتفى بدفاع جوى معين
او سترسل سرب جوى لمهاجمه حشود مصريه او ليبيه
او ستقوم بوضع طائرات لاعتراض الطائرات المصريه

بالنسبه للاحتمال الاول ما هى منظومات الدفاع الجوى التركى اللى ممكن تقف امام الطائرات المصريه و ما احتمالات تأثيرها

بالنسبه للاحتمال الثانى و هو ان ترسل تركيا طائرات لمهاجمه حشود مصريه او ليبيه انا اراه مستبعد اولا للبعد الجغرافى حتى لو وفر ١٠٠ تانكر و زيهم من الطائرات فمصر لها اليد العليا فى الكم و الكيف و الوضع الجغرافى حتى لو الاتراك على حدود مصر فيكفى الدفاع الجوى المصرى. لوحده من غير طيران للتعامل مع اى تهديد تركى
بالنسبه للاحتمال التالت و ده اراه اكثرهم معقوليه للتطبيق على الارض فى حاله و جود قاعده جويه تركيه مجهزه بالارض الليبيه
فهل هذا سهل التطبيق و اذ فعلا نجحوا ان يكون ليهم قاعده جويه تقدر طائراتهم تنطلق منها لاعتراض الطائرات المصريه ماهى نسب نجاح او تفوق الجانب المصرى و ما ماهو المطلوب لتعزيز هذا التفوق
كلام جميل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى